Onzekerheid, Onzekerheid!!!

Discussie in 'Dysmatuur' gestart door MamalovesJ, 15 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamalovesJ

    MamalovesJ Fanatiek lid

    4 aug 2012
    2.044
    0
    0
    Hoi meiden,

    even van me afschrijven hoor,
    misschien ook herkenbaar voor andere meiden?!

    kwa lengte en gewicht ben ik best onzeker over mijn dochter,
    vaak heb ik in mijn achterhoofd zitten ( zal ze straks wel goed op lengte zijn en goed op gewicht?) soms is dat stemmetje in me hoofd er weer, en word ik weer een beetje onzeker...:(
    kwa lijn bij het cb loopt ze goed.
    maar soms denk ik wel is zal ze hierdoor ook later gaan kruipen, of later gaan staan?! allemaal onzekerheden die door mijn hoofd spoken... en stom genoeg kijk ik dan naar andere kindjes(bijvb van vriendinnen) die dan al heel snel liepen of gingen kruipen, en dan ben ik zo bang dat mijn meisje veel later alles gaat doen, omdat ze ''klein'' is geboren.
    stom he ?
    ben soms best onzeker over alles...misschien dat hier meiden zijn die deze gevoelens een beetje delen?
    tot 39 weken wist ik niet dat onze dochter klein zou zijn, volgens de vk lag ze altijd ''goed'' op groei.
    nu ben ik zelf ook niet groot, (1.65) en mijn vriend ook niet superlang maar toch spoken er veel onzekerheden door mijn hoofd.
    ik hou echt super veel van me meisje, en ben zo blij met hoe ze is,maar maak me soms ook wel is zorgen..

    of stel ik me nu teveel aan?
    ze is nu 3 maanden en weegt 5 kilo en is 60 cm
    bij de geboorte woog ze 2560 gram
     
  2. Ikdus

    Ikdus VIP lid

    1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Zou me geem zorgen maken.
    Mijn dochter was bij geboorte 3,4 kilo en 47 cm en met 3 mnd 5,1 kilo en 58 cm.
    Zoals je ziet niet veel aangekomen. Nu is ze met 6 mnd 7,3 kilo en 69 cm.
    En het kon meer zijn als ze niet zo een vervelende buikgriep had.
    Ze is nu heel gemiddeld en volgens de leidsters van het kdv is ze gewoon goed bij/vlotter met wat ze zou moeten kunnen. Kortom kleine kindjes kunnen ook een hoop. Zolang ze tevreden zijn zou ik me niet druk maken.
     
  3. nana33

    nana33 VIP lid

    17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Mijn meisje was ongeveer even groot en zwaar als het jouwe (nu 14 mnd) en ze is gewoon gemiddeld met lopen en kruipen en dergelijke. Wel is ze nog steeds vrij klein, maar dat zal ze vast ook wel blijven. Maar ach, ze doet het prima en is gewoon gezond. Er moet ook een beetje variatie in de lengte van mensen zitten, anders wordt het ook zo saai ;).
     
  4. MamalovesJ

    MamalovesJ Fanatiek lid

    4 aug 2012
    2.044
    0
    0
    @nana33 daar heb je ook gelijk in,
    gelukkig is ok niet elk mens hetzelfde!

    soms speelt de onzekerheid even op,
    voor als ik kindjes in de omgeving zie.

    Heb ok best een rare opmerking gekregen van een vriendin, en die hakte er best in.
    Ja ik ben eenmaal een gevoelig persoon.

    Misschien iets te onzeker, of ''denkend'' dat ze straks achter loopt of iets niet kan, omdat ze ''kleiner'' is, Gek he?!
    Maarja wat is tegenwoordig gemiddeld?
     
  5. Bizzy

    Bizzy Fanatiek lid

    30 okt 2007
    2.828
    2
    36
    thuisblijf moeder
    rotterdam
    Ik snap je onzekerheid wel, ik was ook bang dat hij overal later mee zou zijn maar het was juist het tegenovergestelde :D
    Hij liep voor zijn eerste verjaardag bv.
    Zijn gewicht is nog steeds vrij laag voor zijn leeftijd het schommeld tussen 17,5 en 18,3 kilo en als hij ziek is geweest duik hij er snel onder om weer ook verbazend snel op terug te komen.
    Hij is vrij lang 1.14 cm dus je kan je voorstellen dat hij een lange dunne lat lijkt :)
    Geen zorgen maken als je meisje happy is komt het heus allemaal goed.
    Oh ja hij is geboren met 39,3 weken met 2375 gram en 52 cm
     
  6. MamalovesJ

    MamalovesJ Fanatiek lid

    4 aug 2012
    2.044
    0
    0
    dankje bizzy voor je lieve reactie!
    zo te horen komt het ook allemaal goed..
    maar misschien zijn dit nog de onzekere/onbekende gevoelens die je erbij krijgt als mama!
    wat goed dat je ventje zo goed groeit!
    en ook kwa lengte, het zegt misschien dus niet zoveel het gewicht bij de geboorte..
    we gaan er maar vanuit dat alles goed loopt..

    pff al die gevoelens en hormonen haha,
     
  7. rensje

    rensje Fanatiek lid

    30 nov 2008
    2.079
    1
    36
    Ik begrijp je wel hoor!!
    Onze zoon werd met 39 weken geboren met 2630 gram en 46 cm! Dysmatuur en heeft 5 dagen in het z'n gelegen.
    Hij is ondertussen 3 jaar oud en en mooi en pienter manneke.
    Maar wel nog steeds klein.. Hij is 94 cm terwijl zijn leeftijdsgenoten allemaal over de meter zijn. Ze halen hem allemaal in.
    Wij lopen dus ook in het zh omdat hij ook koemelkallergie heeft. Ze hebben berkent dat hij tussen de 1.73 en 1.80 wordt dus op zich prima.
    Maar zondag vroeg iemand aan mij "hoe oud is hij? Dus ik zeg september 3 jaar geworden... Krijg als reactie... Tjee wat is hij klein, mijn dochter van 2 is zelfs nog groter.
    Ik voel me dan zo ontzettend klote!!!!
    En trek het me heel erg aan, en ben soms ook bang dat hij ermee gepest gaat worden ofzo!!!

    Dus je onzekerheid herken ik wel
     
  8. SuLa

    SuLa Fanatiek lid

    14 feb 2009
    1.765
    1
    0
    Onze dochter werd geboren met 39+2 en woog toen 2315 gram. We wisten wel al dat ze klein was; ik had een te kleine placenta en een heel dunne navelstreng.

    Ze ligt nu nog altijd aan de onderkant van de curve. Vorige winter is ze veel ziek geweest (virusjes) en daardoor at ze slecht. Haar curve boog toen tot 2x toe recht naar beneden af.

    Inmiddels is ze 21 maar nog steeds klein en fijn. Ze weeg nu 9 kilo, hoe lang ze is weet ik niet precies. Maar ze doet het prima en loopt sinds enkele weken.
     
  9. MamalovesJ

    MamalovesJ Fanatiek lid

    4 aug 2012
    2.044
    0
    0
    fijn om met andere meiden hier over te praten.
    ik weet dat ze ook wel groeid,
    maar soms kruipt dat gevoel even omhoog...
    alle onzekerheid!

    bedankt voor het meekletsen meiden!
     
  10. oxbow

    oxbow Niet meer actief

    ik snap je onzekerheid, onze jongste dame is dan niet dysmatuur geboren al dachten ze dat ze tijdens de zwangerschap achter liep op groei tot 35 weken, en werd tijdens de bevalling op 6 pond geschat.
    onze dame is geboren met een gewicht van 3360 gram, dus normaal.
    nu is en blijft ze een fijn poppetje want met 5 maanden weegt ze 5700 gram en is ze 68 cm.
    Ze zit met de groei bovenaan de curve en met haar gewicht onderaan,maar ze ontwikkeld zich wel goed.
    ze draait van buik-rug en weer terug begint haar bovenlijfje nu omhoog te trekken, net alsof ze gaat zitten en eigenlijk oet ze het gewoon goed.
    probeer je niet teveel zorgen te maken al is het makkelijkergezegd dan gedaan.
     
  11. MamalovesJ

    MamalovesJ Fanatiek lid

    4 aug 2012
    2.044
    0
    0
    dankje voor je reactie!
    stom he al die onzekerheden..
    vooral omdat ik het niet verwachte dat ze zo klein zou zijn,
    bij alle echo's en controles werd er niks over gezegd...

    Misschien kijk ik soms wel iets teveel naar andere en hun kindjes, en kan dan best wel is dat gevoel krijgen van pfff dat is snel zal mijn dochtertje ook dat wel gaan doen...

    ik laat het allemaal maar op me af komen,
    en probeer de onzekerheid een beetje weg te drukken,
    want al is ze klein geboren ze groeid gewoon goed en valt niet buiten de lijnen.

    bedankt voor de antwoorden meiden!

    hoe kon het eigenlijk dat ze dachten dat je dochtertje kleiner zou zijn?
    want zoals je zei, ze had een goed gewicht bij de geboorte :)
     
  12. stopcontact

    stopcontact Fanatiek lid

    9 sep 2011
    1.674
    1
    0
    Ik denk dat alle ouders die onzekerheden wel zullen hebben. We willen immers allemaal dat onze kinders volgens "de normen" opgroeien. En dan heb je mensen die graag opscheppen van "die van ons doet dát al... enz"
    Alleen omdat je meisje iets aan de kleine kant was... wat ik overigens niet vind want die van ons was/is pas klein ;)... ben je er misschien iets meer mee bezig.

    Ik vraag me soms ook af... is alles wel goed in zn koppie of is hij alleen maar klein en that's it? Maar alles kindjes doen toch alles op hun eigen tempo.
     
  13. MamalovesJ

    MamalovesJ Fanatiek lid

    4 aug 2012
    2.044
    0
    0
    je hebt helemaal gelijk stopcontact!
    afentoe zijn die onzekerheden zo groot en overheest het even
    idd wat jij zegt willen alle ouders dat hun kindje ''normaal'' groeit en doet ....
    Bedankt voor je lieve bericht! doet me goed :)
    gelukkig is hiet het forum om mijn onzekerheden even kwijt te kunnen.

    en als dat het enige is, klein bij de geboorte!, stom he die gedachtes?!
     
  14. Bizzy

    Bizzy Fanatiek lid

    30 okt 2007
    2.828
    2
    36
    thuisblijf moeder
    rotterdam
    Kan het je nog beter vertellen :D
    Ikzelf ben 31 jaar geleden geboren als een zwaar prematuurtje met 5 maanden en 3 weken!
    Ik woog 910 gram en was 32 cm en viel nog eens af naar 875 gram.
    Na 2 jaar ben ik gaan groeien als een ja wat eigenlijk haha en kregen me ouders zelfs op hun kop van het cb omdat ik veels te zwaar zou zijn.
    Lang ben ik niet geworden ( 1.58cm) maar stevig jazeker 70 kilo nu .
    Heb nooit geen problemen gehad op school, ontwikkeling ect ect het komt dus zeker goed vooral omdat de medicie ( cb, dokters , kinderartsen ect ect) wel heel wat kundiger zijn nu als 31 jaar terug en met jou als mama die alles goed in de gaten houd .
     
