Opruimen en Minimaliseren.

Discussie in 'De lounge' gestart door Prettykitty, 5 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Prettykitty

    Prettykitty Fanatiek lid

    22 dec 2016
    4.641
    3.012
    113
    Vrouw
    Na aanleiding van een ander topic, was ik opzoek naar het minimaliseren topic, maar deze kon ik helaas niet meer vinden (te lang geen reacties denk ik)
    Vandaar een nieuw topic mbt opruimen en minimaliseren.

    Een forumlid bracht mij weer op het idee om eens lekker op te ruimen.

    Vanavond gelijk een aantal dingen aangepakt.

    Gedaan :
    - Kledingkast
    - Kledingkast kind
    - Ondergoed
    - Beddengoed
    - Badkamer
    - Schoonmaakkast
    - Voorraadkast 2


    Nog te doen :
    - Voorraadkast 1
    - Schuur
    - Rommelkamer
    - Dressoir
    - Keukenkastjes
    - Jassen
    - Rommel lade in de keuken.
    - Zolder

    Is al up to date :
    - Kamer kind.
    - Woonkamer
    - WC
    - Badkamer
    - Schoenenkast


    Ik probeer vaak te minimaliseren, zo is mijn woonkamer redelijk strak ingericht zonder al teveel tierelantijntjes, maar soms heb ik een periode dat ik weer meer ga kopen en moet ik mijzelf weer even tot de orde roepen.

    Nu snel slapen, en dan morgen weer lekker de hele dag verder gaan met opruimen en minimaliseren.

    Wie doet er mee? :D

    Tips mogen hier ook worden gedeeld.

    Bijvoorbeeld zoals leuke lijstjes om op te ruimen. 57fb93299f540a7f97fce6503bd7d4c4.png
     
    Spoetnik, hummeltje5, einad en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.805
    14.145
    113
    Voor de zolder:
    Maak eerst een tekening hoe je m uiteindelijk ingedeeld wilt hebben.

    Zet bakken neer voor kringloop/verkoop en probeer waar mogelijk stort gelijk in je auto te laden (of in de schuur/onder de overkapping).

    Hier een onmogelijke taak met een absurt kleine schuur en een redelijk kleine zolder.

    Opslag voor: seizoens(feest)spullen (op de vliering zou nooit meer zonder willen!), gereedschap, kampeerspullen, technisch spul voor reparatie pc's, naaimachine en aanverwanten, administratie, netwerkprinter, gezelschapsspellen, knutselspullen en de werkplek moet die kant uit ivm komst kleine man...Het is net gevorderd tetris hier.

    Andere kant van de wand staan de wasmachine, droger, schoonmaakspullen, wc papier, waspoeder, diepvrieskist en de "je hebt t uiteindelijk nodig gereedschap" zoals behangtafel, laminaatknipper etc achter een schot.

    Oude huis (jaren 60) had minimaal een dubbel zo grote schuur, had daar mn volledige werkplaats in staan, dat scheelde een berg. Dus ik ga maar een kast bouwen waar t allemaal geordend in kan maar dan moet ik eerst alles inventariseren.
     
    Prettykitty vindt dit leuk.
  3. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.955
    8.765
    113
    Ik was ook bezig om stuk voor stuk wat aan te pakken. We hebben ook niet veel keus. We hebben geen zolder dus weinig ruimte om het ergens te verstoppen:rolleyes:

    Het overzicht houden is wel lastig. Omdat we niet groot wonen is het snel rommelig.

    We zorgen er voor dat voor we slapen nog een rondje woonkamer/ keuken doen. Zo ben je smorgens niet gelijk bezig en kun je in alle rust ontbijten.
     
    Prettykitty vindt dit leuk.
  4. Prettykitty

    Prettykitty Fanatiek lid

    22 dec 2016
    4.641
    3.012
    113
    Vrouw
    Mijn woonkamer is gelukkig altijd netjes, maar mijn keuken is wel ellende.
    Een voorraadkast (open) dus ziet er al zo rommelig uit, en dan nog dingen op de kast zoals een Dolce Gusto, we hebben een enorme voorraad aan losse cups dus die heb ik in een tas gegooid. (Ziet er ook weer niet zo fraai uit)

    En dingen op het aanrecht enzo... Gewoon ook dingen die we echt nodig hebben en niet weg kunnen. Maar waar ook geen andere plek voor is!


    Hoe pak jij het aan? Kast voor kast? Kamer?
     
  5. Prettykitty

    Prettykitty Fanatiek lid

    22 dec 2016
    4.641
    3.012
    113
    Vrouw
    Nog te doen :
    - Voorraadkast 1
    - Schuur
    - Rommelkamer
    - Keukenkastjes
    - Jassen
    - Zolder
    - Kast vriend misschien nog een rondje
    - Sokken lade!

    Is al up to date :
    - Kamer kind.
    - Woonkamer
    - WC
    - Badkamer
    - Schoenenkast
    - Dressoir
    - Rommel lade in de keuken.
    - Kledingkast
    - Kledingkast kind
    - Ondergoed
    - Beddengoed
    - Badkamer
    - Schoonmaakkast
    - Voorraadkast 2
    - Lade met enveloppen en verzendbenodigdheden.
     
  6. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.955
    8.765
    113
    Ik ben best chaotisch :rolleyes: zo is mijn opruimwoede dus ook. Meestal is het toch kast voor kast.

    Slaapkamer van onze zoon doen we samen dus dat is met een specifiek doek zoals al het speelgoed uitzoeken, alle boeken uitzoeken of alle prutjes van de vloer.

    Al het speelgoed wat weg kan gaat dan ook op marktplaats of naar de kringloop.

    Kan ook op meerdere plekken wat doen:rolleyes:
     
    Prettykitty vindt dit leuk.
  7. Lief of Stoer

    Lief of Stoer VIP lid

    25 apr 2011
    5.837
    2.700
    113
    't Gezellige Brabant
    Toevallig heb ik de hele bovenverdieping vorige week gedaan. Gelijk lekker alles gezogen, gedweild en nat afgenomen. Want tussen de rommel door poetsen werkt ook niet.
    Kleding van de kinderen houd ik altijd wel bij. Wat ze niet meer passen, maar nog wel goed is gaat in een zak voor nichtje en neefje. Wat stuk is of vlekken gaat voor poetslap door voor mijn man (o.a. velgen van de auto doet hij hier mee). Onze eigen kledingkast kijken we ca. 1-2 keer per jaar na. Ik heb zelf niet veel kleding en mijn man slijt zowat niets. Hij heeft op zijn werk kleding van het bedrijf.
    Onze grootste valkuil is dat er steeds weer iets bijkomt. Ik heb nu bv voor verjaardagen e.d. lijstjes gemaakt met spullen die ze echt kunnen gebruiken. Plastic meuk van Action komt er niet meer in, liefst alleen nog duurzaam spul. Servies was er ook zo eentje. Ik heb nu een nieuw servies met van alles wat we gebruiken ook ruim voldoende en alle bij elkaar geraapte borden, kommetjes, schaaltjes e.d. zitten in een tas en gaan morgen naar de kringloop. De spelletjeskast doe ik meestal zo een maand voor Sinterklaas. Wat nog goed is maar niet meer gebruikt, gaat dan vaak naar de goedzak van AH (voor minder bedeelde kindjes). Wat stuk is weg en wat incompleet is ook. Het knutselspul zoek ik wel vaker uit, omdat ze dat echt veel gebruiken. Oh, en houdbare boodschappen. Alle nieuwe altijd netjes achteraan zetten, first in first out. Ik heb bijna nooit voedingsmiddelen over de datum.
     
    Prettykitty vindt dit leuk.
  8. Amaranthas

    Amaranthas Fanatiek lid

    29 nov 2013
    3.455
    3.799
    113
    Daar zijn wij nu mee bezig. Hier ook een open voorraadkast en ik ga binnenkort aan de mandjes en bakjes. Dat ruimt naar mijn mening toch wat meer op.
     
    Prettykitty vindt dit leuk.
  9. Elena22

    Elena22 VIP lid

    10 feb 2010
    8.036
    1.728
    113
    Kraamverzorgende
    Wij zijn bezig met een ander huis. Als alles doorgaat dan gaan we van een te klein appartement (met te weinig slaapkamers) naar een eengezinswoning met tuin en schuur. Omdat we nu al jaren te klein wonen heb ik de afgelopen jaren flink geminimaliseerd. Elke keer denk ik meer kan er niet weg en toch kan er telkens weer wat meer weg. Om een voorbeeld te geven; wij hadden een dressoir dat ook als tvkast dienst deed. Vorig jaar nog opgeruimd maar sinds kort hebben wij een echt tvmeubel dus de dressoir moest leeg en weg, toch weer drie zakken vol met spullen die weg konden. We zijn van vijf boekenkasten naar twee gegaan (en deels overgestapt op e-readers). Keuken heb ik 1,5 jaar geleden helemaal gedaan toen onze jongste zijn voetje had gebroken en ik "verplicht" thuis zat. Alles zit in doorzichtige bakken, zo heb ik een goed overzicht over onze voorraad. Wij gaan over een paar weken op vakantie dus we zijn de vriezer en koelkast ook leeg aan het eten. Vandaag nog de schoenen uitgezocht, te kleine en afgetrapte schoenen zijn gelijk weg gegaan, net als de afgedragen winterjassen van de jongens. Ik werk niet volgens kamer maar gewoon per kast oid wanneer ik tijd heb. Zoals vandaag heb ik even tussendoor gedaan toen ik achter het schoenenrek moest stofzuigen.
     
    Prettykitty vindt dit leuk.
  10. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Ik heb niks meer te minimaliseren en op te ruimen :o:
    Ben een makkelijke spullen-ontdoener en doe dit ook regelmatig. Ja we zouden een keer de vliering op moeten om op te ruimen, maar dat is meer een klus voor man. Ik ga met zeer grote regelmaat door de kledingkasten (mijn man heeft een eigen kast, zijn terrein), onze keukenkastjes zijn up to date (en elke lente / herfst boenen we de gehele keuken van binnen en buiten en zoeken we alles uit - de buitenkant sop ik regelmatig mee of neem ik geregeld af in elk geval) en als ik iets móet bedenken wat ik kan opruimen, dan is het onze vitrinekast en de speeltafel/kast van de jongens.. het speelgoed dus.

    Goede trouwens. Denk dat ik die morgen gelijk even doe.
     
  11. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Ik verzin vaak ook op de dagen dat ik thuis ben naast het reguliere huishouden (was, vaat, vloer, toilet) een extra klein klusje. Zo blijft het altijd onder controle. Vandaag was dat het ontkalken van koffiemachine. Morgen is dat dus speelgoed jongens uitzoeken en ik denk dat ik woensdag de plinten van de benedenverdieping afstof.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  12. Prettykitty

    Prettykitty Fanatiek lid

    22 dec 2016
    4.641
    3.012
    113
    Vrouw
    Ik ben echt altijd aan het poetsen, savonds laat als er bijvoorbeeld niets leuks is op tv, ga ik lekker aan de poets. :roflmao:
    Eergisteren de kachels nog gepoetst, de plinten en de deuren en de vensterbanken. o_O

    Gisteren de kledingkast(en) uitgezocht en alles netjes opnieuw opgevouwen.
    Ik houd er van!
     
  13. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Haha nee dan doe ik dat niet meer. Maar ik vind het wel heerlijk om alles wel bij te houden. Moet ook wel met kleine kinderen. Gewoon bijhouden, dan valt het reuze mee. En we hebben gewoon een standaard ritme wat we echt elke dag doen, andere dingen 2x per week etc.
     
  14. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Oh en ik ben er dus zo 1 die klusjes inplant in de agenda. Heb voor woensdag al 'plinten beneden' ingepland en bijv voor komende zaterdag staat 'matrassen en topper keren' ook op de planning. Dan wil ik do ofzo ook de plinten boven hebben gedaan en deze week ook sowieso nog even de wasbakken een anti kalkbeurt. Zal dat ook eens inplannen
     
  15. Sweety28

    Sweety28 Bekend lid

    25 jun 2014
    806
    284
    63
    Heerlijk topic!

    Sinds m’n verlof enorme nesteldrang.
    Begon met schoonmaken maar kwam tot de ontdekking dat eerst opruimen en minimaliseren hard nodig was. Wat een zooi komt er dan onopgemerkt het huis binnen zeg.

    Wat ik gedaan heb:
    -Voorraadkast (wat een ruimte weer!)
    -Koelkast en diepvries
    -Schoonmaakkast
    -Keukenlades
    -Handdoeken en badlakens (oude weg of die we nooit gebruiken omdat we ze niet fijn vinden)
    -Kleding zoon
    -Beddengoed
    -Ondergoed
    -Speelgoed zolder (op slaapkamer en beneden moet nog)
    -Administratie
    -Babyspullen
    -Zolder (veel rommel!)

    Heb afgelopen 1,5 jaar al vaker puin geruimd en ben al vaker naar de stort en/of kringloop gereden. Nu weer een auto vol naar de stort en hebben spullen laten ophalen door het grofvuil.
    Het ontspullen geeft zo’n fijn gevoel! De ruimte in huis maakt ook dat je alles goed kan opruimen én kan schoonmaken. Ik ben altijd wel van het schoonmaken maar ga ook het minimaliseren en ontspullen er standaard in houden. Al is het maar steeds een la of een kast.. verbaasd me echt wat er toch iedere keer weer weg kan.

    Huis is nu echt flink opgeruimd en aan kant maar straks na de bevalling wil ik het weer verder oppakken:
    -onze kledingkast / schoenen
    -glazen
    -knuffels van onze zoon
    -speelgoed op slaapkamer en beneden + spelletjeskast
    -boeken

    En op zolder staan nog wat dozen met oa kampeerspullen, kerstspullen, boeken, spelletjes en keukenspul wat we nooit gebruiken waar ik nog wel een keer door heen wil. En de schuur kan ook een opruimbeurt gebruiken.

    Ik kijk ook overal kritisch naar.. gebruik ik het, word ik er blij ben, denk ik het binnen afzienbare tijd nodig te hebben? Zoniet dan kan het weg! En gebeurd zelden dat ik iets weg gooi waarvan ik later spijt heb. En meeste spullen kan je ook weer opnieuw kopen als blijkt dat je het toch nodig hebt. Ik moet ook wel want manlief heeft vanuit zijn opvoeding heel erg meegekregen dat je niets zomaar weggooit en als je spullen bewaart dat ze altijd nog weer eens van pas kunnen komen. :rolleyes: Hij kan ook echt gaan kijken wat ik allemaal weggooi en kan ook echt van die prullaria bewaren.. vreselijk!
     
    Prettykitty vindt dit leuk.
  16. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    Heerlijk, wij zijn al langere tijd bezig met minimaliseren. Voelt echt goed.
    Het is wel een kwestie van bijhouden, want ongemerkt sluipen er toch weer spullen in huis.
    Voor de zomervakantie heb ik voor elke dag een kastje/laatje/ ruimte gepland staan om door te nemen. Sommigen zullen aan kant zijn, maar niet alles. Dan is het einde van de zomer weer allemaal netjes.
     
    Prettykitty vindt dit leuk.
  17. Wondertje2020

    Wondertje2020 Fanatiek lid

    6 aug 2020
    4.890
    5.127
    113
    Vrouw
    Leuk topic!
    Wij hebben echt veel werk te doen:
    Denk eerste doelen:
    1 x per maand naar de stort om te ontspullen
    Geen nieuwe kleding kopen
    Dat ik niet meer naar de action ga scheelt al enorm!

    Voor en na foto’s durf ik niet te plaatsen hoor haha!
     
    Prettykitty vindt dit leuk.
  18. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Zo doe ik het ook, elke dag de standaard dingen plus een extra ding.
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  19. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Het extra ding van vandaag is veranderd haha. Ipv speelgoed opruimen is het het schuren van de toilet (deur en houtwerk) geworden. :p Mijn broer is die zwart aan het lakken!
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  20. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.538
    7.041
    113
    Heerlijk om niet teveel troep te hebben.
    Wij zitten nu 2,5 jaar in een gigantische verbouwing, project voor project, en steeds moeten er weer ruimtes leeg. Elke keer ben ik weer verbaasd wat er weg kan.
    Nu is het eind in zicht, alleen de bijkeuken en kelder moeten nog afgemaakt worden. In de bijkeuken wil ik alles achter deuren. En er komen 3 keukenkastjes met In totaal 6 diepe laden,voor iedereen 1 la voor schoenen. Het zal vast niet werken, ze zullen ze alsnog overal neermikken maar ik ben al blij dat ik de mogelijkheid heb dat ze achter een deur kunnen savonds.
    In de kelder komen stellingen, dan kan er een hoop zooi van de keuken daarheen.
    En naar aanleiding van dit topic ben ik onze inloopkast op gaan ruimen. Officieel zou je er doorheen moeten kunnen lopen, er zitten 2 in/uitgangen in, in de praktijk is die doorgang al sinds de kast er is, 2 jaar geleden, gebarricadeerd. Dus net moed verzameld en hem helemaal opgeruimd,wat een heerlijk gevoel :D

    Het grootste project wat echt nog een keer opgeruimd moet worden is de schuur. Die is eigenlijk veel te groot voor gewone schuur, Dus zetten ook familie en vrienden er van alles in wat ze op willen slaan. Maar het blijft daardoor zo'n rommel. Maargoed, dat is mijn man zijn heiligdom, dus ik kom er bijna nooit. Nu wel omdat de wasmachine er tijdelijk staat, maar dan loop ik snel in en uit en probeer ik niet te kijken naar de troep :roflmao:
     
    Prettykitty vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina