Ontwikkeling organen bij groot kind

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Beauty, 12 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Beauty

    Beauty Actief lid

    11 nov 2005
    118
    0
    0
    Noord Brabant
    Hallo,

    Ik ben inmiddels ruim 32 weken zwanger van mijn tweede kindje. Mijn eerste was na een zwangerschap van 40 weken e 2 dagen 9 pond. Hij heeft tijdens de bevalling klem gezeten met zijn schouders, er was een hele verkeerde inschatting gemaakt van he gewicht. Nu was de gynacoloog al bang dat dit kind ook groot zou worden ook omdat ze redelijk kort op elkaar zitten mijn zoontje is nu 16 maanden. Ik heb al weer een aantal groeiecho's gehad en dit kind is goter als mijn eerste. deze zit echt aan de bovenlijn ofwel bij de 5% grootste. Waarschijnlijk ga ik eerder ingeleid worden maar ik vraag me a of dat op zijn vroegst met 37 weken kan ivm met de rijping van de longen of kan dat ook eerder voltooid zijn met een kind van dermate groot formaat. Deze baby loopt met metingen voor op mijn zoontje bij de zelfde termijn in de zwangerschap. Ik ben wat bezorgd dat dit kind zo min mogelijk kans gaat lopen op blijvende schade in de zin van een lam armpje omdat mijn eerste klem heeft gezeten.

    Alvast bedankt!

    Beauty
     
  2. Mirjam

    Mirjam Verloskundige

    2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Beauty,

    ik snap je zorgen. Maar het wil helemaal niet zeggen dat dit kindje ook weer klem komt te zitten hoor. De longen zijn bij alle kindjes rijp genoeg rond de 34 weken. Maar 34 weken is te vroeg om te bevallen, longrijping gaat nog door en ook is het kindje dan nog niet in staat om zichzelf op temperatuur te houden en meestal kan ie dan nog niet zelfstandig alle voedingen drinken (ook niet bij een groter kindje!).
    37 weken is echt het vroegst om in te leiden, maar misschien wachten ze liever tot 38 weken, houd daar maar rekening mee in elk geval!

    Mirjam
     
  3. Beauty

    Beauty Actief lid

    11 nov 2005
    118
    0
    0
    Noord Brabant
    Bedankt voor je reactie! Ik ben blij dat ik er nu iets vanaf weet en ik weet dat het niet hoeft maar het houd je wel bezig. We wachten af en kijken wel wat de gynaecoloog zegt.

    Bedankt! Groetjes,

    Beauty
     

Deel Deze Pagina