Hoe moet ik dit nu netjes brengen

Discussie in 'De lounge' gestart door pluk, 2 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.008
    4.182
    113
    Mijn schoonmoeder is erg gek met Kylian (gelukkig maar) alleen uit dit zich in het overdadig meebrengen van cadeautjes (meestal in de vorm van kleding).
    En de laaste tijd wordt het alleen maar erger. Minstens 1 keer per week komt ze en dan brengt ze ook wat mee.
    In het begin was het een truitje, broek of overhemd wat ze echt niet kon laten hangen maar de laatste paar weken zijn het echt 4 of 5 kledingstukken.

    Het is nu al zover dat zijn kledingkast gewoon uitpuilt (in maat 80 - heeft hij nu aan- en maat 86) en alle kleding is gekregen.
    Ik hoef dus helemaal niets zelf te halen en dat vind ik (kan raar klinken) gewoon jammer. Ik wil ook wel eens kledingshoppen omdat Kylian het nodig heeft en niet langs de rekken te lopen en te denken, laat maar want hij heeft meer dan genoeg.
    Daarbij willen wij dat Kylian blij is dat Oma er is om het feit dat oma er is en niet omdat hij dan weer een cadeautje kan verwachten.
    Nu heeft hij dat misschien niet zo in de gaten maar dat zal niet lang meer duren.

    Dus heeft mijn man haar erop aangesproken.
    Haar reactie

    -kleertjes zijn geen cadeautjes want ze zijn niet ingepakt, daarbij ziet een kind kleertjes niet als cadeautjes. En het is ook geen verwennen want je kunt ze alleen verwennen als je ze snoepjes geeft en dat doe ik niet.

    Daarmee was het gesprek afgelopen.

    Gisteren kwam ze weer langs (ze helpt me elke woensdag met het huishouden) en tot mijn stomme verbazing ging er weer een tas open en kwamer er weer 5 t-shirts uit die tas. :confused:
    Dus ik vraag meteen waarom ze nu alweer kleren mee neemt

    haar reactie
    -dat doe ik niet dat doet .... (haar man) die loopt alle winkels in en blijft maar kopen. We hebben maar 1 kleinkind en die moet er goed bij lopen.

    Mijn b*k viel er van open en heb dus maar even niet gereageerd.

    Nog geen 5 minuten later melde ze dat ze al druk aan het shoppen waren voor zijn wintergarderobe en dat die al een heel eind opschoot. :confused: :evil:

    Ik ben toen maar eerst even met Kylian gaan wandelen om even af te koelen.
    Later heb ik met Jan overlegt en die vindt het dus ook niet leuk meer, maar ja hij heeft haar er al op aangesproken en daar doet ze dus niets op uit.
    De volgende stap is dus dat ik haar erop aan ga spreken.

    Maar hoe, hoe breng ik dit nou netjes zonder dat er mensen zich gekwetst voelen.
    Ik bedoel ik vind het erg leuk als er een grootouder zo af en toe een keertje een truitje od meeneemt, maar dit is gewoon te zot voor woorden.

    maw HELP

    Groetjes anita
     
  2. Lilya

    Lilya Fanatiek lid

    13 jul 2007
    1.135
    0
    0
    Het is gemakkelijk te zeggen dat je eens een goed gesprek moet hebben, maar dat moet lukken ook natuurlijk. Ik voorspel bij ons hetzelfde probleem met de moeder van mijn man, die waarschijnlijk merkkledij zal kopen, wat ik maar al te gek vind voor een kleine pruts die daar in 1, 2, 3 uitgroeit (geen verwijt naar degene die het wel doen)... Maar dus; een goed gesprek houden. Je standpunten duidelijk naar voren brengen. Zeg haar desnoods dat jij nog niets voor je kind hebt kunnen kopen omdat zij alles meebrengt, zoals je zelf zegt. Veel succes...
     
  3. lydia

    lydia Fanatiek lid

    30 aug 2006
    1.024
    0
    0
    Het is toch hardstikke lief....scheelt je mooi veel geld.
     
  4. Wup

    Wup Fanatiek lid

    23 apr 2007
    4.912
    0
    36
    Mischien kun je afspreken dat ze maar 1 keer ind e zoveel tijd iets meebrengt.
     
  5. Daan0201

    Daan0201 Fanatiek lid

    28 okt 2005
    1.830
    0
    0
    Is wel heel ief, maar ik kan me heel goed voorstellen dat je het ook leuk vindt om zelf te gaan shoppen.
    Waarom zeg je niet dat je het ook heel leuk vindt om zelf kleertjes uit te zoeken en stel je (in eerste instantie) voor om een keer samen met je schoonmoeder te gaan winkelen voor hem? Kan zij toch de kleertjes kopen, kun jij ze uitzoeken ;)
     
  6. wendy1611

    wendy1611 Fanatiek lid

    14 mei 2006
    2.463
    0
    0
    Zo dat loopt echt de spuigaten uit! Ongetwijfeld lief bedoeld hoor van je schoonmams, maar van die opmerking over hun kleinkind wat er goed bij moet lopen gaan mijn nekharen overeind..neem aan dat jullie zelf ook wel in staat zijn je kind er goed bij te laten lopen.

    Een gesprek is natuurlijk de eerste optie, mocht het niet werken dan zou ik de kleertjes steeds hardnekkig terug blijven geven of gewoon weigeren!
     
  7. Jessica24

    Jessica24 Fanatiek lid

    4 okt 2006
    2.486
    0
    0
    huisvrouw /moeder en ff tussendoor studeren....
    Spijkenisse
    Kan me indd voorstellen dat je dat niet leuk vind, jij wilt tenslotte ook ieds voor Kylian kopen!
    Maar ja als je al zo veel hebt...
    Hopelijk heeft ze een beetje dezelfde smaak als jij?

    Zou het gewoon zeggen meid, dat jij ook eens een keer ieds voor je zoon wilt kopen, en waarom iedere keer kleertjes kopen, als hij er is uitgegroeitd en hij heeft ieds nodig... maar iedere keer.
    Gewoon duidelijk zeggen dat jullie niet TE veel willen, een t shirtje of een keer een broekje meenemen ok, maar dat jullie dit te ver vinden gaan.

    Suc6 meid!

    jessica
     
  8. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.008
    4.182
    113
    Het is ook hartstikke lief en het scheelt ook veel geld maar ik wil straks een kind dat blij is om zijn oma te zien en niet omdat hij dan weer een cadeautje krijgt.
    Of dat straks (als het een heel stuk ouder is) perse merkkleding wil en als papa en mama zeggen dat dit niet kan dan naar oma rent omdat hij weet dat hij het van haar wel krijgt.

    Wat de kleding betreft, het meeste zou ik zelf ook kunnen kopen hoor, het is mooie kleding daar gaat het niet om het is gewoon niet de bedoeling dat hun de garderobe aanschaffen en wij heel af en toe een kledingstuk voor erbij (extra-tje), in onze ogen moet dat dus andersom zijn.

    Groetjes anita
     
  9. Lenthe

    Lenthe Bekend lid

    2 mrt 2007
    631
    0
    0
    Zwolle
    Volgens mij moet je ook gewoon je grenzen stellen. Ik zou zeggen dat ik het wel lief van haar vind, maar dat ik het verder pertinent níet wil hebben. Die fluwelen handschoentjes helpen blijkbaar niet. Mijn schoonmoeder bedoelt het allemaal ook prima, maar ze heeft een paar 'streken' waar ik absoluut niet van gediend en dat heb ik haar met precies die woorden verteld. Het is mijn huishouden, mijn kind en het gebeurt zoals ik het wil. Verder ben ik gewoon heel lief voor haar hoor. Ze mag ervan denken wat ze wil, maar inmiddels gebeurt alles wel mooi op mijn (oké onze; van mijn man en mij...) manier.
     
  10. linnepin

    linnepin Fanatiek lid

    25 aug 2006
    1.030
    0
    0
    groepsleidster kinderopvang
    brabant
    Ik zou over een tijdje gewoon zeggen: "O weet je nog die shirtjes die je een tijdje geleden had gekocht voor Kylian? Tja, die zijn nu te klein en ze hangen nog nieuw in de kast. Ik had zoveel dat ie het niet eens aan heeft gehad."
    Misschien dat ze dan snapt dat het niet nodig is om zoveel mee te nemen, elke keer.
    Succes......
    x LInda
     
  11. amaranta

    amaranta VIP lid

    6 mrt 2007
    7.734
    0
    0
    In dit soort gesprekken is het het beste om direct te zijn. Je hoeft niet BOT te zijn maar gewoon zeggen wat je vindt.
     
  12. Andrea mv Ryan

    Andrea mv Ryan Fanatiek lid

    31 dec 2006
    1.052
    0
    0
    Groepsleidster kinderopvang
    Noord-Brabant
    Ai, ik ken het probleem, alleen deze oma (Toevallig ook van papa's kant) brengt elke keer snoepjes mee. Ryan stapt alleen maar op haar af voor die snoepjes en wil nu bij iedereen in de tas kijken of er iets te halen valt.
    Helaas zegt mijn man er niets van, hij vindt dat het bij oma hoort (Ik vind dit te..)
    Kleren kan ik me ook goed voorstellen, je wilt zelf ook iets halen en oma moet gewoon oma zijn en niet die vrouw die me altijd cadeautjes geeft.
    Misschien toch duidelijk proberen te zeggen of afspreken dat ze 1x in de maand iets meeneemt. En dan ook zeggen dat jij zelf ook iets wilt kopen!
     
