Opleiding kraamverzorgende

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Caro25, 1 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Caro25

    Caro25 Bekend lid

    16 jan 2017
    542
    354
    63
    Vrouw
    Hoi allemaal,

    Als klein meisje had ik altijd al de droom om kraamverzorgende te worden. Na mijn BBL opleiding kreeg ik een baan met een vast contract aangeboden op mijn stageplek. Omdat het toen crisis was en vervolgopleidingen nauwelijks aangeboden werden zou ik gek geweest zijn als ik het niet deed.
    Op dit moment alweer een jaar of 8 werkzaam op een kleinschalige woongroep maar de kraamzorg begint steeds meer te kriebelen. Ik vind mijn werk nog steeds erg leuk, maar het begint toch steeds wat meer tegen te staan. De zorg word bijvoorbeeld steeds zwaarder, bewoners agressiever, altijd gedoe net roosters die 2 dagen van tevoren pas uitkomen enz.
    10 weken geleden ben ik zelf bevallen van een prachtige dochter en heb ik een geweldige kraamtijd gehad. Steeds vaker denk ik eraan om zelf de opleiding te volgen en mijn hart te volgen, mensen óók zo'n geweldige kraamweek te bezorgen.
    Eerst zei ik vaak dat ik mij pas wilde laten omscholen als ons gezin compleet is, dus dat kan nog een paar jaar duren. Nu zijn er overal vacatures en opleidingen. Stel dat dit over 5 jaar niet meer zo is?
    Nu ben ik mij aan het verdiepen in wat meer praktische zaken voordat ik uberhaupt ga solliciteren.
    Zijn er kraamverzorgden op het forum die wat vragen willen/kunnen beantwoorden? Ik snap dat het vast per organisatie verschillend zal zijn maar het is vast over het algemeen wel een beetje hetzelfde.:roflmao:

    # Hoe gaat het met een contract van bijv 24 uur? Werk je dan ook 8 dagen achter elkaar? Of wissel je dan met een collega af? Het lijkt mij juist voor een gezin prettig als je de hele week 1 gezicht ziet. Hoeveel dagen ben je daarna vrij?

    # hoe gaat het met roosters of bijvoorbeeld een oproepdienst?

    # hoe gaat het met km vergoeding? Je bent toch veel met je auto onderweg. Krijg je dit nog redelijk vergoed?

    # zie je tussendoor nog veel colldga's? Bijv dat je nog vaak naar kantoor moet? Of ga je vanuit je huis naar het gezin?
    Ga je naar kantoor en krijg je daar te horen waar je heen moet?

    # brutale vraag, maar wat krijg je ongeveer voor salaris met 24 uur werken? Ik zal er namelijk op salaris op achteruit gaan en wil graag een beetje idee hebben hoeveel ik zal inleveren;)

    Veeeel vragen haha.:oops: Ik ben erg nieuwschierig:) Hopelijk wil en kan iemand dit beantwoorden.
     
  2. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.080
    288
    83
    Emmeloord
    Het is echt een leuk vak!
     
  3. MaLuc

    MaLuc Fanatiek lid

    2 sep 2018
    1.425
    1.026
    113
    Vrouw
    Ik lees even mee :) Ik heb gesolliciteerd op een stageplek en ben inmiddels aangenomen. De opleiding start in november, maar ik twijfel of ik het nu wel moet doen. We zijn net bezig voor een derde kindje en ik heb begrepen dat je als kraamverzorgster al best snel moet stoppen tijdens je zwangerschap? Ook wil ik graag weer borstvoeding geven en ik weet niet zo goed hoe het gaat met kolven als je in een gezin bent. Misschien loop ik ook wel een beetje op de zaken vooruit, want ik ben nog niet zwanger natuurlijk, maar wil liever ook niet halverwege mijn opleiding stil zetten. Ik heb nu sterk het gevoel dat ik beter nog een paar jaar kan wachten, maarja, het lijkt me zo leuk!
     
  4. Elfya

    Elfya Niet meer actief

    Ik zit met precies dezelfde vragen. Gisteren heb ik met een kraamorganisatie hier in de buurt gebeld. Ik zou even later teruggebeld worden, maar dat is niet gebeurd. Gisteravond er maar even een email achteraan gestuurd. Maar ook hier nog geen reactie op gehad. Ik durf niet nog een keer te bellen, want ik wil ook weer niet te opdringerig overkomen. Maar ik wil zo graag meer informatie......
     
  5. Caro25

    Caro25 Bekend lid

    16 jan 2017
    542
    354
    63
    Vrouw
    Wat spannend!
    Hopelijk heb je snel antwoord.

    Maluc, gaaf dat je bent aangenomen! Ik snap je twijfel. Wij hebben in de MMM gezeten en willen niet al te lang wachten met baby 2. Maar waren zou je snel moeten stoppen met werken? Geen idee of daar bepaalde 'regels' voor zijn.
     
  6. lorreke

    lorreke VIP lid

    10 sep 2013
    5.214
    355
    83
    VAn wat ik me kan herinneren uit de tijd dat ik daar stage heb gelopen en wat de kraamverzorgster vertelde die hier was

    # Hoe gaat het met een contract van bijv 24 uur? Werk je dan ook 8 dagen achter elkaar? Of wissel je dan met een collega af? Het lijkt mij juist voor een gezin prettig als je de hele week 1 gezicht ziet. Hoeveel dagen ben je daarna vrij?
    Je werkt gewoon 8 dagen en je bent daarna dan 8 a 10 dagen vrij dan sta je weer als oproep en zodra er een gezin is kunnen ze je bellen

    # hoe gaat het met roosters of bijvoorbeeld een oproepdienst?
    Je krijgt je rooster wanneer je ongeveer werkt, helaas is het niet planbaar omdat je nooit weet wanneer iemand bevalt, dus zodra je weer begint na je vrije dagen staat die dag op oproep en at houd in dat je vanaf die dag gebeld kan kan worden, kan ook zijn dat je 2 dagen later pas word gebeld, dan werk je die dage ook weer langer door ( normaal gesproken)

    # hoe gaat het met km vergoeding? Je bent toch veel met je auto onderweg. Krijg je dit nog redelijk vergoed?
    Geen idee staat wel in het cao kraamzorg.

    # zie je tussendoor nog veel colldga's? Bijv dat je nog vaak naar kantoor moet? Of ga je vanuit je huis naar het gezin?
    Ga je naar kantoor en krijg je daar te horen waar je heen moet?
    Nee je hoeft alleen naar kantoor voor overleg eens per maand , je ziet collega`s dus niet vaak, maar er is altijd telefonisch overleg mogelijk.

    Je gaat dus niet naar kantoor, je word gebeld dat er een gezin is en door de telefoon krijg je de gegevens waar je heen moet.

    Ik wou vroeger altijd de kraamzorg in, maar ben er van terug gekomen, je weet nooit precies wanneer je werkt en wanneer je vrij bent, tenzij je in je werk reeks zit dan kan je door rekenen dan vrij en dan beginnen maar begin je later ben je ook weer later vrij etc.
    En je begint ook regelmatig snachts of savonds het is heel onvoorspelbaar, als er er voor kiest heb je hele goede flexibele opvang nodig of oudere kinderen die zelfstandig uit bed en naar school kunnen. of een partner die niet werkt.

    Ik weet niet wat voor diploma je hebt, maar vanaf verzorgende of verpleegkundige hoef ej geen speciale opleiding meer te volgen, maar word je tegenwoordig via de kraam organisatie zelf opgeleid.

    Dit is wat ik weet.
     
  7. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.080
    288
    83
    Emmeloord
    Bij zwangerschap stop je gewoon wanneer je niet meer kunt werken. Net als bij elk ander. Gewoon op je zelf passen. Borstvoeding is geen probleem ik heb beide keren gekolfd. Gezinnen zijn hier vaak in voor. Gewoon aangeven dat je even oo een rustig moment even kolft. Tot 9 mnd betaald de baas. Je werkt dus wel iets langer op een dag want gezin krijgt gewoon de uren. Na die 9 mnd kolven kan ook gewoon maar dan is het eigen tijd.
     
  8. leandrotje

    leandrotje Fanatiek lid

    25 nov 2009
    1.557
    61
    48
    NULL
    Assen
    Ik ben me ook aan het oriënteren.

    Er start een opleiding in november en had al wel vacatures gezien voor een BBL plek.

    Heb alleen 4 kinderen en twijfel of ik de opvang helemaal rond krijg.
    .het lijkt me zo gaaf.
     
  9. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.158
    2.055
    113
    Vrouw
    Nederland
    Een vriendin van mij was kraamverzorgster. Zij is ermee gestopt. Ze vond het werk niet meer leuk. Het verzorgen van de baby enzo wel maar ze voelde zich vaak meer een huishoudster. Het is best veel poetsen, sommige gezinnen waren echt goor en moest ze met de handschoenen aan eerst door het huis heen. Keukenkastjes die plakten van het vet, kraamverband dat zo naast het bed werd gegooid, een wasruimte die nog nooit een stofzuiger had gezien. Ze had zelfs een keer een vriendin van de kraamvrouw die tegen haar zei dat ze verwachtten dat het huis netjes aan kant zou zijn als ze weg ging. Met andere woorden: ze moest nog de laatste dag het huis van boven tot onder gaan poetsen. Heeft ze niet gedaan hoor ( ja wel het normale werk natuurlijk).

    Of nog erger: gezinnen die al half uit elkaar lagen met bijbehorende problemen. Of gezinnen die geen NL of Engels spreken. Best lastig soms.

    Wat ik weet is dat je in principe de volle kraamweek bij een gezin werkt. Mijn kraamverzorgster werkte bijvoorbeeld 1 volle week in de maand en was de rest van de maand vrij. Ze deed nog wel intakes erbij.
    Als je op afroep staat kan het zijn dat je bijna een week moet wachten of je moet direct weer aan de bak. Dat weet je niet van te voren, ook niet of het overdag of 's nachts is. Nadeel is dat je soms best ver moet rijden, je wordt de hele provincie door gestuurd.

    Haha klinkt lekker negatief allemaal maar bedenk je dat het echt de mindere kanten kunnen zijn van in de kraamzorg werken. Al geloof ik ook dat het een heel mooi beroep is.
    Als het echt is wat je wil volg dan je hart.
     
    lorreke vindt dit leuk.
  10. Caro25

    Caro25 Bekend lid

    16 jan 2017
    542
    354
    63
    Vrouw
    ook dit is fijn om te horen. Daarom nu ook goed aan het orienteren voordat ik de stap echt ga zetten. Bedankt!
     

Deel Deze Pagina