Opeens weer ongesteld met spiraal

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door Iertje81, 12 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.674
    33.044
    113
    ik vind het zo gek. Ik heb in december 2018 een spiraal laten zetten; Mirena. En net als de vorige keer na de geboorte van onze dochter, werd ik maandelijks ongesteld na ruim een half jaar lopen klooien ermee. In dat half jaar werd ik meer niet dan wel ongesteld. Soms drie weken bloed, dan weer een weekje niet. Twee weken bloed, paar dagen niet. Maar beide keren stopte dat na een half jaar en bloedde ik maandelijks een weekje.

    Nu mijn vraag; in juli dit jaar ben ik voor het laatst ongesteld geworden en daarna helemaal niet meer tot gister. Ik was eerst al blij want de reden van de Mirena was elke keer dat ik hoopte helemaal niet meer ongesteld te worden. Nu heb ik ook verschrikkelijk veel meegemaakt lichamelijk het afgelopen jaar dus misschien ligt het daaraan. Kan dat?

    Ik baal een beetje. Hoopte er vanaf te zijn. Maar het voelt ook echt zo. Met krampen en dergelijke.

    Wat zo is, is zo hoor en dan kan ik niet anders dan me erbij neerleggen.

    Maar hoe kan dit?

    En ja, jullie zijn bij mijn weten geen dokters maar ik dacht misschien heeft iemand ervaring ermee? Ik vind het ook niet nodig om de dokter of gyn hierover te bellen.
     
  2. Louise11110

    Louise11110 Niet meer actief

    Jij had een flinke wond in je nek na een operatie toch?
    De medicatie en stress eromheen zullen zeker wel invloed hebben gehad op je cyclus.
    Het niet meer ongesteld worden is een bijwerking waarvoor vrouwen hem vaak nemen, echter is het niet bij iedereen zo.
    Blijkbaar hoor jij tot een van de ongelukkigen waarbij de cyclus gewoon doorgaat. Onregelmatig, maar wel een cyclus.

    Dit denk ik, maar ik ben natuurlijk geen expert:p
     
    Iertje81 vindt dit leuk.
  3. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.674
    33.044
    113
    Ja klopt. Ik was het met die nek. Ja zoiets had ik ook al bedacht. En die 3x onder narcose zullen ook wel niet geholpen hebben bedacht ik me net opeens. Ik denk dat je gelijk hebt. Dankjewel!
     
  4. Louise11110

    Louise11110 Niet meer actief

    Oja de narcoses was ik nog vergeten inderdaad. Maar ook die hebben vast invloed! Hopelijk word het toch snel beter voor je!
     
    Iertje81 vindt dit leuk.
  5. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.248
    5.202
    113
    Heb je gechecked of je hem niet verloren bent? Ik neig ook naar dat je cyclus ontregeld was het afgelopen half jaar, maar in zeldzame gevallen kun je een mirena ook verliezen (meestal niet na de eerst paar maanden).
    In ieder geval heb ik die van mij nog geen half jaar en kan ik je nog geen ervaring geven over wegblijven van de menstruatie (ik hoop dat dat bij mij wel gaat gebeuren, maar vooralsnog niet).
     
  6. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.674
    33.044
    113
    Ik ga een afspraak maken denk ik inderdaad. Sorry late reactie maar kreeg geen meldingen meer...
     
  7. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.248
    5.202
    113
    Je kunt ook zelf voelen of hij er nog inzit (tenminste, dat is de bedoeling, als je baarmoedermond zich veel verplaatst zoals bij mij is dat nog best lastig ;)). Wordt sowieso aangeraden om dat te checken aan het eind van een menstruatie even onder de douche. Bij mij krullen de draadjes vanuit de baarmoedermond omhoog, dus ik voel ze alleen direct bij de baarmoedermond.
     
  8. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.674
    33.044
    113
    Wist ik niet. Dankjewel voor de tip!
     
  9. laney

    laney Actief lid

    2 okt 2009
    335
    72
    28
    Ik werk bij de GGD op de afdeling seksuele gezondheid en deze vraag krijgen we daar erg vaak. Ik vind het zo slecht dat gynaecologen en huisartsen hun cliënten vaak niet goed voorlichten over anticonceptie. Bij alle anticonceptievormen worden de meeste vrouwen na een jaar/1,5 jaar gewoon weer ongesteld. Dit noemen ze dan onttrekkingsbloedingen. Vaak zijn deze wel een stuk minder dan de normale menstruatie. Maar het bloeden is normaal omdat je cyclus terug komt (weliswaar geen eisprong of innesteling) De anticonceptie werkt dan gewoon nog goed. Soms gaan vrouwen dan ook twijfelen of de spiraal nog werkt maar hij werkt gewoon nog prima dan. De enige manier om bloedingen volledig tegen te houden is continue de pil slikken maar zelfs dan merken vrouwen dat ze vaak na 3/4 maanden toch een onttrekkingsbloeding krijgen. Dat deze vraag rondom bloeden en ongerustheid die dan ontstaat ligt gewoon echt aan slechte voorlichting vooraf het plaatsen.
     
  10. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.248
    5.202
    113
    Dit klopt niet hoor, sommige vrouwen krijgen geen eisprong, sommige gewoon nog wel.
    Ik weet het niet hoor, als ik een medicijn krijg, lees ik altijd de bijsluiter. Is het dan slechte voorlichting of slecht inlezen?
    Stukje uit de bijsluiter:
    Mirena als anticonceptiemiddel
    De anticonceptieve werking van Mirena is gebaseerd op de volgende effecten:
     Het slijm dat zich in het baarmoederhalskanaal bevindt wordt ‘taaier’, waardoor zaadcellen er
    moeilijker doorheen kunnen.
     Door de afgifte van het hormoon levonorgestrel in de baarmoeder kunnen zaadcellen hier niet
    normaal bewegen en functioneren. Dit verkleint de kans op een bevruchting.
     Het baarmoederslijmvlies (dit is de ‘binnenbekleding’ van de baarmoeder) wordt niet of
    nauwelijks opgebouwd. Hierdoor kan, als er toch een bevruchting plaatsvindt, een bevrucht eitje
    zich niet innestelen.
     Door de aanwezigheid van een vreemd voorwerp in de baarmoeder (het Mirena-IUD) kan een
    eitje dat eventueel is bevrucht zich niet innestelen.
     Bij sommige vrouwen wordt de eisprong (ovulatie) onderdrukt. Als er geen eitje vrijkomt, kan
    er geen bevruchting plaatsvinden.
    Als gevolg van deze meervoudige werking van Mirena wordt zwangerschap voorkomen en zal het bloedverlies tijdens uw menstruatie geleidelijk aan, in het algemeen in ongeveer drie maanden, sterk verminderen.

    En @Iertje81 :
    U kunt met uw vinger controleren of u de draadjes nog kunt voelen, bijvoorbeeld onder de douche (N.B. u moet echter nooit aan de draadjes trekken). Als u denkt dat de Mirena (gedeeltelijk) uit uw baarmoeder is gekomen of als u de draadjes niet kunt voelen, moet u geen seks hebben of moet u een ander anticonceptiemiddel gebruiken en dient u contact op te nemen met uw arts. Omdat Mirena meestal het bloedverlies bij menstruatie vermindert, kan meer bloedverlies bij menstruatie een aanwijzing zijn dat de Mirena uit de baarmoeder is gekomen.
     
    Louise11110 en Iertje81 vinden dit leuk.
  11. Meiske2015

    Meiske2015 VIP lid

    4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Ik had ook zo gehoopt niet meer ongesteld te worden met de mirena maar ik heb gewoon een keurige cyclus van 27 dagen :o:
     
    Iertje81 vindt dit leuk.
  12. laney

    laney Actief lid

    2 okt 2009
    335
    72
    28
    Ik heb het anticonceptie in het algemeen, niet dat de mirena specifiek zorgt voor geen eisprong. Bepaalde pilsoorten doen dit bijvoorbeeld wel. Hoe vaak ik wel niet meiden/vrouwen zie die ontevreden zijn over de ac omdat ze dachten dat de menstruatie weg zou blijven. Uit onderzoek is gewoon gebleken dat bij 80-90% van de vrouwen dit niet het geval is.
     

Deel Deze Pagina