ontwikkelings voorsprong en onbegrip

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door mamavanukkie, 29 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavanukkie

    mamavanukkie Fanatiek lid

    2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    Hoogswaarschijnlijk heeft onze zoon een ontwikkelingsvoorsprong, hoever daar krijgen we de uitslag nog van, maar voor ons is het duidelijk.

    Ik heb een enorm leergierig, nieuwsgierig, creatief kind. Met interesses die voorlopen op zijn leeftijd. Hij leest, begint met rekenen, heeft een geheugen als een olifant en is dol op alles weten, ontdekken. Kortom een heerlijk ventje.

    Helaas lopen we op school tegen een hoop problemen aan, wat zich resulteerd in een gefrustreerde zoon (op school), die zich stierlijk verveelt en zich niet goed gedraagt op school. Ik keur het niet goed dat hij zich misdraagt, maar het heeft wel een reden...

    Vanaf het begin hebben we duidelijk gemaakt dat hij pienter is, dingen snel doorheeft. Helaas had zijn juf vanaf de eerste dag al een voor haar duidelijk beeld van hem, een onaangepast, niet sociaal kind. Hoe vaak ik wel niet op gesprek ben geweest, ik kan ze niet meer tellen. En hoe er NIET naar me geluisterd is... waarom luisteren ze niet naar je als je uitlegt dat hij uitdaging nodig heeft en als hij te druk wordt door indrukken het beter is dat hij zich even afzonderd?
    nee hoor, eerst zijn gedrag en dan de uitdaging, nu geven ze hem volgens hen 'uitdaging' en nu wil hij niet. Nee gek he, onder uitdaging versta ik niet, als je een toren moet bouwen, nee bouw er maar 3. blokken blijven blokken.

    Er is gewoon niks gedaan met wat ik aangaf. Als ik dat koppie van hem zie en weer hoor dat het zo saai is. Zijn vriendjes zijn allemaal naar groep 3, hij heeft wel kindjes bij wie hij aansluiting vind, maar geen 1 met het zelfde niveau als hij. Vorig jaar schreef hij zijn naam, dit jaar, niks. Hij is op school echt aan het onderpresteren, heeft er geen zin in. Op school heeft hij het zelfvertrouwen van een boon, maar dat vind ik niet gek na hoe er met hem omgegaan wordt, positief benaderen? wat is dat?

    Na dit schooljaar maanden niks gehoord te hebben van zijn juf, kon ik weer komen,of we maar even een gedragsvragenlijst in wilden vullen, ok gedaan. zat een megaverschil tussen die van ons en thuis. Doorgestuurd naar integrale vroeghulp, nou een pluim voor die mensen daar. Eindelijk een luisterend oor en begrip! Vorige week is hij getest, de orthopedagoge stond ervan te kijken hoeveel hij weet.
    Vanuit hen komt begeleiding, ook op school en ook voor hem. Mijn kind moet weer lekker in zijn vel zitten en zin hebben om te leren.

    Het punt is, als er een stempel op hem zit, dan wil de school wat doen, aanpassingen, begeleiding, eerder niet. Als een instantie hetzelfde zegt wat wij zeggen kan het wel, en als wij het zeggen kan het niet.

    Ik hoop op bevestiging van de test, dan maar een stempel. Ik heb geen moeilijk kind, hij krijgt niet de juiste begeleiding. Ik vind het zo jammer dat als kinderen niet in het hokje passen, het maar probleemkinderen zijn. Is het zo lastig om naar ouders te luisteren?
    Ik weet ook wel dat juffen niet alles kunnen, hij is immers niet alleen, dat verwacht ik ook niet, maar wat begrip en motivatie, dat kan toch best.
     
  2. gitta

    gitta Fanatiek lid

    22 okt 2013
    2.625
    426
    83
    Is het niet een optie om naar een andere school te gaan kijken? Heel naar dat er niet naar jou als ouder wordt geluisterd. Het lijkt mij dat ze op zijn minst hadden kunnen onderzoeken of de dingen die jij aangaf klotpen (door middel van écht extra werk aanbieden o.i.d.) in plaats van hun eigen koers te varen. Zo komen jullie tegenover elkaar te staan (dat is volgens mij al zo) en ik denk niet dat je kind daar beter van wordt. Natuurlijk kan een school niet altijd alles goed doen, maar dat je hun mening diametraal tegenovergesteld is aan die van jou, dat lijkt me reden genoeg om eens bij andere scholen te gaan kijken.
     
