Op het potje

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door RoIn, 30 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. RoIn

    RoIn VIP lid

    3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Onze dochter vindt het potje reuze interessant en zit er graag met haar blote billen op. Daar willen we nu gebruik van maken.
    Gisteren heeft ze er een plasje op gedaan. Uiteraard hebben we haar de hemel ingeprezen en zelf zei ze ook: jeeeeee! met haar armpjes omhoog. Maar of ze het nu echt snapt?

    Hoe oud was jullie kind en wie is er nu ook bezig?
     
  2. Loveloes

    Loveloes Niet meer actief

    Hoi, hier ook 16 maanden. Met 13 maanden een keer er op gezet en was gelijk raak. Nu zet ik ze er dagelijks een keer op en t is vaak wel raak. Ze is er ook steeds bewuster mee bezig. Ze snapt het nu ook, want zegt dan 'even plassen!' Of 'hoor een plas!'. Daarna gooi ik t altijd in de wc en mag zij doortrekken.

    Alleen ik weet ook niet echt hoe hier verder mee te gaan... Dus ben benieuwd naar meer reacties hier!
     
  3. RoIn

    RoIn VIP lid

    3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Oh wat goed zeg!
    Ben benieuwd, ze heeft er net nog opgezeten maar helaas.
     
  4. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.078
    286
    83
    Emmeloord
    Ik ben met 1,5 jaar het potje gaan introduceren. Eerst bij opstaan en na lunch. En begin mei de luier af in de ochtend 2 uurtjes. Dit steeds verder uitgebouwd. Nu beide tot 16.00 zonder luier en Sanne slaapje smiddags ook zonder. Kost veel tijd en geduld. Want ze zijn klein dus sneller terugval. Maar het is voor ons de moeite waard.
    Veel succes
     
  5. RoIn

    RoIn VIP lid

    3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Dank voor de tips! Wat knap van jouw kindje!
     
  6. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Vanaf een jaar stond het potje in de badkamer zodat ze het zelf kon ontdekken als wij naar de wc gingen. Vanaf anderhalf haar actief en regelmatig erop gezet. Op 22 maand de luier op een dag uitgelaten, en ze was meteen zindelijk.
     
  7. Uuz

    Uuz VIP lid

    8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Hier ook vroeg met potje begonnen. Heeft iig als voordeel dat ze niet meer aan het potje hoeven te wennen tegen de tijd dat ze aan zindelijkheid toe zijn. Of het dat proces ook versnelt durf ik niet te zeggen. (Dl van 2,5 is volgens school zindelijk, maar thuis merk ik dat nog niet echt).
     
  8. roxannekuh

    roxannekuh Niet meer actief

    Onze dochter is nu 19 maanden en af en toe zet ik der wel eens erop. maar met de blotte billen vind ze nog maar niks. zodra de luier aan is vind ze het wel leuk om erop te zitten. jullie misschien ideeën hoe ik het nog aan kan pakken.
     
  9. RoIn

    RoIn VIP lid

    3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Wat leuk die ervaringen zo te lezen.

    Roxannekuh: De bril voelt koud aan, misschien als ze er eerst met kleertjes op zitten en later zonder dat het minder koud aanvoelt?
     
  10. Zilver25

    Zilver25 Actief lid

    18 dec 2011
    145
    0
    16
    Ik zou het boek ''zindelijk maken is kinderspel'' adviseren van Debby Mendelsohn.
    Er staan heel handige adviezen in!

    Het komt er op neer dat het potje in de structuur van alledag komt. Je kunt beginnen na elke maaltijd je kindje op het potje te laten zitten, en dan moeten ze eigenlijk ongeveer een kwartier blijven zitten. Je kunt dan samen een boekje lezen of iets anders waardoor je probeert het kindje zo lang mogelijk op het potje te laten zitten.
     
  11. annick1984

    annick1984 Bekend lid

    18 sep 2013
    969
    47
    28
    Vrouw
    Hoogezand
    Ik wilde net een soort gelijk topic openen, maar zie nu dat het er al is. Komt mooi uit :)

    Zit met hetzelfde en wilde ook tips vragen.

    Max is nu 14 maanden en ik weet niet zeker wat de juiste leeftijd is om met de zindelijkheidtraining te beginnen.
    Heb Max al wel een paar keer op het potje gezet (tijdens de eerste keer kwam er bij stom toeval een dikke plas, maar dat was eenmalig). Ik heb t gevoel dat hij nog niet snapt wat de bedoeling is. Zilver25 heeft het erover dat je je kind dan 15 minuten zou moeten laten zitten? Denk dat voor Max dan allang "de lol" eraf is (5 minuten vind hij al niets).
     
  12. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Eerste stap, en die kan nu zeker al, is het potje bij de wc zetten en hem mee te nemen als jullie gaan plassen. Vertellen wat jullie doen, en waarvoor het potje dient. Gaat hij erop zitten: leuk. If not: ook goed. Doel is hem te laten wennen aan het idee.

    Als hij het concept snapt, kan je oefenen om hem op bepaalde tijdstippen erop te laten zitten. En blijven zitten. Neem er wat rozijntjes bij, een boekje, de iPad, zet hem voor tv... Probeer het te rekken tot er iets komt. En dan uitvoerig belonen natuurlijk.

    Daarna zet je het potje in de living, doe je de luier af en oefen je verder.
     
  13. BZD

    BZD Fanatiek lid

    17 jan 2014
    1.059
    165
    63
    Vrouw
    Paraveterinair
    Klinkt heel jong om te starten 1,5 jaar?! Mijn nichtje is 2,5 en die beginnen net. Lijkt mij dat ze dan toch ook iets meer besef hebben van wat er gebeurd??
    Wij wonen in Spanje momenteel waar het al warm genoeg is om in je blootje te lopen, zou ik dan deze zomer al kunnen beginnen? Of duurt het hele proces dan veel langer en kan ik beter een zomer wachten?
     
  14. RoIn

    RoIn VIP lid

    3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Ik zou vooral kijken naar wat je kindje interessant vindt.
    Toevallig vindt die van ons het nu al 3 dagen leuk om in haar blote bips op dat potje te zitten. :)
    Lukt het niet, stop ik er mee hoor! Moet wel leuk zijn!
     
  15. annick1984

    annick1984 Bekend lid

    18 sep 2013
    969
    47
    28
    Vrouw
    Hoogezand
    Dat is ook mijn "issue". Mijn zoon kan nog niet aangeven of hij wel of niet überhaubt moet plassen of poepen.
    Maar ik moet zeggen dat ons neefje bijna 3 wordt, en die is deels zindelijk. Dat lijkt mij persoonlijk weer "laat" in leeftijd..

    Lastig, lastig...
     
  16. Loveloes

    Loveloes Niet meer actief

    Hier sluit ik me bij aan. Ik zet haar al maanden 's middags na haar slaapje op het potje. Als ik haar uit bed haal, vraagt ze zelf al 'potje plasse?'. Ik heb het potje op haar kamertje staan, tegenover de commode. In de onderste la heb ik allerlei boekjes en beertjes e.d. gedaan. Ik maak er nu gewoon wat gezelligs van, lekker voorlezen, beertjes kroelen e.d. Ze geniet alleen al even van het samen zitten daar. Zo zit ze al gauw tien minuten/kwartier hoor. Hier doet ze ongeveer 3 keer in de week wel iets op het potje. Drukken vind ze nog spannend, maar dat lukt ook. Het valt me ook op dat haar luier de laatste tijd tijdens het middagslaapje behoorlijk droog blijft. Misschien gaat het al in dr ritme zitten? Ik ga nu beginnen om haar er 's morgens ook een keer op te zetten. Van de zomer is ze 18 maanden, dan ga ik een keer kijken of het lukt zonder luier. Ze vind het namelijk allemaal erg interessant.
     
  17. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Op 2,5 jaar gaan kinderen in België al (zindelijk) naar school. Dus ja, je kan zeker vroeger starten.

    Meer nog: als je vroeger start, ben je de peuterpuberteit voor, en dus ook de bijhorende 'ik doe het sowieso niet want het moet blijkbaar'. Vóór twee jaar willen peuters over het algemeen nog net heel hard pleasen.
     
  18. annick1984

    annick1984 Bekend lid

    18 sep 2013
    969
    47
    28
    Vrouw
    Hoogezand
    Tja, dan kan jouw dochter het dus enigszins aangeven wat ze wil. Mijn praat nog niet. Hij brabbelt.
     
  19. Loveloes

    Loveloes Niet meer actief

    Daar heb jij gelijk in!
     
  20. BZD

    BZD Fanatiek lid

    17 jan 2014
    1.059
    165
    63
    Vrouw
    Paraveterinair

    Hmmm zit wat in, al "moet" het in mijn ogen met 2,5 nog steeds niet. Ik denk bij die dingen altijd maar dat het ergens voor hun 18e wel moet lukken :)
    Maar met 2,5 zindelijk naar school poeh! Sowieso met 2,5 naar school :$.
     

Deel Deze Pagina