Ontspannen met gezin

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door Lavendel89, 23 mei 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lavendel89

    Lavendel89 Niet meer actief

    Het gezinsleven is hectisch. School, huishouden, zwemlessen, speelafspraakjes, verjaardagen, sportclubs, werk… Onze kinderen zijn 2, 5 en 7.
    Ik ga er wel eens zelf een dagje tussenuit of met vriendinnen, maar eigenlijk ontspannen wij maar weinig met elkaar als gezin omdat we altijd in de weer zijn. Als ik dan naar de ‘ontspannen’ momenten kijk is het een wandeling in het bos of op het strand. Maar dan ben je toch ook weer onderweg ergens naartoe.

    Hoe doen jullie dit als gezin? Welke gezinsactiviteiten zie jij als ontspanning?
     
  2. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    16 apr 2016
    3.951
    1.578
    113
    Ik vind het heerlijk om op zondagochtend op te starten met een boekje lezen in bed, dan ontbijten en daarna een rondje skeeleren met zn allen (kinderen zijn 4 en 6)
     
  3. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.482
    8.330
    113
    Film (bios of thuis), dagje uit (pretpark of dierentuin ofzo), thuis bakken of high tea of tapas-achtig iets maken. Maar verder vooral veel 1-op-1, dus met 1 kind iets doen ipv met het hele gezin.
     
  4. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    16 apr 2016
    3.951
    1.578
    113
    Oh en naar de bieb gaan en daar lekker boeken uitzoeken, wat drinken en puzzels maken daar.
     
  5. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.934
    8.752
    113
    Wij doen geocaching. Zeg maar een speurtocht voor volwassenen maar er zijn er ook heel veel die speciaal zijn voor kinderen.

    Bordspellen doen wij ook met regelmaat. Die van 2 kan dan samen doen met mama of papa als je wat moeilijkere spellen speelt.

    Wij doen ook vaak dingen 1 op 1 met zoon. Dan heeft de ander even tijd voor zich zelf.

    Wij bakken graag brood, koekjes, cake etc.
    Dan samen aan tafel opeten.
     
    LizMe, Fruity90 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  6. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Op dit moment is dat heel lastig hier. Onze kinderen zijn 4, 2 en 9 mnd en hebben echt zulke andere ritmes. Vooral de oudste 2 vragen veel aandacht en hebben het geduld van een goudvis. En daarbij komt dat lang tafelen dan gewoon altijd stressen is of er is wel de baby die iets nodig heeft. Dat gezegd hebbende is het nog het meest ‘ontspannen’ als we juist niet moedwillig allerlei dingen ‘moeten’ of opzoeken. Met de feestdagen gourmetten? Leuk hoor; als de kinderen ouder zijn. Hier niet. Een hele dag weg? Ook leuk; maar niet als er weer 1 begint te jengelen of de baby zich hevig verzet tegen vermoeidheid, ook zo sneu. Het meest ontspannen is juist wanneer we niet te veel plannen en de dag nemen zoals die komt. Lekker spontaan idd een wandeling maken of heerlijk het badje opzetten in de tuin. Of juist met een van de jongens op pad gaan, vinden ze ook heel leuk. Ze zijn nou eenmaal in een fase waarop ze het ook niet altijd met elkaar kunnen vinden en elkaar opstoken. Als je dan je best doet om iets leuks te gaan doen, dan is het binnen de kortste keren toch weer geruzie. Ik merk wel dat het wat beter wordt nu onze middelste ook iets ouder wordt. Wat hier iedereen leuk vindt:
    - bij mooi weer picknicken. Kleed mee, speelgoed, boekjes, draagzak..
    - fietsen of wandelen en dan regelmatig stoppen bij de molen, treinen, ijsje halen etc
    - dagje dierentuin. Dat doet het wel altijd goed hier.
    - water opzoeken; schepje, emmertje, boekjes.. wel met schaduw.
    - oh sinds deze week hebben we een inground trampoline in de tuin. Uitjes overbodig, de oudste 2 vermaken zich prima en de baby zit er als een directeur naast.
    - bordspelletjes spelen. Wel die van 2 ook een taakje geven, anders voelt ie zich buitengesloten.
     
    vruchtje24 en Golden1213 vinden dit leuk.
  7. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.460
    24.302
    113
    Met het hele gezin heeft het meestal iets met eten te maken :roflmao:
    Maar verder lopen de leeftijden ook wel te ver uiteen om altijd wat samen te doen. Dus 1 op 1 (of 2 à 3) tijd gaat dan makkelijker. Zo heb ik met mijn meiden altijd een filmavondje op vrijdagavond.
     
    Kanarie en owly vinden dit leuk.
  8. Kat1981

    Kat1981 Fanatiek lid

    7 dec 2009
    1.910
    1.664
    113
    Geschiedenisactrice in een museum
    Brabant
    Hele andere leeftijdscategorie, mijn dochter is 9,en ze is alleen thuis.
    Mijn stiefdochter is bijna 24,
    en woont op zichzelf

    Hier ontspannen we door samen een keer Mario party, Mario Kart of een leuk bordspelletje te doen.
    Samen iets bakken
    Of samen gezellig kletsen aan tafel met een kopje thee tijdens het huiswerk maken
    Samen de hond uitlaten
    Samen huishoudelijke taken doen
    Of een dagje weg
     
    Adje vindt dit leuk.
  9. Boordevol

    Boordevol VIP lid

    26 jun 2009
    6.071
    4.181
    113
    Bordspelletjes zijn hier onmogelijk met die van 2 erbij. Die wil overal aan zitten, meedoen en verpest zo echt het spel. Dus dat kan pas als hij slaapt.
     
  10. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.805
    32.708
    113
    Hier een filmavondje met hapjes op de bank ipv eten aan tafel.
    Lekker gourmetten. Juist lekker thuis met zijn allen, want dat komt niet zo vaak meer voor nu ze ouder worden.
     
  11. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.460
    24.302
    113
    Oh ja, de switch is hier ook een goede inzet voor alle leeftijden!
     
    Vero0504 vindt dit leuk.
  12. Krv

    Krv Fanatiek lid

    26 mei 2017
    4.435
    4.342
    113
    Vrouw
    Dagje naar het strand, opa en oma, vrienden, of ooms en tantes, een speeltuin (met lekkere lunch/borrel erbij :D), uit eten, dierentuin, bibliotheek, zwemmen, wandelen naar de speeltuintjes in de buurt, op de fiets naar de boerderij in de buurt even een ijsje halen of melk tappen, lekkere broodjes halen en thuis opeten, in de tuin spelen.. Scheelt wel dat we maar 1 kind hebben en hij alles eigenlijk prima vindt. Slechte eter, maar daar laten wij ons niet door tegenhouden. Hij vermaakt zich prima aan tafel gelukkig. Hij is gek op auto’s dus als we met de auto weggaan of een klein autootje meenemen dan is hij al blij.
     
  13. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Ik stel mij echt voor dat mijn man dat straks ook heeft met de jongens. Echt zo'n boys avond.
    Okeeeee mama gaat wel de hort op. Lekker wijn drinken :p
     
    Adje vindt dit leuk.
  14. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Ik leg er dan wel vaak een kleurplaat naast of zijn duplo girafjes met een paar autootjes :p
     
  15. iMum

    iMum Bekend lid

    24 okt 2019
    641
    564
    93
    Vrouw
    We gooien alle kussens in de tuinset en loungen daar de hele middag.
    Kind in de zandbak, lekker wat hapjes, puzzelboekje en verder totaal geen verplichtingen.
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  16. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.460
    24.302
    113
    Hahaha, ja dat dus!
    Mijn man gaat meestal sporten en daarna bieren op vrijdagavond :roflmao:
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  17. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Goeie combi ook :p
     
    Adje vindt dit leuk.
  18. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.948
    16.981
    113
    Vrouw
    Heel eerlijk; dat lukt mij niet zo goed. De jongste is nu 1,5 en ik vind de peuter leeftijd gewoon zwaar. Alles zelf willen doen, maar nog véél hulp nodig dus ja, je bent constant bezig heb ik het idee. Plus het rekening houden met middagdutjes...
    Zo had ik laatst nog het idee om met z'n allen naar de 1e zwemles van ons zoontje te gaan kijken..nja de jongste van 1,5 was het niet eens met de buggy en zette een keel op.. die wilde aan de wandel, maar alleen op pad laten gaan bij een zwembad is niet zo'n goed idee.. dus daar weer achteraan.
    Spelletje met de oudste.. jongste jaloers en zet een keel op :rolleyes: uit eten met z'n 4en.. nee dankje, jongste is een drama aan tafel. Hahhah en ga zo maar door...

    Nu gaan we van de week nog zwemmen en opzich kijk ik daar wel naar uit, wetend dat de kinderen het heerlijk vinden. En voor ons is dat dan ook genieten, op de hele heisa van het omkleden en zwemluiers na dan :p
     
  19. Basisuil

    Basisuil Fanatiek lid

    25 apr 2022
    2.562
    2.662
    113
    Vrouw
    Eigenlijk genoeg dingen!

    Dagje dierentuin, hebben een abbo, en het is iedere keer weer feest.
    Rondje door het dorp langs alle speeltuinen, groot feest.
    Buiten een grote bak water, en wij languit op de loungebank.
    Parcourtje bouwen in de tuin met water en hindernissen, zelf even voordoen en daarna genieten van de lol die de kinderen ervan hebben.
    Iets van speelgoed opzetten waar ze weer een paar dagen meer kunnen spelen en wijzelf languit op de bank.

    We nemen het er gewoon van :thumup:
     
  20. Libelle82

    Libelle82 Fanatiek lid

    26 jun 2008
    4.998
    355
    83
    Gezinsbegeleider
    Zeeland
    Echt ontspannen doe ik enkel in de zomer, 2 weken op de camping, dan pas kom ik echt uit alle hectiek vh dagelijks leven.
     
    Spectre vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina