Hoe vriendelijk duidelijk maken dat visite leuk is maar niet te lang

Discussie in 'De lounge' gestart door Debbsy, 1 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Debbsy

Debbsy Actief lid

21 dec 2013
    103
    0
    0
    Thuisblijfmama en zelfstandige (scripter/websitebe
    Nederland
    Ben eens benieuwd of iemand hier advies heeft ;)

M'n schoonouders zouden het liefst ieder weekend op visite komen en opzich zou ik dit niet eens heel erg vinden snap dat de kleinkinderen leuk zijn etc :p en het zijn echt super lieve gezellige mensen daar ligt t niet aan.

Maar ze komen echt nooit eens gewoon even gezellig langs , als ze komen komen ze ergens tussen elf en twaalf s ochtends en gaan pas rond half tien ofzo s avonds weer weg en dit vind ik ieder weekend eigenlijk een beetje teveel wat er dan weer voor zorgt dat ik het meestal een beetje af houd .

We hebben al een keer gezegt :
    we eten s middags wat lekkers hoor heb geen zin om s avonds voor allemaal te koken en te doen maar dat komt niet aan , ook al gezegt dat het ook leuk is als ze eens gewoon een kopje koffie komen drinken maar ook dat helpt niet .

Iemand een idee om duidelijk te maken dat dit er juist voor zorgt dat we ze minder vragen ?
    Gewoon zeggen zoals t is is de allerlaatste optie.
    Schoonvader gaat overal de discussie over aan en wil altijd gelijk hebben en schoonmoeder is nogal gevoelig (heel voorzichtig gezegt ) dus een manier zonder discussies als :
    maar t is toch leuk , wij vinden t ook gezellig hoor , koken maakt niet uit we lusten alles , je moet er van genieten dat we altijd bijelkaar kunnen zijn, bij ons kon dat vroeger ook altijd hoor , is leuk voor je kinderen dan leren ze dat ook etc etc (sv)
    en snik snik maar we bedoelen het goed mag je ons niet etc (sm) zijn meer dan welkom haha

Of ben ik nou echt zo lastig en moet ik het gewoon gezellig vinden ?

2. dochters

dochters Fanatiek lid

11 jul 2013
    4.894
    15
    38
    Vrouw
    Wonen je schoonouders dichtbij of verder weg?

Als ze verder weg wonen kun je niet van ze verlangen dat ze na een uurtje weer weg gaan. Maar ik zou bijna een hele dag ook wel lang vinden hoor...

Tja er zit niks anders op denk ik dan eerlijk zijn en zeggen dat je het leuk vind dat ze komen, maar dat een uur of twee uurtjes wel genoeg is wat jou betreft. Wat vind je partner ervan?

3. trotsemama12

trotsemama12 Bekend lid

17 feb 2014
    848
    1
    0
    NULL
    Noord-Brabant
    Mijn schoonvader kan er ook een handje van hebben om veel te lang te blijven. Hij gaat ook over alles een discussie aan, wij kappen dit de laatste tijd gewoon aan en geven toch niet meer van die subtiele hints. Bij sommige mensen werkt dat gewoon niet. Misschien moet je het toch overwegen wat duidelijker te zijn? Moeten ze trouwens van ver komen?

4. Deerne85

Deerne85 Fanatiek lid

10 mei 2012
    1.681
    0
    0
    Jeetje dat is echt lang zeg! :$ Ik zou echt de neiging krijgen iets leuks in te plannen zo'n middag voor mezelf (als ze dr toch zijn kunnen ze mooi op de kids passen :):p) hihi nee grapje ik zou niet weten hoe je dit aanpakt zonder je sm te wetsen, als ze gevoelig is gaat ze dit op zichzelf betrekken en wordt de volgende keer dat ze er zijn best beladen... en omdat ze er dan onzeker van wordt zal je sv misschien de neiging krijgen om voor haar op te spreken, nee dat moet je ook niet willen. Jeetje, waarom kunnen ze niet gewoon alleen avondeten of alleen middageten? Waarom zo lang?? Zou er zelf ook van balen hoor!!

5. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Ik zeg altijd dat ik nog meer te doen heb of nog weg moet dat ze om half 5 uiterlijk weg moeten. Werkt hier gelukkig altijd

6. Debbsy

Debbsy Actief lid

21 dec 2013
    103
    0
    0
    Nederland
    Nee de afstand valt wel mee , het is ongeveer drie kwartier rijden.
    Kopje koffie hoeft ook niet letterlijk hoor haha paar uurtjes is geen probleem;)
    S middags mee-eten ook niet of s avonds t is gewoon echt dat het zo lang is (een keer ook niet erg maar ieder weekend toch teveel van het goede )

7. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Omg elke weekend zo'n lange dag?
    Kun je niet zeggen dat jullie die dag lekker weggaan met het gezin?

Ik denk niet dat je er omheen moet draaien, want anders komt de boodschap niet aan. Gewoon duidelijk zijn (wel op een vriendelijke manier natuurlijk) Dit lijkt me vooral de taak van je partner eigenlijk

8. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ik zou er gewoon open en eerlijk over zijn. Inderdaad dat het niks persoonlijks is, maar je wilt liever zelf bepalen hoe je je dag indeelt.

Echter zou ik dit wel eerst met mijn partner kortsluiten voordat die flauwerd van mij zegt: ik vind het niet erg, het boeit mij niet. Hahahaha, anders ben je als nog de pisang!

9. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou toch eerlijk zijn; dan maar iemand op z'n teentjes trappen, je kan er niet iedere keer omheen gaan draaien met subtiele hints of smoesjes, toch? Desnoods bv specifiek een datum afspreken waarop ze de hele dag komen en lekker blijven eten, máár dan dus niet op de andere zaterdagen van die maand. Ik zou echt gek worden als mijn (schoon)ouders hier iedere zaterdag of zondag de hele dag zouden zitten...

Oh en in geval van schoonouders; dat mag mijn man oplossen, zijn ouders, zijn taak om 't te regelen.

10. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ik weet niet of het al eerder gezegd is, maar maak een afspraak om ergens anders heen te gaan met je gezin. Dan kun je zeggen: Maar we moeten wel om 15.00 uur weg, hoor!

Mijn schoonouders komen niet zo vaak en ik vind het leuk als ze langer blijven. Afgelopen zondag bijvoorbeeld. Omdat Nederland om 18.00 uur moest spelen, wist ik dat ze mee zouden eten en niet voor 20.30 uur weg zouden gaan. Mijn schoonmoeder belde om te vragen hoe laat ze 'mochten' komen (wetende dat wij 's ochtends niet zo snel zijn), maar omdat ze net terug zijn van 3 weken vakantie, zei ik: Oh, kom maar vóór de middag, dan lunchen we samen. Was heel gezellig :D

Maar als ze elke week (of zelfs om de week) zouden komen, zou ik ze ook snel beu zijn.

11. allwoman

allwoman VIP lid

29 jan 2008
    5.589
    0
    0
    bezig bijtje
    #11 allwoman, 1 jul 2014
    Laatst bewerkt: 1 jul 2014
    Ik zou zeggen dat jullie het altijd heel gezellig vinden, maar dat jullie graag wat meer tijd voor elkaar willen, omdat dat toch ook heel belangrijk is.
    Misschien kunnen jullie om en om ook eens daar langs, zodat je ook eerder op kunt stappen?

12. Debbsy

Debbsy Actief lid

21 dec 2013
    103
    0
    0
    Nederland
    Bedankt voor jullie reactie 's en fijn om te lezen dat ik iig niet de enige ben die het een beetje veel/vaak vind.
    M'n man denkt er hetzelfde over maar doe eigenlijk een beetje m'n best om te voorkomen dat hij teveel zegt , hij heeft al gezegt is ook leuk als jullie een keer een poosje komen een hele dag hoeft niet altijd maar dat werd niet opgepikt en hij weet dingen meestal heel duidelijk en simpel te brengen (zou gewoon zeggen van we vinden het te lang en hebben er geen zin in en klaar ) wat dan weer een discussie tussen sv en hem oplevert en ik zit met een huilende sm die maar blijft vragen wat ze verkeerd hebben gedaan etc etc ;)

Zeggen dat we ergens heengaan : goed idee maar dan zeggen ze dat ze meegaan haha en gaan daarna waarschijnlijk ook weer mee hierheen :p

13. Sjalou

Sjalou Niet meer actief

Maar komen ze echt elk weekend dan??
    Want dan zou je haast nooit is wat kunnen ondernemen zonder hun.
    Zou er niet aan moeten denken, zou dan zoiets zeggen van leuk dat jullie komen maar nog leuker als jullie gaan.

Ik zou het echt bespreekbaar maken want zo is ook niet leuk, en dan maar even door de zure appel heen voor je schoonouders of misschien reageren ze wel heel begripvol.

14. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als mijn schoonouders zouden zeggen;'Oh, om 15u gaan jullie ergens heen? Leuk! Wij gaan mee!' dan zou ik zeggen;'Euh, nee?' ;) Jammer dat je sv dan de discussie aan gaat en je sm gaat zitten huilen, maar kom op, jullie zijn gewoon volwassenen met een eigen gezin, zij zij volwassenen, wees gewoon eerlijk en kom voor jezelf op. Gaan mopperen en met je handen huilend in de lucht gaan roepen 'wat hebben we misdaaaan?!'.... pfff, ik zou er heeel snel mee klaar zijn :p

15. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Tja ik zou ook gewoon zeggen o we moeten wel om 4 uur weg maar dat is wel goed natuurlijk want dan hebben we er al 4 uur samen opzitten.

En anders als ze toch gaat huilen en zegt wat ze verkeerd doet , gewoon eerlijk zijn en zeggen. Jullie blijven te lang hangen, we willen ook als gezin samen zijn . We vinden het prima als jullie komen maar niet zo lang, we willen ook wel eens wat anders doen.

Dan maar huilen hoor , jammer dan als je kind gaat huilen omdat ie iets niet leuk vind geef je toch ook niet toe omdat hij/zij dan stopt met huilen. Vind dat altijd z'n kinderachtige manier van emotionele chantage. Ze is volwassen hoor en als ze allebei niet zelf kunnen bedenken dat jullie ook wel eens tijd voor jullie zelf willen dan maar met het bord voor de kop doormidden breken.

16. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.810
    4.192
    113
    Ieder weekend een dag? Zou gek worden!
    Zou dit gewoon eerlijk tegen ze zeggen

17. Wij zorgen er altijd voor dat we, zogenaamd of echt, nog andere plannen hebben ;) Als ze dan zeggen dat ze meegaan, zouden wij spontaan bij vrienden op visite gaan die zij niet kennen en waarbij dat dus echt niet kan.. :)

18. Niekepiek

Niekepiek Niet meer actief

Ieder weekend een hele dag:$, ik zou gillend gek worden:p.
    Aangeven dat je andere plannen hebt.
    En als dat niet helpt, gewoon eerlijk en tactisch de waarheid vertellen, en dan gelijk goede afspraken hierover maken.

19. allwoman

allwoman VIP lid

29 jan 2008
    5.589
    0
    0
    bezig bijtje
    Ik denk dat duidelijkheid en je grenzen aangeven toch het enige is wat overkomt..ze geen ruimte geven dat te ondermijnen..zo blijft de tijd die jullie samen hebben ook echt leuk.

20. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Zeggen dat je weg moet? Dat je een afspraak hebt? Dan wel ook je man en kindje mee natuurlijk.

Deel Deze Pagina