Ontslag nemen tijdens proeftijd?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door JasmineSterre, 8 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JasmineSterre

    JasmineSterre Nieuw lid

    8 jan 2019
    1
    0
    1
    Vrouw
    beste lezer,

    Vorige maand ben ik bij mijn nieuwe werkgever begonnen.
    Ik dacht een nieuwe uitdaging nodig te hebben.
    Echter is het zo dat ik erachter ben gekomen dat ik wegens prive omstandigheden, overspannen ben en dat al een hele tijd.
    Nu wil ik ontslag nemen om tot rust te komen en aan mezelf te gaan werken en. Thuis alles op orde te krijgen.

    Heb ik recht op ww? Op de site van het uwv staat van niet.
    Ik wil ook niks melden bij mijn werkgever omdat ik graag na mijn herstel terug wil komen.
    Ze hebben op het werk niks door omdat ik heel erg goed een masker op kan zetten, wel merk ik dat ik dat niet lang meer ga trekken.
    Kan ik weggaan en heb ik recht op ww zonder te melden aan werkgever? Ik zit nog in mijn proeftijd.

    Hopend pp een passend advies.
    Bedankt!
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo JasmineSterre,

    Ik lees dat je in een lastige situatie zit. Je wilt graag weten of je recht hebt op een WW-uitkering als je zelf ontslag neemt.

    Het is belangrijk om voorzichtig te zijn met zelf ontslag nemen. Neem je zelf ontslag, dan heb je meestal geen recht op een WW-uitkering. Dit geldt ook als je nog in je proeftijd zit. Hierop zijn wel uitzonderingen.

    Mag ik even met je meedenken? Je geeft aan dat je jouw werkgever liever niet op de hoogte stelt, omdat je na je herstel graag terug wilt komen.

    Is het een idee om jouw situatie juist wel met je werkgever te bespreken en je bij je werkgever ziek te melden. Er zijn dan de volgende mogelijkheden voor je:

    Blijf je tijdens je herstel in dienst bij je werkgever, dan krijg je jouw loon tijdens jouw periode van ziekte en herstel via je werkgever doorbetaald.

    Het is ook mogelijk dat je werkgever besluit om jou ziek uit dienst te laten gaan. Je werkgever vraagt dan bij UWV een ziektewetuitkering voor je aan. Je werkgever kan je ook meer vertellen over terug in dienst komen wanneer je hersteld bent.

    Ik wens je sterkte in jouw situatie en een voorspoedig herstel toe.


    Met vriendelijke groet,
    Caren
    UWV Webcareteam
     
    JasmineSterre vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina