Op vakantie naar Italië/Italiaanse keuken

Discussie in 'Gezondheid' gestart door eems, 13 jul 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. eems

    eems Actief lid

    5 aug 2013
    385
    100
    43
    Dag dames,

    Ik ben momenteel 5 a 6 weken zwanger. Over een paar weken gaan we op vakantie naar Italië om uiteraard te genieten van de heerlijke Italiaanse keuken. Nu vraag ik mij af..gebruiken ze Italië veelal verse (rauwmelkse) kazen? Mozzarella en parmezan zit in heel veel gerechten en wil natuurlijk geen risico lopen. Ik kan het daar zeker vragen, geen idee hoe ze daarmee omgaan. Iemand hier ervaring mee?
     
  2. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    Ik zou vooral uitkijken met de gedroogde vleeswaren (ham/salami). Beter niet eten.
    W.b. de kaas zijn de twee die jij noemt sowieso niet rauwmelks. Hoe het zit met buffelmozzarella weet ik niet. Google even een lijstje en neem dat mee, dan kun je altijd checken.
    Alles wat verhit is (pizza/pasta), kun je sowieso wel eten.
     
    eems vindt dit leuk.
  3. Bollebelle

    Bollebelle Actief lid

    21 mrt 2019
    446
    328
    63
    Vrouw
    Onderwijs
    Randstad
    Parmezaanse kaas is juist meestal wel rauwmelks, kijk maar in de albert heijn. Mozarella meestal niet. Misschien kan je van tevoren vast opzoeken hoe je kan vragen of het gemaakt is met gepasteuriseerde producten en hoe je kan aangeven dat je zwanger bent?
     
    eems vindt dit leuk.
  4. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    Parmezaan is een harde kaas en die kun je gewoon eten.
     
    eems vindt dit leuk.
  5. eems

    eems Actief lid

    5 aug 2013
    385
    100
    43
    Deze stond erbij op voedingscentrum.. zegt misschien ook niet alles
     
  6. Irene2

    Irene2 Actief lid

    21 mrt 2019
    375
    610
    93
    Vrouw
    Wat ik begrepen heb is dat er vorig jaar toch Listeria is gevonden in harde rauwmelkse kaas. Tot dan toe werd gedacht dat dat niet mogelijk was maar dat is het blijkbaar toch. De kans is wel ontzettend klein.

    Ik koop zelf nu wel gepasteuriseerde parmezaanse kaas maar in een restaurant als het ergens op of door zit eet ik het wel. Dan meng ik het wel nog even door m'n pasta bijvoorbeeld zodat het nog wat warmte krijgt.
     
  7. xDaantje

    xDaantje Bekend lid

    12 sep 2017
    692
    677
    93
    Vrouw
    Als het goed verhit is dan is het geen probleem. Een pizza quattro formaggio bijvoorbeeld kan je gewoon eten. Pas wel op met pasta carbonara, want daar wordt op het laatste moment nog rauw ei doorheen gegooid.

    Veel plezier alvast!
     
  8. Pechvogol

    Pechvogol Fanatiek lid

    19 jun 2014
    1.361
    678
    113
    :roflmao: dat doet echt helemaal niks. Het eten op je bord is echt niet heet genoeg om iets tegen bacteriën te doen.
     
    Stakato en RachelleNM vinden dit leuk.
  9. ManonBB

    ManonBB Actief lid

    27 mei 2019
    287
    186
    43
    Vrouw
    Mozzarella is ook soms rauw, dan noemen ze het fior di latte. Ik had er nog nooit van gehoord maar ben net terug uit Italië en menig restaurant had dat bij bijna alle pizza's staan. Ik ontdekte op onze eerste vakantiedag dat ik zwanger ben, dus ik heb dat maar niet gekozen, al gaat die kaas misschien ook wel de oven in? Maar toch... Ik kreeg niet het idee dat de Italianen ook zo precies waren op hun voedingsmiddelen bij zwangerschap. Als ik er naar vroeg in restaurants deden ze er luchtig over, dus goed zelf opletten.
     
  10. Pechvogol

    Pechvogol Fanatiek lid

    19 jun 2014
    1.361
    678
    113
    Fior de latte is mozzarella van koemelk en de andere mozzarella is van waterbuffel, dat is het verschil. Beide worden met verhitte melk (95°C) bereid en je kan beide dus eten tijdens de zwangerschap
     
  11. Anniek88

    Anniek88 Fanatiek lid

    22 sep 2016
    2.729
    2.510
    113
    Vrouw
    Zolang alles verhit is op je pizza kun je het eten. Dus even vragen of ze de vleeswaren ook meebakken.
    En opletten met ijs, is soms ook rauwmelks of met rauw ei. Ik at alleen sorbet ijs.
     

Deel Deze Pagina