Opties zwemles en school

Discussie in 'Aangeboren afwijkingen' gestart door Vlinder84, 30 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vlinder84

    Vlinder84 Niet meer actief

    Hij is wéér hondsberoerd :( Het is een kwakkelwinter maar onze oudste zoon pakt alles veel heftiger mee dan de rest. Ook klaagt hij veel over school, daar schreef ik eerder al over. Hij zit op het sbo ivm pdd-nos. En hij komt niet mee, zegt steeds dat hij niet meer naar school wil en ondanks meerdere gesprekken met juffen en ib'er geen succesvolle aanpak gevonden. Hij komt overspannen en uitgeput over. Donderdag kwam de juf een beetje geirriteerd naar mij toe om te klagen over zijn werkhouding. Hij had gezegd dat hij ziek was maar de juf heeft mij niet gebeld!! Eenmaal thuis bleek hij koorts te hebben en hij ligt sindsdien voor pampus op de bank. Ik heb er zo de pest in :( ik ben geneigd om hem naar een andere onderwijsvorm te sturen. Maar er is enkel focus op leren op manieren die hij niet kán. Hij loopt volgens de juffen ernstig achter maar scoorde bijna foutloos op de citotoets ;) hij spreekt Engels omdat hij dat wílde leren. Hij tekent sinds zijn 3e zo bijzonder gedetailleerd maar is daar sinds hij naar school gaat het plezier in verloren. Het voelt zo hopeloos dat mijn kind zoveel kán maar het moet op 1 manier en die past niet bij hem. Heeft iemand ervaring met alternatieve scholing voor een kind met ASS?

    En dan zwemles. Hij is 8 en zit al ruim 2 jaar op zwemles en het schiet niet op. We betalen er 60 euro pm voor ivm kleinere groep maar we zien geen enkele voortgang. Ook krijgt hij er vaak verkoudheidjes etc van mee. Hoe doen jullie dit met jullie kinderen met een ontwikkelingsachterstand? Hij moet van ons kunnen zwemmen! Dat diploma kan me gestolen worden, als hij maar niet verdrinkt als hij ooit in het water valt ofzo. (edit: een achterneefje van ons is 3 jaar geleden verdronken dus dit is een grote angst voor ons, zeker omdat autistische kinderen vaker verdrinken ivm dwalen).

    Ik moet erbij vermelden dat ik instantie-moe ben. Het heeft nooit ook maar iets geholpen en thuis gaat het goed! Ik zou hem het liefst thuisonderwijs geven maar dat geeft teveel druk op mij ivm eigen bedrijf. Ik geniet erg vd momenten dat mijn kinderen naar school gaan ;) maar dan is het wel een vereiste dat hij het naar zijn zin heeft! Anders zit ik ook niet lekker thuis te werken. Wat is nu wijsheid?
     
  2. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.144
    1.066
    113
    Wat vervelend dat het niet lekker loopt!

    Helaas ervaring met 'niet-passend-onderwijs' en dat drukt idd een heftige stempel op je kind :(. Je post roept wat dat betreft een hoop vragen bij me op. Wordt hij ondervraagd? (sbo is gemiddeld genomen voor leerlingen met leerproblemen en niet altijd de beste plek voor ASS-kinderen... zeker als intelligentie hoger ligt) Wat gaat er precies niet goed dan in de klas? Wat is precies 'zijn' manier van leren en waarom kan de school daar geen gebruik van maken? Is hij al eens in de klas geobserveerd door psycholoog/orthopedagoog? Wordt hij overprikkeld op school? Is er te weinig aandacht/maatwerk voor zijn autisme? Dit zijn dingen waar ik met school meer duidelijkheid over zou willen hebben, want als hij overspannen overkomt dan gaat er duidelijk iets helemaal niet goed en moet er een oplossing komen. Is cluster 4 (SO gericht op autisme) nog een optie? Wat stelt school voor als oplossing?

    Je zou ook kunnen overwegen (als je er met school niet uitkomt) een onderwijsconsulent in te schakelen en te helpen zoeken naar een passende plek.

    Wat betreft zwemles, ook daar zou ik me afvragen waar het probleem zit. Te veel afleiding, te veel prikkels? Motorische problemen? Wat zegt de zwemschool daar over? Als het in een kleine groep niet werkt, dan zou priveles (met iemand met affiniteit voor 'speciale' kinderen) nog een optie kunnen zijn.

