cytotec ervaringen?

Discussion in 'Miskraam' started by jetje86, Jul 3, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. jetje86

jetje86 Actief lid

Jul 3, 2011
    454
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo iedereen,
    Ik was nieuwsgierig of iemand een latere werking van cytotec ervaren heeft. Ik kan niet vinden op medische sites hoelang het kan gaan duren, maar ik vrees dat ik bij de 10% zit bij wie het niet werkt. Flink balen.
    Op 19 juni, verloor ik een paar druppels bloed. toen begon de onzekere tijd. Verloskundige gebeld, 50% kans zei ze. Krampen bleven, maar daar had ik al best lang last van. Omdat het bij een paar druppels bloed bleven had ik nog hoop. Maar een week later nog steeds elke dag een paar druppels, dus ik weer bellen.
    Ik mocht voor een echo. Daar bleek helaas dat het vruchtje al met 5,5 week was gestopt met groeien. Hield er rekening mee, maar toch een klap in het gezicht. Er werd me verteld af te wachten en dat het waarschijnlijk vanzelf nog zou komen. Mijn eigen verloskundig zou nog contact opnemen. Helaas werd ik niet gebeld en belde ik na een week zelf op. Op afspraak komen mocht helaas niet, miskramen worden altijd telefonisch afgehandeld werd me verteld door de assistente. Toen ik dus zelf belde, moest ik direct voor nog een echo in het ziekenhuis. Het duurde toch te lang. Echo gehad. Vruchtje was geen cm verplaatst. De gynaecoloog adviseerde me de cytotectabletten die ik gisteren voor het slapen gaan heb ingebracht. En nu vraag ik me dus af of ze nog kunnen gaan werken. Heb geen tweede lading tabletten gehad, zoals ik bij sommige lees. Ik hoopte het zo, want in het ziekenhuis waar ik nu 'behandeld' wordt doen ze curretage met plaatselijke verdoving. Eventueel onder narcose als je hard genoeg smeekt. En een ander ziekenhuis zie ik ook niet zitten. Gaat het nog langer duren. Loop nu al weken met een niet levend vruchtje. Bedankt voor het lezen van mijn lange verhaal. Voelt goed om het even van me af te schrijven.

2. Flavour

Flavour Niet meer actief

Jetje, wat rot voor je. Welke dosering heb je gehad? Vier pillen ineens en 24 uur later nog een keer is gebruikelijk. Blijf ook een tijd liggen als je ze hebt ingebracht, breng ze zo diep mogelijk in, en gebruik g:$een ibuprofen. Ik zou dus zeker om nog een dosis pillen vragen, dat is heel normaal, de meeste vrouwen hebben niet genoeg aan 1 dosis. Mocht het uiteindelijk toch curettage worden, dan zou ik vooral smeken om een narcose als dat is wat jij wil. Als jij het emotioneel niet aankan, is dat een zwaarwegende reden.

Sterkte.

Suus

3. jetje86

jetje86 Actief lid

Jul 3, 2011
    454
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Suus,
    Wat lees ik bij onderin zeg! Jeetje meid, heel veel sterkte!
    Bedankt voor je reactie. Heb ze inderdaad heel diep ingebracht en ben de hele nacht plat blijven liggen. Was bij elkaar 800mg (4 x 200mg) Misschien dat deze dosis hoger was? Durfde pas uren later te gaan plassen, dus de hele tijd ophouden, zal je net zien. Maar toch stom inderdaad dat ik geen tweede dosis gehad heb. Toch maar bellen weer...

4. Flavour

Flavour Niet meer actief

Ja zeker bellen, die tweede dosis is standaard. Evenals een belafspraak voor de dag erna.

En die dosis die jij noemt is de normale dosis voor 1 keer. Ik kreeg die vaak twee of drie keer.

5. Eliza23

Eliza23 Lid

Oct 28, 2010
    81
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben er bij mijn eerste echo eind november achter gekomen dat het vruchtje bij 5 weken al gestopt was met groeien. Ik was toen al 11 weken "zwanger". Een enorme klap uiteraard, we stonden op het punt om het met iedereen te delen.

Bij de gynecoloog kreeg ik de optie, curretage, natuurlijk of pillen. Aangezien natuurlijk niet werkte heb ik voor de pillen gekozen. Deze heb ik s'avonds ingebracht en binnen 3 uur begonnen deze te werken. Dat was in de nacht van zondag op maandag...het vruchtje zelf ben ik pas die woensdag verloren.
    Bij controle bleek dat ik nog wel wat weefsel had zitten maar dit vanzelf weg ging....
    Na 6 weken werd ik netjes ongesteld en begonnen we weer met goede moed.

Nu na 6 maanden, en nog niet zwanger, ben ik gisteren bij de gynecoloog geweest...en die zag iets op de echo...misschien wel een beginnende zwangerschap, na urinetest was dit niet zo en lijkt het of dat weefsel er dus nog steeds zit....

Die pillen is een goed alternatief voor een natuurlijke miskraam maar ik begin een beetje spijt te krijgen dat ik niet voor een curretage heb gekozen. Tenzij het een nieuwe zwangerschap is geweest die niet goed afgebroken is maar ik ben in de tussentijd gewoon redelijk normaal en regelmatig ongesteld geweest. Een curretage maakt alles gewoon goed schoon alleen zitten er risico's aan.

Pillen werken opzich best goed maar zou een hogere dossis wel raadzaam zijn...en een gynecoloog die je na 6 weken nog terug laat komen om te kijken of alles echt weg is.

Sterke.....

6. Flavour

Flavour Niet meer actief

Eliza, het is niet zo bekend, maar ook na curettage blijft vaak restweefsel zitten! Dat heb ik zelf drie keer gehad. Uiteindelijk was er bij mij een placentarest vastgegroeid aan de baarmoederwand. Die krijg je met curettage niet weg zonder veel schade aan te richten. Ik zou je heel dringend een hysteroscopie aanraden. Dat kan onder plaatselijke verdoving, met een ruggenprik en onder volledige narcose. Ik heb het altijd onder pv gedaan en vond dit heel goed te doen. Sterkte!

En voor iedereen, pillen of curettage, geldt: laat ALTIJD een controle-echo maken en bij restweefsel dat vanzelf zou moeten verdwijnen: laat na je menstruatie OPNIEUW een echo maken. De follow-up van miskramen is in Nederland bedroevend slecht! In het buitenland krijgen vrouwen altijd 1 of meer nacontroles.

Suus

7. Eliza23

Eliza23 Lid

Oct 28, 2010
    81
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi suus35,

Ik weet nog niet zeker of het oud of nieuw is, ik had al zo'n vermoeden dat het oud was maar gisteren werd ik even blij gemaakt omdat de gynecoloog dacht dat het een prille zwangerschap was. Ik moet nu wachten tot mijn volgende menstruatie en dan terugkomen. Maar is het nou oud of nieuw???? zo verwarrend. Mijn gevoel heeft de afgelopen weken geroepen dat het gewoon nog niet schoon is...dus zij die 6 maanden weggegooid??!!

Ik denk dat ik haar even ga bellen....

Die hysteroscopie komt alles daarna weer een beetje redelijk op gang dan...ben je daarna weer zwanger geraakt??

8. Eliza23

Eliza23 Lid

Oct 28, 2010
    81
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik bedoel te vragen...ben je daarna snel weer zwanger geraakt...?

9. Flavour

Flavour Niet meer actief

Ga op je intuïtie af, dat is doorgaans een goede raadgever met dit soort zaken. Ik ben met die rest zelfs nog twee keer zwanger geraakt, dat werden mk's. Pas toen kreeg ik de hystero waar ik al maanden om vroeg. Daarna bleek ik ook nog Asherman te hebben, maar ik heb gewoon niet zoveel geluk op zwangerschapsgebied.

Na een hystero kun je snel weer zwanger raken. Als het echt een mini-operatie wordt dan moet je misschien een maandje wachten, maar langer ook niet. Ik was na de laatste hystero in de derde ronde zwanger.

Suus

10. Eliza23

Eliza23 Lid

Oct 28, 2010
    81
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb net contact gezocht met de gynaecoloog, het kan absoluut geen oud weefsel zijn maar ik heb niets gemerkt van een nieuwe zwangerschap...maar er is geen zwangerschapshormoon te vinden. Ben 23 juni ook gewoon ongesteld geweest...dus nu wat anders raars. Moet nu afwachten of ik dus ongesteld ga worden en wat er dan gaat gebeuren.

11. Flavour

Flavour Niet meer actief

Hoezo kan het geen oud weefsel zijn? Dat zegt hij zonder te kijken, kortom: hij gokt maar wat. Laat je niet bedotten hoor, dat kan echt heel goed! Oud weefsel produceert vaak geen hcg. Het kan ook een poliep zijn of zoiets, maar die dingen kunnen ook mk's veroorzaken. Ik zou echt op een hystero staan als het 'ding' er na je menstruatie nog zit. Wees je eigen advocaat, niemand kent jouw eigen lijf zo goed als jij, en nogmaals, die intuïtie heb je niet voor niets.

Suus

12. Eliza23

Eliza23 Lid

Oct 28, 2010
    81
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb gisteren wel een echo gehad...daarop was weer een beginnende zwangerschap te zien. Dus dat bevestigde deze ook. Maar de test (urine) bevestigde dat niet...ook ben ik 1,5 week geleden ook ongesteld gworden. Ik denk dat het een mislukte vroege miskraam is geweest. Maargoed...we wachten af.... MAAR ik heb altijd geroepen.."misschien is nog niet alles weg" dus binnenkort moet ik terugkomen en dan wordt er verder gekeken!!!

13. Flavour

Flavour Niet meer actief

Oké, nou wie weet! Ik hoop het voor je. Heeft jij ook je hcg geprikt?

Suus

14. Eliza23

Eliza23 Lid

Oct 28, 2010
    81
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nee alleen een urinetest, die was negatief! Vind het allemaal maar raar hoor. Waarschijnlijk een VMK die weer niet loslaat!

15. jetje86

jetje86 Actief lid

Jul 3, 2011
    454
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Eliza,
    Ik reageer wat later. Heb even niet meer op de site gekeken. Ook jij bedankt voor je reactie. Wat een vreselijke onzekerheid voor jou zeg. Ik maak dus nu precies hetzelfde mee als jij toen. Ik had zaterdag op zondag ook die tabletten ingebracht. Op dinsdag voelde ik wat (overigens geen krampen en bloed van te voren) en toen op de wc kwam alles in een keer (dacht ik, was zoveel). Ik had gelukkig nog een afspraak staan, omdat ik had gebeld dat de tabletten niet werkten. Dus mooi niet afgebeld, dacht ik ga gewoon, even een extra controle is nooit weg. Nou dat viel tegen, de vruchtzak zat er nog steeds. Nu maandag voor curretage, gelukkig onder narcose. De gynaecologen hebben wel 10 keer gevraagd waarom ik geen poliklinische wil hebben. Gelukkig voet bij stuk gehouden. Al moet ik zeggen dat ik nu ook hypernerveus ben. Kan het maar achter de rug zijn. Heb gevraagd of ik een controle-echo krijg en die krijg ik gelukkig. Jij ook heel veel succes, misschien lees ik nog wel hoe het is afgelopen. groetjes jetje

16. Eliza23

Eliza23 Lid

Oct 28, 2010
    81
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Jetje,

Die pillen...ja dat was een hel...binnen 3 uur onwijze krampen en een bloed...niet normaal. Maar 3 dagen later verloor ik wel het vruchtje. heb het zelfs (ff lekker vies doen) nog meegenomen om na te kijken. De gyn heeft het helemaal nagekeken en het was compleet. Maar leuk was dat zeker niet...ben alleen bang dat ik nu voor dezelfde optie of keuze sta alleen wist ik nu niet dat ik zwanger was of nog steeds ben....zo raar allemaal!

Maar die pillen...fijn als het werkt en je voorkomt een "ingreep" maar het is het makkelijkst is het niet!!!

Sterkte!

17. Anna27

Anna27 Fanatiek lid

Feb 7, 2011
    2,484
    0
    0
    Ik heb in maart een curettage gehad. Vanwege de griezelverhalen die ik op internet over de cytotec las, en het feit dat ik liever in het ziekenhuis was, dan thuis met een enorme bloeding...
    Ik moest op de ochtend van de curettage 1 tablet cytotec inbrengen om de boel in gang te zetten (baarmoedermond open).
    Ik moest in het ziekenhuis 3 uur langer wachten dan gehoopt, en ging pas om 5 uur de ok in (was bijna bang dat ze me weer naar huis zouden sturen).
    ik heb van de cytotec de hele middag met 'weeën' gelegen, en kreeg een half uur voor de operatie spontaan bloedverlies (het vruchtje was al een maand daarvoor overleden).
    Bij mij werkte een kleine dosis cytotec dus al behoorlijk, en achteraf was ik extra blij dat ik niet voor een volledige cytotec-behandeling heb gekozen!!

De curettage is mij ontzettend meegevallen. Ik ging om 5 uur naar de ok, om kwart over 5 onder narcose, en om 6 uur lag ik alweer op mijn eigen kamer. Mijn man gebeld, we woonden op 5 minuten, en toen hij er was had ik al gegeten en gedronken (was al sinds half 8 die ochtend nuchter....). Om half 8 's avonds zat ik weer thuis op de bank! De volgende dag nog wat lichtroze bloed verloren, en eigenlijk geen pijn meer gehad. Na 4 weken was ik weer gewoon ongesteld, en nu weer zwanger (iets meer dan 3 maanden na de curettage).
    Ik weet dat het niet altijd zo gaat, maar misschien dat je er hoop uit kunt putten?

Veel sterkte iig volgende week!

18. Eliza23

Eliza23 Lid

Oct 28, 2010
    81
    0
    0
    NULL
    NULL
    Kijk dat geeft de burger moet! Als het nu weer mis is ga ik zeker niet meer voor pillen kiezen. Ik heb de hele nacht weeën gehad en pas na 3 dagen verloor ik het vruchtje....

Gefeliciteerd!!!!

19. jetje86

jetje86 Actief lid

Jul 3, 2011
    454
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Anna,
    Gefeliciteerd met je zwangerschap. Ik hoop dat t bij mij precies zo gaat. We houden moed. Bedankt voor het delen van je curretage-ervaring. Ik moet idd ook eerst weer die pillen minstens 3 uur van te voren ingebracht krijgen om de baarmoedermond te rijpen. Hoe laat ik naar de OK moet weet ik nog niet, ik ga er maar vanuit dat t lang kan duren. Houd me maar voor, maandagavond ben ik er vanaf. Dan voorzichtig weer gaan fantaseren over een volgende zwangerschap. Veel succes met je zwangerschap.

20. Flavour

Flavour Niet meer actief

Ha Eliza, dat scheelt idd heel erg van persoon tot persoon. Ik kreeg krampen, verloor flink wat bloed, en dan ook het vruchtje. Alles binnen een etmaal. Niet in te schatten van tevoren hoe dat bij iemand uitpakt. Maar hetzelfde geldt voor curettage. De een gaat er fluitend door heen, de ander houdt er vreselijke ellende aan over. (ontsteking, verklevingen/Asherman) Dus belangrijk om goed door te vragen bij je gesprek met de gyn, want je moet weten waar je wel en niet voor kiest en wat de risico's zijn. (Op internet is ook wel veel over Asherman te vinden.)

Maar het is gewoon een rotkeuze!

Suus

Share This Page