Op en neer wiegen schadelijk?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Boogy, 8 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Boogy

    Boogy Bekend lid

    22 apr 2014
    678
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal,

    Onze zoon heeft 's avonds wel eens moeite met in slaap komen. Wat hem helpt is hem met zijn buik tegen onze buik aan te houden, ene hand onder zijn kontje en andere hand achter zijn nek/hoofd. (Ongeveer zo: http://www.chippewahd.com/cms/lib/MI17000311/Centricity/Domain/88/mommy-holding-baby-closely.jpg) en dan lopend op en neer te wiegen. Hij wordt rustig en valt daarna zelf in slaap.

    Nu zei iemand al 2x tegen ons dat we hem niet zo moeten schudden. Maar we "hobbelen" op en neer, maximaal 2 cm ofzo, en schudden niet heen en weer. Een beetje het gevoel zoals met een kinderwagen over de klinkers rijden. Bovendien ondersteunen we zijn hoofdje. Kan hij hier toch shaken baby syndroom van krijgen?
     
  2. Hilly1980

    Hilly1980 VIP lid

    23 jun 2014
    7.299
    3
    38
    Och, ik heb wat afgewiegd en gehobbeld... Nee, daar kun je geen shaken baby syndrome mee veroorzaken. Je kunt ook 'hup paardje hop' doen zonder erg. Ondersteun het hoofdje gewoon, zodat dat niet heen en weer kan 'klappen'.
     
  3. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Even afgaand op hoe jij het beschrijft, lijkt het me niet schadelijk. Zo deed ik dat bij onze jongens ook. Maar als jullie nu al twee keer (van verschillende?) personen een reactie erop hebben gehad, zou ik even goed kijken of je niet onbedoeld harder beweegt dan je bedoeling is?

    Ik ging trouwens niet zozeer met de baby op een neer maar zelf, met mijn hele lijf. Beetje door mijn knieën veren zeg maar. Is dat ook wat jullie doen?
     
  4. Veera

    Veera Niet meer actief

    Nee hoor, ik denk dat er een heeeeeleboel ouders zo rondlopen 's nachts met hun kleintje :) het gaat echt om het schudden van het hoofdje/nekje zonder enige ondersteuning. Brr krijg er nare gedachten bij.. :( Maar normaalgesproken gebeurd dat dus echt niet hoor!
     
  5. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik wilde hetzelfde schrijven.

    Als mensen een baby wiegen ook al is dat op en neer zou ik dat nooit 'schudden' noemen, dan moet het toch een stuk harden gaan dan alleen wiegen.

    Ik heb ouders ook heel hard horizontaal zien wiegen. En dat gaat heel onbewust, hoe harder de baby huilt hoe sneller gewiegd wordt. Op gegeven moment denk je als buitenstaander dat het kindje onderhand flauw gaat vallen.

    Ts, misschien een idee om je te laten filmen hoe je hem wiegt als hij erg onrustig is. Dus na de eerste 10min zeg maar. Misschien ga je dan ook onbewust sneller op en neer wiegen waardoor je deze opmerkingen hebt gehad?
     
  6. Boogy

    Boogy Bekend lid

    22 apr 2014
    678
    0
    16
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties dames.

    @tupp: het was dezelfde persoon. Iemand die ik heel erg waardeer, dus ik trek het me erg aan. Ik zou het zo erg vinden als ik mijn pukkie iets zou bezorgen door mijn gehobbel. Ik ga ook door mijn knieën, bij elke stap zegmaar.

    @amdaa: hij huilt nooit meer dan 10 minuten, maar ik kan me wel voorstellen dat ik harder hobbel als hij harder huilt.

    Ik denk dat ik voorlopig voor de zekerheid maar niet meer hobbel. Al is het alleen maar voor mijn gemoedsrust. Een speen weigert hij, als echte borstfanaat, maar ik merkte net dat een pink hem wel troost biedt. (Honger kan het niet zijn, ik hoor het aan zijn huilen)
     
  7. Twinkle81

    Twinkle81 Fanatiek lid

    4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Shaken baby syndroom krijg je doordat het hoofdje op en neer of heen en weer schudt op de nek omdat het hoofd en de nek niet ondersteund worden. Dat kan met een beetje hobbelen met steun in de nek en tegen het hoofd dus niet zomaar. Dan zou je geen baby meer in een draagdoek mogen doen!
    Overigens kan shaken baby syndroom zelfs nog bij kinderen van een jaar voorkomen. Al is dat wel veel zeldzamer als bij pasgeborenen. Ik wil je niet bang maken hoor. Gewoon je gezond verstand gebruiken dan kom je een heel eind
     
  8. X11

    X11 Fanatiek lid

    8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Lijkt mij een overtrokken reactie van deze persoon hoor. Voor shaken baby syndrom moet je toch echt wel schudden. Dat is compleet iets anders dan wiegen.
     
  9. Lisa1987

    Lisa1987 Fanatiek lid

    11 sep 2013
    1.845
    183
    63
    Vrouw
    Er Is zoveel ophef geweest over het shaken baby syndrome omdat dat toen der tijd zoveel voor kwam dat veel mensen er bang voor zijn en meteen zo reageren. Maar zoals hierboven al is gezegt moet je daar wel wat meer voor doen dan wat hobbelen en schudden. Wanneer het hoofdje heel hard steeds naar achter en voor word geschud dan kan het kindje dit niet aan. Dat zijn echt harde klappen waarbij het hoofdje helemaal naar achter klapt zo ver dat het kan. Er ontstaat dan letsel wat niet meer herstelbaar is.
    En met schudden moet je dan ongeveer het schudden van een cola fles voorstellen dat het eruit spuiten tot aan het plafond.
    Wat wiegen en schudden om te gaan slapen hebben we hier ook gedaan en nooit iets geks :) volgens mij vinden kindjes het juist rustgevend
     
  10. ffff

    ffff Bekend lid

    9 okt 2012
    911
    545
    93
    Kan het zijn dat je in je emotie / vermoeidheid / frustratie / .... harder wiegt en schudt dan je zelf doorhebt? Ik kan me zo moeilijk voorstellen dat iemand erover valt dat een baby 2 cm op en neer wordt gewiegd, volgens mij ziet iedereen dat dagelijks gebeuren in de supermarkt / op straat / etc.
     
  11. Lisa1987

    Lisa1987 Fanatiek lid

    11 sep 2013
    1.845
    183
    63
    Vrouw
    Nog een toevoeging; https://youtu.be/l_toKPs9Jj4 zo hard moet je schudden om het letsel te creëeren. Ik kan me niet voorstellen dat je dit snel zo hard zal doen, maar misschien heb je inderdaad je kracht niet door ;)
     
  12. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik lees nergens dat die persoon het shaken baby syndroom heeft genoemd...
    Je hebt schudden en schudden natuurlijk.
     
  13. X11

    X11 Fanatiek lid

    8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Dat is doorgaans wat mensen bedoelen als ze zeggen dat hard wiegen schadelijk zou zijn.
    Wiegen is niet schadelijk, schudden wel, maar bij schudden is het hoofdje al niet ondersteund.
     

Deel Deze Pagina