Ontwikkeling baby's geboren rond 33 weken zwangerschap

Discussie in 'Prematuur' gestart door MarianneLE, 30 aug 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MarianneLE

    MarianneLE Actief lid

    3 nov 2021
    287
    79
    28
    Vrouw
    Hi, mijn dochter is geboren met 33 weken en is nu gecorrigeerd 3 maanden. Ik vroeg mij af hoe zo de ontwikkeling was mentaal en fysiek bij andere baby's die zo rond dat termijn geboren zijn.

    Alvast bedank!
     
  2. Mocktail2021

    25 jun 2021
    52
    8
    8
    Vrouw
    Hoi, mijn baby is ook met 33 weken geboren. Inmiddels alweer 8 maanden( gecorrigeerd iets meer dan 6 maanden).
    De afgelopen maanden zijn voorbij gevlogen maar heb je ergens specifiek een vraag over?
     
  3. Mien30

    Mien30 Fanatiek lid

    6 jul 2015
    1.601
    430
    83
    Vrouw
    Onze dochter is met 34 weken geboren. Ze doet het goed en we merken geen verschil met andere kinderen.
     
  4. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.173
    6.698
    113
    Vrouw
    Mijn oudste is net voor 36 weken geboren. Ik dacht: ze ontwikkelen buiten de buik vast sneller/anders dan in de buik, dus vond het wachten op het eerste lachje, bij zijn 8 weken, want dan 4 weken gecorrigeerd, zenuwslopend. Waarom duurde het zo lang?! Dacht ik. Niemand had hij gezegd dat je echt rekening moet houden met de gecorrigeerde leeftijd. In ieder geval toch dat eerste jaar. Hoe ouder ze worden, hoe minder die weken een rol gaan spelen. Het kan je best onzeker maken als een ouder. Volg je gevoel en je kind.
     
  5. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.954
    8.765
    113
    Onze zoon kwam met 34.5 met sommige dingen was het gelijk aan het reguliere termijn. Bij andere dingen moest je rekenen vanaf oorspronkelijke datum.

    Vanaf een naand of 9 maakte het bij ons niks meer uit. Vanaf daar ging hij als een speer. Inmiddels een lange (1.42) knul van 8.:D
     
    MarianneLE vindt dit leuk.
  6. MarianneLE

    MarianneLE Actief lid

    3 nov 2021
    287
    79
    28
    Vrouw
    Ja mijn dochter is nu gecorrigeerd 3 maanden en lacht erg weinig naar mij. Wel lacht ze naar buiten als ze door het raam kijkt vaak.
     
  7. MarianneLE

    MarianneLE Actief lid

    3 nov 2021
    287
    79
    28
    Vrouw
    Ik vroeg me ook af of ze bij jou baby de ogen onderzocht hebben? Bij mijn dochter deden ze dan niet meer omdat ze boven de 32 was/
     
  8. Zuul

    Zuul Fanatiek lid

    19 aug 2020
    2.517
    3.203
    113
    Vrouw
    Dat echt leuke en gerichte lachen heeft bij ons ook tot een week of 14(ongecorrigeerde) geduurd voordat ze dat begon te doen. Onze dochter is met 34.3 geboren.
    Ze was erg laat met alles maar deed alles op haar eigen tempo en toen het cb met 14 maanden zei ze dat ze de fysio erbij wilde vragen ivm het niet kruipen/lopen heb ik vriendelijk bedankt. Ze was wat trager maar liet zeker vooruitgang zien en 1 maand later had ze het kruipen overgeslagen en rende ze rond:roflmao:
    Ze vinden haar nu nog te licht en te klein maar ze eet als een bouwvakker dus dat komt wel goed.
    Ze word nog wel opgevolgd door de kinderarts. Wat ik zelf onnodig vind maar hij wil haar graag 1x per jaar blijven zien tot ze echt goed gaat groeien.
     
  9. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.804
    14.144
    113
    Die van een vriendin is nog vroeger geboren qua weken maar is R. al ruimschoots gepasseerd in grove motoriek. Ongecorrigeerd is ie een maandje ouder dan R maar gecorrigeerd 2 maanden jonger.

    Hij loopt echter prima in de pas met ongecorrigeerde leeftijd. Bijna 1 de knapperd.
     
    MarianneLE vindt dit leuk.
  10. Summerbelle

    Summerbelle Niet meer actief

    Onze dochter is met 34 weken geboren en nu een gezonde peuter. De eerste 8 maand waren er wel problemen welke ze ruimschoots heeft ingehaald.

    Het ligt natuurlijk ook aan de situatie rondom de geboorte en of welke problematiek er speelde tijdens de zws, geboorte.

    Zijn er dingen waar je tegenaan loopt?
     
    MarianneLE vindt dit leuk.
  11. Mocktail2021

    25 jun 2021
    52
    8
    8
    Vrouw
    Nee nooit onderzocht. Was ook niet nodig want mijn dochter volgde al ontzettend vroeg met haar ogen. En met vroeg bedoel ik dat ze met 8 weken zeker al volgde( dus gecorrigeerd 1 week). Lachen deed ze ook vroeg. Brabbelen, terug 'kletsen', contact maken, was ze allemaal heel vroeg bij. Motorisch is ze dan wel minder snel want hoofdje 180 graden draaien deed ze pas met 12 weken en ze is nu 8 maanden en rolt nog niet maar dat gaat vast binnenkort komen.
    Lacht ze inmiddels al een beetje terug? Heb je het idee dat er wellicht iets met haar ogen is?
     
  12. MarianneLE

    MarianneLE Actief lid

    3 nov 2021
    287
    79
    28
    Vrouw
    Ja, heel goed dat je gewoon op je eigen moederinstinct vaart. Mijn dochter is met het ene sneller als het andere. Maar over het algemeen doet ze het goed.
     
    Zuul vindt dit leuk.
  13. MarianneLE

    MarianneLE Actief lid

    3 nov 2021
    287
    79
    28
    Vrouw
    Het heeft even geduurd voordat ze lachte, nu doet ze dat wel maar als ze er zelf zin in heeft. Voor de rest gaat haar ontwikkeling goed. Haar ene oogje loenst een beetje waar ik me zorgen om maakte, dat is laats bekeken door een oogarts maar ze konden niet echt de reden vinden omdat alles er verder goed uit ziet.
     
  14. MarianneLE

    MarianneLE Actief lid

    3 nov 2021
    287
    79
    28
    Vrouw
     
  15. xDaantje

    xDaantje Bekend lid

    12 sep 2017
    692
    677
    93
    Vrouw
    Ons zoontje is met 32 weken geboren, heftige start gehad door NEC en RS. Ook erg dysmatuur, geboren met 1300 gram. Qua ontwikkeling doet hij het super! Hij ontwikkelt zich gewoon zoals andere kindjes, qua fijne motoriek liep hij zelfs vier maanden voor. Hij loopt vanaf 14 maanden gecorrigeerd, en is een ontzettend makkelijk en slim mannetje. Het enige is dat hij moeite had met groeien, waardoor het nog steeds echt een kleintje is.
     
    MarianneLE vindt dit leuk.
  16. giebel

    giebel Fanatiek lid

    26 aug 2011
    2.499
    499
    83
    Onze dochter is ruim 10 jaar geleden geboren met 33+1. Zij liep toen ze een week 1 was. Praten duurde wel wat langer, vanaf twee. Geen idee of het daardoor kwam.
    Ze kreeg in groep 3 wel een achterstand en is nu voor de laatste twee basisschool jaren naar speciaal onderwijs gegaan. Geen idee of het door de vroeggeboorte komt, maar heb wel onderzoeken gelezen dat premature kinderen vaak in groep 3 een achterstand oplopen omdat ze de laatste weken on de buik de ontwikkeling vd hersenen een stukje gemist hebben.

    Maar dan nog, als dat alles is. Ze groeit gigantisch. En is mij over 2 jaar voorbij. Nu niet meer voor te stellen hoe klein ze ooit begonnen is. Handen aan de couveuse bracht wel wat herrinneren terug.
    Gefeliciteerd met jullie kleine en ik hoop dat alles voorspoedig verloopt. Wij mochten haar destijds na 19 dagen (voor de 36e zwangersweek) mee naar huis nemen.
     
    MarianneLE vindt dit leuk.
  17. MarianneLE

    MarianneLE Actief lid

    3 nov 2021
    287
    79
    28
    Vrouw
    Heftige serie he! Onze dochter mocht mee met 36.4 weken. Fijn dat alles goed gaat met jullie dochter!
     

Deel Deze Pagina