opstook protocol vloerverwarming

Discussie in 'De lounge' gestart door brownielover, 27 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. brownielover

    brownielover VIP lid

    9 mrt 2009
    7.551
    2.536
    113
    Nederland
    Hoihoi!

    Gisteren is er in ons nieuwe huis vloerverwarming geplaatst (gefreesd in beton). Nu zei die man dat we het opstook protocol pas moeten uitvoeren zodra de pvc vloer gelegd is.

    Echter zei de man waarbij we de vloer hebben gekocht, en ook een ander waarbij we een offerte hadden opgevraagd, dat we eerst moesten opstoken voor de vloer gelegd werd.

    Op internet lees ik dat het opstook protocol pas van start kan 28 dagen nadat de dekvloer is geplaatst. Dan zitten we lang in de kou.

    Wie weet welke informatie klopt? Wat hebben jullie gedaan?

    En hebben jullie het met 1graad per dag opgewarmd of 5 graden per dag?

    Groetjes:)
     
  2. floppie888

    floppie888 Bekend lid

    3 sep 2014
    793
    549
    93
    Ons werd gezegd dat we 6 weken na het leggen van de vloer moesten wachten voordat we de vloerverwarming mochten gebruiken. We hebben daarom bewust de verwarming en vloer laten leggen in mei, zodat we niet in de kou zouden zitten.

    We hebben het toen met 5 graden per 2 weken opgehoogd.
     
  3. flipflop

    flipflop Fanatiek lid

    4 dec 2010
    3.180
    936
    113
    Zuid-Holland
    O zo dan, dat is wel erg lang! Ik krijg ws in februari de sleutel van mn nieuwbouwwoning waarin al vloerverwarming is geïnstalleerd. Ik wil binnen vier weken erin trekken ivm dubbel huur ect. Dan zou ik dus moeten verhuizen en dan pas aantal weken nadat we er met alle meubels ed al in wonen de vloer pas laten leggen?? Lekker koud wordt dat in februari! :( heb ook nog vloerverwarming op beide verdiepingen
     
  4. TotalBella

    TotalBella VIP lid

    11 apr 2019
    6.553
    6.246
    113
    Nee dat schrijft ze niet, er staat dat je na het leggen van de vloer 6 weken moet wachten met de vloerverwarming aan te zetten. De vloer kan je meteen al leggen.
     
    flipflop, Bailey07 en floppie888 vinden dit leuk.
  5. Madelie

    Madelie VIP lid

    14 jun 2014
    11.381
    8.487
    113
    Heb je naast de vloerverwarming geen andere verwarming dan? Ik dacht altijd dat vloerverwarming extra is.
     
  6. lynole

    lynole Fanatiek lid

    22 nov 2014
    1.372
    560
    113
    Vrouw
    Het protocol moet je opstarten als je vloer nog niet ligt dan zijn vallen eventuele scheuren op en kan er nog worden gerepareerd.

    Bij ons is het advies om de temp van de cv installatie per 24 uur 5 graden omhoog te zetten. En hem als hij temp van 40 heeft bereikt hem daar
    minimaal 24 uur op te houden en dan ideaal gezien het het aantal dagen als het aantal centimeter dat de dekvloer dik is. 4 cm is 4 dagen zeg maar.

    @flipflop het is belangrijk om te weten wanneer de dekbloer wordt gelegd. Vaak is dat al even voordat de woning wordt opgeleverd. Dan hoef je niet eerst 28 dagen te wachten maar kan je t opstarten als je de sleutel krijgt.
     
    flipflop vindt dit leuk.
  7. floppie888

    floppie888 Bekend lid

    3 sep 2014
    793
    549
    93
    Inderdaad de vloer kan je laten leggen en er meubilair opzetten. Maar de verwarming dus nog niet aanzetten.
     
  8. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    #8 Paardenbloem, 27 sep 2020
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 sep 2020
    Ik zou dit toch nog met beiden overleggen en aangeven dat je tegenstrijdige adviezen krijgt. Als er achteraf iets mis is gegaan, kan je maar beter zeker weten gedaan hebben wat zij zeiden.
    Want hier zegt toch iedereen iets anders:o:

    Wij hebben momenteel een scheurende tegelvloer en hier wijst dus iedereen naar elkaar, de tegelzetter, de leverancier, degene die de vloerverwarming heeft aangelegd etc.
     
    Marsepein vindt dit leuk.
  9. brownielover

    brownielover VIP lid

    9 mrt 2009
    7.551
    2.536
    113
    Nederland
    Ik ga morgen even bellen met de vloeren man, vandaag zijn ze dicht. zaterdag is er dus gefreesd, vandaag word ie dicht gesmeerd en de 14e word ie geëgaliseerd. vloer leggen staat gepland op 16 en 19okt. dit allemaal in overleg met de vloerenwinkel die toen aangaf meteen te moeten opstoken. maar als ik het zo lees is dit dus te snel?
     
  10. Kraanvogel

    Kraanvogel Bekend lid

    29 apr 2017
    704
    1.023
    93
    Wij hebben een keer in november nieuwe vloerverwarming laten leggen. Was echt fantastisch dat we ergens in januari weer de verwarming aan mochten zetten. Idd in het begin ook nog zo laag.

    Veel verbouwd samen maar dit viel in onze categorie ‘niet slim’. We woonden er nl al. Nu was het een dubbel huis dus alsnog boven kunnen wonen maar wel gedoe.
     
  11. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    16 apr 2016
    3.954
    1.583
    113
    Het beste is het opstookprotocol te doorlopen voor de vloer gelegd wordt, en daarna nog een keer. Afhankelijk van wat voor een vloer je haat leggen zal daar wel een verschillende wachttijd op zitten. Bij ons worden vandaag de tegels gelegd en wij moeten dan 2 weken wachten om het uit te voeren. Onze ketel heeft trouwens een programma om automatisch het protocol uit te voeren, dus ik weet niet met hoeveel graden dat gaat per dag/week.
     
  12. Bailey07

    Bailey07 Fanatiek lid

    8 okt 2010
    3.165
    1.740
    113
    Wij vorig jaar januari inderdaad en pas na een maand was ons huis weer op temperatuur, kanonne haha. Gelukkig was het toen een hele milde januari maar ik was niet heel blij ;) . Niet echt over na gedacht maargoed... het is goed gekomen gelukkig
     
  13. brownielover

    brownielover VIP lid

    9 mrt 2009
    7.551
    2.536
    113
    Nederland
    Oh dat opstoken en voor het op temperatuur is duurt wel lang dus. Wij dachten nu dus op te moeten stoken, en dat dat dan klaar is rond 14 okt. We trekken er de 19e in. We hebben gelukkig wel een electrische kachel, dan doen we die maar aan.

    @Leolove we krijgen een pvc vloer. Ik weet niet of dat met opstoken verschilt van een tegelvloer?
     
  14. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.429
    4.855
    113
    Vrouw
    Wij hebben ook pvc, is al een heel aantal weken geleden gelegd en zijn nu nog langzaam aan het opstoken. Bij ons het is 0.5 Gr per dag! Je mag wel beginnen op de temp. Die het binnen al is.

    Toch zou ik het nog even overleggen als ik jou was. Want als het nog niet goed droog is je vloer is het echt schadelijk! Ik dacht dat ze ons aanraadde om na 6 weken te beginnen met opstoken, maar als het kon liever nog later. Daarom hebben wij ook van het voorjaar er voor gekozen om de vloer te doen en niet in de winter
     
  15. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.859
    7.805
    113
    Amsterdam
    Ik zou echt die 6 weken aanhouden vanaf het leggen van je vloer. Zou daar geen risico meenemen. Hebben jullie overal vloerverwarming of boven niet? Als je het boven niet hebt heb je dat dan laten splitsten zodat je het boven wel warm kan laten stoken als het beneden op temp is volgens de thermostaat. Zo niet zou ik je dat nog adviseren. Anders krijg je het in de winter nooit warm boven.
     
  16. Bailey07

    Bailey07 Fanatiek lid

    8 okt 2010
    3.165
    1.740
    113
    Wij hebben ook pvc dus daar zal het verschil niet in zitten. Die buizen moeten gewoon langzaam worden opgewarmd ivm scheuren. Dus je zal geduld moeten hebben ;) De timing is wat vervelend en toch went het vrij snel. De weken zijn zo voorbij joh. Paar extra dekentjes en kaarsen ;)
     
  17. brownielover

    brownielover VIP lid

    9 mrt 2009
    7.551
    2.536
    113
    Nederland
    Ik ga morgen nog even bellen inderdaad wanneer we nu moeten beginnen. boven hebben we gewoon nog radiatoren maar of dat gesplitst is geen idee ook. ga ik ook even na vragen.
     
  18. lynole

    lynole Fanatiek lid

    22 nov 2014
    1.372
    560
    113
    Vrouw
    Pas je de temperstuur op de ketel ook aan?
     
  19. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.429
    4.855
    113
    Vrouw
    Heb het net even aan m'n man gevraagd want die regelt dit allemaal. Ben het alleen alweer vergeten over welke 2 temperaturen hij het had :p. Maar de 1 gaat met 5 Gr omhoog en de andere 0.5 gr.
     
  20. Jessi79

    Jessi79 Fanatiek lid

    4 jan 2012
    4.550
    2.406
    113
    Nee hoor dat kan gewoon de enige verwarming zijn, dat hebben wij ook. Ik zou ook geen andere manier van verwarmen weten bij een gasloze nieuwbouwwoning, behalve de campingkachel.
     
    Madelie vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina