Onze hond agressief gedrag

Discussie in 'De lounge' gestart door verzorgingsmiep, 25 nov 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. verzorgingsmiep

    verzorgingsmiep Actief lid

    26 apr 2007
    475
    0
    0
    Pedagogisch medewerkster
    Dordrecht
    Hoi allemaal
    Ik heb een vraag wat betreft het gedrag van onze hond.
    Het is een Jack russel van 1 jaar 2 maanden.
    Sinds ik zwanger ben regaeerd mijn hond heel anders naar mij.
    Ik weet dat ze dat wel aanvoelen.
    Maar zoals vandaag heb ik hem nog nooit meegemaakt.
    Hij heeft 5 x in huis geplast en daardoor kreeg hij straf van mij ( normaal gesproken geeft hij aan dat hij naar buiten moet).
    Ik pak hem dan bij zijn nekvel en druk hem naar beneden richting zn plas om te laten merken dat ik dat niet pik.
    Hij gaat dan grommen en probeer mij te bijten.
    Hierdoor wordt ik boos en geef hem een corrigerend tikje op zijn neus.
    Niet keihard hoor!
    Maar om wel te laten merken dat hij niet de baas is.
    Wie heeft nog meer dat zijn hond agressiever is sinds de zwangerschap?
    En wat hebben jullie er aan gedaan, want ik weet niet meer wat ik moet doen?
     
  2. saartje27

    saartje27 Fanatiek lid

    13 jan 2007
    2.391
    1
    36
    Nederland
    Wat vervelend. Echt een goed tip weet ik zo niet. Misschien even met de dierenarts overleggen of een gedragstherapeut inschakelen. Hoop dat je hond je wel bijdraait als je kindje geboren is.

    Succes
     
  3. Judith75

    Judith75 VIP lid

    9 okt 2006
    5.623
    0
    0
    Mama
    Bergen op Zoom
    Iig niet met zn snoet in zn plas duwen en een tik op zn neus geven! Je moet juist positief gedrag belonen en negatief gedrag negeren.
     
  4. agnes78

    agnes78 Fanatiek lid

    12 okt 2007
    1.460
    0
    0
    Dat is waar.
    Ik heb wel gelezen dat honden elkaar corrigeren door in de neus te bijten.
    knijpen geeft hetzelfde effect. Dat is een taal die ze begrijpen. Misschien helpt dat. (wel uitkijken dat hij niet in je hand bijt natuurlijk :( )
    Succes
     
  5. Mamzie

    Mamzie VIP lid

    29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    ik heb gezien op tv dat je geen tik op de neus moet geven.
    Want dan gaat de associeren dat als er een uitgestoken hand aankomt dat dat dan een tik op de neus betekend.
    Dus als later een kindje komt met uitgestoken hand dan zal ie kunnen gaan bijten.

    Je moet hem op zijn rug proberen te krijgen. Dat is overgave.
    Maar goed, als je een dominante hond hebt dan zal ie dat niet pikken.


    Zie je het als ie gaat plassen in huis? Want dan kun je een bos sleutels of een blikje met knikkers erin naar hem toe kunnen gooien ( niet raak )
    Het gaat om het schrikeffect.

    Misschien een bench iets voor hem. een eigen plekje. Zorg dat ie het leuk vind om er in te gaan. Dus niet gebruiken als straf!

    Kan natuurlijk ook zijn dat ie ziek is! Dat ie daarom plots binnen plast en agressief is.
    Laat hem controleren door de dierenarts!

    Is ie gecastereerd? Zo niet dan lijkt het me een goed idee om dat te laten doen en een teef steriliseren.

    Veel mogelijkheden dus.
     
  6. Mvj

    Mvj VIP lid

    22 mrt 2007
    8.623
    0
    0
    zuster
    zuid - holland
    @verzorgingsmiep : slikt je hond geen medicatie ? misschien is het een bijwerking ?

    L.sybje
     
  7. Heel herkenbaar helaas!

    Lees mijn verhaal maar eens...

    http://www.zwangerschapspagina.nl/viewt ... nd&start=0

    Het probleemgedrag met betrekking tot het bevuilen, is enkele maanden na de bevalling ook weer vrij snel over gegaan. Helaas heeft Teri daarna een paar keer naar Jasmijn gehapt.
    Gelukkig hebben we voor onze Jack Russel twee heel leuke nieuwe baasjes gevonden. Ze is nu echt weer het vrolijke hondje dat ze vóór mijn zwangerschap ook was...
     
  8. Pendrag

    Pendrag VIP lid

    26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Je aanpak is uit hondenoogpunt gezien zeker niet de juiste. Door een fel hondje als de JR te dwingen tot overgave roep je juist agressie op.

    Wat je, in mijn ogen althans, het allerbeste kunt doen is contact opnemen met een GOEDE hondenschool of gedragstherapeut. Verder zou ik tot die tijd kiezen voor een rangbevestigende aanpak. Dwz dat bij alles wat je doet je aangeeft dat jij de leider bent. Jij gaat dus als eerste door een deur. Gaat hij eerder? Pech, dan draai je lekker om en laat hem in zn sop gaarkoken. Hij eet na jullie en alleen als hij er wat voor doet (zitten, af, blijf, oefeningen die hij al beheerst). Evt. kun je er zelfs voor kiezen hem uit de hand te voeren. Ook voor aandacht zal hij moeten werken. Dus niet zomaar aaien of knuffelen. Nee, alleen op jouw initiatief en alleen als hij er wat voor doet. En jij bent ook degene die bepaalt wanneer het genoeg is geweest.

    Verder zou ik je hond als je geen tijd hebt op hem te letten in een bench doen. Wel opbouwen via een goede benchtraining. Een bench is geen straf maar zijn veilige hol waarin hij geen ongewenst gedrag zoals plassen kan vertonen.

    Probeer een fysieke machtsstrijd te voorkomen. Dit verlies je waarschijnlijk. En mocht je al winnen dan ontwikkelt je hond toch nare gewoontes die je straks met een baby niet wilt.

    Heel veel succes!
     
  9. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.585
    3.477
    113
    Ik ben het helemaal ben Pedrag eens, met wat simpele regels kun jij duidelijk maken wie de leider is. En zoek hulp hierbij, een goede hondenschool of gedragsdeskundige, sterkte!
     
  10. eva30

    eva30 Lid

    16 nov 2007
    14
    0
    0
    fulltime mama
    tilburg
    hallo,

    jouw jack russel is jalours,en jack russels zijn natuurlijk klein maar hebbn een grote bek en proberen van alles.

    wat je het beste kunt doen is natuurlijk de hond nu al en als baby er is overal bij te betrekken.wat heel veel mensen doen is als baby er is,staat hond op laatste plaats.

    en dan vinden ze het gek als honden raar gedrag vertonen en evt bijten en dan ......dan maar naar asiel brengen.

    neem hond bv mee naar baby kamer,en laat alles even zien en laat ff snuffelen aan baby spullen.

    neem evt hond een keer mee naar kleuterschool ofzo,als dat kan.


    succes verder

    en ook met de bevalling.

    veel geluk met baby en hond!
     
  11. smoekie

    smoekie VIP lid

    7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    ik zou als ik jou was eerst eens naar de dierenarts gaan voor je over gaat om een of andere gedragstherapeut in de arm te nemen of wat dan ook...

    als je hond ineens uit het niets in huis begint te plassen (e.d.) kan dat ook andere oorzaken hebben, de hond kan lichamelijk ook iets mankeren dat het totaal niets kan doen aan het "binnen" plassen...

    het gebeurt ook nog wel eens dat er misschien dingen zijn veranderd waardoor de hond "zenuwachtig"wordt, en zelfs als je dan net met de hond naar buiten bent geweest om de hond uit te laten kan het zo maar (bijna) direct bij binnenkomst zo voor je snufferd gaan plassen...

    vaak gaat het uitzichzelf over maar je kunt ook even contact opnemen met je dierenarts en hem het hele gebeuren uitleggen (wij hebben zelf een jack, en mijn moeder heeft er ook 2) en beide (zowel zij als ik) hebben met hetzelfde te maken gehad als jij, zo ineens veranderde hond en ging het ineens in huis plassen...bij mijn hond bleek er iets met zijn baarmoeder? aan de hand te zijn waardoor de arts adviseerde om haar te laten sterilliseren en idd nadat ze gesterilliseerd was, was het plassen helemaal over, ook haar gedrag was weer "normaal" zoals altijd...

    bij de hond van mijn moeder bleek een "oorontsteking" de boosdoener te zijn en nadat de hond een kuur had gehad en zijn oren weer beter waren was ook het plassen over...vaak plassen de honden als ze iets mankeren en agressief gedrag dito met een *...

    ik ben ook zwanger en moet zeggen merk verder niets aan de hond dat de hond in de gaten heb dat ik zwanger ben of wat dan ook...dus dat hoeft het echt niet te zijn meid...

    succes in ieder geval...
     
