Opa en oma willen co-ouderschap

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Lieve91, 29 apr 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lieve91

    Lieve91 Actief lid

    15 feb 2021
    384
    353
    63
    Vrouw
    Ik was gisteren aan het werk en mijn collega leek wat afwezig.
    Dus ik vroeg of ze ergens mee zat en wat bleek; haar schoonmoeder had gebeld en een bijzonder voorstel gedaan.

    Info: ze heeft twee kinderen van 3 en 5. Ze heeft goed contact met haar schoonmoeder. Echt heel fijn mens. Ze wonen in hetzelfde dorp.

    Dat voorstel bestond uit of ze geen co-ouderschap konden doen. Ze hebben zo’n goede band met elkaar en met de kleinkinderen. Ze missen dat het zo stil is in huis. Dus was het voorstel om de kinderen de helft van de week bij hun te houden. Zodat opa en oma de zorg voor de kleinkinderen kunnen doen. Er geen kdv en bso meer nodig is en dat de ouders ook een paar dagen kunnen doen wat ze willen....

    Ik viel bijna van mijn stoel! :eek:
    Ze wist niet wat ze hiermee moest.
    Ze vindt het aanbod lief en klinkt erg fijn allemaal. Alleen is dit wel oke? Zou dit goed zijn voor de kinderen?

    Tja op die vragen heb ik eigenlijk ook geen antwoord...

    Iemand ooit zoiets gehoord?!
     
  2. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Tja, als opvang ipv bso/kdv als ze dat fijn vinden, lijkt me prima? Als beide partijen dat dus goed vinden. Maar juridisch ofzo iets vast laten leggen zou ik onder geen beding doen. Het zijn grootouders, dat lijkt me toch gewoon voldoende? Echt de week door de helft hakken zou ik overigens ook niet willen.
     
  3. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Oh wauw. Kan dat überhaupt juridisch? Ik snap wel dat ze af en toe eens willen oppassen, maar ik vind het wel heel brutaal om de kleinkinderen op deze manier te willen claimen..
    Mijn schoonmoeder begint er ook steeds over dat ze zoveel wilt oppassen dat ik wel fulltime kan blijven werken etc. Gaat dus niet gebeuren. Ze mag 1 vaste dag van ons en 2 dagen kdv. Ze is oma, voor vooral de leuke dingen en geen 2e ouder. (Maar zo denken wij erover).
     
    Gewooniemand, NiVa0230 en Paardenbloem vinden dit leuk.
  4. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.106
    15.619
    113
    Vrouw
    Nog nooit gehoord en ik zou daar niet eens over moeten nadenken .
    Beetje raar zelfs.
     
  5. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.497
    5.164
    113
    Vrouw
    Nee, dit op deze manier zo benoemen niet. Wel is er een klasgenootje van onze dochter die elke week een nacht logeert bij haar opa en oma en dan de volgende dag met haar broertjes en alle neefjes en nichtjes bij opa en oma zijn na schooltijd. Maar dat is vanwege vroege werktijden van de ouders, en dan die dag geen bso nodig, en opa en oma vinden het ook erg leuk.
     
  6. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.306
    5.922
    113
    Vrouw
    Weet ze zeker dat die schoonouders echt co-ouderschap bedoelen, juridisch gezien, of gewoon dat als voorbeeld nemen van 50/50? Wat nooit helemaal zo is natuurlijk, tenzij ze er ook echt de helft v.d. week blijven slapen. Daar zou ik nooit mee akkoord gaan. Is het alleen overdag oppassen, prima..
     
    Paardenbloem en Neuzeke vinden dit leuk.
  7. Lieve91

    Lieve91 Actief lid

    15 feb 2021
    384
    353
    63
    Vrouw
    Nee ze noemde echt van maandag tot en met woensdag.
     
  8. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.502
    8.354
    113
    #8 NiekeKris, 29 apr 2021
    Laatst bewerkt: 29 apr 2021
    Of het oké is weet ik niet, maar ik zou het niet oké vinden. Als ze het stil vinden in huis, dan zijn daar genoeg andere oplossingen voor. Als ze één of twee dagen op willen passen, dan valt daar over te praten, maar co-ouderschap is echt iets heel anders en een brug (of tien) te ver... Ik vind het ook ongepast (wat ik iets anders vind dan 'niet oké'). Zij zijn ouders van hun kinderen, je collega en haar man/vriend van hun kinderen. Als ze het niet aan kunnen is het wat anders, maar zolang dat niet aan de hand is, is co-ouderschap echt heel raar en onnodig... Ik zou er niet eens over na hoeven denken, ik zou het echt niet kunnen en willen en dat ook direct aangeven.
     
