Opruimwoede

Discussie in 'De lounge' gestart door GossipGirlxoxo, 4 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Het is hier weer zover. Ik heb het op mijn heupen en ik wil weer ontspullen. Afgelopen 2 weken bezig geweest met de kledingkast en de zolder en totaal 16 zakken naar de stort gebracht. Op zolder heb ik nu een berg van 19 shoppers met kinderkleren die ik uit moet zoeken om foto's te maken en te verkopen en deels weg te geven en misschien ook wat weg te gooien als ik nog vlekjes tegen kom tijdens het sorteren. Als dat klaar is ga ik naar de kinder slaapkamers en de kast op de overloop boven. Wat geeft dat ontspullen toch een goed gevoel. Nu vast houden dat er niet steeds weer meer spullen bij gaan komen.

    Iemand nog goede tips in ontspullen. Vooral de twijfel dingen die ik nu toch weer bewaar en vaak alleen maar omdat het duur was. Zoals een aquarium waarvan ik denk die was 200 euro wie weet wil dochter ooit kikkervisjes in de tuin dan hoeven we niets te kopen en als ik dit te koop zet krijg ik er misschien 25 euro voor.

    En dan nog een vraag. Dingen die te koop staan blijven in de weg liggen (of tenminste die blijven in huis). Na hoe lang te koop en geen biedingen besluit je iets ipv te verkopen gratis weg te geven of toch weg te gooien? Ik kan het namelijk niet eeuwig bewaren tot er een bod op komt, tenminste het kan maar dat wil ik niet want ik wil ruimte en leegte.

    Ik dacht eerst alles naar de zaak te brengen en vanaf daar te verkopen omdat er altijd iemand is en 1 stelling voor mezelf daarvoor in te richten maar dat mag niet van man. De spullen moeten weg en niet verplaatst worden zodat ik daar weer ga verzamelen.

    Alle tips die te maken hebben met ontspullen, verkopen, minimaliseren enz zijn welkom! Laten we er een leuk topic van maken waarin we elkaar kunnen inspireren en motiveren.
     
    Chillin en Butchke vinden dit leuk.
  2. Mop81

    Mop81 Fanatiek lid

    9 nov 2013
    4.027
    2.419
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Heb je het geld nodig wat je zou krijgen als je het op mp zet?
    Zo niet dan zou ik alles naar de kringloop brengen.
    En alleen als het kapot is ofzo naar de stort.
    Er zijn zoveel mensen die je bij de kringloop blij kunt maken met je spullen.
     
  3. heidiane

    heidiane Fanatiek lid

    5 jul 2010
    1.720
    1.647
    113
    Als ik wil opruimen kijk ik hoe lang ik bezig ben het uit te zoeken. Kleding etc. Kan ik wel uitzoeken maar vaak 'betaal' ik liever voor orde en rust in mijn hoofd. Dat wil zeggen. Gewoon naar de kringloop brengen of naar stort. Ja soms doet dat pijn. Maar ik heb dat er graag voor over. De tijd die ik steek in uitzoeken besteed ik liever ergens anders aan. Ja als je het geld echt hard nodig heb dan zou het een optie zijn. Maar ik vind orde en rust in mijn huis de hoofd echt belangrijker.
     
  4. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.127
    1.926
    113
    Er is een topic over minimaliseren, hier staan waarschijnlijk ook veel tips in.

    Als de spullen je echt in de weg staan, zou ik ze naar de kringloop brengen, weggeven aan vrienden of familie of proberen te verkopen dmv een opritverkoop. Kleding kan eventueel ook naar de kledingbank. Daarna, als je eenmaal een opgeruimd huis hebt:
    - 1 ding erin = 2 dingen eruit. Dus voor elk nieuw item wat je koopt (kledingstuk, speelgoed, boek) doe je 2 items weg.
    - Zet standaard drie dozen in de garage: kringloop, weggeefhoek, stort. Zodra je iets tegenkomt wat weg kan, kun je het meteen in de juiste doos doen.
    - Wees kritisch mbt je aankopen.
    - Ruim extra op voor een verjaardag.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  5. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.879
    16.218
    113
    Ik ben daar sinds een tijdje ook mee bezig, mijn man word helemaal gek van mij. :roflmao: (Ik heb zelfs al voorgesteld om zijn motor te verkopen hij heeft er immers al 5 jaar niet meer opgereden.:o:) Ik geef tot nu toe alles gratis weg en ik ga denk ik veel naar de kringloop brengen.
     
    Lies1611, GossipGirlxoxo en Mapje vinden dit leuk.
  6. Madelie

    Madelie VIP lid

    14 jun 2014
    11.374
    8.468
    113
    Motor naar de kringloop. Hoppekee weg ermee :roflmao:
     
    Golden1213, Zeebra, citroenrasp en 4 anderen vinden dit leuk.
  7. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.879
    16.218
    113
    :roflmao::roflmao::roflmao:

    Ik zou het zo doen, ik word er helemaal gek van dat mijn man dat soort dingen niet gewoon verkoopt als hij er niks meer mee doet.
     
    NiVa0230, GossipGirlxoxo en Madelie vinden dit leuk.
  8. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.695
    14.045
    113
    euhm een aquarium zou ik niet bewaren. Als er water in heeft gestaan, is geleegd en getransporteerd willen ze geregeld wel eens gaan lekken...200 liter is dan best veel.

    Plastic bakje voor 20 liter, is dan wat veiliger.

    Als t me niet te veel in de wegstaat kan t op marktplaats. Dat hooguit een maand. Anders alsnog stort/kringloop/kledingbank. Noem t maar leergeld.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  9. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Ik zou de dure spullen wel op marktplaats zetten. Via Facebook zijn er ook echt actieve groepen waar je veel dingen snel kwijt raakt. Anders een goed doel zoeken waar je wat spullen aan kwijt kan als je ze na bv 2-4 weken niet kwijt bent.
    Dingen die weinig opleveren (en als je het geld niet nodig hebt) geef ik altijd meteen weg. Of aan een goed doel of bv kleding in die containers voor de kledingbank, of gratis af te halen via Facebook etc.

    Kijk en zoals zo’n aquarium, als ze ooit kikkervisjes wilt dan zet je toch een grote plastic bak neer? Of je koopt 2e hands een klein aquarium. Ik zou hem daarom echt niet bewaren.. voor die paar weken dat je dan een bak nodig heb.

    Heb je veel spullen die weinig gebruikt zijn? Dan zou ik ook eens kijken naar waarom dat is. Koop je veel spullen onnodig? Denk dat daar al veel winst te behalen is. Zonde van het geld en ook beter voor het milieu om minder te kopen.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  10. LisbethSalander

    LisbethSalander Fanatiek lid

    1 dec 2015
    2.725
    5.363
    113
    Ik vind dat altijd zo’n lekker gevoel geven als je bezig bent met de grote opruiming. Dat je ziet dat je huis weer leger wordt. En wat voor tijd je dat weer bespaart bij het dagelijks opruimen en schoonmaken. Heerlijk!

    Wat tips:
    dingen die ik op marktplaats zet bewaar ik in een aparte krat. Die op een vaste plaats op de zolder staat. Daar mag het in blijven zitten tot de verkoop of totdat er weer nieuwe spullen in moeten. Dan gaat het oude wat niet verkocht is naar de kringloop. Zo heb ik altijd maar 1 grote krat Markplaats staan. ( grote spullen verkoop ik vaak binnen 1 week en staan bij de krat)

    dingen waarover ik twijfel omdat ik niet weet of ik ze nog ga gebruiken of omdat ze te duur waren worden voorzien van een sticker met datum. Ik heb met mezelf afgesproken dat als de sticker er na 1 jaar ( alle seizoenen) nog op zit het dan toch echt weg gaat. ( verkoop of kringloop)

    Verder merk ik dat ik veel bewuster dingen koop. Ik denk veel meer na of ik iets echt nodig heb. Met kleding maar ook andere dingen. En heb ik het nodig dan probeer ik het zo duurzaam mogelijk aan te kopen. Dus of echt goede kwaliteit ( dat het lang mee gaat), zo milieuvriendelijk mogelijk of tweedehands. Er komen steeds minder spullen hier binnen waardoor de grote opruiming steeds saaier ;) wordt. Er valt veel minder weg te gooien/geven en daarom past het nu dus ook in 1 krat.

    (Mocht je jongenskleding in de zakken hebben dan heb ik wellicht interesse voor de oudste. )
     
    Vitamientjuh vindt dit leuk.
  11. marloes80

    marloes80 VIP lid

    6 aug 2006
    22.005
    894
    113
    Ik heb te weinig geduld (en tijd) voor marktplaats en breng dus eigenlijk altijd alles meteen weg.
    Kleding en schoenen, ook dure merken, gaan in zo’n verzamelbak, die bij de supermarkt of voetbalclub staan.

    ik heb de spullen niet gekocht met het idee om ze later te verkopen.
     
    Golden1213 vindt dit leuk.
  12. MnnW

    MnnW Fanatiek lid

    10 jun 2013
    3.142
    2.230
    113
    Vrouw
    19 shoppers vol kinderkleding per stuk op martplaats zetten is niet te doen.. ik zou pakketten maken per maat, voor een klein prijsje aanbieden en als het na 2 weken niet verkocht is alsnog naar de kringloop brengen (en voortaan minder kopen!)...
    ik gaf ook wel eens een tas kleding weg op het schoolplein ('jij hebt ook een smal zoontje, jaartje jonger dan die van mij, kan ik je blij maken met de kleding die hij niet meer past? Dan breng ik het vanmiddag bij je langs!')

    Mij hielp het om te denken: heb ik het het afgelopen jaar gebruikt? Zo nee: ga ik het het komende jaar gebruiken? Als ik het wegdoe en ik heb het toch nodig, hoeveel tijd en geld kost het dan om het opnieuw in huis te halen? Voor die laatste kun je bv een bedrag afspreken: alles wat minder dan 20 euro kost om te vervangen kan nu weg.
    Dingen op marktplaats ook alleen plaatsen als je er een een bepaald bedrag voor krijgt (dat bedrsag is voor mij ook 20 euro), anders kost het je zoveel tijd aan inpakken, frankeren, wegbrengen...). Niet binnen een bepaalde tijd weg = weggeefhoek (paar dagen ) of kringloop
     
  13. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.321
    4.702
    113
    Vrouw
    Ik zou de kleding niet weggooien maar in kleding containers doen. Zat mensen die het goed kunnen gebruiken.
    Misschien ook handig voor in de toekomst. Ik verkoop kleding van de kids gelijk als ik het uitgezocht heb. Via Instagram en dat doet het echt goed. Vaak ben ik binnen een uur alles kwijt. Wel echt voor kleine prijsjes, maar dat vind ik niet erg. Heb liever dat mensen er plezier van hebben dan dat het hier blijft liggen.
     
    NiVa0230 vindt dit leuk.
  14. Amaranthas

    Amaranthas Fanatiek lid

    29 nov 2013
    3.449
    3.779
    113
    Inderdaad van grote hoeveelheden kleding pakketten maken, dat scheelt enorm.
    Wij hebben een vrij klein huis en weinig opbergruimte dus ik ben al snel van dingen weggooien, geven of verkopen.
    Eerst probeer ik het te verkopen en als dat me niet lukt geef ik het weg aan de kringloop (Mits het nog goed is natuurlijk)
     
  15. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik ben langzaam aan het ontspullen (tijdgebrek). Ik heb dan 3 keuzes
    -bewaren
    -in de "andere mensen doen dit weg, maar ik kan het nog niet" doos
    -weg

    Bewaren
    Alles waarvan je weet dat je het BINNEN 1 JAAR nog gaat gebruiken. Behoudens vakantiespullen (tent,ski-outfit, peuterbed, administratie etc).

    "andere mensen doen dit weg, maar ik kan het nog niet" doos
    Ik zie in dat ik dit eigenlijk weg moet doen maar er is nog iets mee. Na 4 weken kijk ik nogmaals in die doos en kan 3 kwart alsnog naar weg.

    Weg
    In de weg-doe-hoek. Eens in de zoveel tijd ga ik dan kijken wat er weggegeven of verkocht kan worden. Of als ik weet dat ik er iemand blij mee kan maken, pak ik het er direct uit (skipakje als er sneeuw gaat vallen bijv). Alles wat niet verkocht kan worden zet ik in de gratis-groep op Facebook. Vaak met "ik kies zelf iemand uit" erbij. Dan komt het goed terecht.

    Dingen die TS noemt zoals bijv een aquarium wat ooit nog gebruikt kan worden; als je hem nu "goed" verkoopt, kan je iets vergelijkbaars ook wel weer terugkopen voor dat bedrag als je het ooit echt nodig hebt. Uitzondering voor mezelf zijn mijn ski's. Nu al 6j helaas niet kunnen gebruiken, maar ik ben er mee getrouwd, speciale editie, racemonsters ;) ik heb overigens mijn snowboard wel verkocht 6j geleden (schoenen gehouden). Niet dat ik nooit meer ga snowboarden (hoop ik) maar hij was niet "speciaal" en er zijn veel betere boards inmiddels, ik kan er altijd 1 huren.

    Dus alles wat je kan verkopen wat je ooit nog nodig hebt en dan terug kan kopen gaat hier ook weg ;)
     
  16. Majo1983

    Majo1983 Fanatiek lid

    1 feb 2013
    3.634
    2.336
    113
    Vrouw
    Broek
    Inderdaad grote pakketten maken, veel te veel werk om alles op Marktplaats te zetten, op alle onzinnige vragen en biedingen te reageren en te versturen.

    Wij hebben hier een tweedehands merk kinderkledingwinkel in de buurt, daar kun je je kleren heen brengen, zij verkopen deze dan in de winkel en je krijgt dan 50% van de opbrengst! Dat vind ik dus een topconcept. Ik ben gewoon lui aangelegd denk ik :D.

    Mijn kinderkleding gaat altijd allemaal naar een vriendin, haar jongen is net een jaartje jonger dan de mijne en een stuk kleiner dus zij kan er vaak veel uit gebruiken.
     
    Zeebra vindt dit leuk.
  17. Chayammy

    Chayammy Fanatiek lid

    14 aug 2020
    1.285
    2.081
    113
    Vrouw
    Ik heb tegenwoordig twee zakken in het washok staan. In de ene gaat de kleding die ik niet meer geschikt vind om door te geven/verkopen (kapot, vlekken, ondergoed, etc.). In de andere kleding die niet mee past, weinig aantrek, etc. Zo ben ik altijd mijn kledingkast aan het uitzoeken.

    De tas met kapotte kleding gaat in de kledingcontainer. Ik vind het zonde om de andere kleding daarin te gooien, omdat de bestemming van die container niet altijd duidelijk is en er best vaak dingen mis gaan met zo'n container (mensen gooien er ook vuilnis in, soms worden ze in de fik gestoken, etc.)
    Van de andere zak gaat echt mooie kleding naar een tweedehands winkel. Hier in de stad zit Appel&ei. Zij verkopen tweedehands kleding en degene die het inbrengt krijgt 40% van de opbrengst. Kost jou dus helemaal geen moeite. Wel alleen echt de mooiste kleding, anders nemen ze het niet aan. Ik koop er zelf ook wel eens kleding! Volgens mij bestaan er best wel wat van dit soort winkels, sommige alleen voor merkkleding.
    De rest van de kleding breng ik naar de kringloop. Dan weet ik zeker dat het bij mensen terecht komt die er wat aan hebben.

    Bij andere spullen zet ik vaak dingen goedkoop op marktplaats. Soms ook gratis. Ik vind het belangrijker dat het op een plek komt waar het echt nog gebruikt wordt, dan dat ik er een paar euro voor krijg (alhoewel dat soms natuurlijk ook fijn is). Als het er na een poosje nog ligt, gaat het naar de kringloop. Naar de stort gaat alleen spullen die kapot zijn. Daar wordt alles vernietigend en duurzaamheid vind ik belangrijk.

    Verder probeer ik zo min mogelijk impulsaankopen te doen. Ik heb een lijstje op m'n telefoon voor spullen die ik wil/nodig denk te hebben. Als ik daar na een paar dagen op kijk heb ik vaak al veel minder de drang dat ik het nog wil kopen. En ik probeer dan goede research te doen naar kwaliteit, zodat ik geen prut koop dat een jaar later weer clutter is.
     
  18. esklessebes

    esklessebes VIP lid

    23 mrt 2014
    6.457
    3.313
    113
    Hier een deel dat ik verkoop, een deel geef ik weg aan fam/vrienden/of van school iemand.
    En de rest gaat naar gratis fb groepen en je hebt hier ook instanties voor mensen die niks te besteden hebben.
    Heel afentoe de kringloop.


    Zou ook pakketten maken. En duurt de verkoop lang kan je nog 1x de prijs aanpassen en anders weg ermee.

    Of op een zomer rommelmarkt/kleding beurs gaan staan, denk dat merk kleren enz zeker wel goed gaan. Misschien leuk om met je nichtjes, vriendin of iemand die het leuk vind te doen.

    Tips om niet teveel te kopen:

    1. Bedenk als je iets koop heb ik het nodig.
    2. Bepaal een budget per maand.
    3. Zet begin vd maand gelijk een bedrag naar je spaar waar je niet meer aan mag komen.
     
  19. Anan

    Anan Fanatiek lid

    10 mei 2013
    2.839
    2.254
    113
    Heerlijk ontspullen! Dr ene keer loopt t heel goed, andere keer gaat t bagger. Alles wat we niet gebruiken flikker ik in de berging en ongeveer 4x per jaar ga ik die bij langs en zet op mp/fb. Breng wel eens wat naar kringloop, maar liefst zo min mogelijk.
    Ik maak hele pakketten kleding voor iets van €5 of €10. Meestal verkoopt het dan redelijk.
    Om te motiveren hebben we 5 jaar geleden een spaarpot gekocht. Een kip. Alle cash verkopen gaan in de kip. We hebben daar bij de verhuizing de gordijnen van betaald. En vorig jaar het nieuwe speelmeubel van de kinderen.
    Soms denk ik wel eens ik breng het in 1x allemaal weg, opgeruimd staat netjes. Maar dan bedenk ik me dat de kip weer honger heeft en dat ik er liever zelf iets voor krijg. Tok tok.
    Volgende week begint mijn vakantie en dan mogen we weer.
     
    NiVa0230 en Mamavanvier95 vinden dit leuk.
  20. Glitterhartje

    Glitterhartje Fanatiek lid

    30 jan 2021
    2.047
    1.745
    113
    Ohhh heerlijk!!
    Hier ben ik ook lekker bezig met de kasten enz uitmesten. Vorige week mn home trainer uit elkaar gehaald want die was niet meer goed en alle plastic gelijk van het ijzer gescheiden plastic alvast in de plastic bak gegooid en het oud ijzer heb ik allemaal gebundeld en moet ik alleen nog ff naar de ijzerboer brengen maar heb in de schuur nog een oude fiets staan die ik ook nog ff vakkundig uit elkaar ga slopen dus ff de kettingkast en kabels enz eraf en dan kan dat allemaal tegelijk weg en verder veel kleine prullaria enz weg gedaan. Eerst rondvraag gedaan binnen de familie of er iemand iets wilt hebben en wat er verder nog goed was naar de kringloop en de rest in de prullenbak. Liefst zou ik de werkkamer van mijn man ook onder handen nemen en heeeeel veel weggooien maar laten we dat maar niet doen, hij weet namelijk precies wat wat is en wat er van klanten is etc.. maar goed voor nu is het daar deur dicht en ff niet naar kijken en straks wanneer hij een keer tijd heeft dan ruimt hij het zelf weer op :)

    Ik zelf zou afhankelijk van wat je op mp zet kijken hoelang je het erop wilt laten en hoelang je het nog thuis wilt bewaren en dat aquarium zou ik gewoon weg doen en niet bewaren eigenlijk, en vooral niet over nadenken hoeveel het ooit gekost heeft ookal is het zonde,
     

Deel Deze Pagina