Ontheffing sollicitatieplicht

Discussie in 'Alleenstaande moeders' gestart door Mamaleonie, 28 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamaleonie

    Mamaleonie Bekend lid

    6 sep 2009
    964
    0
    0
    Hallo ladies,

    Ik ben sinds 1,5 jaar alleenstaande moeder van een zoontje van 3. Nu zit ik sinds mei in de bijstand. Ze belden me van de wee om me te vertellen dat ik ff per direct 40 uur per week aan het werk moet, met behulp van een reintregratie bureau.

    Nu las ik net dat je een ontheffing van de sollicitatieplicht kan aanvragen bij de gemeente als je alleenstaande moeder bent.

    Heeft iemand hier ervaring mee?

    Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

    Groetjes Leonie
     
  2. Channie

    Channie Fanatiek lid

    13 okt 2005
    4.149
    0
    0
    Hoezo zou je dat willen? Ik neem aan dat je kan werken toch? Je kan in elk geval beginnen met 20 uur te werken. Ontheffing krijg je ook niet zomaar.
     
  3. Je kunt inderdaad je arbeidsplicht weigeren als je een kindje onder de 5 jaar hebt, maar dan heb je wel schoolplicht en moet je dus een opleiding volgen.. Ik weet natuurlijk niet hoeveel diploma's je al hebt, maar als je al geschoold bent heb je er (volgens mij) geen recht meer op, omdat je dan gewoon al aan het werk kunt.. Maar goed, als het via een reintegratieproject gaat kan dat vast wel!

    Je kunt trouwens je vraag ook stellen op www.gratisadviseurs.nl
    Er zijn daar echt een heleboel mensen (ook advocaten!) die er verstand van hebben en je duidelijk antwoord kunnen geven!

    Sterkte hoor meis, ik kan begrijpen hoe je je voelt!
     
  4. lotte39

    lotte39 Lid

    22 apr 2010
    38
    0
    0
    vlakbij de zee
    Hoi,

    Totdat je kind 4 jaar is heb je ontheffingsplicht, met 4 jaar kan je een opleiding gaan doen, vanaf 5 jaar kan je gaan werken. Ze kunnen je niet verplichten om nu al 40 uur per week te gaan werken. Gewoon naar sociale zaken gaan van je gemeente, ( en als je nu al bijstand heb weten hun heus wel dat je ze het jou niet kunnen verplichten) en de zaak nogmaal voorleggen.

    @ channie: Sommige moeders kiezen ervoor om voor hun kind volledig te zorgen totdat deze naar school gaat.
    Er is niks mis met te gaan werken, maar ik heb altijd eerst voor mijn kids gezorgd, werk komt op de 2e plaats. Je kan je verdere leven nog werken, ik vind het beter om eerst voor je kind te zorgen en al die mooie dingen meemaken die maar 1x in het leven van je kind plaatsvinden, zoals lopen, de eerste woordjes enz. Ik hoef dat niet van een kdv te horen dat ze het daar doen. Zodra mijn jongste 5 is, ga ik werken, en als andere moeders daar anders over denken, prima! Laat elkaar in elkaars waarde!
     
  5. Channie

    Channie Fanatiek lid

    13 okt 2005
    4.149
    0
    0
    Ooh maar ik heb er niks op tegen dat je thuis wilt blijven bij je kids hoor, want vele met jullie willen dat (net als ik)! Maar jullie krijgen geld voor het thuis blijven, terwijl je kan werken.
    Ik vind dat gewoon een beetje makkelijk denken. Dat is in mijn ogen onnodig gebruik maken van een uitkering.

    Ik wil hier natuurlijk geen discussie uitlokken, dit is gewoon puur mijn mening meer niet. Het wordt daarbij ook anders als je niet kan werken wegens ziekte of wat dan ook. Maar alleen het argument ik wil alles van mijn kinderen meemaken gaat er bij mij niet in..dat wil ik ook maar ook ik zou gewoon moeten werken ( in mijn geval school).
     
  6. dreames

    dreames VIP lid

    9 dec 2007
    7.446
    3.703
    113
    foutje sorry
     
  7. Umm85

    Umm85 VIP lid

    17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Denk dat er in Nederland duizenden moeders rondlopen die dit wel zouden willen, zowel alleenstaand als niet-alleenstaand, maar er moet toch geld op de tafel komen.. beetje makkelijk om maar te zeggen dat je je kindje graag ziet opgroeien en ondertussen geld ontvangt via de bijstand.

    TS: Zover ik weet heb je wel een scholingsplicht zoals shadixxx zegt, naar mijn idee is het al even niet meer zo dat je zomaar thuis kan blijven met een kind onder de 5.
     
  8. consider

    consider VIP lid

    24 jan 2008
    13.981
    1.799
    113
    Provincie Groningen
    Vroeger kon je inderdaad ontheffing krijgen als je kind nog niet naar school gaat.
    Maar nu is dat inderdaad niet meer zo.
    Je zult dus gewoon moeten werken.
     
  9. Lovely83

    Lovely83 VIP lid

    29 mei 2008
    20.378
    3.246
    113
    Inderdaad vroeger was dit zo, maar tegenwoordig niet meer. Dus denk inderdaad dat je aan de bak moet..wat me niet meer dan normaal lijkt ;).
     
  10. bammertje

    bammertje Lid

    25 jul 2009
    36
    0
    0
    Je kan wel vrijstelling van de sollicitatieplicht krijgen, mits je alleenstaande ouder bent met een kind jonger dan 5 jaar. Kijk hier maar even.

