Opruimen/weggooien/ordenen!

Discussie in 'De lounge' gestart door Sokkie87, 2 aug 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sokkie87

    Sokkie87 Fanatiek lid

    1 dec 2016
    1.044
    688
    113
    Vrouw
    Tijd voor een nieuw topic!

    Opruimen, weggooien/weggeven, opbergen, minder nieuwe 'rommel' kopen...

    We kunnen elkaar tips geven, een briljant idee delen, advies vragen, stimuleren je huis netjes en geordend te houden etc.

    Benieuwd naar jullie ideeën :D
     
  2. Sokkie87

    Sokkie87 Fanatiek lid

    1 dec 2016
    1.044
    688
    113
    Vrouw
    Om zelf maar van start te gaan: heeft iemand dé tip voor het geordend houden van een opberghok!?

    Zijn 3 grote planken en daaronder ruimte voor een mand voor het oud papier, een tas voor de lege flessen en de stofzuiger en dweil.
    Nou worden die drie planken elke keer weer in een paar dagen een zooi. Wat is nou logisch om daar op te bewaren? Heb nu bijvoorbeeld flessen cola/wijn, billendoekjes, voorraadje kaarsen, inpakpapier.. Een bij elkaar geraapt zooitje dus!
     
  3. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.126
    1.926
    113
    Ahh fijn, ik hou van dit soort topics :D De beste tip die iemand mij ooit heeft gegeven: voor elk ding wat je in huis haalt, doe je er twee weg :thumup: Wij hebben in de garage standaard een grote doos staan waar we spullen voor de kringloop in doen.

    Ik denk dat het al een stuk overzichtelijker is als je alle spullen in matchende manden of bakken doet (als dat past tenminste. De kaarsen kunnen misschien in een mooie weckpot. Kun je de billendoekjes ook in de badkamer of in de commode opslaan?
    Voor het inpakpapier gebruik ik deze opberger van Ikea, ooit gevonden bij de kringloopwinkel (plaatje is van internet):
    cd9e92bab2f0d9ee87abe0a803890c34.jpg
    Hij hangt bij ons aan de binnenkant van de deur.
    Kun je de stofzuigerslang en de dweil ophangen? Dat scheelt misschien ook weer wat ruimte.
    Een vriendin van mij bewaart de lege flessen in de kofferbak van haar auto, misschien ook een idee :cool:
     
    Huismuisie, Vitamientjuh, Lamode en 7 anderen vinden dit leuk.
  4. Sokkie87

    Sokkie87 Fanatiek lid

    1 dec 2016
    1.044
    688
    113
    Vrouw
    Ideaal dat ding voor t inpakpapier. Ga ik halen! En daarna 2 dingen weggooien :roflmao: super goede tip.

    Stofzuiger hangt inderdaad al (Dyson) en dweil staat er strak naast.

    Het probleem is niet eens dat ik ruimtegebrek heb. We hebben juist eigenlijk ruimte over in huis (2 opberghokken en nog een grote inbouwkast), maar meer t probleem dat het elke keer weer een zooi wordt. Nog eens een systeem met mandjes proberen.

    Luierdoekjes liggen inderdaad ook boven. Hier wat ter voorraad voor beneden maar kan natuurlijk net zo goed dan even naar boven lopen :thumup:
     
    rijo vindt dit leuk.
  5. MnnW

    MnnW Fanatiek lid

    10 jun 2013
    3.142
    2.230
    113
    Vrouw
    bewaar dingen in de buurt van waar je ze gebruikt en alles daarvan bij elkaar. Iknhad bv 3 plekken waar ik ongeopende cosmetica (shampoo, tandpasta make up etc) bewaarde. Nu alles bij elkaar in 2 bakken in de kast tegenover de badkamer en daardoor maak ik voorraden veel beter op (en ik bleek voor 2 jaar mascara in huis te hebben)

    Meestal als ik rommelplekken had was dat omdat ik voor die rommel geen vaste plek had (of deze vaste plek niet logisch was waardoor ik het uit luiheid niet opruimde). Veel wegdoen en voor alles een vaste plek dus! En mandjes hebben alleen zin als je er 1 soort spul in kunt opbergen en het je helpt om overzicht te houden. Mandjes vol rommeltjes doorspitten als je iets zoekt is alleen maar frustrerend..
     
