Oppas oudste tijdens bevalling

Discussie in 'De bevalling' gestart door Dalysa, 1 aug 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dalysa

    Dalysa Fanatiek lid

    29 nov 2014
    1.365
    571
    113
    Graag advies van jullie. Dochter is 5 jaar en heeft zelf een duidelijke mening wie zij als oppas wil wanneer papa en mama naar het ziekenhuis moeten. Ik ben alleen bang dat ik daarmee mijn schoonmoeder voorbij ga omdat zij eigenlijk zou oppassen en hierdoor betrokken is bij de geboorte van baby en dochter aangeeft oma niet te willen. Wat zouden jullie doen? Dochter is natuurlijk nog hartstikke jong dus onze keuze, maar het is allemaal al spannend genoeg en wil dochter ook een fijn gevoel geven.
     
  2. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.550
    13.128
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Of je kind geen keus laten en anders gewoon eerlijk uitleggen aan je schoonmoeder zou ik zeggen.
    Even moeilijk, en voor haar ook niet heel leuk om te horen denk ik.. maar er zijn toch wel meerdere wegen die naar Rome leiden?
    Je kunt bijv. ook afspreken dat je haar een appje stuurt/belletje geeft als de bevalling zich aandient zodat ze toch op de hoogte is dat het begonnen is.
    En eventueel vragen of ze wel back-up wil zijn 'voor het geval dat'.
    Zo hadden wij onze schoonmoeder om op te passen op de oudste voor als de bevalling begonnen was. Maar mooi niet dat die haar telefoon op nam na midden in de nacht 7 keer gebeld te hebben! Mobiel niet, noch huistelefoon..
    Toen hebben we onze buurvrouw van goud maar uit d'r bed gebeld, we moesten toch wat.. :rolleyes: :D
    Overigens is buurvrouw nogsteeds vereerd dat ze bij het prille begin mocht zijn en hebben schoonmoeder en wij en alle mensen die op kraamvisite kwamen nog heel lang om het o zo onhandige, maar tevens grappige verhaal kunnen lachen :D
     
  3. Dalysa

    Dalysa Fanatiek lid

    29 nov 2014
    1.365
    571
    113
    Bedankt voor je reactie. Is ook hoe ik er in sta hoor. Gewoon eerlijk zijn. Voor mij is dochter haar mening belangrijk en ik zal oma dan ook eerlijk moeten aangeven hoe het ervoor staat. Sowieso ben ik ook bang voor haar bereikbaarheid. De afgelopen 2 weken zou zij paraat staan maar is ze bijna de helft van de dagen weg geweest waardoor ze hier niet op tijd had kunnen zijn. Ik zie het zelf soms wat eenzijdig en dan zijn meningen van anderen erg fijn om het van alle kanten te bekijken :D. Ik wil niet door mijn gevoel mijn schoonmoeder tekort doen want ze is wel een hele lieve vrouw.

    Wat een verhaal :roflmao: wat zal je schoonmoeder geschrokken zijn van de gemiste oproepen :roflmao:. Blij dat je zo'n top buurvrouw hebt! Dus oma kwam lekker uitgerust aan het kraambed :roflmao:
     
  4. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.550
    13.128
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Eerlijkheid duurt het langst ja. Dus goed idee van je :thumup:
    En helemaal met je eens hoor vwb. dat meningen van anderen soms erg fijn zijn als je er zelf eenzijdig tegenaan kijkt :)

    Vwb. het dikgedrukte deel: haha nou echt uitgerust was ze niet, want we hadden de buurvrouw gevraagd om ze (schoonmoeder en schoonvader) rond 7 uur 's morgens te bellen, zodat ze buuv af kon lossen en daarna met onze zoon naar het ZH konden komen.
    Maar ook dat feest ging niet door, want het was zo'n rappe bevalling dat we binnen no time weer thuis waren en zoontje en schoonouders onze kleine dame dus thuis voor het eerst mochten bewonderen :)
     
    JisL vindt dit leuk.
  5. Dalysa

    Dalysa Fanatiek lid

    29 nov 2014
    1.365
    571
    113
    @hummeltje5 haha wat geweldig! Fijn dat je zo'n rappe bevalling hebt gehad. Zo zie je maar weer dat hoe je ook je best doet met plannen, de bevalling toch altijd komt zoals het komt :roflmao:
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  6. JisL

    JisL Niet meer actief

    Ik zou denken; dochter heeft zich maar even aan te passen. In het leven gaat nou eenmaal niet alles zoals je wil...;)superlief dat je schoonmoeder wil oppassen:).

    Heb zelf nooit onze kinderen toen naar hun mening gevraagd. Niet eens aan gedacht zelfs. Was al blij dat ik de oppas rond kreeg:oops:


    Edit: lees net dat schoonmoeder niet continue paraat staat. Dan zou ik dat even ter sprake brengen en kijken hoe her gesprek loopt. Evt vragen of ze het fijner vindt dat je iemand anders vraagt om op te passen als het zover is.
     
    Salentein en Dalysa vinden dit leuk.
  7. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief

    Ik zou degene kiezen die voor nou en je partner het prettigste voelt. Dus ook qua breekbaarheid .
     
    Dalysa vindt dit leuk.
  8. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.156
    2.051
    113
    Vrouw
    Nederland
    Als je schoonmoeder niet bereikbaar is of te ver weg op het moment dat ze moet oppassen heeft ze gewoon pech.

    Was mijn jongste 1 dag later geboren dan waren mijn schoonouders waarschijnlijk niet thuis geweest ivm een operatie van hun hond. Ja dan had ik mijn moeder gebeld, ondanks dat het de afspraak was dat mijn schoonouders zouden oppassen. Had moeilijk de bevalling uit kunnen stellen.
    Overigens mocht ik ook bij de buren aanbellen in geval van nood. Dan hadden zij een uurtje kunnen oppassen als het nodig was geweest.


    Waarom wil je dochter niet bij oma? Is het een gevalletje van 'van deze oma krijg ik minder snoepjes' of voelt ze zich echt niet fijn bij je schoonmoeder?
     
    Dalysa vindt dit leuk.
  9. Dalysa

    Dalysa Fanatiek lid

    29 nov 2014
    1.365
    571
    113
    Eigenlijk heeft het altijd stroef gelopen tussen mijn schoonmoeder en dochter. Al vanaf baby wilde ze niet bij oma en dat is pas de afgelopen half jaar iets beter geworden. Ze wil bijvoorbeeld geen kusjes of knuffels van oma en vindt oma soms wat luid/druk. Mijn dochter heeft echter altijd al een voorkeur voor mensen gehad en laat dit duidelijk merken. Hier kan mijn schoonmoeder niet zo goed mee omgaan waardoor ze toch haar gaat knuffelen bijvoorbeeld.

    Als schoonouders niet bereikbaar zijn, dan is de keuze natuurlijk gemakkelijk. Wat fijn dat je goede back up mogelijkheden had. Ik snap dat als schoonouders niet kunnen, dat je dan een andere mogelijkheid gaat zoeken. Daar kunnen schoonouders dan niks slechts van vinden lijkt mij.
     
  10. HvL

    HvL Bekend lid

    6 mei 2015
    646
    378
    63
    Zelf zou ik er persoonlijk niet voor kiezen om je dochter de oppas laten te bepalen. Je moet doen wat voor jullie goed voelt! Kinderen hebben heel goed door wanneer ze zelf de dingen naar hun hand kunnen gaan zetten..

    Hier bij de 2e en 3e s nachts thuis bevallen waarbij ik achteraf naar het ziekenhuis moest. De babyfoon ging dan naar de buren voor geval van nood. Maar papa was de 2e keer optijd thuis, en de 3e keer kwamen we samen net thuis op het moment dat de kids wakker werden..
     
  11. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.156
    2.051
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ai dat is lastig. Aan ene kant is het niet aan je dochter om te bepalen en moet ze leren dat ze nou eenmaal sommige mensen maar te accepteren heeft.
    Aan de andere kant is het hele gebeuren ook voor haar spannend genoeg, een life changing event zullen we maar zeggen.

    Als je het puur en alleen doet omdat schoonmoeder zich anders buitengesloten voelt dan zou ik toch andere oppas regelen. Laat de gevoelens van anderen er even buiten en ga na bij jezelf wat jij het liefste zou willen en waar je je vooral fijn bij voelt. Als dat oppas door schoonmoeder is, is dat prima en je dochter zal het vast prima hebben bij oma.
    Als het toch niet goed voelt dan andere oppas.
    Er zijn vast manieren om je schoonmoeder een andere taak te geven waardoor ze zich toch betrokken voelt.
    Laat haar een geboortebord regelen, traktatie maken voor school van je dochter (kunnen ze dat mooi samen doen) of jullie huis versieren. Ik noem maar wat.
     
  12. Dalysa

    Dalysa Fanatiek lid

    29 nov 2014
    1.365
    571
    113
    In alle eerlijkheid voelt voor mij goed wat voor onze dochter goed voelt. Er zijn wat kleine dingen bij schoonmoeder waar wij ons niet goed bij voelen maar omdat ze verder zo'n goed hart heeft wil ik haar ook niet het gevoel geven er niet bij betrokken te worden. Dochter gaat er ook pas sinds een paar maanden echt alleen naar toe voor een paar uren vanwege de dingen waar we ons niet goed bij voelen.
     
  13. Dalysa

    Dalysa Fanatiek lid

    29 nov 2014
    1.365
    571
    113
    Ik denk dat dit een goed idee is en hoe de situatie ook is. Het is niet dat dochter zelf mag beslissen terwijl wij ons juist heel goed voelen bij deze keuze van oppas. Ik ga nadenken over hoe ik toch smoeder er beter bij kan betrekken! Bedankt voor de tip!
     

Deel Deze Pagina