Opvang combineren, kdv en gastouder?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door debq, 30 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.749
    736
    113
    We zijn druk bezig met voorbereidingen om te verhuizen in april 2019. We gaan in een klein dorp wonen waar maar 1 kleine school zit en 1 kdv, deze zit in hetzelfde gebouw als de school. De meiden gaan nu 3 dagen in de week naar de opvang en dat willen we ook zo houden. Het kdv in het dorp is maar 3 dagen per week open, dus de dagen dat M naar de opvang gaat moeten hier op aangepast worden. Ruilen is hierdoor ook niet mogelijk. Als ze straks naar de BSO gaat is het ook puzzelen omdat deze maar 2 dagen in de week open is.
    Omdat we straks in zo’n klein dorp wonen willen we wel heel graag dat M ook gewoon daar naar de opvang gaat, we hadden hier ook een fijn gevoel bij tijdens de rondleiding. Maar het feit dat er geen flexibiliteit is qua dagen, én dat we straks voor de BSO ook nog iets moeten regelen blijft aan me knagen. Nu had ik bedacht om M 2 dagen per week naar het kdv te laten gaan en dat er 1 dag in de week een gastouder bij ons thuis komt. Eventueel ook om wat huishoudelijk dingen te doen.
    Wie heeft er een een combinatie tussen kdv en gastouder thuis of wie weet of dit überhaupt mogelijk is. En dan bedoel ik eerder het praktische deel, zijn hier wel mensen voor te krijgen.
     
  2. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.294
    113
    Ik ken heel veel mensen die een combinatie van verschillende manieren van opvang doen, bijvoorbeeld kinderdagverblijf met Go of kinderdagverblijf met oppas aan huis , Kan prima hoor. Bij een gastouder aan huis moet je wel eenmalig je huis laten keuren door de gemeente, het moet dan aan bepaalde regels qua veiligheid en dergelijke voldoen. Per gemeente geldt hier een bepaald bedrag voor. Ik weet dat in onze gemeente dit € 750 is! En volgens mij moet je bij elke nieuwe gastouder/oppas aan huis die je zou willen inhuren dit opnieuw laten doen, vreemd genoeg. Dus wie weet is het aantrekkelijker financieel dan voor jou om het zwart te doen, dus een oppas aan huis.
     
  3. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.749
    736
    113
    Zwart wil ik het liever niet doen, ten eerste omdat ik dat niet kan maken met het werk wat ik doe. Ten tweede omdat ik toch het idee heb dat het wat vrijblijvender kan zijn.
    Wel goed om te weten dat je huis dan gekeurd moet worden. Op zich raar omdat je er al woont, maar goed. Dat zou dan ook op tijd geregeld moeten zijn, dank je!
     
  4. Mama&Go

    Mama&Go Actief lid

    5 mei 2017
    305
    107
    43
    Vrouw
    Zwart zou ik ook niet aan raden, ik zou het gewoon wit doen.
    Je kunt nu al informeren bij gastouderbureau's of op gastouder + woonplaats.
    Ik vind het geen rare combi go en kdv. Toen ik nog go aan huis was had ik ook kinderen die het combineerde met 1 dag Kdv (ik 2 Kdv 1) en met psz.

    De legeskosten hangen af van de gemeente waar je woont, soms betaal je niks en in sommige plaatsten heel erg veel. Dat is helaas niet eerlijk. Het is idd wel zo dat als je go stopt en je krijgt een nieuwe dat je die kosten weer hebt.

    Ik weet wel dat een hele dag makkelijker in te vullen is dan als je maar een paar uur bso opvang zoekt. Hangt ook af van de dagen ma-di-do zijn populaire dagen.
     
  5. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.749
    736
    113
    Qua dagen maakt het gelukkig niet veel uit, we hebben ma altijd opvang nodig maar dan is t kdv/BSO open. De 3e dag kunnen we wel omheen plannen. Het is voor wanneer M ook naar school gaat de bedoeling dat de gastouder dan meer dan alleen de BSO uren in huis is om ook wat huishoudelijke klusjes te doen. Tenminste, dat lijkt ons ideaal...
     
  6. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.597
    13.150
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Het GOB wat hier in de regio heel goed staat aangeschreven heeft gewoon een eigen keuringslijst. De bemiddelingsmedewerker loopt dan alle punten na en vinkt af waar je huis al aan voldoet. Waar het nog niet aan voldoet moet je binnen een wettelijke termijn op orde stellen.
    Dus er komt helemaal geen gemeentekeuring van 750 euro aan te pas hier.

    Ander iets: wij wonen ook in een klein dorp, met hiernaast een groot dorp wat qua inwonersaantal dicht tegen een stad aan ligt. Onlangs hebben we bij beide dorpen geinformeerd naar een gastouder. Helaas 0 op het rekest (waardoor de baan die ik aangeboden had gekregen niet door kan gaan :( ).
    Wat blijkt: tegenwoordig moet je als gastouder minimaal een geschikt diploma mbo2 hebben. Het punt is alleen: nu al die go's dat hebben, gaan ze bijna allemaal zelf in de kinderopvang aan de slag (want dat mag ook met zo'n diploma), dus haast geen gastouders meer te krijgen... :rolleyes:
    Lekker handig he? Niet dus.... :confused:

    Ik zou in ieder geval gauw op zoek gaan naar een goed aangeschreven GOB en dan eens goed informeren wat de mogelijkheden zijn!
     
  7. Mama&Go

    Mama&Go Actief lid

    5 mei 2017
    305
    107
    43
    Vrouw
    Wat jammer dat je baan niet door kon gaan, was go/Kdv geen optie?
     
  8. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Ik denk dat je dan echt wat anders moet zoeken dan een GO. Jij wil dat straks de GO huishoudelijke hulp en oppas tegelijk is. Dat kán in sommige gevallen, maar daar zijn ook weer regels aan verbonden. Een Go komt natuurlijk niet om 1300 naar jouw huis om daar de boel aan kant te maken om om 1530 de kinderen uit school te halen.
    Ik zou dus gewoon voor een go kiezen, niet aan huis, een een hh voor aan huis.
     
  9. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.597
    13.150
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Nee helaas. GO's zijn dus niet beschikbaar hier (zie mn eerdere bericht) en de baan was zó flexibel dat zelfs een KDV dat flexibele opvang biedt niet aan zúlke flexibiliteit kan voldoen :(

    Edit: o je bedoelt een combi? Nee dat dus ook niet. Zie antwoord op waarom een GO niet kan hier.
     
  10. Mama&Go

    Mama&Go Actief lid

    5 mei 2017
    305
    107
    43
    Vrouw
    Nee bedoelde gastouder bij haar zelf thuis, maar ook daar te flex voor waarschijnlijk.
    Wel jammer dat je het daarom moest laten schieten.
     
  11. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.900
    7.617
    113
    Wij hebben wel een combi gehad van GO/BSO/KDV maar nooit GO aan huis. Zeker voor BSO zijn die bijna te vinden, te weinig uren om een fatsoenlijk salaris mee op te halen. Als ze in hun eigen huis werken kunnen ze met kinderen opvangen, en dus meer inkomsten.
     
  12. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.597
    13.150
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Elders of hier thuis, ze zijn gewoon niet beschikbaar hier :(
     

Deel Deze Pagina