Activiteiten opbouwen na de kraamweek

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Anniek88, 19 mei 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anniek88

    Anniek88 Fanatiek lid

    22 sep 2016
    2.813
    2.541
    113
    Vrouw
    Wanneer:

    -ging jij voor het eerst naar buiten?
    -alleen met de baby op pad, bijvoorbeeld naar de supermarkt?
    -haalde jij je andere kinderen weer van school of de opvang?
    -begon je weer volledig mee te draaien voor je gevoel in het huishouden?
    -zat je weer op de fiets?
    -begon je weer met sporten?

    -voelde jij dat je weer volledig hersteld was?
     
  2. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.827
    14.156
    113
    Met G twee weken eer ik zelf naar buiten ging, kwam redelijk beroerd uit die bevalling.

    Rommelde in t huishouden wel aan al vanaf dag 1 maar traplopen en stofzuigen in t begin niet of alleen noodzakelijk (traplopen)

    Volledig hersteld toen na 10 maanden, ivm bekkenissue. Toen kon ik ineens 400 meter aaneengesloten wandelen zonder pijn.

    Na de bevalling van R was ik verlost van bekkenpijn in de kraamtijd ging die rolstoel dan ook weg. Was eigenlijk gelijk up and running sort of, stofzuigen deed ik de eerste weken nog niet en traplopen ook t noodzakelijke. Vloeien was er natuurlijk wel, dat was irritant maar verder voelde ik me goed.

    Maar ik loop nu nog steeds zo min mogelijk trappen, ik ga niet voor elk onzin ding naar boven maar werk met manden. Hardlopen zit er ook niet echt in, ik kan t wel overigens maar ben gewoon heel voorzichtig en weet mn lot als ik t verknal en daar zit ik echt NIET op te wachten.
     
  3. HvL

    HvL Bekend lid

    6 mei 2015
    646
    378
    63
    Meestal met 2 a 3 weken. Man was altijd nog 2 weken thuis nadat de kraamhulp vertrok. Zodat ik rustig kon opstarten. En dat had ik echt nodig. Ik voelde me vaak direct na de bevalling weer een hele piet. Maar later zakte dat altijd in.

    Met 6 weken fietste ik meestal pas weer. Ik heb alle 3 keren behoorlijk wat hechtingen gehad. Dus ik durfde maarzo niet weer op de fiets.

    Naar buiten wandelen of winkelen deed ik samen met 12 a 14 dagen. En alleen pas weer na 3 weken. Ik was altijd lang duizelig..

    Sporten heb ik nooit gedaan.

    Toen de jongste geboren werd ging de oudste nog niet naar school.

    Wanneer ik me weer helemaal hersteld voelde is moeilijk te zeggen.
    Met de oudste vrij snel. Echt wel met een week of 3.

    Met de 2e eigenlijk niet. Maar dat kwam ook omdat er zorgen over jaar waren. En omdat daarna mijn vader overleed en kort naar diens overlijden raakte ik zwanger van de 3e.
    Daarna bleef ik heel moe. 4 jaar lang. Vorig jaar bleek ik dus een groot vitamine d tekort te hebben. En ijzer tekort. Dat gaat nu beter. En nu voel ik me pas weer 'normaal'..

    Dus hoe snel je weer de oude bent hangt ook veel van de omstandigheden af. En die waren bij mij dus niet zo gunstig. Toen de jongste 10 dagen was kreeg de 2e een koortsstuip en belande we in her ziekenhuis. En toen de jongste 5 weken was viel de oudste van de trap en had een schedelbreuk. Dus ook weer ziekenhuis. Ik had gewoon geen tijd om uit te rusten. ;)
     
  4. WWJD

    WWJD Niet meer actief

    Wanneer:

    -ging jij voor het eerst naar buiten?
    Alleen al in de kraamweek. Ik beviel elke keer snachts of sochtends. Ik was de 1e of 2e dag al wel in de tuin. En op de 5e dag een rondje lopen.

    -alleen met de baby op pad, bijvoorbeeld naar de supermarkt?
    Als de baby op temperatuur was en enigszins op geboortegewicht. Was hier met ongeveer een week.

    -haalde jij je andere kinderen weer van school of de opvang?
    Na de kraamweek. Nog niet per se zelf elke dag omdat diverse moeders hielpen met halen/brengen op enkele dagen.

    -begon je weer volledig mee te draaien voor je gevoel in het huishouden?
    Meteen na de kraamweek volledig. In de kraamweek al deels. Laatste kraamweek hadden we geen fijne kraamhulp en was ik in de kraamweek al redelijk veel in het huishouden aan het doen (en met de baby want daar keek ze ook vrij weinig naar om) omdat de kraamverzorgende vooral op d'r tablet zat.

    -zat je weer op de fiets?
    Geen idee precies. Maar niet snel. Duurde wel aantal weken denk ik.

    -begon je weer met sporten?
    Idem aan fietsen.

    -voelde jij dat je weer volledig hersteld was?
    Vrij snel. Zeker bij de jongste 3. Bij de 3e (stortbevalling) voelde ik me al meteen goed. Was een valkuil om niet meteen te hard van stapel te lopen.
     
  5. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.106
    15.619
    113
    Vrouw
    Bij nr 1 en 2 had ik weinig verplichtingen dus alles op het gemakje.
    Bij nr 3 deed ik alles heel snel terug gewoon, nr 1 en 2 waren toen 7 en 8 jaar oud dus alles draaide veel sneller weer zoals normaal.

    Bevallen op maandag en op donderdag ging ik de 2oudste halen met de wagen en de vrijdag bracht ik de oudste naar zijn sport.
    Dit was met de wagen dus stelde niet zoveel voor hoor.

    Je moet vooral doen wat gaat en goed voelt.
    Ik herinner mij nog dat ik de vrijdag bij het brengen naar de sport hoorde: HUH MOET JIJ NIET IN UW BED LIGGEN en zei: ik ben bevallen, niet ziek hoor.
     
  6. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.024
    5.172
    113
    Bij de oudste werd ik ziek in de kraamweek, ik kon pas een klein stukje buiten lopen na 5 weken, fietsen mocht pas weer na 8 maanden.
    Bij de jongste verloor ik veel bloed, moest ik plat blijven liggen in het zkh, maar op dag 2 was ik dat zooo zat! Ik voelde me goed, wilde zelf douchen, zelf naar de afdeling waar mijn dochter lag ipv wachten tot ze me met 2 man ernaartoe konden rijden in m’n bed. Dus toen ben ik stiekem rechtop gaan zitten, en vervolgens ging dat goed. Verpleging verbaasd. Vervolgens stiekem douchen en daarna met rolstoel als rollator over de gang gehobbeld naar de afdeling van mijn dochter. Ging helemaal prima! En op dag 4 waren we thuis en stond ik buiten te stoepkrijten met de oudste :) Een paar dagen later al voor het eerst met 2 kinderen naar de supermarkt (kon ik bij de oudste pas met een week of 7!).

    Ik zou zeggen; volg je gevoel, probeer bv een klein wandelingetje, en als je daarna voelt dat je weer even moet rusten, dan doe je dat. Ik vond verplicht moeten rusten écht vervelend, maar als ik zelf merkte dat het nodig was, kon ik het wel accepteren.
     
    Neuzeke vindt dit leuk.
  7. Anniek88

    Anniek88 Fanatiek lid

    22 sep 2016
    2.813
    2.541
    113
    Vrouw
    Leuk om jullie rescties te lezen, groot verschil ook hoe snel iedereen weer activiteiten ondernam.

    @HvL jij kan echt niet bijkomen nee, jeetje wat een gebeurtenissen in de kraamtijd steeds!
     
  8. Happymam

    Happymam Fanatiek lid

    7 feb 2009
    1.179
    261
    83
    Bij mij echt verschillend per kind/bevalling. Bij de oudste was n hittegolf toen na 2 dagen buiten in de tuin, dag 4 naar de bakker nadat ik zelf de strijk had gedaan. Bij de tweede was de bevalling zwaarder en t was winter dus behoorlijk veel in bed gebleven in de kraamweek (ook omdat oudste dan niet constant aandacht vroeg), maaltijden wel gezellig beneden aan tafel, oudste zelf naar bed brengen. Bij de derde een makkelijke thuisbevalling met weinig bloedverlies, in de zomer. In de kraamweek gezellig taarten gebakken met de kraamverzorgende. Bij de vierde in de kraamweek veel in m’n bed met baby in de buurt, dag 6-10 lag zij in t ziekenhuis en ben ik fulltime bij haar gebleven dus ook veel in/op bed en helemaal niet buiten of huishouden. Daarna wel dagelijks een wandeling met de kinderwagen/draagdoek en kinderen van/naar school, boodschappen. Fietsen bij allemaal niet snel, vooral omdat fietsen met een baby niet kan.
     
  9. tortelduif

    tortelduif Actief lid

    11 dec 2021
    303
    254
    63
    Vrouw
    Voor het eerst naar buiten na een week, schuifelend naar de overkant van de straat. Heeft wel tot 3 weken ofzo geduurd voor ik echt een blokje om kon, was heel duizelig en voelde alsof mijn hele binnenkant eruit viel. Meedraaien in het huishouden: zo laat mogelijk. Man had vijf weken verlof dus deed in die tijd verreweg het meeste, baby sliep alleen op mij + borstvoeding elke 3 uur dus ik weet niet wanneer ik dat huishouden had moeten doen.

    Fietsen deed ik na 2 maanden weer, had misschien eerder gekund maar geen noodzaak het te proberen. Sporten heel voorzichtig begonnen met 8 weken, met 6 maanden had ik het gevoel dat ik weer wat kon opbouwen (krachttraining). Hardlopen nu net begonnen (9 maanden). En ik wacht nog tot ik me weer mezelf voel :p

    Jaloers op iedereen die zich weer snel fit voelde, lekker lijkt me dat zeg!
     
  10. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.464
    3.449
    113
    Wanneer:

    -ging jij voor het eerst naar buiten?
    Oudste geboren via ks, 2e vreselijke buikpijn vanwege een abces bij mijn eierstok, 3e subtotaal gescheurd, 4e was mijn beste bevalling, 5e geplande ks. Ik neem de 4e bevalling even als voorbeeld, ik stond een dag na de bevalling buiten met de buren te kletsen.
    -alleen met de baby op pad, bijvoorbeeld naar de supermarkt? Geen idee, wel vrij snel weer.
    -haalde jij je andere kinderen weer van school of de opvang? Op dag 6.
    -begon je weer volledig mee te draaien voor je gevoel in het huishouden? Na de kraamweek
    -zat je weer op de fiets? Weet ik niet meer.
    -begon je weer met sporten? Ik sport niet.

    -voelde jij dat je weer volledig hersteld was? Na de kraamweek.

    Alles antwoorden gaan dus over de 4e bevalling.
     
  11. Sophie2019

    Sophie2019 Fanatiek lid

    21 jul 2018
    1.759
    1.342
    113
    Vrouw
    -ging jij voor het eerst naar buiten?
    Eerste met 1 dag en vele malen vaker in de kraamweek ivm onderzoeken etc. Bij de tweede met 5 dagen.

    -alleen met de baby op pad, bijvoorbeeld naar de supermarkt?
    Geen idee meer, denk pas met een paar weken omdat partner vrij was beide keren.

    -haalde jij je andere kinderen weer van school of de opvang?
    Op een enkele keer na na m’n verlof pas haha. Partner bracht en haalde omdat hij dan toch al in de auto zat en dan hoefde ik niet te slepen met baby.

    -begon je weer volledig mee te draaien voor je gevoel in het huishouden?
    Zorg voor kinderen vind ik daar bij horen dus dan vanaf dag 1. Bij de eerste keizersnede en bij tweede een verzakking dus qua zwaar tillen 6 weken gewacht.

    -zat je weer op de fiets?
    Na keizersnede durfde ik niet, denk zeker 6 weken, tweede denk ik met 3 weken.

