Onverwacht moeder, en nu mag de baby Egypte niet uit

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Bailief, 4 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Betsy

    Betsy Niet meer actief

    Maar dat wil niet zeggen dat je als volwassen vrouw dan, al dan niet lekker anoniem, op internet maar moet roepen waar je zin in hebt. Dat kan, maar dat HOEFT natuurlijk niet.
     
    Treez, YellowEyes en Riverdale87 vinden dit leuk.
  2. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Nee, zeker niet. Haar keuze, haar zaak. Maarrrr, van mij hoeft niet persé een politieke rel te ontstaan om dit ene geval. Dus of ze past zich aan aan de Egyptische wet of niet en je blijft daar. Meer smaken zijn er niet ook niet als je consul of ambassadeur bent.
     
    maartje84 vindt dit leuk.
  3. Betsy

    Betsy Niet meer actief

    Maar dat is natuurlijk een hele andere discussie :)
     
  4. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Het hele slut shamen is niet zo nodig idd.
     
    littlemunchkin en Betsy vinden dit leuk.
  5. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.583
    4.623
    113
    De consul heeft zich ook gewoon te houden aan de wet! Die kan toch geen illegale activiteiten gaan verrichten? Dus dat verhaal dat ze niet willen helpen is onzin.

    Het zou ook schandalig zijn dat mensen die gaan lopen rellen in de media beter geholpen worden dan anderen. Of dat voor deze mensen de wet niet zou hoeven gelden...
     
    Huismuisie en maartje84 vinden dit leuk.
  6. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    #246 tupp, 22 okt 2018
    Laatst bewerkt: 22 okt 2018
    Hmmm, normaal houd ik er niet zo van als mensen te pas en te onpas de (sociale) media proberen in te zetten om hun privéproblemen op te lossen. Maar in dit geval snap ik het wel degelijk. Ongeacht de oorzaak, is dit gewoon een heel schrijnende situatie. En ik vind "je moet je gewoon aan de wet houden" ook een beetje te kort door de bocht in dit geval. Het gaat hier niet om één of andere drugskoerier. Ze is geen crimineel die willens en wetens keuzes heeft gemaakt en nu vanuit de gevangenis zit te huilen.

    Ik weet dat in de Egyptische wet staat dat er een vader bekend moet zijn om een geboorteakte te kunnen krijgen. Maar kom op; het gaat hier over een Nederlandse staatsburger die géén criminele activiteiten heeft verricht op Egyptisch grondgebied.
    Yassin is namelijk geboren uit een Nederlandse moeder en heeft dus gewoon de Nederlandse nationaliteit. Egypte heeft er in dat opzicht geen bal over te zeggen of het kind wel of geen vader op de geboorteakte moet hebben. Sterker nog: in de rechten van de mens staat dat iedereen, waar dan ook, het recht heeft om als persoon erkend te worden door de wet. Dat recht wordt Yassin nu onthouden. Net als het recht op een nationaliteit en het recht om naar zijn eigen land terug te keren.

    Ook de moeder van Yassin wordt feitelijk gegijzeld. Het staat haar natuurlijk vrij om Egypte te verlaten, maar we snappen allemaal dat dit zonder haar zoontje geen optie is. En ook zij is een Nederlandse staatsburger die géén criminele activiteiten heeft verricht op Egyptisch grondgebied. Als je al een 'misstap' wilt aanwijzen, dan is dat dus het feit dat ze seks heeft gehad. Maar aangezien dat in Nederland heeft plaatsgevonden, heeft Egypte daar wederom niks over te zeggen. Haar advocaat heeft al aangetoond dat de vader niet Egyptisch kan zijn. Dit hele verhaal gaat Egypte gewoon niks aan.

    Ik vind dus echt wel dat er nòg meer druk vanuit Nederland moet komen om Yassin en zijn moeder thuis te krijgen. En dan kun je vinden dat het stom van haar is dat ze zwanger is geraakt of niet. Je kunt het stom vinden dat ze naar Egypte op vakantie is gegaan of niet. Maar dat is gewoon niet relevant. De volgende keer is het een andere Nederlander die in zo'n corrupt land wordt vastgehouden, zonder dat die persoon enige wet geschonden heeft. Dat Egypte niet zoveel op heeft met mensenrechten en kinderrechten is duidelijk. Triest genoeg dat zoveel eigen burgers daar slachtoffer van zijn. Maar in dit geval gaat het om twee mensen met de Nederlandse nationaliteit en moet onze overheid in mijn ogen echt harder optreden. En wat mij betreft niet alleen de overheid. Laat de hele toeristensector daar dan maar instorten, totdat gewoon gegarandeerd wordt dat mensen die zich ter plaatse netjes aan de wet houden, gewoon weer veilig mogen terugkeren naar hun eigen land.
     
  7. Leni88

    Leni88 Bekend lid

    16 sep 2014
    802
    398
    63
    Vrouw
    Voor mij al een reden niet naar zo een land op vakante te gaan. Je weet nooit wat er gebeurd en de vrouwen/mensenrechten zijn er gewoon anders.
    Die meid heeft wrsl domme dingen gegaan, maar zij en haar kind zijn nederlanders en ik sluit me bij Tupp aan.
    Dit doet me denken aan "Not without my Daugther"
     
    Syane vindt dit leuk.
  8. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Dit vind ik weer een voorbeeld van Westerse elitaire gedachten. Egypte is vast niet onbekend met de rechten van de mens maar toch kiest men in het land anders. Dat is al pijnlijk genoeg voor al die miljoenen burgers die binnen eigen culturele waarden hier aan werken.

    Dan moet er voor zo'n Nederlands tienermeisje 'even' een uitzondering gemaakt worden?

    En de toeristensector instorten? Niet dat ik er ooit een euro wil of ga uitgeven in Egypte denk ik aan de hardwerkende burger die hard werken om hun kinderen te eten kunnen geven. Dat gun ik deze mensen dan ook allerminst.

    Het komt allemaal vast goed maar niet wanneer zij willen. En dat is ook typisch westers gedrag wat deze cultuur matig trekt.
     
  9. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Westerse elitaire gedachten? Denk je dat men het in niet-westerse landen wel oké vinden als hun landgenoten in het buitenland worden vastgehouden? Dat lijkt me stug. Sterker nog, ik denk dat het 'wij-gevoel' in menig land juist een stuk sterker is dan in onze westerse, individualistische samenleving.

    Het is absoluut zeer pijnlijk voor de eigen burgers dat Egypte veelvuldig de mensenrechten schendt. Dat is -tot nu toe- helaas een keuze van mensen daar en verandering zal inderdaad van binnenuit moeten komen.
    Maar daar hoeft Nederland niet op te gaan zitten wachten als het om twee van haar eigen burgers gaat. Als je zo'n afkeer hebt van het elitaire westerse denken, zou je misschien juìst tegen dit soort wantoestanden moeten zijn, in plaats van een 'het zal mijn tijd wel duren'-houding omdat het niet over jou gaat en geen bekende van jou betreft. Want die houding vind ik vele malen meer 'westers' dan wanneer vanuit Nederland een sterk gezamenlijk signaal komt dat het onverteerbaar is dat zo met onze burgers wordt omgegaan.
     
    littlemunchkin en Riverdale87 vinden dit leuk.
  10. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Ik ben het zeker met je eens dat er, achter de schermen, doorgewerkt moet worden aan terugkeer van twee Nederlandse burgers. En misschien naïef, dat vertrouwen heb ik in onze verantwoordelijke minister.

    Ik geloof alleen niet dat het spuien op Facebook door oma de zaken extra bespoedigt, sterker nog, daarmee schiet de je autoriteiten daar ook extra mee in de wielen. Je overtreft culturele waarden niet met een lesje 'hoe het hoort',

    Want het is allemaal vervelend maar moeder en kind zitten niet gevangen, krijgen medische zorg, hebben onderdak en voedsel. Daarom vind ik het geen kwestie om op in te hakken.
     
  11. maartje84

    maartje84 VIP lid

    8 okt 2008
    12.712
    4.218
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ik kreeg hier het idee dat menigeen hier op ZP meent dat het hier in het forum opkomen voor dat meisje en mensen die een iets afwijkende mening dan zijzelf hebben te beschuldigen voor ‘slut-shaming’ het meisje en haar zoontje gaat helpen in het spoedig terug keren naar Nederland. ;)
     
  12. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.583
    4.623
    113

    Die jongen heeft geen nationaliteit! Geen En je dat is nu juist het probleem. Als hij dat wel had kon hij namelijk een paspoort aanvragen en het land uit.

    En waar is dat bewijs dat de vader geen Egyptenaar is?? Er is geen enkel bewijs over de vader want moeder wil niets zeggen. Dat is nu juist het probleem. Als moeder de naam van de vader noemt kan ze dit oplossen. Maar dat wil ze niet.

    En verder heeft iedereen zich gewoon aan de wet te houden in het land waar je verblijft. Hoe achterlijk die wet voor ons vrije westerlingen ook is! Als je dat niet wilt moet je niet naar andere landen gaan. Mensen denken tegenwoordig zo makkelijk over internationale reizen terwijl er tal van Nederlanders over de hele wereld met dit soort problemen zitten. Dit meisje zoekt de media maar is zeker niet uniek.
     
  13. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Volgens de Nederlandse wet is het kind van een vrouw met de Nederlandse nationaliteit, zelf ook Nederlands. Ongeacht waar hij geboren is. Yassin heeft dus wel degelijk een nationaliteit: de Nederlandse. Volgens internationale verdragen heeft hij ook gewoon recht op een nationaliteit. Dus als een land hem die nationaliteit biedt kan een ander land hem niet zomaar statenloos houden.
    Yassin heeft misschien nog geen geboorteakte, maar wel (recht op) de Nederlandse nationaliteit!

    En ool zonder de naam van de vader te geven, kan een advocaat aantonen dat de vader niet Egyptisch is. Ze verbleef nl niet in Egypte op het moment dat haar kind verwekt werd.

    En wat betreft "je moet je houden aan de wet van het land waar je verblijft" mee eens, maar niet relevant. Want welke wet heeft ze gebroken dan? Ze heeft (wettelijk gezien) niks misdaan.
     
  14. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.900
    7.617
    113
    Och ik weet niet, als consul kun je tegenwoordig ook aanwezig zijn als ze iemand levend in stukjes snijden en die stukjes in je tuin verstoppen dus ik denk dat we wel mogelijkheden zijn om de wet te omzeilen. Maar dat geheel off topic natuurlijk :rolleyes:
     
  15. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.900
    7.617
    113
    Maar volgens de Nederlandse wet moet een in het buitenland geboren kind in dat land bij de lokale autoriteiten aangegeven worden, en die geboorte akte moet later Nederland gelegaliseerd worden. Probleem is hier dat de Egyptische wet geen geboorte aangifte accepteert als de vader onbekend is. Dus van een niet-aangegeven kind kan geen aangifte gelegaliseerd worden en geen paspoort aangevraagd worden bij het consulaat of de ambassade. Gevalletje van: oeps 2 conflicterende wetgevingen. Iedereen heeft gelijk en moeder en zijn de pineut.
     
    Amberxx vindt dit leuk.
  16. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.583
    4.623
    113
    Nou als dat niet relevant was en ze niets misdaan had zat ze daar toch niet meer? Ze heeft blijkbaar wel iets verkeerd gedaan (geen naam opgeven). Dat is daar blijkbaar de wet. En daarom zit ze daar nog.

    Wat ik mij in het hele verhaal afvraag. WEET ze de naam echt niet of WIL ze de naam niet zeggen??

    Dat is natuurlijk een groot verschil. Ik las ergens dat diverse mannen willen helpen. Maar dat DE vader zich niet gemeld had. Daar maak ik uit op dat ze het wel weet maar niet wil vertellen. In dat geval zit ze daar door eigen toedoen en kan ze er zelf ook snel een einde aan maken (door de naam gewoon te noemen). Iemand die dat weet. Het maakt namelijk een groot verschil.
     
  17. Msee

    Msee Niet meer actief

    Ik moest hier weer even aandenken en zie dat de laatste post alweer 3,5 week geleden geplaatst is.
    Als ik Google dan zie ik ook alleen oude nieuwsberichten van half oktober. Betekend dit dat Britt er nog zit met Yassin en is de media er klaar mee?
     
  18. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.621
    11.169
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ik kan ook nergens iets vinden en ze lijkt verder ook geen social media meer te hebben waar misschien een update op staat.

    Wat ik me wel afvraag. Waarom kan je als Nederlands staatsburger je kindje niet in het consulaat aangeven volgens de Nederlands regels? Juist voor dit soort ongebruikelijke situaties zou een uitzondering gemaakt moeten worden die gewoon voor alle landen en overal te wereld geldt.
     
  19. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Volgens Facebook zit ze er nog steeds.
     
  20. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Ja klopt. Daarom denk ik dat er meer speelt dan wij weten.
     

Deel Deze Pagina