  9. S2909

    S2909 Fanatiek lid

    14 nov 2019
    2.299
    3.083
    113
    Vrouw
    Ik zou hier toch ook niet met akkoord zijn. Als er geen rare omstandigheden zijn thuis, dan horen kinderen gewoon thuis. Ik zou er zelf geen twee seconden over moeten nadenken. Ok dat ze bv 3 dagen in de week de opvang verzorgen na school en dat je er na het avondeten om gaat. Maar echt co-ouderschap zou ik niet zien zitten.

    En dat kan je op een volledig vriendelijke en normale manier zeggen: bedankt voor de suggestie maar dat zien wij als ouders niet zitten. We kunnen wel zien of er eventueel andere opties zijn.
     
    Neuzeke en Lieve91 vinden dit leuk.
  10. roever

    roever Niet meer actief

    Omg!!!
    Hoe in de vredesnaam waar halen ze het lef vandaan om dat überhaupt te vragen!!!! :eek:

    dat is gewoon wat er in me op kwam...

    Ik vind sowieso al dat grootouders zich veel te veel en vaak met de kleinkinderen bemoeien...
    Of dat de kinderen veel te vaak en snel elders worden geplaatst omdat ouders moeten werken oid.

    Dus nee... ik vind dit mega bizar!!!!!
    Vooral aso.

    anderzijds..

    ouders willen volgens mij ook niet altijd meer de volledige zorg van hun eigen kids lijkt t..

    je weet niet wat er aan vooraf is gegaan.
     
    Gewooniemand vindt dit leuk.
  11. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.779
    2.677
    113
    Noord-Holland
    Hahaha nee natuurlijk niet..
    Ik denk ook dat het juridisch niet kan (tenzij VT ofzo betrokken is). Als ouder heb je gezag over je kinderen, dat kan je volgens mij niet naar hartelust delen met anderen.

    Daarnaast vind ik het ook onwenselijk. Laat de ouders zelf voor de kinderen zorgen. Oppassen prima, een keer of vaker logeren ook prima, maar we gaan niet voor opa en oma's plezier drie dagen van huis zijn. Zo lang wil ik ook helemaal niet zonder mn kinderen.. míjn kinderen.

    Mss kunnen ze een hond nemen.
    Sorry.. ik vind t echt bizar.
     
    Vero0504, Gewooniemand en roever vinden dit leuk.
  12. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Daar zou ik echt niet mee akkoord gaan.

    Als het stil is en ze willen graag kinderen laat ze dan denken aan pleegzorg. Of laat schoonmoeder zich officieel opleiden tot gastouder. Zichzelf aanmelden bij een gastouderbureau. En dat zie via de weg kinderen opvangt.
     
    Vero0504 en Gewooniemand vinden dit leuk.
  13. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.109
    113
    Vrouw
    Ik vind het juist lief bedoelt dat voorstel :) Maar mijn oudste loopt de deur ook plat bij mijn ouders, heeft 2 huizen en mijn ouders zeggen ook: t zijn onze kinderen. Als zij net zo'n contact hebben en ze voelen zich er allemaal senang bij incl kids: why not? Mijn ouders zijn al vaker eerder thuis gekomen van vakantie door heimwee haha

    Mijn buurvrouw heeft ook 2 dagen haar kleindochter in huis, al 1,5 jaar. Omdat t beter uitkomt met opvang, omdat zij er intens van geniet én omdat haar kleindochter dat ook geweldig vindt.

    (En ik ga er vanuit dat t co ouderschap bedoelt os als gedeelde zorg en niet gezag )
     
  14. 2jongensmama

    2jongensmama Fanatiek lid

    17 jan 2020
    3.847
    3.624
    113
    It takes a village to raise a child. Dus wat dat betreft zou ik zeggen , als hun er allemaal helemaal happy mee zijn, waarom niet?

    Dat hele mode ding, dat je alles in je eentje moet doen, is ook niet aan bij besteed. Ik ben ontzettend dankbaar voor mijn 'village'. Waar ook mijn ouders en schoonouders in vallen. Dat maakt mijn kinderen rijker, en mezelf ook.

    Maar echt jurisch co ouderschap, weet ik niet of dat mogelijk is en dat zou ik niet wenselijk vinden. Ik vind dat mijn man en ik toch wel besluiten nemen als waar we op vakantie gaan (zonder toestemming van een co ouder) en welke school. Dat soort dingen mag je dan ook niet meer zelf en alleen in overleg beslissen.

    Plus zou ik elke week 3 dagen en nachten wel heel veel vinden.. Wil ze zelf toch wel ff elke dag knuffelen/ samen eten/ beetje quality time. En vind het ook heel gezellig om de kids nachts bij ons te hebben.

    Spelen er nog andere zaken in het gezin? Burn-out? Agressie? depressies? Waardoor er voor de kinderen misschien beter is om gedeeltelijk bij opa en oma te wonen?
     
    chrystel73, femkes, juf1987 en 3 anderen vinden dit leuk.
  15. roever

    roever Niet meer actief


    Omg... het spijt me , maar mode ding???
    Het gaat verdorie over je eigen kind, niet een handtasje oid!:confused::confused::confused:

    en het wel fijn vinden ze ff dagelijks te zien, en t wel fijn vinden dat ze thuis slapen....


    Dit klinkt echt alsof je niet volledig voor kids kiest...
    misschien lees/interpreteer ik t helemaal verkeerd, excuses dan! :)

    maar mijn nekharen gaan onbewust a la minute overeind staan:|
     
    Loveloes en Gewooniemand vinden dit leuk.
  16. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.109
    113
    Vrouw
    Maar wat is het probleem als een ander gezin wel ervoor kiest? Als ouders, kids en schoonouders tevreden zijn: wat maakt t uit? Welzijn van de kinderen zal niet eronder lijden immers onder liefdevolle grootouders.
    Als iemand t niet doet: prima. Als iemand er wel voor kiest: ook prima.
     
    Iertje81, Paardenbloem, Indiana en 3 anderen vinden dit leuk.
  17. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.583
    4.623
    113
    Officieel kan dit waarschijnlijk niet. Maar is het wel de bedoeling het officieel te maken?

    Maar er zijn hordes kinderen die verschillende dagen naar de opvang gaan. Of waar grootouders heel veel opvang doen. Ook ken ik voorbeelden van ouders met banen buiten kantooruren waarbij de kinderen avondeten en blijven slapen.

    De invulling van de opvang is toch voor iedereen anders. En afhankelijk van je baan en persoonlijke situatie?

    Ik zou wel blij zijn met betrokken familie. En hecht waarde aan een goed netwerk. Maar er zijn ook gezinnen die behoorlijk geïsoleerd zijn of dat niet hebben.
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  18. Bloem2310

    Bloem2310 Fanatiek lid

    6 aug 2016
    2.545
    1.895
    113
    Natuurlijk zou ik niks juridisch vast laten leggen maar dat hele idee van: een kind hoort thuis bij zijn ouders, is wel heel westers he. In hoeveel landen zie je niet dat de hele familie in één huis woont, iedereen voor elkaar zorgt?
    Mijn dochter is van vrijdag t/m zondag bij mijn moeder en daar ben ik ontzettend dankbaar voor. Fijn omdat ik die dagen m'n nachtdiensten kan draaien, fijn omdat ik dan wat tijd voor mezelf heb (ik ben een alleenstaande moeder) maar vooral geweldig dat mijn moeder en mijn dochter zo'n geweldige band hebben en mijn dochter zich thuis kan voelen ipv op een opvang.
     
    Iertje81, marloes80, flipflop en 11 anderen vinden dit leuk.
  19. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.109
    113
    Vrouw
    Wat geweldig! :)
     
  20. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.106
    15.619
    113
    Vrouw
    Ik kom uit een gezin waarbij je als volwassene uw plan moet trekken. Kies je voor kinderen, dan trek je daar uw plan mee.
    Willen grootouders de kleinkinderen graag eens bijhouden, dan gaan ze dit enkel doen als ze daar zin in hebben en zeker niet op wekelijkse basis.
    Ik vind het al wat gek als ik 5 op 7 grootouders kinderen zie ophalen aan school.
    Ik vind het dus ook helemaal geen mode dat mensen alles alleen doen maar net omgekeerd.
    Ik zie steeds meer gezinnen die denken dat ze het niet alleen kunnen. Terwijl het wss gewoon niet moet maar wel kan .

    Het is dus ook maar wat je zelf gewoon bent zeker.
    Makkelijk is het wss wel als je het niet alleen moet doen .
     
    Gewooniemand en suus1983 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina