Onze dochter zit in groep 4, ze wordt in januari 7 jaar . Ze vindt rekenen erg lastig, daarom oefenen we thuis af en toe wat (vd juf van vorig jaar gekregen).... Wat me opvalt is dat ze nog steeds veel op haar vingers telt .... De tweeling getallen (3+3, 8+8, etc. kan ze meteen zeggen (tot de 10+10).... Maar verder gebruikt ze haar vingers dus... bv 3+4, 4+6, 5+2, etc, rekent ze uit door op haar vingers te tellen... Tot wanneer is het gebruikelijk dat kinderen op hun vingers tellen? Wanneer wordt het 'een probleem'? Hoe ging dat met jullie kinderen?
Ik heb eigenlijk geen idee. Ik kan me ook niet herinneren dat mijn oudste (ook groep 4) ooit op haar vingers heeft geteld! Ik neem aan dat dat in groep 4 wel niet meer zal mogen. De sommen t/m 10 zullen wel geautomatiseerd moeten zijn? Ben wel nieuwsgierig geworden naar de reacties
Ook geen idee tot wanneer dit normaal is. Kan me voorstellen dat het problemen gaat opleveren als de sommen boven de 20 uit gaan komen. En ook trouwens met tafels. Moet ze in groep 4 niet al tm de tafel van 5 kunnen opnoemen en uitrekenen?
Nee dat mag in groep 4 eigenlijk niet meer. Maar ja niet mogen is anders dan niet doen. Mijn oudste heeft dit ook heel lang gedaan. Tijdens een studiedag op mijn school die in het teken stond van rekenen werd uitgelegd dat kinderen die lang op hun vingers tellen dit nodig hebben om zich zekerder te voelen. hier veel druk op leggen werkt averechts. Het wordt vanzelf minder als ze zich zekerder gaan voelen. mijn dochter nu inderdaad minder. Groep 6.
Halverwege groep 4 moeten alle bewerkingen tot 20 eigenlijk geautomatiseerd zijn. Ze zit nu nog begin groep 4 dus ze heeft nog even Het is wel belangrijk om het te oefenen als ze het lastig vindt. Rekentuin is een leuk programma maar er zijn meer dingen. Ook kun je zelf spelletjes doen met dobbelstenen. Ik heb vorige week bij de Hema een leuk dobbelspelletje gekocht voor 3 euro. Is ook makkelijk zelf te maken. Tellen is inderdaad vaak het teken dat ze zich niet zeker voelen en dan terugvallen op tellen omdat ze dan zeker weten dat ze bij het goede antwoord komen maar het is zeker wel belangrijk om ze te stimuleren dit niet te doen! Anders blijven ze tellen namelijk.
Dank voor jullie reacties! Voor nu.... geen druk! Ga me eens verdiepen in 'rekentuin' en met dobbelstenen oefenen vind ik een leuke tip, voelt ze de druk van moeten rekenen wellicht ook minder; is het meer spelenderwijs.... En ik weet niet wanneer kinderen met tafels gaan beginnen.. Info avond over groep 4 is ivm Corona niet door gegaan.... Zal het tijdens oudergesprek op 1 oktober eens vragen!
Op de vingers tellen is om het voor zich zelf inzichtelijk te maken. Die kinderen zijn nog erg visueel en zijn waarschijnlijk nog bezig om de strategieën toe te passen. Onze zoon heeft ook nog moeite met automatisering maar kan verder goed rekenen. Betreft oefenen helpt regenwormen ook. We zijn rustig begonnen en elke keer groepjes van 10 laten maken. Leuk spel en tegelijk leerzaam.
Ik heb t even uitgeprobeerd, sommen onder de 10 doet ze uit dr hoofd. Boven de 10 (bv 11+3) gebruikt ze nog wel vaak dr vinger. Ze zit overigens net in groep 3.
Mijn oudste had altijd haar eigen aparte maniertje van tellen. Ze deed dan als ze bijvoorbeeld tot 5 telde 5 vingers 1 voor 1 haar kin aan raken en zo telde ze heeft ze echt tot groep 6 gedaan.
Dit doet mijn zoon ook nog geregeld. Hij zit nu in groep 5. Maar hij is dan ook echt geem reken wonder...
Hier ook. Mijn dochter is faalangstig. Vindt rekenen ‘eng’. Telt ook op haar vingers voor het zelfvertrouwen. Ze weet het wel, maar voor de zekerheid. Ik oefen 3x per week met haar rekenen. Ze gaat het al minder doen.
Mijn zoon is ook 7 en zit in groep 4, maar heeft ook wel de neiging om dit te doen helaas. Het mag inderdaad niet meer, t/m 10 moet er sowieso in zitten en ook eigenlijk zou t/m 20 automatisch moeten lukken.