Ik ben een tijdje geleden begonnen met hardlopen, soms gaat het helemaal geweldig, maar ik heb ook dagen dat ik ontzettende steken in mijn zij krijg. Mijn man zegt, als je gewoon doorgaat met hardlopen gaat het vanzelf voorbij, maar bij mij word het steken soms dan alleen maar erger en breid de pijn zich alleen maar uit, als ik dan gewoon ga wandelen duurt het een tijdje voordat het weg is. Volgens mijn man zit het "tussen de oren" en moet ik me over de pijn heen zetten, maar ja makkelijker gezegd dan gedaan... Ben ik nou een pieperd of niet ? Wat vinden jullie, als ik steken voel moet ik het dan rustig aan doen of inderdaad "even" doorbijten ? Liefs C.G.
Ik zou niet hard doorlopen. Pijn is altijd een waarschuwingssignaal van je lichaam. Volgens gezondheidsplein.nl: Steken in je zij Vooral bij het hardlopen kun je last krijgen van steken in je zij. Wat de oorzaak precies is, is niet helemaal duidelijk, maar gelukkig zijn er wel tips om de steken te voorkomen. Ga bij voorkeur niet hardlopen of intensief sporten net nadat je hebt gegeten of veel hebt gedronken. En het kan helpen als je je training langzaam opbouwt. Haal diep adem tijdens het hardlopen. Regelmatige buikspieroefeningen versterken je buikspieren, wat pijn in je zij helpt voorkomen. Als je tijdens het sporten toch last krijgt, probeer dan vanuit je buik te ademen in plaats van je borst. Let ook op wanneer je uitademt. Veel mensen doen dat steeds als ze met de rechtervoet de grond raken. Probeer dan eens uit te ademen als je op je andere voet leunt. Je kunt ook als je veel pijn hebt, even pauze nemen. Een goede oefening is dan even zo ver mogelijk voorover buigen. Span je buikspieren aan en adem diep in en langzaam uit.
oke ik zal het eens proberen, maar ik heb inderdaad niet echt goeie buikspieren Misschien moet ik die ook maar eens gaan trainen...
Hm ja ik heb die pijn aan een tijdje gehad met hardlopen, ik ga nu idd niet na het eten hardlopen ik wacht zeker een uur. En . misschien heel raar hoor maar ik had er vooral last van als ik met mn kont en heupen te veel heen en weer ging haha ik probeer nu alle spieren in mn lichaam te gebruiken zo krijg ik er in iedergeval geen last meer van! Succes!
TS lekkere man dan zit tussen je oren... Denk dat het idd een waarschuwing van je lichaam is anders googel eens.
Ik ben ook een hardloper en ik wacht zeker een uur tot anderhalff uur na het eten voor ik ga lopen. Krijg ik toch last van steken,ga ik rustiger lopen,dan gaat het ook weg. Op myasics.nl zit ook een forum waar je veel hardloopvragen kan stellen. Veel succes&plezier toegewenst met hardlopen!
Steken in je zij worden vaak miltsteek genoemd. Ik heb er ook last van, vaak aan het begin, nog in de warming up. Je man heeft wel gelijk, als je doorloopt zakt het meestal af en verdwijnt als je lichaam goed warm is. Het kan 2 oorzaken hebben. Te veel, of juist te weinig gegeten. Eigenlijk is het niet eens zo zeer je milt, als wel je lever die de steken geeft door een te kort aan voedingsstoffen. Eet voor het lopen bijvoorbeeld een banaan, dat wil bij mij wel eens helpen (dit is op advies van mijn HA) Ook helpt het als je op de andere stap probeert in en uit te ademen, dus als je op rechts bij het uitademen pijn hebt, proberen op links uit te ademen.