Oppassen opa en oma

Discussie in 'Corona forum' gestart door MarisB89, 9 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MarisB89

    MarisB89 Actief lid

    27 jul 2016
    338
    117
    43
    Het is mij onduidelijk wat nu de afspraken hierover zijn. Mijn ouders passen normaliter 2 dagen pw op onze 3 jarige dochter. Omdat mijn man onregelmatig werkt en ik 3 op kantoor is het onwijs passen en meten om de oppas dagen van mijn ouders op te vangen (lees: vrij nemen).

    Hoe doen jullie dit?

    ik wil mijn ouders koste wat kost beschermen (zijn 65+) dus mocht het langer zo door moeten gaan doen we dit uiteraard!
     
  2. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Ik werk onregelmatig. Mijn ouders passen op als mijn man er nog niet is. We hebben het deze weken kunnen redden zonder ze. Maar dat was omdat mijn man vaker thuis mocht werken. Mijn man, werkt ook in de zorg, moet nu weer helemaal aan de bak. En mijn diensten draaien ook door. Vanaf volgende week kom ik er niet meer onderuit. We moeten opa en oma na 7 weken weer inzetten... ik kan anders niet gaan werken en ik werk in de zorg en moet dus echt! Dus ja, het is dan wat het is. Ik weet geen andere oplossing.
     
  3. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Als jullie in de zorg werken, houd je recht op noodopvang. En de gemeente moet 24/7 noodopvang mogelijk maken. Dus als je het echt niet zit zitten, neem dan contact op met de gemeente.
    Al kan ik me voorstellen dat je noodopvang ook niet altijd prettig vindt, als ze daardoor bijvoorbeeld naar een onbekende leidster moeten.
     
    Louise11110 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  4. fairy2011

    fairy2011 Fanatiek lid

    28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Kinderdagverblijf of gastouder benaderen zou ik zeggen.

    Hier voorlopig nog niet naar opa en oma. Ik neem nu meer dagen op de bso af. Ik wil mezelf niet kunnen verwijten dat ze ziek zijn geworden doordat ze weer op mijn kinderen zijn gaan passen.
     
    WinterBird, bulakgirl, HappyRabbits en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.456
    10.659
    113
    Dan werken jullie toch in een vitaal beroep? Dan hebben jullie recht op noodopvang. Ook als je kinderen normaal niet naar het kdv of de bso gaan.
     
  6. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.456
    10.659
    113
    Dit staat op Rijksoverheid:
    Mogen opa en oma (jonger dan 70) op hun kleinkinderen passen als de kinderen gezond zijn? Want kunnen kinderen nu wel of niet corona doorgeven zonder symptomen te hebben?
    Opa en oma (jonger dan 70) kunnen op bezoek komen als iedereen gezond is en 1,5 meter afstand houdt. Bij oppassen is afstand houden lastig (afhankelijk van de leeftijd van de kinderen). Daarom wordt het afgeraden.

    Kinderen lijken minder klachten te hebben van het virus en op basis van de beschikbare gegevens lijken ze een kleine rol te spelen bij de verspreiding van het virus. Dat blijkt onder meer uit Chinese data. Een Nederlands onderzoek naar de rol van kinderen bij de verspreiding loopt nog.
     
  7. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    mijn kinderen zijn te oud voor kdv of gastouder. Ze zitten op school. Voor de uren dat ik oppas nodig heb ligt dat lastig. Dat is eind van de middag, tot begin avond, want ik ga de nachten in. En mijn man is laat thuis. Bovendien is er op school niemand die gebruik maakt van de noodopvang dus moet ik mijn kinderen naar een andere school brengen waar ze niemand kennen

    mijn ouders zijn trouwens wel jonger dan 70 jaar..
     
  8. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.456
    10.659
    113
    Gastouder is tot 13 jaar hè.
     
  9. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    oooh oke, naja ik ken niemand die gastouder is.
     
  10. fairy2011

    fairy2011 Fanatiek lid

    28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Ik was in de veronderstelling dat je kleinere kinderen had gezien je bericht. dan zijn er bso’s die opvangen.

    Als ik voor mijn nachten voor moet slapen dan zet ik ze wel eens op de iPad tot hun vader thuis is. Duik ik mijn bed vast in.
     
  11. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik snap je gevoel bij de kinderen ergens heen brengen waar ze niemand kennen. Het ene kind is daar makkelijker in dan de ander. Ik weet niet hoe jouw kinderen daarmee zijn? Ik denk dat ik er zelf meer 'last' van zou hebben, dan de kinderen. Die spelen vrij makkelijk met anderen.

    Gemeenten moet noodopvang regelen voor kinderen van ouders in vitale beroepen. Als je ze belt kunnen ze je vertellen hoe ze dat geregeld hebben. Daarbij kunnen ze je eventueel ook verwijzen naar een gastouder. Er is noodopvang. Voordeel: je ouders hoeven niet op te passen. Nadeel: de eerste paar keer zijn je kinderen bij onbekenden.
    Of je vraagt toch je ouders om op te passen. Voordeel: de kinderen zijn in een bekende omgeving bij bekende mensen. Nadeel: de mogelijke risico's die je ouders lopen als toch één van de kinderen op school of via jullie besmet raken met corona.

    Dit zijn denk ik de 2 opties waar je uit kunt kiezen. Tenzij je toch nog een jonger iemand in je omgeving vindt die bereid is op te passen, bijv. ouders van vriendje? Die drempel is ook best hoog. Zou het voor mij in ieder geval wel zijn. Maar als je noodopvang & opvang door ooa en oma allebei echt niet ziet zitten, is dat misschien toch wel een drempel waar je overheen durft.
     
    bulakgirl, puzzelstukje en Syane vinden dit leuk.
  12. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Mijn oudste zou het drama vinden om ergens heen te gaan waar ze niemand kent. Dat geeft haar enorm veel stress. Dat ga ik niet doen. Ze heeft nu al stress genoeg.

    daarnaast zijn mijn ouders gestopt met oppassen omdat wij dat wilden. Zelf vonden ze het niet zo’n probleem. Ze willen graag oppassen. En dat willen ze nog steeds. En natuurlijk, als iemand verkouden oid is dan gelijk over en zitten we thuis.
     
  13. fairy2011

    fairy2011 Fanatiek lid

    28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Dit zijn keuzes die je alleen zelf kunt maken. Hier was de eerste week noodopvang ook niet leuk voor mijn kinderen.

    Ik zal wel een enorm ontaarde moeder zijn, maar get over it de wereld staat even in brand en jullie gaan dus naar deze opvang. Na een week werden er vrienden gemaakt, kenden de 40 kids elkaars namen en werd het hartstikke gezellig.
    Soms is het niet anders, van een oma of opa op de IC krijg je ook stress. Maar nogmaals, als jij je er goed bij voelt dan moet je het gewoon doen. Je zal niet de enige zijn hoor.
     
    Peppabig, Fuddey, Ysabella en 5 anderen vinden dit leuk.
  14. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    nee hoor je bent geen ontaarde moeder. Maar als je mijn oudste zou kennen zou je het helemaal begrijpen. Dat gaat m echt niet worden. Weet al niet of ik haar straks terug krijg naar school... is allemaal een dingetje met haar. Jouw kinderen hierin misschien veel makkelijker.

    Daarnaast heeft ze dr voet gebroken en kan momenteel niet veel. Ook veel pijn. Ik ga haar doodongelukkig maken. Dus deze keuzes spelen voor ons ook mee. Opa en oma geven ook aan het graag weer te willen dus ja, weet je, je weet nooit waar je goed aan doet. We hebben geen glazen bol...

    Het is roeien met de riemen die je hebt en hopen dat je de juiste beslissing maakt. En de dingen die je wel kan doen, handen wassen enz. Wel netjes doen.
     
    fairy2011 vindt dit leuk.
  15. Elena22

    Elena22 VIP lid

    10 feb 2010
    8.037
    1.729
    113
    Kraamverzorgende
    Hier passen opa en oma wel op. Wij moeten 1 x in de 2 weken een beroep op ze doen. Afgelopen 2 maanden is niemand hier thuis ziek geworden (ook niet verkouden oid) en is het altijd in goed overleg gegaan. Een weekend was mijn schoonmoeder ziek en toen heb ik overdag vrij genomen en man eerder weg gegaan zodat ik wel mijn bevallingsdienst kon blijven doen (zo hadden we allebei concessies gedaan). De keer daarna oppassen was 2 weken later en dat was ook de quarantaine tijd na koorts. Kinderen mogen opa en oma op het moment alleen geen kusjes geven voor de zekerheid.
     
  16. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.650
    21.151
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    40 kinderen, wat veel! Dochter zat regelmatig alleen, max 5 kinderen zijn er geweest. Heb dezelfde instelling als jij hoor, maar echt leuk was het niet voor dr. Maar het was niet anders.
     
  17. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Tja, dat zijn de keuzes die je dan zelf maakt.

    Het wordt nog steeds stellig afgeraden, omdat de besmettingen vanaf ong 60 jaar significant stijgen. Is ook deze week uitgelegd in de persconferentie.
    Capture+_2020-05-09-10-49-27.png

    Sterker nog, de leeftijd tussen 55-70 is het meest vertegenwoordigd in de zkh-opnames.
     
    NiVa0230 vindt dit leuk.
  18. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.946
    15.248
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Lastig, als je ouders geen onderliggend lijden hebben mag het volgens mij wel.
    Zelf zou ik het risico liever niet nemen, je weet het immers maar nooit. Ik zou gebruik maken van andere opvang.
     
  19. Marisje89

    Marisje89 Fanatiek lid

    10 jun 2015
    1.660
    204
    63
    Parttime logistiek
    Hier passen de oma’s en opa’s huis ook op. Wij werken beide in ploegen en de tijden dat er opgepast moet worden is ‘s morgens om 6 uur. Of een uurtje tussen de middag.

    Voor dat uurtje ‘s middags zou ik noodopvang kunnen gebruiken maar ‘sochtends zo vroeg als ze nog slapen nee.

    Wij komen verder nergens ja op het werk en een van ons in de supermarkt en de opa’s en oma’s net zo.

    Ik vind de noodopvang juist niet fijn. Waarom zou ik een baby en een bijna kleuter blootstellen aan kinderen van mensen in de zorg met meer risico’s omdat ze vaak zonder bescherming werken en kans hebben op besmetting dan bij opa en oma.

    Is er iemand verkouden blijven we thuis maar helaas gaat de distributie door en is het voor ons al lastig om alles rond te krijgen. De winkels moeten toch bevoorraad worden.

    Dus ik zou ze lekker naar opa en oma brengen als hun er geen problemen mee hebben. Vooral omdat je zegt dat je dochter snel stress ervaart door veranderingen.
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  20. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Hier gaan ouders ook weer oppassen (vooral moeder dan) Ik heb geen andere mogelijkheid en anders kan ik niet werken.
    Moeder is nog geen 70, vader wel. Maar die bemoeit zich toch niet zoveel met de kids :)
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina