Beste lactatiedeskundige, Mijn dochtertje-Mara -is nu 8 weken oud en sinds een week of 3 is er veel onrust in de avond. Ze clusterde vanaf het avondeten tot ca 23.00 uur. Inmiddels gaat het veel beter en is ze de avond meestal wakker met af en toe een kort slaapje beneden. In haar bedje krijgen we haar dan niet, want dan wordt ze meteen wakker. Rond 21.00-22.00 uur geeft ze altijd hongersignalen af, ook al heeft ze een uur ervoor nog gegeten. Ik leg haar dan aan, maar dan drinkt ze heel onrustig. (hoewel ze de eerste 10 minuten gewoon rustig drinkt). Ze laat daarna continu los en hapt dan weer aan. Dit gaat net zo lang door tot ze zich ontspant en rustig begint te zuigen. Dat duurt soms 30 minuten maar soms ook anderhalf uur. Het lijkt zuigbehoefte. Een speentje of een pink heeft ze altijd geweigerd. Als ik haar op een gegeven moment van de borst haal, is ze even rustig maar zal niet kunnen slapen-hoe laat het ook is. Wat helpt om het "proces" iets te versnellen is om op bed met haar in het donker te gaan liggen, buik tegen buik en compleet prikkelarm. Verder tik ik vaak zachtjes tegen haar billen wat ontspannend lijkt te werken. Als ze uiteindelijk helemaal tot rust is gekomen, valt ze aan de borst in slaap en dan kan ik haar ook weer in haar bedje leggen. Ze slaapt dan goed en diep. De afgelopen 2 dagen is ze zelfs niet meer wakker geworden voor een nachtvoeding. Ik vind het niet erg dat ze soms anderhalf uur wilt drinken/zuigen, maar begin die onrust wel erg vervelend te vinden. Maar op een andere manier lijkt ze niet te kalmeren en dus ook niet in slaapt kunnen vallen. Overdag gaat dit trouwens wel prima en gaat ze bij de eerste vermoeidheidssignalen wakker haar bedje in. Weet u een oplossing voor dit probleempje? Met vriendelijke groet, Helinde
Hoi Helinde, Klinkt best lastig, zo'n heel ritueel. Maar toch is het denk ik goed zoals je het doet. In de avonduren heeft ze blijkbaar ergens last van; toch krampjes? of een onverklaarbaar gevoel van onvrede? In ieder geval kan ze zich hier nog niet alleen mee redden en dan is het toch geweldig voor je baby dat er heerlijk warme moederarmen zijn die je troost en warmte geven!! Bijna alle baby's vinden na ongeveer 3 maanden hun draai en ik denk dat jou baby dat ook zal doen, vanuit het vertrouwen dat jij haar geeft. (duurt nog maar 4 weken ) Misschien kun je iets bedenken dat haar het ronde baarmoedergevoel een beetje geeft, zoals een draagdoek of een ander rond plekje; vaak vinden ze de foetus-houding heel prettig. En toch maar op tijd met haar in de rustige prikkelarme slaapkamer gaan liggen en haar helpen. Voor je het weet, is dit onrustige gedrag ineens veranderd. Succes Linda