  3. mamavanukkie

    mamavanukkie Fanatiek lid

    2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    Het is ook iets waar ik zeker aan zit te denken, maar dan wil ik wel een school die aansluit en aanbied wat hij nodig heeft, ik wil wel een goede keus maken. Idd school en wij staan lijnrecht tegenover elkaar. Daarom ben ik nu al zo blij met die test, dit laat al zien dat wij gelijk hadden en niet zij.
     
  4. Tamio

    Tamio Niet meer actief

    Wat vervelend zeg! Ik herken het niet goed op de plaats zitten en daardoor slecht gedrag in de kleuterklas. Maar bij ons is wel (gedeeltelijk) de voorsprong gezien en is er een goede samenwerking geweest. Mijn dochter liep alleen zo ver voor dat ze daar gewoon niet goed mee om konden gaan in de kleuterklas en ze hebben het ook lang onderschat.
    Gelukkig word je goed geholpen en serieus genomen door de integrale vroeghulp. Hoe lang moet je wachten op de uitslag van de test?
    Mijn dochter gaat nu naar het voltijds hb onderwijs (groep 3). 11 km enkele reis maar het is het dubbel en dwars waard! Zit er bij jullie hb onderwijs in de buurt?
    Mijn dochter is trouwens bijna even oud als jouw zoon.
     
  5. mamavanukkie

    mamavanukkie Fanatiek lid

    2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    We krijgen 11 december de uitslag. Er zit hier een school met leonardo afdelin g in de buurt. Is een 20 minuten fietsen denk ik. Als blijkt dat dat goed is voor hem, dan gaat hij daarheen, dat maakt me niet uit hoe ver ik moet.

    Het is gewoon jammer dat het gaat zoals het gaat, het had zo anders kunnen zijn...
    Was jou dochter ook fysiek tegen andere kinderen?
     
  6. Tamio

    Tamio Niet meer actief

    Nee dat heeft ze nooit gehad. Ze was wel extreem koppig. Weigerde dan bijvoorbeeld om haar jas aan te doen en bleef dan tot wel een uur onder de kapstok liggen.
    En autistiform gedrag. Dan ging ze bijvoorbeeld languit op de tafel rare geluiden liggen maken.

    Spannend, 11 december. Moeilijk dat wachten hè? Heb je het idee dat hij zich heeft laten zien op de test?
     
  7. mamavanukkie

    mamavanukkie Fanatiek lid

    2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    ik denk het wel, hij vond het leuk! Wou dat het morgen al was...

    Hij is ook koppig en helaas deelt hij wel een mep of duw uit, maar volgens mij puur uit frustratie. Ze snappen hem niet of willen hem niet snappen.

    Wat voor test heeft jouw dochter gehad?
     
  8. Tamio

    Tamio Niet meer actief

    Ze heeft de WPPSI gedaan.
     
  9. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    mama vanukkie: goed dat jullie doorgezet hebben en dat die test er eindelijk is gekomen! Als jullie zo lijnrecht tegenover de school blijven staan, dan zou ik ook van school wisselen.

    Maar misschien is het nu alleen de kleuterjuf? Wat zegt ib er verder van? En weet je hoe ze verder gaan met de informatie die je krijgt in groep 3?
     
  10. Kaboutermeis

    Kaboutermeis Fanatiek lid

    16 apr 2013
    4.184
    0
    0
    Ik zou de uitslag afwachten en kijken hoe school daarop reageert.
    Maar als ze blijven keihard hun kop in 't zand steken, zou ik echt wel op zoek gaan naar een andere school.

    Is het een optie dat hij op de huidige school eens de "stempel" er is nu - dit schooljaar - ook stukken van groep 3 zou gaan doen en dan volgend jaar gelijk "mee springt" naar groep 4 (met eventueel nog wat extra bijwerken tijdens het jaar)? Of is hij daar echt nog "te jong" of niet klaar voor?
     
  11. mamavanukkie

    mamavanukkie Fanatiek lid

    2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    de ib er trekt partij voor de kleuterjuf, en neemt aan wat zij zegt. hoe vaak dat ze het over miscommunicatie heeft gehad, terwijl de juf echt dingen heeft gezegd en gedaan die niet kunnen. Ik weet niet hoe het verder gaat, eerst de uitslag en dan zal of moet er een goed plan van aanpak komen. Want als dit zo door blijft gaan, gaat het nog echt mis met mijn zoontje.
     
  12. Ikapika

    Ikapika VIP lid

    21 okt 2012
    5.073
    0
    0
    omgeving Haarlem
    Wat naar dat je tegen zoveel onbegrip aanloopt. Het lijkt erop dat je zoontje onderpresteert. Hij past zich kennelijk erg aan en dat zal enorm frusteren. Als de school niks met de onderzoeken doet, zou ik zeker ergens anders gaan kijken. Immers komen er uit zo'n onderzoek ook handelingsadviezen die zeer waardevol zijn.
    Wij werken tegenwoordig met een screening van beginkenmerken. Voordat een kind bij ons op school komt vullen de ouders een lijst in. Dezelfde lijst wordt ook door de leerkracht na drie weken dat het kind op school is ingevuld. De lijsten worden vergeleken. Zodra er een duidelijk verschil is gaan we om de tafel, om zo te proberen het onderpresteren te voorkomen. We proberen op deze manier kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong te herkennen en ze onderwijs op maat te geven. De precieze invulling is soms nog moeilijk, maar het beste is om in samenspraak met ouders een programma samen te stellen wat uitdagend is voor het kind. Ingaan op de interesses is zo belangrijk.
     
  13. mamavanukkie

    mamavanukkie Fanatiek lid

    2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    Was dat hier ook maar zo, ik hoop zo dat er wat mee gedaan wordt, maar ik heb er een zwaar hoofd in. De andere juf, hij heeft er 2 per week zei gisteren heel droog. Als hij idd zo 'verstandig' is, zou hij toch wel weten hoe hij zich moet gedragen?
    Ze snappen er niks van. Ik heb inmiddels al zoveel te horen gekregen van de juf, dat ze dacht dat hij autistisch was en ga zo maar door. Inmiddels ben ik er knap moedeloos van geworden, maar ik geef niet op. Ik heb een geweldig kind, hij heeft juiste begeleiding nodig, niet wat hij nu krijgt. Met dit onderzoek krijg ik tenminste bevestiging.
     
  14. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Dat klinkt bekend ja..
    Toegevoegde waarde van een IB-er is dan gewoon nul.
    Want wat de juf zegt is waar en de ouders verzinnen het waar je bij staat.
    We willen toch allemaal een geweldig slim kind? Maar dat is hij heus niet hoor!

    Bij ons ging het uiteindelijk zo ver dat ze dachten dat wij de gedragsproblemen veroorzaakten door te hoge eisen te stellen.
    In groep 3 met een juf die wel eisen stelt aan haar werk... Leeft ze eindelijk helemaal op.
    Plusklas, schilderlessen, muziekles en Engels.. Het klinkt wat veel maar ze gedijt er goed op. (Op school dus)
    Thuis nog balletles...

    Wat hier thuis wel scheelde waren smartgames trouwens..
    Niet voor lang maar wel om even uit d'r slechte bui te komen weer.
     
  15. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    En nog iets.. Kinderen weten precies bij wie ze NIET aan hoeven te komen qua serieus genomen te worden
    En het is voor juf nauwelijks te doen om er doorheen te breken.
    Want als het niet gemeend is... Prikken ze er gewoon doorheen.
    Het is met onze juf ook nooit goed gekomen :)
    (Ze wil zelfs niet even gedag zeggen op het schoolplein als we er langs lopen)
     
  16. mamavanukkie

    mamavanukkie Fanatiek lid

    2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    Die beschuldigende vinger ken ik, de eerste instantie die ze erbij haalden was die van jeugd en gezin, om te zien wat wij verkeerd deden. Die man zat zich lachend af te vragen wat hij in vredesnaam daar deed.

    Idd de ib-er voegt niks toe, die neemt alles maar aan wat ze hoort, vorig jaar kwam ze zelf nog wel eens kijken in de klas en had ze een andere mening, maar dit jaar...

    Fijn dat je dochter zo is opgebloeit, Engels zou echt wat voor mijn zoontje zijn, die is er weg van.

    Wat hier helpt om te relaxen na school is Klokhuis kijken, hij kent ze allemaal. Mensen lopen je wel eens raar aan te kijken als zo'n kleine uk het heeft over een paleoklimatoloog.

    onze uk heeft zijn juf ook goed door, hij is niet voor niks zo. Hopelijk komt er verandering in, want tussen die 2 komt het ook niet goed. De tweede juf in de klas houdt helaas haar manier van lesgeven aan, dus dat schiet ook niet op.

