Opeens minder afkolven...?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door snoebeltje, 11 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. snoebeltje

snoebeltje Bekend lid

3 mrt 2009
    951
    3
    18
    Ik werk in de psychiatrie
    Haarlem
    Ha meiden
    Over een week moet ik weer werken.
    Ik kolfde altijd best veel af; zo rond de 150 ml.
    Maar nu, een week voor ik weer moet beginnen, is het ineens bij 2 borsten maar 40 ml:$!
    Ik maak me er best wel zorgen over.
    Nu ben ik erg verdrietig dat ik weer moet beginnen...zou het stress kunnen zijn oid?
    Of is het normaal dat je een periode ineens minder kolft?
    Wie heeft er ervaring mee?
    Bedankt!!

2. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Bij mij heeft het verdriet er geen invloed op gelukkig (en het verdriet is groot, dit is mijn eerste 'echte' dag op werk). Maar het zou heel goed kunnen. Ik zou denk ik proberen om wat meer te kolven (gewoon over een uurtje weer). Je voedt haar nu ook live, neem ik aan, dus kolven is extra toch? Strakjes komt het in plaats van voedingen, dan heb je wellicht meteen meer opbrengst. Of heb je misschien op verschillende ogenblikken gekolfd? Je kan 's ochtends meer hebben dan later op de dag...

Ik kolf op werk 1 borst per keer, omdat ze ook 1 borst per keer drinkt, dat is 175 ml. Maar ik heb erg veel melk, weet ook niet wat normaal is.

En meis, ik weet helemaal hoe je je voelt... ik heb tranen met tuiten gehuild toen mijn laatste week verlof aanbrak, en hier op werk zit ik me maar heel raar te voelen :( Maar het komt echt goed, je gaat er aan wennen, je gaat het weer leuk vinden, en je gaat elke dag thuiskomen bij je kleintje en zoooo blij zijn dat je weer kan knuffelen, zelf kan voeden, etc.

Ik geef geen antwoord op je vraag he! Maar ja, veel sterkte en we zitten in dezelfde schuit met het weer aan de slag gaan!

3. september08

september08 Fanatiek lid

20 okt 2008
    3.356
    4
    38
    Ik heb ook een aantal dipjes gehad...
    Stress kan idd een reden zijn van een dipje...
    Ook heb ik het eens gekregen door een beginnende borstontsteking en voor mijn gevoel zonder reden ook een dipje...
    Proberen wat vaker te kolven is een idee om het weer op te krikken... Tot je weer naar je eerdere hoeveelheid gaat?!
    Succes!

4. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

16 dec 2008
    6.069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Hier ook vele dipjes gehad. Stress, slaapgebrek én een nieuw startende cyclus ( ik begon 3 maanden na de bevalling alweer te menstrueren) geven een dip. Inmiddels is het met de cyclus zo, dat ik aan de hand van mijn productie kan zien dat het binnenkort weer zover is. Nog voor eventuele PMS klachten ;)

Lekker doorkolven en vooral voeden. Leg als je bij je kindje bent het desnoods wat vaker aan, je zult zien dat je productie dan weer opkrikt. Neem zoveel mogelijk rust en drink voldoende ( maar dat weet je natuurlijk al ;) )

5. snoebeltje

snoebeltje Bekend lid

3 mrt 2009
    951
    3
    18
    Haarlem
    #5 snoebeltje, 14 mei 2010
    Laatst bewerkt: 14 mei 2010
    Dank meiden.
    Ik was vandaag weer heel wanhopig, mijn dochtertje dronk zo onrustig, alsof ze krampjes had. Weer zo bang ook te weinig voeding te hebben, dus ik belde maar eens met het CB.
    Die zeiden dat ik idd te weinig voeding kon hebben en dat ik dan, als het niet ging, maar KV moest gaan bijvoeden.
    En rust nemen.
    Maar wat ze zeiden zat me helemaal niet lekker, over die KV, dus
    " borstv.natuurlijk" gebeld.

Die zeiden dat dat onzin is, KV geven, en dat ik gewoon vaker aan moet leggen en dat het idd zo kan zijn dat ik wat minder BV heb mbt stress, maar dat dat vanzelf weer goed komt als ik vaak aanleg, en dat kolven straks in plaats van voeden komt als ik weer werk dus dat het dan vanzelf goed komt...
    Ik krijg wat van dat :x:x:x:x CB!!
    Ze hebben me al eerder verkeerde (en onderling in het zelfde CB tegenstrijdige) adviezen gegeven.:x:x:x
    Word je lekker zeker van:(:(:(!!

Hebben jullie ook wel eens gehad dat je kindje zo vreselijk onrustig drinkt (tepel in de mond en na een minuut er weer uit, met hoofdje draaien, in een soort "kramphouding" schieten)?

6. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Dat deed mijn zoon wanneer ik ongesteld moest worden.

(bij dit zoontje word ik niet echt ongesteld maar wanneer hij dit doet.. kan ik een paar dagen wat lichtroze spotting verwachten)

7. snoebeltje

snoebeltje Bekend lid

3 mrt 2009
    951
    3
    18
    Haarlem
    Hee meiden dat is wel iets om in de gaten te houden.
    Ik menstrueer ook alweer, 2 keer gedaan nu en mijn kindje is nu 16 weken.

8. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

16 dec 2008
    6.069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Dat onrustige herken ik hoor, snoebeltje. Komt ook allemaal weer goed.

9. snoebeltje

snoebeltje Bekend lid

3 mrt 2009
    951
    3
    18
    Haarlem
    Het CB had het al over Spruw??!!
    Ik zie geen witte puntjes in haar mond of op mn tepels...

10. Elmo

Elmo Niet meer actief

Owwww dat stomme CB ook altijd!
    Ze hadden mij 2 wk terug ook enorm op de kast en begonnen ook over bijvoeden.
    Ook ik heb VBN geraadpleegd en kreeg nuttige tips en adviezen!
    Hier is het kolven ook ontzettend wisselend. Het ging eerst heel moeizaam, toen ineens heel goed (190 cc, 2 borsten dan he) maar deze week is het alweer knudde.
    Gelukkig heb ik een voorraadje en hoef ik niet te stressen maar het lijkt me zo heerlijk als het gewoon goed zou lopen.

Mijn tip:
    Zorg dus (door tussendoor of na de ochtendvoeding te kolven) voor een mooi voorraadje waardoor je niet MOET MOET MOET.
    Je hebt er dan alleen wat meer werk van.

11. snoebeltje

snoebeltje Bekend lid

3 mrt 2009
    951
    3
    18
    Haarlem
    Lieve Elmo,
    De vriezer staat al vol met in ieder geval genoeg voor de eerste weken als ik weer moet werken:D:D:D
    In het begin had ik namelijk nog genoeg.
    heb trouwens de medela mini electric pomp, enkelzijdig kolven.

12. mama em

mama em Fanatiek lid

2 apr 2008
    1.315
    0
    36
    minder kolven kan idd komen doordat je teveel stresst, te weinig rust neemt, te weinig drinkt of je menstruatie er aankomt.

En wat betreft het cb: die hebben heel vaak geen verstand van bv. Goed dat je dus gebeld hebt naar mensen die er wel verstand van hebben.

Suc6 ermee!

Deel Deze Pagina