Op welke leeftijd geloofde jullie kinderen niet meer in de Sint?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Juffie26, 14 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Juffie26

    Juffie26 VIP lid

    24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Ik vroeg me af hoe dat bij andere gaat of is gegaan.
    Mijn dochter wordt 8 in december en gelooft (denk ik?) nog wel in sinterklaas.
    Laatst in de auto zei ze er iets over in de zin van "of jullie brengen de cadeaus of sinterklaas doet het zelf" toen ik vroeg wat ze dacht zei ze "ik denk dat sinterklaas het zelf doet".
    Wanneer is nu "het" moment om erover te praten hoe de vork in de steel steekt.....?

    Zijn jullie kinderen daar zelf mee gekomen of hebben jullie het verteld?
     
  2. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.560
    3.949
    113
    Ik lees even mee. Hier een 7 jarige en 5 jarige en beide geloven nog wel in sinterklaas. Al zegt de oudste soms dat klasgenoten zeggen dat hij niet bestaat. Maar zolang hij er zelf nog niet mee komt vertellen we het nog maar niet.
     
  3. Cobon

    Cobon VIP lid

    27 jun 2020
    7.015
    7.333
    113
    Vrouw
    Wij hebben het 2 maanden geleden verteld, bewust toen het niet zo actueel was als nu/komende maanden. Ze is 8.
     
  4. Glass

    Glass Fanatiek lid

    29 mei 2017
    2.016
    955
    113
    Vrouw
    IK heb het mijn dochter maar zelf verteld . We zaten vorig voorjaar foto’s te kijken. En spraken over Sinterklaas. Ze uitte wel wat twijfels dus heb t maar verteld. Ze was erg opgelucht haha.
     
  5. PotjeGoud

    PotjeGoud Bekend lid

    27 jan 2020
    665
    535
    93
    Vrouw
    Dat vind ik zo jammer he.. dat ze het zo jong van klasgenoten horen. Hier ben ik dus ook bang voor. De oudste is ook 7.
     
  6. PotjeGoud

    PotjeGoud Bekend lid

    27 jan 2020
    665
    535
    93
    Vrouw
    Mijn kinderen geloven nog (zijn 7, bijna 6 en 3)
    Ik heb het idee dat ze tegenwoordig sneller niet meer geloven dan vroeger. Ik zat geloof ik in groep 5 toen ik erachter kwam/het hoorde. Maar nu op school weet ik dat er kinderen in groep 4 zitten die het al weten en dan het dus ook lekker rond bazuinen..
     
  7. MamaMaya

    MamaMaya Fanatiek lid

    6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Bij ons wisten beide meisjes het in het 2de leerjaar (ze waren toen 6). De oudste zei toen wel dat ze het "al lang" wist maar ons niet verdrietig wilde maken. We twijfelden er inderdaad bij haar al langer over door de vragen die ze stelde. De jongste is nu 6 en zit in het eerste leerjaar, en hij is nog helemaal onwetend. Liefst houden we dat nog even zo, het is en blijft magisch zolang je gelooft. Ik wist het zelf toen ik 7 was en herinner me tot op de dag van vandaag hoe jammer ik het toen vond.
     
  8. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.801
    8.666
    113
    Onze zoon hoorde het vorig jaar van klasgenoten (zijn een jaar ouder) maar gelukkig geloofde hij hun niet. Dit jaar vraag ik me af of hij ze nog gaat geloven als ze zeggen dat hij niet bestaat. Hij is overigens 6 en ik hoop in ieder geval dit jaar nog Sint pret.
     
  9. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.390
    4.245
    113
    Vrouw
    Mijn dochter vertelde ons een paar weken geleden dat zij en haar vriendin op internet hadden opgezocht of Sinterklaas wel echt was... Ze vonden het nl raar dat hij de ene keer een bril op had, de andere keer weer een andere bril en dan weer zonder, ook de verschillend3 stemmen en manieren van praten was ze opgevallen. En er is echt niemand die zoooooveel geld heeft, dat hij iedereen kado’s kan geven.

    Ze zijn net 8 en 8,5.
     
  10. Nougat

    Nougat Fanatiek lid

    27 mei 2018
    2.629
    1.177
    113
    Hier had mijn oudste dochter het zelf door toen ze 6 was, de jongste hebben we het verteld toen ze 8 was. Beide vonden het helemaal prima!
     
  11. wendy339

    wendy339 VIP lid

    27 okt 2010
    9.490
    860
    113
    Hier vertelde een klasgenootje het aan onze zoon de vrijdag voor de intocht..
    Zoon was toen nog net 7..
    Vond dat zo erg!!
    Echt ook net voor de intocht, bah!
    Op dat moment grote tranen bij zoon, maar hij was er snel oké mee toen hij hoorde dat er niets veranderde die sint.

    Dit jaar beetje sint en meer kerst, zijn keuze!
     
  12. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.560
    3.949
    113
    Mijn kinderen zitten op een jenaplan school en de oudste met kinderen in de klas van groep 3-5, (dus leeftijd ca 6 tm 10) dus groot leeftijdsverschil. Dan heb je wel kans dat ze eerder iets meekrijgen. Maar als ze de sint eenmaal weer op tv zien is het toch nog wel echt voor hem denk ik. Hij heeft veel fantasie en gaat erg op in die beleving.
     
  13. Joyciejj

    Joyciejj Fanatiek lid

    10 mrt 2011
    1.425
    210
    63
    Werk
    Limburg
    Mijn dochter kwam er vorig jaar met kerst zelf achter. Was toen net 8 en zat in groep 4. Mijn zoontje van net 7 zit in groep 3 en zit nu in de twijfelfase.. Ik laat het hem wel even zelf uitpuzzelen:D
     
  14. Marti

    Marti Fanatiek lid

    18 apr 2014
    2.323
    842
    113
    Mijn zoon weet het sinds de zomer en toen was hij bijna 8.5 jaar
     
  15. brownielover

    brownielover VIP lid

    9 mrt 2009
    7.507
    2.503
    113
    Nederland
    Ik heb het vorig jaar vlak voor of na sinterklaas verteld, ze was toen 7. Ze begon er zelf over en vanaf dit jaar doen ze ook aan surprises in haar klas dus anders had ik het nu alsnog moeten vertellen.
     
  16. jessy77

    jessy77 VIP lid

    9 aug 2007
    8.597
    5.862
    113
    Mijn dochter was 8 toen ze me voorzichtig vertelde dat sinterklaas niet bestond. Ze wilde me niet kwetsen maar vond wel dat ik moest weten dat oma waarschijnlijk alle cadeautjes voor ons kocht:roflmao: Mijn zoontje wordt zeer binnenkort 4 dus die maakt het nu echt pas voor het eerst heel bewust mee en is er erg van onder de indruk.
     
    MaritS, Sophie221, G89 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.452
    15.009
    113
    Nabij Utrecht
    Wij hebben het verteld toen ze 9 werd omdat ze in groep 5 hier voor elkaar surprises maken in de klas ;)

    We hebben het eind aug verteld (ze was begin aug 9 geworden).
     
  18. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    13.993
    18.697
    113
    Mijn kinderen hebben er nooit in geloofd, maar heb ze wel verteld dat er andere kinderen zijn die er wel in geloven. Dus tegen mijn neefje mochten ze nooit iets in die trant zeggen.
     
  19. Relax

    Relax Fanatiek lid

    26 sep 2009
    1.574
    1.775
    113
    Vrouw
    Oudste was 6, middelste net 7. Oudste kwam er zelf achter toen hij de cadeaus op zolder zag liggen, middelste heb ik het verteld toen hij naar gr 5 ging. Hij ging dat jaar surprise doen en heeft oudere vriendjes die hem alles al verteld hadden en ik wilde niet liegen.
     
  20. Ligero

    Ligero VIP lid

    1 aug 2011
    6.805
    1.516
    113
    Mijn dochter is 8,5 en zit in groep 5.
    Ik wilde haar afgelopen zomer vertellen hoe het zit maar ze gelooft nog zo vol overtuiging dat ik het zielig vond en dus heb ik niks gezegd. Ze is volop bezig met haar verlanglijstje nu....er zijn er meer in de klas die nog geloven!
     
    Peppabig en giebel vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina