Hoi, De nek van mijn zoontje is aan 2 kanten helemaal opgekrabt door de eczeem. Het is nu een open wond geworden. Ik smeer me altijd al suf, maar ik durf hetgeen ik normaal gebruik nu niet te smeren.... dat prikt misschien wel? Of misschien maak ik het daarmee alleen maar erger... Wie heeft een tip? Ik ga vrijdag naar een andere HA toe dan mijn eigen (speciaal hiervoor) dus de HA bellen voor advies gaat nu even niet (en die zegt trouwens toch standaard dat ik de hormoonzalf weer moet pakken). Dank jullie!
Als Kyra's eczeem open is gaat het eigenlijk altijd ontsteken. We stoppen dan even met de vaseline en dergelijke en gaan over op de fucidin. Als het dicht en opgedroogd is beginnen we weer voorzichtig met de vaseline. waar je naar zou kunnen kijken is of het huidje niet te dun wordt van de hormoonzalf. Sinds we een stuk minder smeren op Kyra's gezichtje gaat het een stuk beter en is er nog maar een plek die ze open krabt.
klein beetje zinkzalf op de randjes van de wond, de wond hersteld sneller en groeit snel dicht. wel heel dun smeren!
Bephanten kun je ook gebruiken..ik heb het zelf ook gebruikt bij mijn hechtwonden na de bevalling en genas goed en snel, is wel heel wat anders dan ecxceem natuurlijk...maar ik bedoel het meer voor de open wond die er ontstaan is bij de exceem
Ik zou er zo min mogelijk aan doen en, voor zover dat gaat, de wond laten drogen. Vreselijk dat je kleintje zoveel last heeft van eczeem!! Eén van onze jongens had dat ook behoorlijk heftig. Advies van de kinderarts was natuurlijk smeren met Vaseline en hormoonzalf. Maar het laatste vonden we echt helemaal niets. We zijn toen, na een tip van een collega, bij een homeopatisch arts terechtgekomen. Zij heeft, na een aantal gesprekken, korrels voorgeschreven. Die hebben we toen gegeven en de eczeem verdween als sneeuw voor de zon. Mocht je hiervoor openstaan dan is dat zeker het proberen waard. Wat wij zo mooi vinden aan homeopatie is dat ze niet, zoals de reguliere artsen, aan symptoombestrijding doen, maar op zoek gaan naar de (mogelijke) oorzaak. Wat ook een beetje helpt is baden in zout water (wat korrels zeezout in het badje gooien) en Balneum extra vettende badolie. Daarna lekker insmeren met Vaseline Cetomacrogolcrème. Dat helpt in ieder geval om de huid wat te voeden en iets minder droog te maken. Sterkte, want het is zo vervelend om te zien dat je kindje jeuk en pijn heeft!!
ik was net nog even bij de apotheek geweest, maar zij hadden ook geen idee. @Devy, ik ken hetgeen waar jij het over hebt niet maar ik kan er wel over vinden dat het voor ontstekingen is.. @Lalalamanon, oh dat kan ik wel even proberen! @Debsje, Bepanthen heb ik ook maar dat is zo vet vind ik. @Jipper, ja echt vreselijk om te zien dat het zo irriteert . Ik ben al vaak bij onze HA geweest, en ga vrijdag naar een andere want ik word niet veel wijzer. Als dat ook niets oplevert, willen we toch ook eens gaan kijken bij een homeopaat. Ik zal die badolie eens gaan halen! Bedankt! Is het bij jouw zoontje nooit meer terug gekomen?
@Lob fucidin is voor onder andere open wonden met oppervlakkige ontstekingen. Als je van die groene korstjes ziet of dat het echt rood wordt om het wondje heen zou je kunnen informeren of de huisarts het ook voor je zoontje kan voorschrijven. het scheelt hier echt veel met het 'helingsproces'.
Helemaal mee eens! Ik 'geloof' eigenlijk niet zo in homeopathie maar na maanden krabben en ontstekingen waarvoor mijn zoontje antibiotica moest hebben, zijn we toch eens gaan kijken. Hij heeft nu ook korrels (eens in de week een korrel) en het is echt weg! Ongelooflijk! Nu hij wat ziekig is, komt het wel weer een beetje terug, maar hormoonzalf hebben we al maanden niet meer gebruikt. Cetamacrogolzalf (of de creme) wordt vaak aangeraden, maar mijn zoontje kon daar niet tegen. Er schijnt toch een soort parfum ofzo in te zitten waar sommige kindjes niet goed tegen kunnen. Helaas is het een kwestie van uitproberen om te zien of het bij jou wel werkt. Maar dat is geen antwoord op je vraag. Als het lukt zou ik er niets opsmeren, maar als de jeuk te erg wordt, zou je het kunnen 'dichten' met de hormoonzalf. Volgens de dermatoloog doet dat geen pijn in de wonden. Als het wat beter gaat, stop je daar dan weer mee en hou je het vet met vette zalf. (Maar niet te dik smeren, want dan kan de huid niet meer ademen en komt er vanzelf weer een infectie.) Veel succes ermee, want krabpakjes en van de jeuk huilende kindjes is vreselijk!
Fucidine is een zalf waar een beetje antibioticum inzit. Ik zou niet teveel IN het wondje smeren, dat verstoort de wondgenezing alleen maar. Probeer het op te laten drogen (evt handschoentjes aan doen 's nachts) en dan weer een beetje hormoonzalf erop doen.
ik heb eigenlijk van mijn ha altijd begrepen dat als ik met hormoonzalf begin te smeren, dat ik dan meteen weer een kuur moet doen. dus eerst 2x per dag, dan 1x per dag en dan om de dag. kun je het dan ook af en toe een dag of 2 gebruiken om de wond weg te krijgen?
De dermatoloog raadde ons dat ook aan, maar ik heb het op het laatst 'gewoon' gebruikt zolang ik het nodig vond (vaak maar 1 keer per dag) en als het afnam stopte ik weer. Ik gebruik het het liefst zo min mogelijk. Maar als je het al een poosje gebruikt hebt, moet je het echt afbouwen. Er zit iets in wat de nieren aantast en als je ineens stopt moeten de nieren hun functie weer zelf oppakken en dat zou problemen kunnen geven. (ik weet niet meer hoe het heet, maar het zit ook in flixotide. Daar mag je ook niet ineens mee stoppen.)
De eczeem is nooit meer in die mate teruggekomen. Hij heeft nog steeds een zeer droog huidje en we moeten zeker nog wel eens smeren, maar het is absoluut niet meer te vergelijken met hoe het 'vroeger' was. Waar je ook mee zou kunnen beginnen is probiotica. Dit kun je halen bij de drogist of natuurwinkel. Wij gebruik(t)en Ortiflor Junior. Hiervan doe je iedere avond een schepje door de fles. Je zou kunnen zeggen dat Probiotica het tegenovergestelde is van antibiotica. Het zorgt voor een goede darmwerking, spijsvertering en verbetert de weerstand. Hierdoor nemen ook de onstekingen die eczeem veroorzaken af. Tegen ons werd ook gezegd dat kindjes die niet via de natuurlijke weg zijn geboren meer kans hebben op eczeem, doordat ze bepaalde bacteriën van de moeder dan niet meekrijgen bij de geboorte. De probiotica zou dan helpen om die bacteriën wel weer aan te maken (of zoiets... ). Maar goed, baat het niet dan schaadt het niet.
Vraag de HA om een receptje voor Flammazine. Dat kun je op het wondje smeren en dan kun je de wondranden insmeren met ZOK. ( zinkolie) Wel heel dun aanbrengen.
Calendulan Zalf van VSM werkt ontzettend goed om wondjes te genezen. Het is een hele zachte homeopathische zalf, die zeer geschikt is voor het tere kinderhuidje. Ik gebruik het zelf ook altijd op wondjes en het heelt dan heel snel.
Calendulan zalf zou je kunnen proberen maar ik adviseer wel om eerst een beetje in de binnenkant van haar elleboog te smeren voor het slapen gaan en dan 's morgens te kijken of er een reactie op is. Mijn zoon reageerde hier namelijk niet goed op (maar die is ook allergisch voor zonnebrand creme en uierzalf ) Ook hier heeft KInley op dit moment open wonden van het eczeem (bij haar oren) de arts zei dat we haar dan ook maar moesten smeren met hormoonzalf (hadden we tot nu toe weten te vermijden). Na 2 dagen 2 x daags smeren zie je het opknappen maar 1 wond reageert er niet op, zit ook op een smetplek (aanhechting oor hoofd) en daar bepoeder ik haar nu met Maizena waardoor het sneller in droogt. Ik hoop dat het dit keer helpt want het lijkt hartnekkiger als de vorige keren. Voor de rest doe ik nu een scheutje azijn in het wasverzachterbakje (ipv wasverzachter) dit haalt de zeep goed uit je was en je was wordt er ook zachter door. Groetje SAnita