Ontslag vraag

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Waxinelichtjes, 1 feb 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Waxinelichtjes

    Waxinelichtjes Fanatiek lid

    22 jun 2018
    3.695
    4.231
    113
    Vrouw
    Hoi lieve meiden,

    Ik wil niets liever dan ontslag nemen bij mijn huidige baan. Momenteel ben ik 8 weken zwanger. Nu heb ik gelezen dat je maximaal 10 weken voor je verlof ontslag mag indienen omdat je anders geen zwangerschapsverlof betaald krijgt. Nu is mijn vraag: mag ik van tevoren al mijn vakantiedagen opnemen en dan mijn ontslag in laten gaan op de dag dat die 10 weken marge voorbij is?
    Voorbeeld om het duidelijk te maken:
    Ik ga met verlof op 4 augustus. Ik mag op zijn vroegst op 9 juni ontslag indienen om recht te hebben op verlofbetaling. Mag ik voor die tijd ontslag indienen en die op 9 juni in laten gaan, en dan mijn vakantiedagen opnemen (ben in feite in april dan al weg)? Of kan ik dan fluiten naar de uitkering?

    Alvast bedankt.
     
  2. Astrid040

    Astrid040 Bekend lid

    4 feb 2011
    652
    251
    43
    Ik zou hier heel voorzichtig mee zijn.
    Als je zelf je ontslag indient denk ik niet dat je werkloosheidsuitkering- of ziekteuitkeringen kunt krijgen.

    Je krijgt ook geen ww, want je neemt zelf ontslag. Bijstand krijg je mogelijk wel, maar alleen als een evt. partner niet boven de drempel zit.
     
    Baasje vindt dit leuk.
  3. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.509
    497
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Waarom wacht je niet de bevalling af en zeg je dan op tegen einde verlof?
    Dan zit je "zeker" ivm je zwangerschapsuitkering en mocht je alsnog ziek zijn/worden nav je bevalling, dan heb je ook nog de ruimte ivm een evt ziektewetuitkering.
    Je kunt er dan evt ook nog voor kiezen om je vrije dagen te laten aansluiten aan je bevallingsverlof
     
    Hopsatee vindt dit leuk.
  4. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.509
    497
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Of je neemt je vakantiedagen op voorafgaand aan je verlof. En zeg je op tegen het einde van je verlof
     
  5. Waxinelichtjes

    Waxinelichtjes Fanatiek lid

    22 jun 2018
    3.695
    4.231
    113
    Vrouw
    Ja dat is logisch natuurlijk. Alleen heb ik wel voor 6 weken vrije dagen staan, mogen wij maar 3 weken achtereen sluitend vakantie én ga ik met verlof. Dikke kans dat mijn leidinggevende mijn vakantieaanvraag weigert aangezien het al schaars is qua personeel. Daarbij wil ik direct na mijn bevallingsverlof van 10 weken starten met een nieuwe baan (zit in sollicitatieronde). Hopelijk wordt ik nog vóór de bevalling aangenomen (er even van uitgaande dat ik gekozen wordt) en kan ik mijn huidige baan eerder opzeggen. Dat zou de ideale wereld zijn. Veel minder leuk is het om nog ruim een half jaar uit te zingen bij dit bedrijf. Geen idee of ik dat ga volhouden.. vandaar dat ik zsm alles wil opnemen en daarna voorgoed weg wil wezen daar. Natuurlijk wil ik wel gewoon betaald krijgen tijdens mijn verlof. Moet alleen oppassen dat ik niet buiten de 10 weken marge kom zeg maar.
     
  6. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.509
    497
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Drie weken voor en drie weken na verlof opnemen :p Nee, maar wordt je gedurende je verlof niet vervangen door iemand? Daar zou je werkgever dan juist gebruik van kunnen maken, dan is je vervanger gewoon een half jaar in dienst ipv "maar" 4 maanden

    Nee precies daar heb je wel gelijk in hoor.
     
  7. Jacy82

    Jacy82 Bekend lid

    24 nov 2018
    743
    420
    63
    Vrouw
    Als je zelf ontslag neemt heb je bijna nooit recht op vergoedingen (buiten die 10 weken natuurlijk). Je bent nu pas 8 weken zwanger. Het kan net zo goed zijn dat je in het volgende trimester veel last gaat krijgen en toch gedeeltelijk thuis komt te zitten. Dat scheelt dan al in tijd. Neem 3 of weken achter elkaar op van tevoren en de andere 3 gespreid voor die 3 weken. Dan zit je bv al ipv 6 maanden nog maar 5 maanden net steeds niet een hele maand werken. En dat is uiteindelijk best snel voorbij. Hou er ook nog eens rekening mee dat vrijwel alle landelijke vrije dagen in deze maanden vallen en je die dus ook al niet hoeft op te nemen. Zou sowieso eerst afwachten met opzeggen tot je zeker bent van iets anders.
     
  8. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.634
    10.536
    113
    Hebben jullie jouw inkomen nodig om rond te komen? Ik zou zelf voor die paar weken nooit mijn baan eerder opzeggen. Dan maar tijdens het verlof. Tenzij je er echt aan onderdoor gaat, kan je de situatie op je werk niet verbeteren?
     
  9. Oilell

    Oilell Fanatiek lid

    8 okt 2018
    2.919
    3.968
    113
    Vrouw
    Je kan eventueel kijken naar een ontslag met wederzijds goedvinden. Dan behoud je recht op sociale zekerheid en weet je baas ook waar hij/zij aan toe is.

    Zou dan wel inderdaad vakantie opnemen/ de voorwaarden zo stellen dat je recht houd op je zwangerschapsverlof.
     
  10. Astrid040

    Astrid040 Bekend lid

    4 feb 2011
    652
    251
    43
    Wat ik toch niet begrijp aan je verhaal is dat je zeker weet dat je dat bevallingsverlof vergoed krijgt als je ontslag neemt, je hebt het dan steeds over 10 weken. Dat begrijp ik sowieso niet want je hebt 2 soorten verlof, zwangerschapsverlof en bevallingsverlof, samen is dat 16 weken. Niet 10 weken.
    Maar als je zelf ontslag neemt krijg je dat volgens mij niet. Je hebt namelijk geen ww-rechten als je zelf ontslag neemt. En dan zit je zonder inkomsten. En als de bevalling onverhoopt tegenvalt, en je wordt ziek tijdens je zwangerschap, dan heb je geen enkel vangnet.
     

Deel Deze Pagina