    Daarnet kwam er weer wat uit wat mijn zoontje dwarszat. De juf zegt dat hij niet mag lezen omdat hij een kleine kleuter is. En als hij eens een boekje met letters en woorden heeft pakken de kinderen het af en lachen ze hem uit, nou kan mijn hart nog verder breken inmiddels.
     
  17. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    #17 Saskia78, 30 nov 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 nov 2013
    Snap precies wat je bedoelt!

    Grootste verschil hier is dat het een meisje is.. En die horen graag bij de groep en passen zich juist aan ipv recalcitrant te gaan doen.

    Bij ins op school hebben ze "smartkids"
    Dat is een project dat extra lessen geeft voor de slimmere leerlingen die wel wat extra uitdaging kunnen gebruiken.
    Vorig jaar niet heel bijzonder vond ik... Ze hebbe er geleerd date r kleine mannetjes in het water zitten die alles omhoog duwen zodat het blijft drijven :(:(
    Mag hopen dat het beeldspraak was :)
    Verder keken ze veel filmpjes maar zowel dochter als wij waren niet echt onder de indruk.
    Dit jaar is dat veel leuker en ook hier wordt meer verwacht.

    Enige probleem is dat ze dus inderdaad niet zien wat er aan de hand is.
    Ben je overduidelijk slim is er niks aan de hand
    Maar het kostte ons een berg centen aan een kinderpsycholoog en vervolgens nog een hb-gespecialiseerd bureau (de laatste gelukkig betaald door school) om school zo ver te krijgen dat ze in dat klasje mocht EN extra verrijking kreeg in de klas.
    En toen nog... Merkte je af en toe dat juf er toch nog niet helemaal in geloofde..

    Engels is hier vanaf groep 2,
    Dramalessen vanaf groep 3
    Muziek en 3x per week sport voor elke klas
    En tussendoor allerhande projecten nog.. Ze gaan nu tot de kerstvakantie elke vrijdag in een echt atelier bij een kunstenaar aan het werk.

    Hier een zeer creatief vlotterikje dus dat is helemaal fijn.
     
  18. pinguin72

    pinguin72 VIP lid

    7 jan 2006
    7.831
    0
    36
    Wat verschrikkelijk dat er zo met je zoon en met jou wordt omgegaan.
    Als dat bij mij zo het geval was zou ik serieus overwegen over te stappen naar een andere school.
    Mijn dochter heeft denken wij ook een ontwikkelingsvoorsprong. Op school laat ze dat nog niet heel erg zien, maar inmiddels zitten we wel in een digitaal handelings protocol hoogbegaafdheid, nav een screening die een aantal keer heeft plaatsgevonden.
    Mijn dochter wordt overigens wel gestimuleerd mits ze dat aangeeft. Ze mag boekjes halen in de middenbouw om te lezen, dat soort dingen.
     
  19. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Soms is het wel heel grappig...
    Meisje bij de Bart Smit dacht vriendelijk te zijn en wees aanw aar we het meisjespeelgoed konden vinden...
    Leuk... Maar ze wilde een triceratops :D

    (En ja, ik ken m'n dinos ook steeds beter)
     
  20. mamavanukkie

    mamavanukkie Fanatiek lid

    2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    Ja, hij laat duidelijk merken dat hij het er niet mee eens is.
    Dat smartkids hebben ze hier niet, helaas. wel iets dat eureka heet, begeleiding en alles voor hb kinderen. Waarom zit hij daar dan niet? Nou, op hun site staat duidelijk ook voor kleuters, maar volgens de ib er is het toch echt vanaf groep 3 en melden ze hem dus niet aan...

    Ik denk er zwaar over om te wisselen van school, maar ik wil dan wel naar een plek die goed bij hem past en niet weer een verkeerde keuze maken.

    Gelukkig hebben we nu de integrale vroeghulp, maar het is knap zonde dat je zover moet gaan om begrip te krijgen voor je kind...

    Klinkt bekend in een speelgoedwinkel, die van mij loopt behalve naar lego naar scheikunde lab, dino onderzoek en zo.

    Hij heeft iets met dino's en archeologie. Klokhuis, jeugdjournaal. En de vragen: hoe was de aarde voor de mens er was en de hele dag vragen, alles willen weten en leren.
     

Deel Deze Pagina