Opnieuw zwanger na prematuur

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Zuul, 19 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zuul

    Zuul Fanatiek lid

    19 aug 2020
    2.515
    3.199
    113
    Vrouw
    Hallo!

    Vorig jaar ben ik bevallen met 34+3 door spontaan gebroken vliezen(zonder reden) met 34+2. De bevalling duurde maar 8 uur en was verder prima en kijk ik ook positief op terug. Alleen de tijd erna was erg pittig. Onze dochter heeft aan haar vroeggeboorte een slikstoornis overgehouden waardoor ze zich regelmatig ernstig verslikte. 2x is ze ook daadwerkelijk gestikt en heb ik het uit haar moeten slaan om haar weer te laten ademen. Ik had een levenloze, slappe baby in mijn armen.
    Nu een jaar later zijn wij spontaan jn verwachting van ons 2de wonder. Ik ben best bang voor een tweede vroeggeboorte. Aangezien ze geen reden konden vinden vorig jaar(al vermoed ik dat ik toen een blaasontsteking had omdat mijn infectiewaardes in mijn bloed gelijk waren als toen ik een blindedarmontsteking had een paar maanden later) ben ik er nog minder gerust op. Wie van jullie heeft er ervaring met zo'n situatie en is toch a terme bevallen? Ik zou zo ontzettend graag willen dat deze mini rond de 40 weken geboren word. De vroeggeboorte maakte borstvoeden bijvoorbeeld ook lastiger omdat ze dat simpelweg niet kon en ik wilde ontzettend graag lang voeden, dat is iets wat ik nu nog steeds zou willen.
    Dus wie heeft het ook meegemaakt en kan mij geruststellen of tips geven?
    Alvast bedankt!
     
  2. Gl0ria

    Gl0ria Niet meer actief

    Ik zelf niet, maar in mijn omgeving wel twee bekenden die een vroeggeboorte hebben meegemaakt, 28 weken en 32 weken en allebei de volgende zwangerschap voldragen :)
     
    Zuul vindt dit leuk.
  3. Anoniempje888

    Anoniempje888 Actief lid

    24 okt 2020
    124
    102
    43
    Vrouw
    Hier ook met 33 + 4 bevallen van de eerste. Ik had wel veel harde buiken maar de gyn vond dit normaal en zag hierin geen reden voor ongerustheid…

    De tweede is geboren na 38 + 2 weken maar dit was wel een zware zwangerschap. Veel medicatie en platte rust moeten nemen omwille van weer veel harde buiken die verkorting van baarmoederhals en ontsluiting gaven.

    Nu juist bevallen van de 3de met 39 + 6 na een perfecte zwangerschap. Amper harde buiken, niets abnormaals bij de controles… Dus het kan echt :)
     
    Zuul vindt dit leuk.
  4. Gruffalo123

    Gruffalo123 Fanatiek lid

    26 jun 2017
    3.939
    4.461
    113
    Hier de eerste spontaan prematuur zonder goede reden ervoor gevonden en de 2 erna kwamen rond de 41 weken en nummer 4 met ruim 38 weken.
     
    Zuul vindt dit leuk.
  5. Zuul

    Zuul Fanatiek lid

    19 aug 2020
    2.515
    3.199
    113
    Vrouw
    Wauw gefeliciteerd! Gaat het goed?

    Mag ik vragen of er een rede is gevonden van de vroeggeboorte? Ik heb namelijk erg veel harde buiken gehad in mijn zwangerschap en ik ben bang dat dat ook 1 van de redenen is geweest van de vroeggeboorte. Heb je daarvoor bij je 2de zwangerschap medicatie moeten slikken?
     
  6. Anoniempje888

    Anoniempje888 Actief lid

    24 okt 2020
    124
    102
    43
    Vrouw
    Nee geen echte reden gevonden, waarschijnlijk gewoon een prikkelbare baarmoeder… En dat dan nog in combinatie met stress want we waren in die tijd aan het bouwen met de nodige zorgen…
    Placenta en bloed enzo zijn allemaal nog onderzocht maar daar waren nergens infectietekenen of andere problemen te vinden.

    Vanaf de 2de zwangerschap heb ik vanaf 16 weken utrogestan moeten gebruiken en zeker bij de tweede had ik wel de indruk dat dat hielp. Nog altijd veel harde buiken maar ik denk niet dat ik het anders tot 38 weken volgehouden had, al kan je dat niet met zekerheid zeggen natuurlijk.
    En daarnaast was het toen ook relatieve bedrust vanaf de harde buiken erger werden en ze zagen dat ze ook wel iets deden met preventieve opname voor longrijping…
     
  7. SkyA

    SkyA Fanatiek lid

    10 dec 2017
    1.566
    1.079
    113
    Vrouw
    Hier bij ons eerste kindje ook te vroeg bevallen. Bloedverlies op 28 weken, ziekenhuis, en uiteindelijk kunnen rekken tot 31+6..! Waarschijnlijk door laagliggende placenta!