    -begon je weer met sporten?
    Moet nog steeds beginnen haha

    -voelde jij dat je weer volledig hersteld was? Echt mezelf begon ik me te voelen na borstvoedingsperiode, eerste keer was dat met 9 maanden, nu voed ik nog. Na keizersnede duurde het wel 2 maanden denk ik, ik had vrij weinig last maar toch wel verlies van kracht en energie. Tweede toen ze doorsliep, met 5 weken (inmiddels heeft ze de slapeloze nachten alsnog ingehaald helaas).
     
  12. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.911
    15.358
    113
    Wanneer:

    -ging jij voor het eerst naar buiten? In alle drie de kraamweken heb ik zo rond dag 4 een mini blokje om gedaan, de muren kwamen thuis echt op me af.
    Het was een korte wandeling: even een kopje koffie drinken bij m’n ouders thuis die een straat verderop wonen

    -alleen met de baby op pad, bijvoorbeeld naar de supermarkt? Pas weer toen mijn man aan het werk ging. Dat was bij de oudste twee na 3 weken, bij de jongste na 6 weken
    -haalde jij je andere kinderen weer van school of de opvang? Zoals hierboven
    -begon je weer volledig mee te draaien voor je gevoel in het huishouden? Direct na de kraamweek, in de kraamweek hielp ik al met kleine dingen mee (zoals eten koken, vaatwasser uitruimen)
    -zat je weer op de fiets? De laatste keer dat ik op een fiets zat is denk ik in de zwangerschap van de tweede geweest, zo’n 5,5 jaar geleden:roflmao: Ik fiets dus nooit.
    Na de eerste fietste ik na een week of 6/7 weer, denk ik?
    Kijkend naar hoe prettig ik zitten kon, schat ik in dat ik na de tweede ook na zo’n 6 weken weer comfortabel had kunnen fietsen. Na de jongste een stuk vlotter, had na haar bevalling helemaal geen schade

    -begon je weer met sporten? Eh, niet :D Ben niet zo’n fanatieke sporter.
     
  13. Havermout

    Havermout Niet meer actief

    - ging jij voor het eerst naar buiten?
    1e: dag 10 of 12 (huilbaby en ik had een knip gehad)
    2e: einde kraamweek
    3e: Einde van de kraamweek (dag 8) gingen we onze oudste kinderen uit school halen
    -alleen met de baby op pad, bijvoorbeeld naar de supermarkt?
    -haalde jij je andere kinderen weer van school of de opvang?
    1e: niet
    2e: na de vakantie van mijn man (na 3 weken)
    3e: Dag 8 en daarna gewoon weer sowieso op woensdag als mijn man er niet was. Maar mijn man haalt meestal dus toen ook.
    -begon je weer volledig mee te draaien voor je gevoel in het huishouden?
    1e: vrij snel maar het voelde alles behalve volledig of normaal. Oudste was huilbaby dus zeker eerste 4 maanden 24/7 met hem bezig.
    2e en 3e:
    Eigenlijk in de kraamweek al maar sowieso daarna. Man deed eerste 2-3 weken wel wat meer met de andere kinderen en qua klusjes maar ik was vrij snel weer bij.
    -zat je weer op de fiets?
    1e, 2e en 3e (bij 1e woonden we midden in stad, bij tweede ging ik na 4 weken fietsen) bij 3e
    Niet, we fietsen zelden (school op loopafstand en met 3 kinderen toen newborn lastig fietsen dus dat was in de zomer pas)
    -begon je weer met sporten?
    1e: pas na een jaar. Want: huilbaby en zaten er allemaal doorheen. Ik heb wel kilometers gelopen en woog uiteindelijk 5 kilo lichter dan voor mijn zwangerschap (en dat was veel te weinig) ik had de tijd en energie dus echt niet.
    2e: na 5 weken al en ik bleek sowieso alles bij hem te snel te hebben gedaan. Ik was zo
    fit en zat op zo’n roze wolk (in vergelijking tot de eerste) dat ik dacht de wereld aan te kunnen: ik kreeg na 8 weken ernstige spit aanvallen (dachten we) maar dat bleek mijn bekken te zijn. Uiteindelijk 2-3 jaar zoet mee geweest en in die tijd rustig van therapie gaan opbouwen naar sporten. En na 4 jaar raakte ik zwanger van de 3e.
    3e: Na 6 weken met mom en fit. Na 4 maanden regulier fit & strong.

    -voelde jij dat je weer volledig hersteld was?
    1e: n
    a een jaar. Maar dAt was vooral mentaal en niet fysiek. Dat was ik veel sneller (6-8 weken) al kreeg ik allerlei fysieke klachten van de mentale last.
    2e: na 2 weken al - ik liep op dag 10 al de hele dag in de dierentuin. En dag 13 openluchtmuseum. Maar ja, mijn lichaam floot me keihard terug (bekken)
    3e: Vrij snel, na 6 weken. Maar na 10 maanden kreeg ik een burn out. (Na verlof promotie gemaakt en alles, 3 kinderen en werk op top niveau willen doen)

    Oh en alleen en naar supermarkt: alle drie vrij snel weer. Die is hier om de hoek dus in week 2 zeker wel!

    Dus eigenlijk totaal anders per kind. Het hangt van zoveel factoren af natuurlijk.
     
  14. esklessebes

    esklessebes VIP lid

    23 mrt 2014
    6.479
    3.336
    113
    Na m'n bevalling heb ik de kamer in het zh opgeruimd incl badkamer haha wilde het bed nog afhalen maar dacht wel doe ff normaal.

    Toen ik weg mocht(na een aantal uur) uit het zh zeiden ze al heb je geen hulp nodig en of een rolstoel, zei toen al heerlijk ff lopen en mankeer niks. En had gewoon hulp van vriend en familie.

    En voordat de hulp thuis kwam zat er al een was in.

    Voelde mij gewoon goed.

    Bij nummer 1 weet ik het niet zo maar bij nummer 2 keek ik de kraamhulp weg niet negatief hoor maar had zo de drang van laat mij gewoon weer mn eigen ding doen dus zodra zij weg was ging ik ook :roflmao: heerlijk die vrijheid weer heb na de kraamweek ook mn oudste gewoon naar school gebracht enz.

    Je moet vooral doen wat voor jouw goed voelt wij kunnen ons verhaal wel doen maar gaat erom hoe jij je voelt.
     
  15. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.694
    7.749
    113
    Vrouw
    Wanneer:

    -ging jij voor het eerst naar buiten?

    1e—> dag 5 2e—> dag 2
    -alleen met de baby op pad, bijvoorbeeld naar de supermarkt?
    1e —> dag 7 2e—> dag 3
    -haalde jij je andere kinderen weer van school of de opvang?
    2e—> dag 3
    -begon je weer volledig mee te draaien voor je gevoel in het huishouden?
    1e en 2e echt heel snel in de kraamweek
    -zat je weer op de fiets?
    1e—> week 6, 2e week 3
    -begon je weer met sporten?
    Beide na 6 weken

    -voelde jij dat je weer volledig hersteld was?

    1e week of 5/6 en 2e week of 3
     
  16. Marlena

    Marlena Fanatiek lid

    27 mrt 2015
    1.520
    1.676
    113
    -ging jij voor het eerst naar buiten?
    De volgende dag, gewoon klein rondje met de hond lopen

    -alleen met de baby op pad, bijvoorbeeld naar de supermarkt?
    De 3e dag. Was achteraf beetje te vroeg want kon al die indrukken niet aan en kwam huilend thuis door alle hormonen denk ik:roflmao:

    -haalde jij je andere kinderen weer van school of de opvang?
    Nvt

    -begon je weer volledig mee te draaien voor je gevoel in het huishouden?
    Gelijk

    -zat je weer op de fiets?
    Week 4

    -begon je weer met sporten?
    Week 6

    -voelde jij dat je weer volledig hersteld was?
    Week 4
     
  17. Eevie82

    Eevie82 Bekend lid

    2 jun 2018
    888
    1.184
    93
    Vrouw
    Mijn oudste is geboren met een keizersnede. Nu bij de tweede mag ik kiezen. Ondanks dat ik begrijp dat het voor iedereen anders is, is het voor mij in mijn afwegingen wel nuttig om jullie antwoorden te lezen!

    -ging jij voor het eerst naar buiten?
    Dag 4, maar dat was toen ik werd ontslagen uit het ziekenhuis. Mijn dochter heeft daar bijna 7 weken gelegen.
    -alleen met de baby op pad, bijvoorbeeld naar de supermarkt?
    In de 8e week denk ik, toen ze thuis was
    -haalde jij je andere kinderen weer van school of de opvang? nvt
    -begon je weer volledig mee te draaien voor je gevoel in het huishouden?
    Toen na dag 8 de kraamhulp vertrok, maar omdat ik alleen ben werd het toen nog niet zo snel vies en deed ik het minimale. Geen idee wanneer ik voor het eerst weer de stofzuiger pakte ofzo.
    -zat je weer op de fiets? Op dag 9. Met een baby op de Nicu wilde ik niet langer afhankelijk zijn van andere mensen om mij naar het ziekenhuis te brengen. Daarbij ging fietsen eigenlijk wel makkelijker dan (lange stukken) lopen.
    -begon je weer met sporten?
    Na een week of 8 meegedaan met de afsluitende sportsessies (6) van de zwangerschapscursus; daarna na 5 mnd weer gaan hardlopen.
    -voelde jij dat je weer volledig hersteld was?
    Nooit helemaal volledig want ik heb een diastase overgehouden aan de zwangerschap. Maar als ik die buiten beschouwing laat denk ik zo tegen 5-6 weken.
     
  18. Anniek88

    Anniek88 Fanatiek lid

    22 sep 2016
    2.813
    2.541
    113
    Vrouw
    -ging jij voor het eerst naar buiten? Na een week eerste rondje naar de speeltuin gewandeld met de baby.

    -alleen met de baby op pad, bijvoorbeeld naar de supermarkt?
    dag er na ging ik alleen een rondje naar de supermarkt (400 meter verderop.)

    -haalde jij je andere kinderen weer van school of de opvang?
    vorige week toevallig toen de baby thuis bleef onze andere twee gebracht of gehaald.

    -begon je weer volledig mee te draaien voor je gevoel in het huishouden?
    ik bouw steeds meer op!

    -zat je weer op de fiets?
    na 2 weken

    -begon je weer met sporten?
    daar wacht ik nog even mee haha

    -voelde jij dat je weer volledig hersteld was
    Ik merk wel dat het steeds beter gaat. Meer energie om op pad te gaan en de dag door te komen.
     
  19. bluedrake

    bluedrake Fanatiek lid

    1 aug 2018
    3.658
    4.038
    113
    Vrouw
    Interessant topic dit, ik blijf even volgen..momenteel nog weinig energie om iets te doen. Logisch ook.
     
  20. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.977
    8.778
    113
    -ging jij voor het eerst naar buiten?
    Bevallen in het ziekenhuis, 2 nachten gebleven. Zoon moest blijven vanwege vroeggeboorte. Ging elke dag 4 keer naar het ziekenhuis.

    -alleen met de baby op pad, bijvoorbeeld naar de supermarkt?
    zal naar een week of 4 zijn geweest, naar de huisarts en dokter voornamelijk. ( verborgen reflux)

    -haalde jij je andere kinderen weer van school of de opvang?
    geen probleem, 1 kind

    -begon je weer volledig mee te draaien voor je gevoel in het huishouden?
    pas na maanden. Door reflux moest ik hem veel dragen en overdag sliep hij op mij. Huishouden was tussendoor wanneer partner thuis was.


    -zat je weer op de fiets?
    Pas na een paar weken als het niet langer was.

    -begon je weer met sporten? Nog steeds niet:roflmao:

    -voelde jij dat je weer volledig hersteld was?
    Tja Lichamelijk duurde dat lang. Moest veel lopen en dragen. Kan na jaren nog steeds niet op mijn buik slapen.
     

Deel Deze Pagina