  13. Kaatje85

    Kaatje85 VIP lid

    14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Sluit ik me bij aan.
    Ze ziet zelf denk niet wat ze "fout" doet. Ik zou haar er gewoon vrij direct op wijze, en dan idd zonder haar te beledigen of bot te doen.
     
  14. Lientje

    Lientje Fanatiek lid

    24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Het is misschien een beetje hard, maar koop gewoon zelf kleertjes, en doe de dingen die je van haar krijgt niet bij je kindje aan, maar leg ze apart. T is zonde van de kleertjes, maar als je het een poosje volhoudt lost het probleem zich vanzelf op denk ik. Dan ziet ze dat ze alles voor niets koopt en dan is het zo over.
     
  15. toerist18

    toerist18 VIP lid

    23 okt 2005
    8.317
    1
    0
    ik maak babymutsjes met naam
    Nederland
    Hoi Pluk,
    Moeilijke situatie, maar ik zou echt gewoon eerlijk zeggen dat je het niet nodig vind dat ze elke keer wat meebrengt, en dat je zelf ook eens wat wilt kopen.
    Ze kan wil ze perse wat geven, ook het geld opsparen en dat op z'n rekening zetten, heeft hij nog meer aan ook.
     
  16. Kaatje85

    Kaatje85 VIP lid

    14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Werkt vast maar vind het wel een beetje lullig tegen over oma. voelt dan denk toch als een steek onder water.
    Denk dat je het toch beter even duidelijk kan zeggen en er over moet praten.
    Ruzie met je schoonmoeder zit je vast ook niet op te wachten
     
  17. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.008
    4.182
    113
    Ze stort hem elke maand ook al geld op zijn rekening.

    Vind het wel heel moeilijk zo hoor, ik wil haar niet voor de kop stoten maar het moet wel stoppen nu want anders wordt het 'probleem' alleen maar groter.

    Groetjes Anita
     
  18. tammy77

    tammy77 Fanatiek lid

    13 sep 2006
    1.168
    0
    0
    zeeland
    ik zou nog eens met je schoonouders gaan praten,met je man er ook bij.gewoon met zijn vieren rond de tafel gaan zitten.en dan vetellen dat jullie het heel lief vinden wat ze allemaal voor hun kleinzoon kopen,maar dat hij nu zoveel kleertjes heeft,dat jullie zelf niet de kans krijgen om wat voor jullie zoon te kopen,en dit wel heel graag willen doen.hopelijk luisteren ze dan wel naar jullie.en anders gewoon je eigen plan trekken.zie je wat leuks hangen,gewoon kopen,en hem dit aantrekken.dan maar wat minder kleertjes van opa en oma aan,maar hij heeft dan wel jou kleertjes aan.
     
  19. CreaLinda

    CreaLinda Bekend lid

    31 mrt 2007
    918
    0
    0
    Juf
    Nootdorp
    Dat kan je ook gewoon zeggen dat je haar niet voor de kop wilt stoten, maar dat je niet meer wilt dat ze steeds kleertjes meeneemt. En dan met als eerste argument dat hij nu zoveel heeft dat jij niet eens meer zelf hoeft te shoppen, terwijl dat nou juist ontzettend leuk is.
    En JULLIE vinden het verwennerij, en het is JULLIE kind, dus daar heeft zij zich dan maar aan aan te passen hoor.
    Ik vind trouwens niet dat kinderen eraan moeten wennen om elke week nieuwe kleertjes te krijgen.
    Mijn vader zei laatst: Wat jullie nu niet hebben/mochten, hebben jullie nooit gehad/ mochten jullie nooit. Wat je niet aanleert hoef je ook niet af te leren.
    Ik vind dat wel een goed argument hoor.
    Hoe lang gaat ze hiermee door? Tot hij 20 is?


    En bedenk ook: Je keurt je schoonmoeder niet af, je keurt een deel van haar gedrag af.
    Nou ja, je kan het toch ook niet altijd met elkaar eens zijn, of wel?

    Succes ermee!

    Linda
     
  20. zonneschijntje

    zonneschijntje Actief lid

    13 jul 2007
    105
    0
    0
    NL
    i wou dat ik zo een scghoonmoeder heb, mag ik haar dan hebben, ik zou een gat in de lucht springen als ze zoveel zou kopen :D
    Niet lullig bedoeld hoor maar ik zou er echt heel erg blij mee zijn, mn moeder koopt af en toe wel eens wat maar mag best wel meer zijn ;) en wat ik niet leuk vind krijgt mn zoontje ook gewoon niet aan, geen probleem toch.
     

Deel Deze Pagina