Opstartproblemen :/

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door IrisB, 15 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. IrisB

    IrisB Fanatiek lid

    Mijn zoontje is nu iets meer dan een week oud en de BV loopt niet helemaal van een leien dakje. Nu had ik dat ook niet verwacht - Rome is ook niet op één dag gebouwd - maar heb toch een paar vraagjes en vraag me af of ik sommige dingen niet fout doe. Als er geen echte beterschap in zit, dan ben ik van plan om een lactatiekundige te bellen zodat zij even kan kijken wat ik eventueel fout doe. Maar eerst even hier proberen.

    De eerste dagen na zijn geboorte ging het echt niet goed en de kraamverpleegkundige raadde tepelhoedjes aan. Met die tepelhoedjes ging alles als een trein (zat na een dag of 6 alweer op geboortegewicht), maar ik wil van die dingen af omdat ze maar als tijdelijke oplossing zijn ingeschakeld.

    Sinds een paar dagen probeer ik dus zoveel mogelijk te voeden zonder tepelhoedjes, maar ik merk een duidelijk verschil tussen met en zonder tepelhoedje.

    MET:
    -hapt direct en houdt vast
    -moet niet in borst "geduwd" worden
    -blijft 10-15 mins doordrinken
    - neusje vrij zonder hulp

    ZONDER:
    - hapt en laat los, hapt en laat los, hapt en laat los
    - moet in borst "geduwd"worden
    - draait vaak hoofd weg
    - lijkt na een hele korte tijd in slaap te vallen en is niet meer wakker te krijgen om verder te drinken
    - moet neusje vrij houden

    Voorlopig maak ik me niet al te veel zorgen omdat hij genoeg plas - en poepluiers produceert, maar vraag me toch af of ie genoeg binnenkrijgt zonder het tepelhoedje. Zeker na een middag als gisteren waar ie maar bleef komen (en denk dat het iets te vroeg is voor regeldag? Was ook alleen maar 's middags).

    Ik denk dat het een probleem van aanleggen is. Lees nu ook overal dat je babies net NIET in de borst mag duwen, terwijl me dat door de kraamverpleegkundige wel verteld is (nu ja, de tweede die ik had). Dus misschien dat het daar aan ligt...

    Zo, heel verhaal, maar als iemand ervaringen/tips/... heeft: bedankt!
     
  2. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    Afbouwen van tepelhoedjes is altijd een goed idee mocht het gaan.
    Zou hiervoor gewoon hulp inschakelen.
    Neusje vrijhouden kun je ook doen door de billen van je kind dichter naar je toe te trekken.
     
  3. jingels

    jingels VIP lid

    8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Hoi iris,

    In het begin is het idd even zoeken.
    Ik zie dat je kind 9 dagen is? Rond dag 10 hebben ze een regeldag dus dit zou heel goed kunnen.

    Borstvoeding zonder tepelhoedjes heeft altijd de voorkeur, de lipjes moet naar buiten gekruld zijn, de kin in de borst, dan is het neusje vrij.
    In het begin kunnen de babies overigens wel 10-12x op een dag komen voor de borst, soms nog wel vaker, dus dat is niet ongewoon.

    Als je productie op gang is dan is het van belang dat je borst 1 aanbiedt, zolang laten drinken als je kind wil, dan boertje/schone luier, en dan borst 2 als toetje. Bij de volgende voeding de laatste borst als 1e aanbieden.

    Bedenk dat ze de eerste maanden heel veel mamahonger hebben, en dat ze maar 1 signaal hebben om je aandacht te krijgen namelijk huilen.
    Je kind lekker veel bij je nemen bijv. in een draagdoek, en aanleggen bij vraag.

    Misschien heb je de gelegenheid om een lk in te schakelen tel.nrs vind je op het borstvoedingsforum.
     
  4. Premama

    Premama Actief lid

    19 jul 2007
    466
    0
    0
    Zuid-Holland
    Weet je wat ik zo goed vind? Je let heel erg goed op je kleintje en kunt goed beschrijven wat er gebeurt. Goed hoor!

    Ik zou niet te erg stressen om van het tepelhoedje af te komen en voor het afbouwen zou ik wel even een lactatiekundige spreken als ik jou was. Evt hier via het forum als het voor jou geen haast heeft, of via www.borstvoedingsforum.nl

    O ja, en dag 10 staat juist heel erg bekend als regeldag....

    Succes ermee!
     
  5. IrisB

    IrisB Fanatiek lid

    Bedankt voor jullie reacties.

    We hebben maandag besloten om een lactatiekundige te bellen. Ik voel regeldagen aankomen en dan wilde ik daar wel klaar voor zijn. Maandagavond is ze langs geweest en ik bleek al een heel deel goed te doen. Er waren wel een aantal kleine dingen die beter konden en die bij elkaar opgeteld echt een wereld van verschil maken. Toen de lk er was, dronk ie -typisch- trouwens voorbeeldig.

    Juist gebruik van voedingskussen bijvoorbeeld :rolleyes: Ik dacht al bij mezelf dat ding heel erg nuttig was tijdens m'n zwangerschap, maar tijdens het voeden had ik er vooral last mee. Als dan blijkt dat het ding helemaal verkeerd ligt... Nu ja.

    Gisteren een hele dag gevoed zonder tepelhoedje. Helse vooravond/avond gehad met een Ewout die elk uur/anderhalf uur kwam en dan vanochtend alleen maar wou slapen. Maar m'n voeding van halftien ging goed.

    Hoop dat we nu de goeie weg blijven opgaan. Lk heeft iig goed geholpen, zeker voor m'n zelfvertrouwen en dat was ook nodig omdat ik er vandaag voor het eerst helemaal alleen voor sta. Soit :D
     
  6. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    Super toch ! Als je al veel goed doet is dat ook wel eens fijn om van een prof te horen.
    En idd een lk heeft soms makkelijk uit te voeren tips waar je reuze mee geholpen bent. Tenminste dat is mijn ervaring.
     
  7. jingels

    jingels VIP lid

    8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Nou Iris, wat goed!
    Gewoon lekker doorgaan, en voor klaagzangen kom je maar lekker hier je verhaal doen, dat hebben we allemaal gedaan! ( en soms nog wel eens ;) )
     

Deel Deze Pagina