  12. verzorgingsmiep

    verzorgingsmiep Actief lid

    26 apr 2007
    475
    0
    0
    Pedagogisch medewerkster
    Dordrecht
    Ik wil iedereen bedanken voor de reacties.
    Ik zal nog meer over onze hond vertellen, want dat heb ik er niet bij gezet.

    Het is een reu, een paar maanden geleden hebben wij hem laten casteren.
    Sinds zondag was aan het spugen, at en dronk niks meer.
    Dus ben ik woensdag naar de dierenarts geweest.
    Hij heeft 2 spuiten gekregen voor de misselijkheid en het braken.
    Ook heeft hij een pasta gekregen die ik in zijn bek moet spuiten en een antibioticakuur.
    Vrijdag had hij waterdunne ontlasting, toen ben ik weer naar de dierenarts geweest.
    Toen heeft hij weer spuiten gehad en ik kreeg speciaal voer (licht verteerbaar)mee.

    Zou het dan aan de antibioticakuur kunnen liggen?

    Ook vanaf het begin dat wij hem hebben is hij erg angstig.
    Is bang voor vreemden, al gaat het nu een stuk beter moet ik zeggen.
    Wij hebben toen een gedragstherapeute laten komen.
    Ook betrekken wij hem overal bij, bijv als wij op visite gaan gaat hij mee (mits honden niet welkom zijn).
    Als ik thuis ben geef ik hem voldoende aandacht door met hem te spelen, te knuffelen ed.

    Ik hoop dat het gedrag gauw ophoudt, maar wegdoen kan ik hem niet hoor.
    Ik ben inmiddels teveel aan hem gehecht en hij aan ons.

    En nog even over de bench: wij hebben hem, toen hij nog pup was, in de bench gehad.
    Maar op een gegeven moment wilde hij er niet meer uit (wel erin).
    Toen wij de bench naar zolder hebben gedaan is hij minder angstig geworden
    Dus een bench is geen goed idee, want dan ben ik weer helemaal terug bij af.

    Ik zal dinsdag wel de dierenarts bellen of het door de antibiotica kan komen dat hij agressief is op het moment.

    Vandaag heb ik hem elk uur uitgelaten en toen is het goed gegaan met het plassen.

    Sorry voor mijn lange verhaal!

    Liefs
     
  13. smoekie

    smoekie VIP lid

    7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    waarom is een bench geen goed idee?

    wij hebben een hondenmand, en een bench...in de mand ligt ze als ze zich echt "rustig" voelt, en 's nachts...en in de bench gaat ze als ze te zenuwachtig is, als het te druk is etc...

    de bench (die wij bedekt hebben met deken en waarvandaan ze uitzicht heeft op alles) is voor haar, echt haar "eigen" veilige plek waarin zij zich veilig voelt... de mand daarentegen is echt voor als ze 's nachts gaat slapen of gewoon lekker lui wil liggen....

    je hoeft haar niet perse op te sluiten in haar bench hoor....wij sluiten haar in principe nooit op...ze kan dag en nacht in en uit haar bench wanneer zij wil, net zo goed dat ze in haar mand kan wanneer ze maar wil...

    ze heeft hier nog niet zo heel lang geleden echt van die "zenuwperiodes" gehad en toen heb ik haar 2x per dag pakweg een uurtje "opgesloten" in haar bench...dus behalve de plaid die eroverheen ligt ook nog eens een handdoek aan de voorkant erover dat ze niets kan zien en ze is gelijk weer een stuk rustiger geworden omdat ze op die manier "verplichte rust" kreeg....

    tis maar een optie meid, maar wel een optie die altijd uit te proberen is en die niet schaad...

    heel veel succes in ieder geval, en zeer zeker de da even opbellen een hond is echt niets voor niets sjaggie hoor

    gr.smoekie
     

Deel Deze Pagina