    Nu ook opnieuw zwanger en vind het ook zo spannend.. wil gewoon een mooie zwangerschap en zeker tot 37 weken doorlopen en de baby meteen mee naar huis kunnen nemen en bij mij houden. Ook meteen borstvoeding kunnen geven ipv afkolven..!
    De gyn zei hier dat veel zal afhangen van hoe mijn placenta deze keer zal liggen..!
     
    Zuul vindt dit leuk.
  8. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.078
    286
    83
    Emmeloord
    Eerste keer bevallen van een tweeling met 28 weken. Spontaan. Mogelijk door ernstige cholestase en dat het twee kids waren…
    De tweede keer met 37 weken. Toen gepriemd ivm cholestase. Andes had deze dame vast nog een weekje langer blijven zitten. Wel veel harde buiken, maar die deden niks. Heb wel extra controles gehad zoals cervix meting. Maar was daar op den duur wel klaar me ;)
    Het was voor mij wel spannend toen ik het termijn van de eerste naderde. Daarna kon ik meer relaxen.
    Sterkte met dit spannende stuk. Hopelijk voor jullie netjes a terme.
     
    Zuul vindt dit leuk.
  9. wondertjes1992

    wondertjes1992 Fanatiek lid

    3 feb 2012
    1.595
    477
    83
    Vrouw
    Ik ben bij mijn 2e met spoedkeizersnede bevallen met 34w. Tot nu toe zegt de gynaecoloog dat ik normaal kan bevallen en over die 34w kan gaan . Ik probeer het wat los te laten al zal ik blij zijn als ik de 35w aan tik.;)
    Ik krijg nu trouwens medicatie tegen pré eclampsie.
     
    Zuul vindt dit leuk.
  10. Zuul

    Zuul Fanatiek lid

    19 aug 2020
    2.515
    3.199
    113
    Vrouw
    Bedankt voor de ervaringen!
    Maar als ik het goed begrijp is er dus altijd wel een reden voor gevonden bij jullie?
    Bij mij dus totaal niet. Behalve dat we dan achteraf dachten dat ik misschien een blaasontsteking had of dat het te maken zou hebben met al die harde buiken continu. Ik had trouwens een hoge vliesscheur dus had ik in eerste instantie niet door dat mijn vliezen stuk waren. :o:
     
  11. Gruffalo123

    Gruffalo123 Fanatiek lid

    26 jun 2017
    3.939
    4.461
    113
    Nee bij mij is er nooit een reden gevonden. Ik kreeg weeën met 23 weken en toen een verkorte baarmoedermond en 2 cm ontsluiting. Met weeënremmers en daarna platte bedrust is baby gelukkig nog een aantal weken blijven zitten, maar ik hoefde mijn teen maar te bewegen en ik kreeg weer een wee. Nooit een reden voor gevonden, ook geen blaasontsteking.
    Zwangerschappen daarna wel een onrustige buik en al vroeg veel voorweeën en ontsluiting vanaf een week of 26, maar ze bleven daarna allemaal zitten tot een goede termijn van 2 keer zelfs 41 weken
     
    Zuul vindt dit leuk.
  12. PetiteBelge

    PetiteBelge Actief lid

    27 okt 2017
    354
    152
    43
    Vrouw
    Hoi @Zuul ,

    Proficiat met de zwangerschap!
    Ik ben in 2018 bevallen mijn zoontje op 35+3, dus wel iets verder als jou, maar ook niet echt een reden gevonden. Volgens mijn gyn zou het een infectie kunnen geweest zijn waardoor er een gaatje ontstaan is en mijn water gebroken is.
    Hoeft niet noodzakelijk weer zo te zijn. Ik zal wat nauwer opgevolgd worden nu, maar de gyn zei dat 40 weken er waarschijnlijk niet zou inzitten. 37-38 is ook prima!
    Maar ik begrijp je angst zeker!
     
  13. Zuul

    Zuul Fanatiek lid

    19 aug 2020
    2.515
    3.199
    113
    Vrouw
    Bedankt, maar helaas heb ik een miskraam gehad.
    Het was de bedoeling dat ik van week 16 tot en met week 36 progesteron zou krijgen om een vroeggeboorte te voorkomen!
     
  14. PetiteBelge

    PetiteBelge Actief lid

    27 okt 2017
    354
    152
    43
    Vrouw
    Ooh, het spijt me! Wat verdrietig :( veel sterkte!
    Op welke termijn ben je jouw kindje dan verloren?
     
  15. Zuul

    Zuul Fanatiek lid

    19 aug 2020
    2.515
    3.199
    113
    Vrouw
    Met 9 weken kregen we het te horen, maar op de echo was te zien dat het kindje al rond 7 weken was gestopt met groeien.
    Morgen krijg ik een curretage en dan zou ik 10 weken moeten zijn.
     

Deel Deze Pagina