Onregelmatige cyclus door koperspiraal?

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door Rosan89, 28 mrt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rosan89

    Rosan89 Actief lid

    28 mrt 2020
    324
    230
    43
    Hallo dames,

    Op zoek naar ervaringen.

    In Nov ‘18 bevallen (2e kindje). Daarna in Febr ‘19 een koperspiraal laten plaatsen, omdat ik erg heftig reageer op hormonen.

    Voor de 2e zwangerschap 2 jaar geen anti-conceptie gebruikt (niet vanwege zwangerschaps wens) en altijd een zeer regelmatige cyclus van 28-29 dagen gehad.

    Na deze zwangerschap pas weer gaan menstrueren vanaf aug ‘19. Vanaf dat moment eigenlijk 1 grote ellende. De eerste 3 maanden vloeide ik eigenlijk nagenoeg continue tussendoor de menstruaties door. Uitstrijkje gehad, maar geen bijzonderheden. Spiraal gecontroleerd, maar ook hier geen bijzonderheden.
    Uiteindelijk werd dit steeds minder. Echter is het nu veranderd naar 2 weken heftig ongesteld (als in echt heftig) en 7-10 dagen niks om vervolgens weer ongesteld te worden.

    Ik weet dat je cyclus na iedere zwangerschap anders kan reageren. Ik denk dat ik mijn lichaam nu ook lang genoeg de tijd heb gegeven, maar het wordt nu wel erg vervelend.
    Jongste is anderhalf, spiraal zit er al meer dan een jaar in en ik menstrueer alweer 8 maanden.

    Is dit herkenbaar voor iemand? Op zoek naar soortgelijke ervaringen.
    Ik overweeg sterk om mijn koperspiraal te laten verwijderen, ondanks dat er gezegd wordt dat deze de cyclus niet kan beïnvloeden.

    Alvast bedankt.
     
  2. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.579
    15.060
    113
    Nabij Utrecht
    Wat vervelens zeg.
    Ik had dat vloeien ook zo heftig maar dan met de mirena (terwijl ik met de pil gewoon alleen in mijn stopweken vloeide).

    Hebben jullie nog een wens voor meer kinderen?
    Zo nee, dan zou je de novasure behandeling kunnen overwegen.

    Ik zou iig de spiraal laten verwijderen om te kijken of het dan weer beter gaat.
     
  3. Rosan89

    Rosan89 Actief lid

    28 mrt 2020
    324
    230
    43
    Ik ken dit ook helemaal niet vanuit pilgebruik of eigen cyclus.
    Ik wist dat de menstruaties heviger konden worden, maar dit is wel andere koek :confused:.

    Wij hebben nog een kinderwens, vandaar dat dit de beste tijdelijke oplossing leek.
    Helaas is het op dit moment niet mogelijk om de spiraal te laten verwijderen vanwege de Corona crisis :cry: Maar daarna gaat hij er zeker uit!

    Dank je wel voor je reactie.

     
  4. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.579
    15.060
    113
    Nabij Utrecht
    Hopelijk kan je hem snel laten verwijderen en reguleert alles weer snel!
     
    Rosan89 vindt dit leuk.
  5. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.144
    1.066
    113
    Ik zou vooral consult gynaecoloog wensen voordat spiraal de schuld krijgt, dat er goed gekeken wordt waarom er zoveel tussentijds bloedverlies is. Dit is geen normale bijwerking van een koperspiraal.

    Ik heb bij mijn koperspiraal onderzoek laten doen ivm tussentijds bloedverlies, maar dat was minder hevig dan wat jij beschrijft. Gynaecoloog aantal dingen nagekeken en uiteindelijk conclusie dat het hormonaal was, want het was altijd rond dezelfde tijd na menstruatie (rond dag 10-13 van cyclus) en rest zag er goed uit. Had iets te maken met de balans tussen oestrogeen en progesteron, die dan niet adequaat genoeg is. Eerste oplossing was hormonen slikken, maar ivm heftige bijwerkingen in het verleden was dat voor mij geen optie. Ik heb toen idd nova sure methode aangeboden gekregen. Ik vind mijn bloedverlies niet heftig genoeg om dergelijke ingreep te ondergaan, dus ik heb er vanaf gezien. Het is nu ook spontaan minder geworden, nu bevalling en langdurige BV steeds langer geleden zijn en ik mijn nachtrust weer terug heb (gebroken nachten waren slecht voor de hormonale balans).
     
  6. Rosan89

    Rosan89 Actief lid

    28 mrt 2020
    324
    230
    43
    Dank je wel voor je reactie!

    Maar jij hebt het over tussentijds bloedverlies? Wanneer had jij dit dan?

    Ik heb alleen de eerste 3 maanden waarin ik weer menstrueerde veel tussentijds bloedverlies gehad. Toen hebben de huisarts en de verloskundige gekeken.
    Nu heb ik geen tussentijds bloedverlies meer, maar wel héle lange menstruaties en de afgelopen 2 maanden korte cyclussen (21-24 dagen)..

    Zo ontzettend lastig! Ik weet dat de spiraal over het algemeen niet zulke bijwerkingen heeft, maar toch lees je ook andere verhalen.
    Daarom was ik dus ook even op zoek naar ervaringen.


     

Deel Deze Pagina