    Recht op Bijstand
     
  11. Eliza1986

    Eliza1986 Bekend lid

    12 mei 2009
    517
    0
    16
    Zoetermeer
    Ikzelf ben ook alleenstaand en zit in de wwb wat voor mij vanaf 1 juli de WIJ (wet investeren in jongeren) word. Ik moet je eerlijk zeggen dat mijn hoofd absoluut niet naar fulltime werken staat en ik laat mij dat als mens zijnde ook echt niet opleggen hoor. Vrouwen met partners kunnen mogelijk makkelijker thuis blijven als vrouwen die geen partner hebben want die hebben geen inkomsten als ze thuis blijven vrouwen met partner hebben altijd nog een inkomen dus dat is een beetje scheef denken van sommige.

    Dat ik gebruik maak van andermans belasting geld kan mij een worst wezen dat doen wij later ook van onze kinderen als we een aow krijgen.

    Volgens mijn oom (die werkt bij een overheidsinstelling die de ww en de sociale dienst controleert) heb je wel degelijk recht op minimaal 5 jaar arbeidsontheffing mits je een opleiding volgt voor minimaal 24 uur per week.

    Ikzelf kies er overigens wel voor om 24 uur te gaan werken omdat ik mij daar prettiger bij voel. Lukt het niet en is het te zwaar dan gaat mijn kind voor. Die hoeft er niet onder te lijden dat de maatschappij maar verwacht dat ik 40 (voor mij dan 24 uur) moet werken.

    Ken zat mensen (vooral alleenstaande moeders) die er aan onder doorgaan als ze fulltime werken en een kind opvoeden waar vrouwen met partner veelal toch nog ondersteuning hebben van hun partner.
     
  12. Lovely83

    Lovely83 VIP lid

    29 mei 2008
    20.378
    3.246
    113
    Ik hou maar wijselijk m'n mondje gesloten ;)
     
  13. Kiwi08

    Kiwi08 Fanatiek lid

    30 okt 2008
    1.169
    0
    0
    doe maar met je mee..;)
     
  14. Stinkerbell

    Stinkerbell Fanatiek lid

    1 mei 2009
    2.897
    0
    0
    Doe ik ook maar met jullie mee ;):D
     
  15. Mamaleonie

    Mamaleonie Bekend lid

    6 sep 2009
    964
    0
    0
    Ik heb een brief geschreven naar de gemeente en kijk wel wat daaruit komt.

    Dames bedankt voor jullie antwoorden en hier mag een slotje op aangezien er verschillende meningen ed over en weer gegooid worden terwijl ik alleen een vraag stelde.
     
  16. Anasthesie

    Anasthesie Actief lid

    17 jul 2009
    239
    0
    0
    Brabant
    Ik ook hoor :D

    P.S. Wens is niet gelijk aan recht
     
  17. MissMom

    MissMom Fanatiek lid

    30 okt 2009
    1.346
    0
    0
    NULL
    NULL
    Opvallend dat de niet alleenstaande moeders hier op reageren.

    TS, hoop dat het nog mogelijk is voor je.
    Begrijp al te goed dat je thuismama zou willen blijven en als daar de mogelijkheid toe is dan zou ik die ook met beide handen nemen!
     
  18. Eliza1986

    Eliza1986 Bekend lid

    12 mei 2009
    517
    0
    16
    Zoetermeer
    dat viel mij dus ook al op.
     
  19. Vica86

    Vica86 Niet meer actief

    TS, je hebt wel degelijk recht om ontheffing te krijgen tot je kind 5 jaar is. Wel wordt je verplicht dan een opleiding o.i.d. te volgen (kan ook een avond of deeltijd opleiding zijn).

    Voor de rest, de meeste kiezen er niet voor om alleenstaande moeder te worden, als ze al die keuze maken is het niet om die reden. Deze moeders hebben het volle recht op deze regeling. Ga zelf maar eens fulltime werken, je kind alleen opvoeden, tijd voor jezelf vrij zien te maken (anders kom je uiteindelijk alsnog overspannen thuis te zitten) en alles met 100% inzet te doen.
    Durf te wedden dat het jullie niet lukt ;).
     
  20. Lovely83

    Lovely83 VIP lid

    29 mei 2008
    20.378
    3.246
    113
    Ik kan er gewoon niet begrip voor hebben als mensen direct al zeggen dat ze vinden het recht te hebben om thuis te blijven om voor hun kids te zorgen en niks te willen missen.
    Denk dat iedere moeder dat wel zou willen en dan wel zou vinden er recht op te hebben, maar helaas werkt dit niet zo.

    Heb meer respect voor moeders die wel de schouders eronder zetten en het toch proberen. Vriendin van mij werkt 4 dagen in de week en krijgt daarnaast allerlei toeslagen en red het prima,ook qua vrije tijd enz tuurlijk zijn er dagen dat het zwaar is dat geeft ze eerlijk toe maar die dagen heeft ieder mens wel. Waarom zullen andere moeders dit niet kunnen?

    En voor de duidelijkheid, ik ben ooit zelf ook alleenstaand geweest dus i know where i'm talking about.
    Alleenstaand betekend niet direct dat je maar zielig bent!En je maar anders behandeld moet worden.

    Gelukkig is dit een vrij forum waar iedereen vrij op mag reageren ;).
     

Deel Deze Pagina