Ontlasting blijft te lang weg; baby zit verstopt

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Danabelle, 12 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Danabelle

    Danabelle Fanatiek lid

    3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Beste lactatiekundige,
    Onze dochter is nu 3 weken oud. De eerste week had ze gewoon ontlasting, na een week bleef het weg. Mij werd verteld dat dat kan en mag bij borstvoeding, zelfs tot tien dagen.
    Tien dagen later nog steeds geen ontlasting, dus maar eens gebeld met CB. De reactie was dat het bij zo'n jonge baby helemaal niet mag, dat de ontlasting zo lang weg blijft. Echt een geval van komen ze nu mee, want ons dochtertje had inmiddels al dagen huilbuien, waarbij ze met de beentjes trappelde, scheetjes liet en met gesloten oogjes en gebalde vuistjes tijden lang lag te huilen. Heel zielig.
    CB heeft ons lactulosesiroop aangeraden, 3 ml. per dag. Zelfs verdeeld over 3 porties zijn dat flinke happen voor zo'n kleintje en het schijnt vies te smaken, want ze spuugde het direct weer uit.
    Huisarts gebeld. Die schreef microlax (klysma) voor. Na de eerste toediening (1/3 tubetje) kwam er ontlasting. Daarna bleef het weer uit en lag dochterlief weer zo hartverscheurend te huilen met alle buikpijn-signalen. In overleg met de huisarts nogmaals 1/3 microlax toegediend. Daarna kwam een klein beetje poep, en uren later heeft ze zichzelf helemaal onder gepoept.
    De volgende ochtend (vandaag) gaf ze echter weer duidelijk buikpijnsignalen af. Wéér overlegd met de huisarts. Hij raadt aan vanavond of morgenochtend nogmaals microlax toe te dienen en morgen weer met hem te overleggen.
    Mijn vragen aan u zijn nu:
    - Kan ik zelf iets aan mijn voedingspatroon veranderen, zodat mijn dochter minder last heeft van haar buikje? Het CB had het over laxerende producten eten/drinken, maar ik heb zelf absoluut geen last van mijn darmen.. Ik laat koolsoorten en scherpe kruiden al staan.
    - Ik vermoed dat microlax geen blijvende oplossing is, heeft u een advies hoe we voortaan verstopping bij ons dochtertje kunnen voorkomen?
    - Zijn er nog eenvoudige dingen die ik over het hoofd zie? Fietsen met de beentjes en over haar buikje wrijven doen we al.
    - We hebben in eerste instantie druppeltjes tegen darmkrampjes gebruikt. Toen dat niet hielp, zijn we ermee gestopt. Kan dit een oorzaak zijn van het uitblijven van de ontlasting? Ik vermoed dit, omdat die druppeltjes de darmen natuurlijk rustiger moeten maken en haar darmen moeten juist gaan werken in plaats van rustiger worden.
     
  2. Kirsten

    Kirsten Actief lid

    30 mrt 2009
    234
    0
    0
    Hoi,

    hoe gaat het inmiddels?

    Het is inderdaad niet normaal dat de ontlastinng zo lang wegblijft de eerste weken, na 6 weken mag een baby idd langere pozen zonder ontlasting.

    Hoe vaak drinkt ze aan de borst en hoe lang, drinkt ze ook iets anders, kunstvoeding?

    groetjes
    Kirsten
     
  3. Danabelle

    Danabelle Fanatiek lid

    3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Hoi Kirsten,
    Bedankt voor je reactie.
    De ontlasting komt nog steeds niet spontaan. Ze heeft nu 1-2 poepluiers per week, maar dat is met behulp van de lactulose en af en toe een klysma. Het gekke is dat de ontlasting wel normaal van kleur en structuur is, het is niet hard ofzo. Ze heeft nog steeds vaak last van haar buikje en ligt dan te trappen, te huilen en laat scheetjes. Haar buikje voelt ook wat hard aan.
    Dinsdag moeten we met haar naar de kinderarts, ik ben benieuwd wat die ervan gaat zeggen.
    Nadine krijgt meestal 8 voedingen per dag, soms 7 en soms 9 want ik voed inmiddels op verzoek. Ze krijgt uitsluitend borstvoeding en drinkt meestal 8-25 minuten per voeding. Soms wil ze nog steeds maar één borst maar steeds vaker drinkt ze uit twee borsten. De korte voeding van 8 minuten en één borst is eigenlijk alleen 's nachts. 's Avonds zit ik soms wel een uur bijna onafgebroken met haar aan de borst, en dan wil ze gerust een uur later weer, maar dit lijkt me normaal (clusteren?) omdat ze natuurlijk wat moet 'hamsteren' voor de nacht.
    Ze groeit goed, ze is nu (in vier weken) 1 kilo aangekomen ten opzichte van haar laagste gewicht en 2 cm. gegroeid in de lengte. Ze heeft ook voldoende plasluiers. Kortom een lieve, tevreden en gezonde baby - op die darmpjes na dus, waar ik me best wel een beetje zorgen om maak!
     
  4. Rieneke

    Rieneke Actief lid

    26 mrt 2009
    352
    0
    0
    Hoi,

    Ik kan mij voorstellen dat je je zorgen maakt.
    Wat je schrijft klinkt allemaal prima.
    Veel succes dinsdag en laat als je dit wilt even weten wat en of er iets uitgekomen is.

    Groeten Rieneke
     

Deel Deze Pagina