  6. heidiane

    heidiane Fanatiek lid

    5 jul 2010
    1.720
    1.647
    113
    Ik heb hier een plank die van de muur kwam omdat ik die te zwaar belaste. Nooit aan gedacht dat je zo een plank te zwaar kan belasten en vond het ook erg jammer dat heeft dan toch weer beperkingen.
     
  7. heidiane

    heidiane Fanatiek lid

    5 jul 2010
    1.720
    1.647
    113
    Gaaf topic. Hopelijk komen hier leuke en praktische tips voorbij.
     
    Sokkie87 vindt dit leuk.
  8. goblins

    goblins Fanatiek lid

    27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Alle pennenpotlodenen stiften bleven maar rondzwerven ondanks etuis die we hebben liggen.
    Nu een ladebakje gekocht bij de action. 3 lades, formaat A5.
    Alle potloden,stiften, slijpers en pennen gaan daar gelijk in zodra ik ze tegenkom.
    Alleen de edding stiften niet. Die gaan in de la van bestek. (Ik ken mijn kinderen,hahahaja)
     
    Sokkie87 vindt dit leuk.
  9. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.404
    23.914
    113
    Ik heb twee sortera bakken van Ikea in de trapkast. 1 voor glas (en die leeg ik standaard iedere 2 wkn) en 1 voor toiletpapier (zodat ik niet meer die geopende grote verpakkingen heb staan).
    Verder zit alles op de planken in doorzichtige bakken (sommige met deksel) en daar zit alles op soort in opgeborgen. Zo heb ik bv altijd bloem, zelfrijzend bakmeel, (poeder)suiker e.d extra op voorraad, etc.

    Papier en karton gaan in een mand in een lade in de hal. Oftewel vlakbij de papierbak.

    En ik heb ook al het inpakpapier in de variera alles ouder van Ikea.
     
    Vitamientjuh vindt dit leuk.
  10. nicole18

    nicole18 Fanatiek lid

    20 nov 2013
    4.486
    1.087
    113
     
    rijo vindt dit leuk.
  11. Noelle85

    Noelle85 Fanatiek lid

    8 jul 2013
    1.739
    441
    83
    Wij zijn ook bezig om ons 'rommel'hok bij zolder, en de zolder zelf, op te ruimen. Aangezien sommige dingen nog steeds in verhuisdozen zitten, is dat ook echt wel nodig (na al vier jaar hier te wonen :oops::p).

    Wat voor mij vooral werkt is er niet te lang bij stilstaan wat er weggegooid wordt. Heb ik het al meer dan een jaar niet gebruikt of gemist, weg ermee. En niet meer denken 'ja maar wat als ik ooit...'. Nee, gewoon weg!

    En inderdaad alles beter bij elkaar sorteren, zodat bijv de kerstspullen makkelijk te pakken zijn in december, maar de rest van het jaar niet in de weg staan.

    Alleen voorraad inslaan van dingen die je echt gebruikt, en niet omdat het nu voordelig is en handig voor je als het een keer nodig hebt.

    Oh en wat hier vooral werkt...dat man zich er niet mee bemoeit want dan gaat het nog jaren duren :roflmao:
     
    Sokkie87 vindt dit leuk.
  12. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.797
    8.663
    113
    Wij hebben planken in de kast onder de trap en daar hebben we alles in doorzichtige bakken zitten van de IKEA. Het meeste met een deksel zo dat je niet alles nog voller propt.

    Het papier hebben we sinds deze week in een shopper tas zitten omdat het anders snel overal in de kast lag. Nu brengen we het weg wanneer de tas vol zit. Eerst spaarde we door tot de kofferbak helemaal prop vol zat.

    Vandaag gaan zoontje en ik het weer weg brengen en dan heeft hij gelijk weer de tijd om te spelen bij de speeltuin.(we lopen vandaar de shopper tas)

    Sinds we werken met doorzichtige bakken is het een stuk netter. Nu nog onze zoon overtuigen om speelgoed uit te zoeken. Eerst eens zoeken waar hij voor wil sparen dat helpt met motiveren hahaha.
     
  13. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.797
    8.663
    113
    Dat is slim, ik heb altijd ruzie met inpakpapier!
     
    rijo en Sokkie87 vinden dit leuk.
  14. Sokkie87

    Sokkie87 Fanatiek lid

    1 dec 2016
    1.044
    688
    113
    Vrouw
    Oeehh!! Dat verwacht je niet zo snel nee :eek:
    Hier staat er eigenlijk weinig op maar wel van alles wat waardoor t me alsnog irriteerto_O
     
  15. Sokkie87

    Sokkie87 Fanatiek lid

    1 dec 2016
    1.044
    688
    113
    Vrouw
    Weggooien is echt heerlijk ja!
    Met kleding ook zo'n "vooruitgang" gemaakt het laatste jaar. Echt een soort proces waar je doorheen moet. Nu heb ik nog genoeg :rolleyes: maar koop niet allemaal nieuwe dingen erbij tenzij ik iets écht leuk vind of écht nog niet heb. Veel beter overzicht.

    Tipje: een doos onderin je kledingkast waar je twijfel in kan gooien. Is het niet meteen weg maar als je t dan na 3 maanden nog steeds niet heb gemist kan t weg!
     
    hummeltje5, GossipGirlxoxo en lidu1 vinden dit leuk.
  16. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Inderdaad wegdoen, wegdoen, wegdoen en je man bypassen. Mannen kunnen er weinig mee met opruimen. Tot ze zien hoe opgeruimd het dan blijft, dan gaan ze fanatiek meedoen.

    Dat Ikea ding heb ik overdwars in de trapkast hangen voor plastic zakken (die ik eerst vouw met driehoekjes methode).
     
    Sokkie87 vindt dit leuk.
  17. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Hier andersom hoor, mijn man kan alles weggooien en houdt van een opgeruimd huis. Ideaal, want wij hebben echt te weinig ruimte.
     
  18. Nellie4

    Nellie4 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.576
    7.193
    113
    Bekijk bijlage 658769
    Altijd een nette badkamer kast. De laatjes zijn voor een prikkie gekocht bij de Action.

    Om de zoveel tijd loop ik al m'n potjes, tubetjes en proefjes door en moet ik die eerst opmaken voordat ik iets nieuws mag kopen. Voor je het weet ben je een halfjaar verder.
     
    flowertje36, NiVa0230, Luckyme96 en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.507
    493
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Over anderhalve dag heb ik vakantie en heb me voorgenomen om een aantal ruimtes eens door te akkeren qua opruimen enzo. Eerst beginnen met de schoolspullen van de meiden, die hebben bij de start van de zomervakantie weer het nodige mee genomen. Plus er staat nog van 4 jaar aan spul van de oudste en twee jaar van de jongste. En wat doe je ermee????? Niets meer.

    Dus ik hoop hier nog wat tips op te kunnen doen.
     
  20. Sokkie87

    Sokkie87 Fanatiek lid

    1 dec 2016
    1.044
    688
    113
    Vrouw
    Denk niet dat mijn man ook zo fanatiek wordt als de jouwe haha. Hier laat ie alles slingeren en kan niks wegdoen.
    En ik ben zelf toch al wel 2 jaar vrij fanatiek aan t opruimen en weggooien:p
     

Deel Deze Pagina