Oog test ziekenhuis

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door MariekeRox, 7 mei 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MariekeRox

    MariekeRox Fanatiek lid

    6 nov 2015
    1.608
    788
    113
    Heeft iemand ervaring met één oog test in het ziekenhuis?
    Onze zoon van 4 is nu 2x bij het CB geweest voor de oog test. Hij kon alleen rij -4 niet lezen.
     
  2. TotalBella

    TotalBella VIP lid

    11 apr 2019
    6.543
    6.227
    113
    De jongste had met rechts moeite met de onderste rijen, zij is ook doorverwezen naar de oogarts.
    Als het goed is krijgen ze de eerste keer druppels in de ogen, dat prikt een beetje en moet 15 minuten inwerken. Daarna gaan ze de echte oogtest doen en krijg je daarna de uitslag.
     
  3. MariekeRox

    MariekeRox Fanatiek lid

    6 nov 2015
    1.608
    788
    113
    Bedankt voor je reactie. Was de uitslag in het ziekenhuis het zelfde als bij het CB?
     
  4. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.618
    21.116
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Inderdaad wat TotalBella zegt. Maar het is een heel andere uitslag. Je krijgt echt een sterkte te horen, niet welke rij. Bij CB is het een globale schatting. Hier een brildragende dochter, al regelmatig oogcontroles gehad. Die druppels doen geen pijn, maar dochter heeft daarna nog wel een paar uurtjes last van de zon en doet dan een zonnebril op. Misschien handig om die mee te nemen voor de zekerheid.
     
    MariekeRox vindt dit leuk.
  5. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.629
    1.975
    113
    Vrouw
    Mijn jongste moet binnenkort ook. Kon met 1 oog de laatste regel niet zien. 2e keer precies hetzelfde verhaal.

    Met mijn oudste loop ik nu 2 jaar bij de oogarts, wel met een andere afwijking.
    Zij heeft de 1e keer van die druppels gehad, deed geen pijn. Haar sterkte was gelukkig goed, dus ze hoeft nu niet steeds die druppels bij controle.
     
  6. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.368
    1.375
    113
    Mijn dochter moet ook. Krijg je gelijk de uitslag?
    Denk dat de kans groot is dat er toch wat wordt gevonden dan als het bij het CB ook duidelijk was.
    Wordt het dan altijd een brilletje?
    Stiekem huilt mijn moederhart bij dat vooruitzicht... Ook al is het echt niet erg, zijn er leuke brilletjes, etc.

    Goede tip van een zonnebril mee!!
     
  7. TotalBella

    TotalBella VIP lid

    11 apr 2019
    6.543
    6.227
    113
    Ja je krijgt gelijk de uitslag. Hier bleek dochter een beginnend lui oog te hebben, was totaal niks van te zien. Ze moest aan een bril en 3 uur per dag de oog afplakken. Het plakken hoeft niet meer, bril wel nog steeds. Er is een kans dat ze over een aantal jaar geen bril meer op hoeft.
    Ze heeft zelf de bril uitgekozen, hij staat haar heel leuk en ze krijgt er echt veel complimenten over. Wij zijn voor eigen keuze, maar sturen wel bij, zo had ze een bril op die totaal niet bij haar gezicht paste (en qua kleur niet bij de kleding kleur in haar kast, daar trokken we een grens)


    Nee je krijgt echt de sterkte te horen. Met die uitslag kan je bij de opticien een bril uitzoeken zodat zij de juiste glazen erin zetten. Druppels doen geen pijn, maar dochter vond het een beetje gek, zicht wordt daarna ook waziger.
     
  8. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.144
    1.066
    113
    Mijn zoon en dochter zijn beide niet 'geslaagd' bij CB en getest in ziekenhuis. Het druppelen vonden (en vinden, mijn zoon is brildragend en is bang voor de druppels...) ze niet fijn, maar ja, wat moet dat moet.

    Zoon bleek op dat moment genoeg te zien, maar wel al te weinig + te hebben (normaal moet je op die leeftijd +2 hebben en hij had 0) en zou met groeien dus vrij snel op min gaan uitkomen. Hij kreeg zijn eerste bril met 8 jaar.

    Dochter bleek prima te zien, was een kwestie van concentratie... Na de eerste makkelijke regels, kon ze haar aandacht niet meer houden bij de regels die er echt toe deden :rolleyes:...

    Veel succes!
     
  9. Loeskaz

    Loeskaz Bekend lid

    10 okt 2020
    818
    624
    93
    Vrouw
    Hier ook ervaring met zoon. Bij cb dachten ze lui oog te zien, ene oog zag meer dan de andere, ook omdat onze familie iedereen dat heeft en zijn ene oogje bij vermoeidheid wat wegdraait.

    Hier bestond zkh uit: eerst testjes bij orthoptist, toen druppelen, toen weer testjes orthoptist. Die deed het echt super leuk met een poppetje en was mega aardig en leuk met zoon. Daarna moesten we nog even naar oogarts. Al met al wel 1.5 uur zoet incl wachten. Zou dus zeker wat speelgoed meenemen of kleurboek ofzo goor in wachtkamer.

    Uiteindelijk bleek sterkte van zoon helemaal perfect. Maar oogspiertje van ene oog is wat lang en daarom soms beetje loenzen. Dit kan tot 6 jaar vanzelf bijtrekken. Controle afgelopen maand was het in jaar al verbeterd.
     
  10. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.993
    5.821
    113
    Kan, hoeft niet.
    Mijn oudste dochter is scheel geboren, en die heeft pas een bril gekregen toen ze 8 was. Daarvoor heeft ze een jaar of 6 afgeplakt en een operatie. Daarvoor zag ze zonder bril 30-70% maar dat was niet te corrigeren met bril. Je merkte dat overigens niet in het dagelijks leven.
    Nu een verwijzing voor de jongste (ook wegens scheel kijken en slechte ogen-test) dus we beginnen weer vrolijk opnieuw in het ziekenhuis. ;)

    Brillen wennen snel moet ik zeggen. Ik heb daar op zich geen problemen mee, maar toen mijn dochter een longline-bril nodig had, moest ik echt ook wel even slikken, zeker omdat het tegelijk met haar kaakverbredende beugel was en ze dus een spleet tussen de boven tanden had van ruim een cm...(en dan bijna 11 zijn, dus al lekker begonnen met puberen en de onzekerheden die daar bij horen)
    Maar ook dat viel me eigenlijk reuze mee en dochter heeft er gelukkig zelf ook geen probleem mee (ik heb haar natuurlijk niks gezegd over mijn ‘angst’).
    Je hebt tegenwoordig echt leuke brillen voor kinderen, het is niet zoals vroeger ;)
    En misschien is het helemaal niet nodig, succes in ieder geval :thumup:
     
    Baileyy vindt dit leuk.
  11. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.461
    3.448
    113
    Ik moet 17 mei voor de 2e keermet mijn oudste naar het CB voor een oogtest. De 1e keer kon ze met beide ogen een bepaalde rij niet lezen.

    Ik kon zelf die rij ook niet lezen. Zegt mijn moeder: ja, maar jij hebt eigenlijk ook een bril. (Ik draag hem nooit). Daar heeft ze dus een punt.:D
     
  12. MariekeRox

    MariekeRox Fanatiek lid

    6 nov 2015
    1.608
    788
    113
    Ben benieuwd of het echt zo’n probleem is. Hij zat nu een meter verder dan de vorige keer en kon precies hetzelfde lezen. Maar ja we kunnen het beter zeker weten.
     
  13. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.368
    1.375
    113
    Bij mij de 1e en 2e keer had ze hem fout bij een bepaalde rij. 2e keer zelfs nog een rij minder met 1 oog.. Ik zat verder weg en kon met gemak nog een rij eronder zien. Ik dacht echt "toe dan zeg het dan".
     
  14. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.993
    5.821
    113
    Frustrerend hè ;) ik denk ook nog vaak: hoe kun je daar nou een O zien, er staat een T, arrrch! :o:o_O (bij de tests van mijn oudere kinderen)
     
    Baileyy vindt dit leuk.
  15. Noxe

    Noxe Fanatiek lid

    30 jun 2018
    1.682
    1.708
    113
    Vrouw
    Utrecht
    Mijn oudste (4 jr) moest ook naar de oogarts van het CB. CB had test 2x gedaan, maar bij beide keren kon hij niet ver genoeg zien (ik weet niet meer precies tot welke rij dat was). Mijn man en ik dachten eerder aan gebrek aan aandacht dan aan slecht zien (mijn zoon vindt het snel al niet leuk meer, en steeds datzelfde trucje vindt hij gewoon niet boeiend en dan gaat hij andere dingen doen 'in zijn hoofd' zegt hij zelf).
    Mja, je weet maar nooit, dus braaf naar de oogarts gegaan. Slechte ogen zit wel van beide kanten in de familie, ik heb -11 :oops:. Eerste wat de oogarts vroeg was "merken jullie zelf dat hij minder ziet?", Nou nee, mja doorverwijzing van het CB dus wel handig om te laten controleren. Oogarts zuchtte, zo worden er blijkbaar heel veel kinderen doorgestuurd. Na meting van oogarts bleek er inderdaad ook niets aan de hand te zijn :D

    Overigens vind ik brillen bij kinderen echt ontzettend leuk! Zeker tegenwoordig, nu die brillen ook echt leuk of stoer kunnen zijn.
     
    MariekeRox vindt dit leuk.
  16. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Bij onze oogtest in het ziekenhuis waren ze goed ingespeeld op kinderen. Neem idd een zonnebril mee voor je kind. En er zat wat wachttijd tussen dus iets om het kind te vermaken lijkt me ook handig
     
    MariekeRox vindt dit leuk.
  17. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.934
    8.751
    113
    Onze zoon moest ook getest worden maar omdat hij met 1 oog wat naar binnen draaide.

    Zoals iemand al omschreef testjes, druppels en weer testjes. We hadden drinken, koekje en wat speelgoed meegenomen. Je bent er best een tijd. Ook moesten we een zonnebril meenemen omdat de pupillen groot zijn door de druppels.

    Na een bepaalde tijd moesten we weer terug komen.

    Hij vond de testen niet erg, de druppels heel spannend maar hij was nog heel jong.
     
  18. aardbei1707

    aardbei1707 Fanatiek lid

    20 aug 2012
    3.900
    553
    113
    Wij zijn ook pas geweest met mijn zoon.
    Hij was niet geslaagd voor de ogentest bij 5 jaar.

    Vond de druppels niets voor stellen. Hij had achteraf ook nergens last van (geen zonnebril op gehad of zo).

    In het ziekenhuis was alles goed. Voor de zekerheid moeten we over een halfjaar weer terug komen. Als het nog steeds zo is hoeven we daarna niet meer terug te komen.
     
    MariekeRox vindt dit leuk.
  19. MariekeRox

    MariekeRox Fanatiek lid

    6 nov 2015
    1.608
    788
    113
    Ik ben benieuwd wanneer we opgeroepen worden
     
  20. cherubin

    cherubin Bekend lid

    8 sep 2014
    549
    360
    63
    NULL
    NULL
    Ik ben laatst met onze dochter van (net) 2 geweest. Doorverwijzing gevraagd omdat ze moeite leek te hebben met scherpstellen als ze veraf moest kijken en de oogtest bij het cb door alle vertraging met Corona pas met 3 jaar en 9 maanden is.

    Ik was wel reuze benieuwd hoe ze die testjes zouden gaan doen bij zo’n kleintje, ze kan wel praten maar doet dat niet op commando en zeker niet bij vreemden. En dan waren het ook nog geen makkelijke plaatjes maar vormen die ze moest benoemen...
    Maar alles met apparaten ging wel goed gelukkig, daarna druppels en weer testen en toch een flinke sterkte en een cilinder dus ze loopt nu met een hip brilletje :cool:

    Die ze zelf best prettig vindt want vanaf moment 1 draagt ze hem eigenlijk bijna continu zonder steeds af te trekken :thumup:
     

Deel Deze Pagina