    Onze zoon heeft 1-op-2 zwemles gehad en is daarmee zo ver gekomen dat hij zich zonder drijfmiddelen boven water kan houden, maar voor het echte diploma moest hij bij die school door naar een grote groep en toen hield de vooruitgang meteen op, dat kon hij niet aan. Zwemschool was ook eerlijk naar ons toe (prettig!) dat ze zagen dat ze hem niet naar een diploma zouden kunnen leiden. Toen ging hij naar een andere school waar hij schoolzwemmen krijgt, dus wij hebben ons verder niet meer verdiept in alternatieven. Hij heeft dit nu een jaar en we hebben nog niet gehoord dat hij klaar is voor een diploma (totaal nu 3 jaar les gehad), maar we hopen dat de aanhouder wint. Hij heeft een groot probleem met het automatiseren van de bewegingen. Als hij even afgeleid wordt, dan 'vergeet' hij te zwemmen ;), dus hij heeft heel, heel veel herhaling nodig om iets eigen te maken...

    Succes met je zoektocht!
     
  3. Mamzie

    Mamzie VIP lid

    29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    Ai balen zeg :(
    Snap wel hoe je je voelt. Heb 2 kids. Beide autisme en lichamelijke problemen. Beide op sbo en hebben het daar ook moeilijk.
    Wij hebben gelukkig wel dat de juf en ib-er goed meedenken en observeren en samen overlegd met hun psycholoog hoe hun beter te helpen. Zo mag mijn jongste apart zitten als hij dat wil. Is zijn tafeltje leeg, heeft ie knauw materialen, hoeft ie geen handje van een ander kind vast te houden in de rij en krijgt nu op zijn tafeltje aanvullende picto's om hem meer te helpen en dingen voorspelbaarder te maken.

    Voor de oudste gaan we nu kijken of hij op de woensdagen helemaal thuis kan zijn omdat hij zo ontzettend moe is.

    Als ze hier niet verder komen wordt voor ons de volgende stap cluster 3 school voor langdurig zieke kinderen.
    Misschien ook iets voor jouw zoontje?

    Voor zwemles. mijn kids kregen/krijgen aangepast zwemles. Is een instantie voor kinderen met gedragsproblemen ( autisme, adhd ) en/of lichamelijke problemen ( spierziekte etc )
    Ze krijgen 1 op 1 les en kunnen een aangepast zwemdiploma halen ( wat wel geld als echte zwemdiploma )
    De kosten zijn zelfs goedkoper dan reguliere zwemles.
    Misschien is er ook wat bij jullie in de buurt. Hier heet het VAS ( vereniging aangepast sporten )

    Sterkte!!
     
  4. Uuz

    Uuz VIP lid

    8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ik weet niet waar je woont, maar hier in Amsterdam is er o.a. 'de oerbron' die ook aangepaste zwemlessen geven voor kinderen en volwassenen met verschillende beperkingen.

    Mbt school zou ik ook een onderwijsconsulent raadplegen. Misschien is je kind wel beter op zn plek op een reguliere (b.v. vrije- of montessori-) school met een rugzakje?
     
  5. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.248
    5.202
    113
    Wat is zijn iq? Ik zou ook denken aan cluster 4, hoewel ik heb begrepen dat ook daar veel verschil in kan zitten.
    Mijn zoon zit op cluster 3 (zmlk) en hier hebben ze schoolzwemmen, de klas van mijn zoon doet hier niet aan mee, maar ze gaan wel met de kinderen naar een therapiebad. Maar de normale klassen hebben dus wel zwemmen.
    Als het weer beter gaat met mijn zoon (momenteel gaat het heel slecht) dan gaat hij met papa als begeleider bij een sportclub voor mensen met een beperking zwemmen, is geen zwemles, maar hopelijk leert hij zich wel redden dan.
    Maar passend onderwijs is er niet voor mijn zoon, hij zit totaal niet op zijn plek, maar tot nu toe wel de beste plek die we hebben kunnen vinden....
     
  6. Vlinder84

    Vlinder84 Niet meer actief

    Bedankt voor jullie reacties. Hij begon net op de knappen, maar heeft vanmiddag de hele auto ondergespuugd. Dat heerst, maar echt, hij kan het er niet bij hebben. Hij is zo vreselijk mager en bleek :( Morgen weer naar de ha, maar die kan ook niet veel doen. Zo kreeg hij zalf voor zijn neus (hij veegt dat obsessief af en dat werd dus krentenbaard) maar daar ging hij ontzettend van gillen. Hij werd helemaal hysterisch! Antibiotica is altijd een drama, dat spuugt hij meteen weer uit. Pillen, drankjes, inentingen etc: onmogelijk zonder hem vast te binden. Ik maak me zo'n zorgen. Ik heb nog gevraagd naar die speciale drankjes, vol calorieen en vitamines ed. Maar die zijn heel dik en slijmerig, dat zal hij nooit opdrinken. Smoothies drinkt hij wel af en toe, maar meestal zitten er velletjes ofzo in en dat is een grote no-go.

    Wbt school en zijn IQ: deze is gemiddeld 83. Maar volledig disharmonisch dus niet betrouwbaar. Zijn ratio is 96 en dus gemiddeld, zijn verwerking is 70, dus zeer zwak begaafd. Wat voor hem passende scholing zou zijn? Idd meer in de trant van vrije school, maar dat is niet goed voor hem. Hij zit nu in een klas van 10 kinderen met 2 juffen. Hij zit vaak apart omdat hij daar zelf om vraagt. Hij heeft een koptelefoon, een wiebelkussen, een verzwaringsvest en een bijtketting. Voor hem zou het fijn zijn als hij spelend kon leren. Dus niet klassikaal, maar bewegen, naar buiten, spelen, rennen. Maar ja, dat bestaat bij mijn weten niet. Niet voor deze doelgroep in elk geval.

    Ik heb inmiddels contact gezocht met een zwemschool voor beperkte mensen, maar heb nog geen reactie gekregen.
     
  7. Victoria30

    Victoria30 Fanatiek lid

    1 nov 2016
    2.082
    320
    83
    Vrouw
    Ik heb er geen ervaring mee, maar ik zie dat je aardig wat geld kwijt bent aan zwemlessen. Ik lees met wat googlen dat je vanuit de zorgverzekering of pgb vergoeding zou kunnen krijgen als privé lessen nodig zijn vanwege een beperking. Misschien de moeite waard om even te onderzoeken hoe dat precies zit.
     
  8. Uuz

    Uuz VIP lid

    8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ach wat sneu, beterschap. Lust hij kippenbouillon? Gezond en ook vrij vet.
    Ik maak 'm zelf (je huis gaat heel lekker ruiken), ongeveer deze: https://www.okokorecepten.nl/recept/chefs/jamie-oliver/jamie-oliver-kippenbouillon
     
  9. Mamzie

    Mamzie VIP lid

    29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
  10. Vlinder84

    Vlinder84 Niet meer actief

    Krijgen ze dit obv autisme? Het is zo lastig met eten! Zelfs zijn lievelingseten gaat er met moeite in. Altijd zo geweest :( gelukkig neemt hij zijn vitaminepillen graag en ik heb probiotica gekocht die hij wel wil slikken. Maar hij heeft gewoon méér nodig. En ik baal ervan dat de ha het steeds aan wil kijken. Het is niet normaal hoe mager hij is. Je kunt zijn ribben tellen. Soep wil hij alleen van oma. En als daar dan een keer iets onverwachts in zit of iets in ziet drijven bv groente, is het meteen klaar.
     
  11. Mamzie

    Mamzie VIP lid

    29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    Erik kreeg toen drinkvoeding omdat hij bijna helemaal stopte met eten en drinken door overprikkeling.
    Hij begon steeds meer af te vallen.

    Maar hij heeft het nog een hele tijd erbij gekregen ookal ging ie weer eten. Hij is altijd te klein en te mager geweest. Hij heeft ruim 2 jaar de drinkvoeding gekregen.

    Je kunt naar een dieetiste gaan wat wij toen ook hebben gedaan voor tips om hem te laten aankomen. We hebben toen veel tips gekregen maar het hielp helaas niet voldoende. Vandaar dat ze toen drinkvoeding voorschreef.
     
  12. Vlinder84

    Vlinder84 Niet meer actief

    Ok nou dan ga ik een verwijzing voor een diëtiste vragen :) bedankt!
     
  13. jongenmeisje

    jongenmeisje Bekend lid

    2 jan 2012
    838
    0
    0
    Een dietiste kan bij aanvullende drinkvoeding een proefpakket bestellen .
    Rijk je zijn eten al aan? Dwz met name vetten toevoegen bv extra klontje boter door bv stamppot. Becel gold als smeerboter. Ingeklopte slagroom kun je toevoegen aan chocomel en drinkyoghurt. Fantomal kun je kopen dat is een calorienpoeder wat je aan dranken toevoegt. Wat eet hij graag? Heeftbhij misschien graag vlees of kaas dan kun je dat ook extra aanbieden als tussendoortje evenals noten

    Hoelang en zwaar is hij. Wat is zijn bmi?

    Wb school heb ik helaas geen enkele tip voor je
     
  14. Vlinder84

    Vlinder84 Niet meer actief

    Dat doe ik idd. Voor hem en zijn broertje bak ik alles in biologische roomboter, ze krijgen volle kwark met fruit als toetje, volle melk etc. Noten zoals cashewnoten en walnoten geef ik regelmatig. Hij eet gelukkig weer een stuk beter sinds hij helemaal opgeknapt is :) Drankjes en poedertjes enzo weigert hij, daar is hij niet mee te foppen. Hij drinkt het liefst water en 2 glazen melk per dag. Limonade, smoothies, of sapjes enzo houdt hij niet van. Daarbij ben ik wel geneigd hoor om chocomel enzo te geven, maar dat is niet heel gezond natuurlijk.

    Hij is 135 cm en weegt nu zo'n 24 kg. Zijn bmi is 13,2, net aan ondergewicht. Maar niet heel vreselijk zo te zien...
     
  15. jongenmeisje

    jongenmeisje Bekend lid

    2 jan 2012
    838
    0
    0
    Ik geef wel elke dag chocomel maar dan wel gemaakt van volle melk en cacao ( gee nesquik) suiker en daarbij dan nog slagroom. Enkele keer als we ergens zijn of naar toe gaan neem ik zo'n pakje mee. Noten worden hier niet gegeten maar zou ik als ik jou was dagelijks doen.

    Je hebt ook toetjes bomvol calorien accepteerde hij die? Dan kun je daarmee afwisselen met de kwark en fruit. Je kunt trouwens ook Fantomalt door de kwark doen dat proeft hij niet maar zijn wel meer calorien
     
  16. Vlinder84

    Vlinder84 Niet meer actief

    Een goed gesprek gehad vandaag op school. Hij heeft zijn cito bijna foutloos gemaakt :$ blijkbaar blijft er toch veel hangen, ook al doet hij amper mee in de klas. De juffen zeiden verbijsterd te zijn, op een positieve manier, omdat ze zich zorgen hadden gemaakt om zijn werkhouding en of hij wel iets meekreeg.

    Dat dromen en toch goed scoren op testen herkennen mijn man en ik allebei wel. In de klas verveelden we ons en dat zien we nu bij onze zoon ook. Ik heb gevraagd of hij niet op kan letten in de klas dat het te makkelijk is. Hij zei dat toen hij net in groep 3 begon, hij alles heel graag wilde leren. Toen lette hij goed op. Maar al snel werd het te saai. Hij had toen een som bedacht voor de juffen en zij moesten er heel lang over nadenken haha. Het rainman effect: zo autistisch als een klontje, maar op bepaalde vlakken heel gefocust. Morgen of vrijdag komt een pedagoog observeren in de klas.
     
  17. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    Mijn zoon met klassieke autisme zit nu 2,5 jaar op zwemles en nu alweer 12 lessen bandje 7 en nog veel op rood ( nu bandje 7. Normaal 10 lessen tot a en dan diploma training a max 10 lessen).
    Nu is hij bezig met onderzoeken en er is gewoon totaal geen automatisering. Heb dus besloten te stoppen. Hij vind het niet meer leuk en ik heb gisteren de knoop doorgehakt. Wat een rust. Het is prima zo.
    Wellicht dat ik het nog ga oppakken maar dan wel met privé lessen en niet meer groots.
    Dochter zat op zelfde zwemschool en had in 18 maanden a, b en c. Dat is het gemiddelde daar dus daar ligt het niet aan.

    Kwa geld maakt het niet eens veel uit. Wat nodig is is nodig maar als het niet haalbaar is houdt het op.
     
  18. Uuz

    Uuz VIP lid

    8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Je kan ook zelf chocomelk maken, met een pak rauwe cacao en wat honing erdoor is het best gezond!
     

Deel Deze Pagina