Beste Ik zit met een vraagje, lees vanalles op internet en word er zelf maar onzekerder van. Ik ben nu 3 dagen overtijd. Van mijn 32 weken ligt ons meisje al heel laag, dus had ik altijd gedacht dat ze vroeger geboren ging worden. Maar de laatste 2 onderzoeken vertelde mijn gyn dat ik nog een onrijpe taaie baarmoederhals had. Nu moet ik gewoon wachten tot volgende week maandag wanneer ik 41 weken ben. Op internet lees ik dat er meestal dan met gel word gewerkt om de baarmoederhals weker te maken, maar daarover heeft mijn gynaecoloog het niet gehad. Ook leesde ik net dat er meestal een keizersnede word uitgevoerd bij een onrijpe baarmoederhals, is er kans dat ik natuurlijk kan bevallen bij een onrijpe baarmoederhals? En zijn er nog andere methodes dat ik zelf mijn baarmoederhals op 1 of andere manier kan weker maken? Alvast vriendelijk bedankt Kijk uit naar uw antwoord. Mandje
Hoi Mandje, het is heel normaal hoor dat je baamroederhals nu nog niet rijp is, bij een eerste kindje gebeurd dit vaak pas bij 41 weken, de meeste eerste kindjes komen dus ook overtijd. Je kunt er zlef niet veel aan doen. Gemeenschap wil wel eens helpen, maar het is met name een kwestie van afwachten. Wanneer bij 42 weken de baby er nog niet is, kunnne ze gaan inleiden en dat gebeurd bij een stugge baarmoedermond idd met gel of met een tabletje. Dan kan het nog wel 1-2 dgn duren eer je bevalt. Doet het echt helemaal niets, zit er niets anders op dan een keizersnede, maar meestal zorgt de inleiding wel voor ontsluiting en kunnen ze je vliezen brkeen en een infuus met wee-opwekkend middel geven. Dus geen zorgen, want de kans is het allergrootst dat je gewoon vaginaal bevalt, gewoon nog even geduld hebben... Groetjes Brigitte