Ontslag genomen

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door Summerbelle, 30 sep 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Summerbelle

    Summerbelle Niet meer actief

    Vandaag heb ik ontslag genomen. Lang heb ik getwijfeld en vooral het financiële gedeelte was voor mijn man een reden om geen voorstander te zijn. Het wordt krap, maar doordat we met onze jongens onderzoektrajecten gaan starten en onze jongste ook al de nodige medische achtergrond heeft, vond ik het nu echt een must om ons gezin echt op 1 te zetten.
    Op mijn werk kon ik me al langer niet focussen en ik wilde er ook niet meer zijn (hoewel ik het werk in theorie erg leuk vind).

    Ik dacht dat ik me opgelucht of verdrietig zou voelen, maar ik voel eigenlijk niks. Kan nog komen natuurlijk want moet nog tot het einde van het jaar. Wel ben ik blij met deze keus.

    Zijn er meer mensen die dit hebben gedaan? Hoe hebben jullie bespaard op dingen? En hoe bevalt het volledig thuis zijn bij de kinderen ?
     
    Mammavantwee vindt dit leuk.
  2. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.078
    286
    83
    Emmeloord
    Wat een dapper besluit. Ik heb in het zelfde schuitje gezeten zo ongeveer. Ik heb toen gekozen voor een 0 uren contract. Zo kan ik in mijn werk in het weekend werken als mijn man thuis is. Ik werk nu 6 dagen in de maand. Niet veel maar ben er even uit. Door de week de tijd voor afspraken voor de kinderen. Het geeft ons als gezin veel rust.
    qua kosten kan ik me voorstellen dat het krap zou kunnen zijn. Maar als het niet kon dan had je het vast niet gedaan.Er zijn geloof ik in de lounge hier ook wat draadjes over bespraken op uitgaven. Kijk ook of je recht hebt op toeslagen. Hier heel goed op de ‘luxe’ dingen gelet zoals uitstapjes, duren producten vervangen. Ik ga bijv naar de markt voor groenten en fruit. Kleding van de kids doorschuiven zoveel dat lukt. Kreeg ook van buurmeisje kleren die zij niet meer paste bijvoorbeeld. Het zal vast wennen zijn om je draai te vinden als je werk wegvalt. Je moet echt even een ritme vinden. De ene keer gaat dat beter dan de andere keer. Maar dan loopt het ook wel lekker uiteindelijk. Je bent veel flexibeler als je geen werk hebt. Ergens word je wereld wel wat kleiner, dus hou rekening met een hobby voor jezelf zoeken. Zodat je ook even uit de zorg voor je kinderen kunt stappen als je die behoefte hebt.
    hier gaf het veel rust. Maar soms mis ik het werken wel. Want ik heb super leuk werk en ik blijf hopen dat ik dat ooit weer iets meer kan doen.
    veel geluk met dit besluit. Ik hoop dat het voor jullie ook positief zal zijn.
     
  3. meintje

    meintje Fanatiek lid

    9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Moet je 3 maanden uitwerken?
     
  4. Summerbelle

    Summerbelle Niet meer actief

    Ja, dat klopt.
     
  5. Summerbelle

    Summerbelle Niet meer actief

    Dankjewel voor je reactie. De draadjes in de lounge volg ik ook. Alle kleding voor de kinderen krijgen wij doorgeschoven van anderen, dat scheelt een hele hoop. Toeslagen zal ik eens naar kijken. We zeggen natuurlijk wel de BSO op. Dat scheelt ook alweer, plus dat mijn oudste het daar vreselijk vindt, dus ik ben blij dat dit nu kan voor hem.

    Ik ben vorig jaar een webshop gestart, dus daar kan ik meer mee bezig, al houd ik er (tot nu toe) geen salaris van over. Ik kan hier wel mijn ei en hopelijk straks meer creativiteit in kwijt.
     
    Iris86 vindt dit leuk.
  6. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.410
    4.838
    113
    Vrouw
    Wat dapper en voor de rust heel slim!

    Ik heb na de bevalling van de jongste ook de keus gemaakt om te stoppen met werken.
    Heel eerlijk, mij valt het soms best zwaar 7 dagen per week met de kids en je huishouden. Maar ik voel me ook bevoorrecht dat het gewoon kan!
    Qua financiën zijn wij er weinig op achteruit gegaan. Je krijgt een stuk meer toeslagen.

    Ik krijg nu de kans om 6 uurtjes per week onder schooltijd te gaan werken, en alle vakanties vrij. Maar eerst is kijken of we er niet op achteruit gaan, want bijv. De psz van m'n zoontje wordt bijna volledig vergoed, en kindgebonden budget is ook best wat per maand nu ik niet meer werk!

    Komt vast goed en je leert ook wel weer met minder leven:)!
     
    Summerbelle vindt dit leuk.
  7. HvL

    HvL Bekend lid

    6 mei 2015
    646
    376
    63
    Wat een goed besluit van je!

    Zelf ben ik na de geboorte vande oudste meteen gestopt met werken.
    En ik ben nog steeds met plezier thuisblijfmoeder.
    Je bent flexibel, als je kind ziek is hoef je niks te regelen qua werk. Enz enz.
    Af en toe spreek ik eens met een vriendin af. En ik heb m'n moeder vlakbij.

    Financieel is het bij ons goed opletten, maar het is ook niet zo dat er niks kan.

    Tip:
    Vul een jaarbegroting in van het nibud. Zo zie je wat je dure maanden zijn.

    Maak binnen je spaarrekening spaarpotjes met doelen. Bijvoorbeeld kleding, inventaris enz. Zo spaar je voor de duurdere uitgaven

    Kijk na waar je recht op heb aan toeslagen. (Niet een te hoog jaarinkomen aanhouden want anders moet je terug betalen)

    En laat anders een budgetcoach kijken naar het totale plaatje. Er kan vaak veel meer dan je denkt!
     
    Summerbelle vindt dit leuk.
  8. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.994
    5.821
    113
    Dappere beslissing :)

    Ik heb bijna 5 jaar geleden de beslissing gemaakt en recent besloten ook nog even niet aan het werk te gaan.
    Tot nu toe bevalt het goed, voor ons gezin werkt dit gewoon het beste.
    De jongste is nu ook naar school, dus even wat meer rust overdag. Maar hij is nog veel moe, dus nog regelmatig thuis voor een dag. En de oudste is net begonnen op de middelbare school, dus daar gaan een hoop uren inzitten om die in het gareel te krijgen. Daarnaast heb ik zeker 2 keer per week een afspraak met 1 of meer kinderen bij een dokter/oogarts/fysio/tandarts/ortho etc.. Ik verveel me geen moment in ieder geval.:)

    Ik moet zeggen dat ik introvert ben en juist oplaad van tijd alleen. Het sociale gedeelte van werken heb ik ook nooit gemist. Ik heb wel de afgelopen 2 jaar cursussen gevolgd en ik ga er weer 1 starten. Om mentaal toch een beetje geprikkeld te blijven, want dat miste ik op een gegeven moment wel ;)

    Qua financiën mogen wij niet klagen. Ik heb wel maandbudgetten voor bijv boodschappen, kleding etc.
    Aan het eind van de maand word ik dan toch creatiever :p.
    Maar we hoeven niet de eindjes aan elkaar te knopen. Dat maakte de beslissing ook wat makkelijker.

    Maar laat het allemaal maar even bezinken, het gaat je vast wat rust opleveren. :thumup:
     
  9. Summerbelle

    Summerbelle Niet meer actief

    Bedankt voor alle tips!

    Mijn man wordt er wat onrustig van wat de financiën betreft. Ikzelf weet dat ik goed kan sparen en opletten, dus ik maak me daar minder druk om.
    Ik ben zelf ook introvert dus het sociale gedeelte wat werken ga ik niet missen, dat weet ik al.
     
  10. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.550
    7.365
    113
    Let er wel op dat je de BSO op tijd opzegt, daar hangt vaak ook een opzegtermijn aan. Bij ons is dat geloof ik 2 maanden.
    En uiteraard ook niet vergeten de Kinderopvangtoeslag stop te zetten.
     
    Summerbelle vindt dit leuk.
  11. Burb1988

    Burb1988 Fanatiek lid

    5 mei 2014
    1.971
    1.599
    113
    Ontzettend dapper van je.

    Ik merk ook de laatste tijd...het plannen van 2 onregelmatige roosters ( ik zorg, man meldkamer) het onderbrengen van 3 kids ( oudste gaat naar school, middelste in februari, en de jongste zit nog even thuis....het liefst zou ik ook mijn werk opzeggen en thuis zijn.

    Maar net als jou man, krijgt mijn man er ook de zenuwen van. Ben nu wel aan het kijken naar ander werk
     
  12. Patty86

    Patty86 Fanatiek lid

    8 okt 2012
    3.260
    2.437
    113
    Vrouw
    Ik werkte altijd 32 uur per week. Na het overlijden van mijn moeder bijna 6 maanden thuis gebleven. Even focussen op gezin en mijn mentale weerstand. Nu ben ik sinds oktober weer gaan werken en ik zit echt zoveel beter in mijn vel. Ik kan het niet om thuis te blijven. Maar ik werk nu 28 uur over 4 dagen, waarvan 3 onder schooltijd. De woensdag ben ik vrij en op vrijdag is mijn man er. Hier gaan ze dus alleen in de vakantie nog naar de bso en dat werkt voor ons prima. ik zou zeggen kijk het een tijdje aan.
     

Deel Deze Pagina