  15. duikster

    duikster VIP lid

    13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Mijn jongste zoontje is met 39 weken geboren en was 2530 gram en ca 47 cm. Inmiddels is hij vierenhalf....hij was met alle mijlpalen gemiddeld tot snel. Liep met 13 maanden bv. Klimt als een aap in alle klimrekken die hij tegenkomt en was erg vlot met praten. Inmiddels is het nog steeds een enorm ukkie met nog maar 95 cm. Hij wordt voor zijn lengte wel extra gecontroleerd bij de schoolarts dadelijk, maar verder doet hij het prima. Hij is wel wat driftig aangelegd en laat zich beslist niet de kaas van het brood eten. Ondanks dat hij klein is neigt hij er naar alle andere kleuters te commanderen. Dat moet dus eerder afgeremd worden. Heb wel het gevoel dat hij vaker ,moet 'vechten' om dingen te kunnen die grotere kinderen zo kunnen maar daardoor is het ook een doorzetter.
    Wel merk ik dat andere mensen hem vaak nog een stuk jonger inschatten dan hij is en dat levert wel eens verbazing en ook irritatie op, maar goed daar leer je mee omgaan. Wat ik nog wel lastig vindt is dat h ij ook nog steeds erg licht is (13kilo) en bij een ziekte kan ij wel erg kwetsbaar zijn als hij een dagje of twee niet wil eten...
    Geniet vooral van je dochter! Het komt vast allemaal goed. Ik ke overigens ook genoeg kindjes die hun achterstand in lengte en gewicht normaal inhalen, al doet die van mij dat dan niet....
     
  16. MamalovesJ

    MamalovesJ Fanatiek lid

    4 aug 2012
    2.044
    0
    0
    Thanks meiden voor de posi berichten!!!
    ik moet ook niet teveel naar anderen kijken,
    soms schieten die gedachtes door je hoofd..
    vooral als je opmerkingen erover krijgt, dan word ik best geiriteerd!
    verschil moet er wezen denk ik nu eenmaal...
    Moederschap brengt veel onzekerheden met zich mee en ik ben heel benieuwd hoe mijn dochter zich gaat ontwikkelen,
    en hoeveel ''kleiner'' ze blijft/is, als ze strakjes voor het eerst naar een peuterspeelzaal gaat en hoe het verschilt met andere kindjes.

    @duikster, goed om te horen dat je zoontje een vechtertje is! maar we moeten ook niet denken dat kindjes die ''wat'' kleiner zijn, minder zijn ....
    je zoontje laat duidelijk zijn strepen zien en dat vind ik knap!

    kwa groei...is het idd altijd maar afwachten hoe snel ze gaan, en als ze een tijdje even een dipje hebben is dat ook niet erg toch?
    dat ze wat sneller ziek etc kunnen worden vind ik dan wel toch ook een beetje gek... al die onzekerheden!
     
  17. nana33

    nana33 VIP lid

    17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Ik weet dat het moeilijk is, maar probeer je gewoon af te sluiten voor vervelende opmerkingen van anderen. Mensen hebben eigenlijk altijd wel wat te zeuren. Als je kindje niet klein was geweest dan was er vast wel iets anders geweest en had dit je misschien onzeker gemaakt. Het valt mij ook regelmatig op hoe vaak ik commentaar krijg op iets dat met m'n meisje of de opvoeding te maken heeft. Het is nou eenmaal een mens eigen dat we ons graag met anderen bemoeien, ook wanneer we eigenlijk weinig echt zinnigs te zeggen hebben ;). Probeer het je niet aan te trekken en geniet gewoon lekker van je lieve kleine meid!!
     
  18. MamalovesJ

    MamalovesJ Fanatiek lid

    4 aug 2012
    2.044
    0
    0
    Dankje voor je lieve bericht nana! je hebt helemaal gelijk,
    mensen hebben idd altijd wel commantaar, ook al was ze niet ''klein'' geboren.
    Ik ga het ook naast me neerleggen en lekker genieten :D

    dankje!!!! :D
     

Deel Deze Pagina