oppas voor avondje uit?

Discussion in 'Oppas en kinderopvang' started by Druif78, Oct 31, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    wij hebben op dit moment buiten het KDV geen oppas voor ons zoontje. Voor de ene keer dat we een feest hadden of een uitje 's avonds hebben we onze (schoon) ouders geregeld, maar nu komen we toch op het punt dat we weer wat meer dingen hebben en ondernemen maar ik wil m niet elke keer bij mn (schoon) ouders droppen, zij vinden het af en toe heel erg leuk, maar ik voel me bezwaard om hem (af en toe wel) elke week te brengen...
    Bovendien vind ik het handig als ie gewoon in zn eigen bedje kan slapen. Maar hoe kom je aan een oppas aan huis?
    Hoe doen jullie dat? Gewoon een onbekend 16 jarig meisje aannemen als vaste oppas? Ik heb zelf geloof ik de voorkeur voor een ouder iemand? Ik ken verder niemand uit de buurt?
    Moet ik een advertentie plaatsen? ik vind mn zoontje ook nog wel jong om hem achter te laten voor een avondje bij een "onbekende" ... dan toch nog maar weer de ouders strikken iedere keer??

2. sjorsje

sjorsje VIP lid

Aug 17, 2007
    11,363
    267
    83
    Noord-Brabant
    Wij zitten met hetzelfde probleem alleen kunnen mijn schoonouders heel vaak niet eens oppassen. Ik heb al een aantal keer gereageerd op advertenties van oppassers, maar die willen niet omdat het niet structureel is. Dus gebeurt het nu regelmatig dat ik dingen moet afzeggen omdat we geen oppas kunnen vinden.

3. Irene1

Irene1 Nieuw lid

Oct 14, 2009
    3
    0
    1
    Leidster KDV
    Ik heb als 17 jarig meisje een advertentie geplaatst in het plaatselijke dorpskrantje. Daarop werd gereageerd door een moeder met een kindje van toen nog geen 1. Ik ben daar toen eerst geweest om kennis te maken en om het kindje al een beetje te leren kennen.

Andersom kan je het ook doen, een advertentie plaatsen in een plaatselijk krantje oid, en als er dan iemand reageert diegene eerst eens uitnodigen voor een kennismaking. Eventueel kun je diegene eerst een paar keer uitnodigen, zodat je een beetje weet wie je in huis haalt, en als het dan goed voelt diegene op laten passen.

Ik heb zelf geen kinderen, maar het lijkt me heel vervelend als je altijd maar je (schoon)ouders te moet vragen.

Je hebt ook een website, oppas gezocht?, ik zie alleen nu dat je daarvoor moet betalen als je ook contact op wilt nemen met iemand. Misschien via marktplaats nog kijken?

4. berbel

berbel Fanatiek lid

Nov 25, 2005
    2,800
    96
    48
    Een collega heeft een meisje uit de buurt gevonden via marktplaats.

Wel spannend maar je merkt snel of je het wat vindt of niet.

5. dt50

dt50 Actief lid

Jan 5, 2009
    215
    0
    16
    Is er op jullie kinderdagverblijf geen stagiaire die af en toe 's avonds wil oppassen?
    Dat hebben wij zo geregeld en voor ons is het ideaal. Dan heb je een meisje wat ons kindje goed kent, en te vertrouwen is.

6. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Op het KDV werken wel stagiaires, maar ben er zelf niet zo kapot van... Maar wie weet komt er nog eens een stagiare langs die wel leuk is? Wel een goed idee trouwens!
    Via Marktplaats kan ik ook eens kijken. Dus jullie vinden een meisje van 17 verder niet te jong om op een baby te passen? Ligt er ook heel erg aan wat voor soort meisje het is natuurlijk en eerst kennismaken zou ik sowieso eerst doen.
    En wat is een normale prijs wat je per uur betaalt?

7. Yellowsun

Yellowsun Fanatiek lid

Apr 23, 2009
    2,021
    287
    83
    Wij hebben een nichtje van 17 die we zo af en toe kunnen bellen.Ze krijgt van ons €15 voor een avond.We zorgen wel altijd dat we om 24.00 thuis zijn en brengen haar naar huis.

8. Sisa

Sisa VIP lid

Jun 13, 2008
    5,552
    1
    0
    Ik zit met hetzelfde. Mijn schoonouders vinden het het einde als we haar brengen om te logeren maar dat wil ik zelf niet te vaak doen. Ze logeert er al altijd 1 nachtje door de week vanwege ons werk, ik wil daar niet nog een weekendnacht bij doen. Nu is het zo dat we niet erg veel weggaan in het weekend zonder haar, bewust niet. Het is ons kind en ze hoort bij ons. Maar dat was de vraag niet, ik ken een meisje via de achterburen, die is 17 en past veel op. Ze is jong maar weet hoe met kleine kinderen om te gaan, heeft meerdere oppasadressen en ik heb mensen gesproken waar ze oppast en die zijn allemaal tevreden. Mocht ik haar nodig hebben, kan ik haar altijd bellen, maar ik heb het nog niet echt nodig gehad. Ik denk dat je via via misschien iemand kunt regelen, in je familie of vriendenkring?

9. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

de dochter van een vriendin van mijn moeder wil straks weleens op Ties passen, alleen nu is hij iets te jong daarvoor.

daarnaast staat mijn nicht op punt van bevallen, als haar uk een paar maandjes is kunnen we mooi eens afwisselen, zij kunnen een keer op Ties passen en wij een keer op hun kindje.

10. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

Nov 13, 2008
    3,423
    447
    83
    Limburg
    Zelf ben ik in mijn tienerjaren wel eens benaderd door mensen, bv van een vereniging of via familie. Misschien heb je idd een nichtje die het wil doen ofzo.

11. Lovemylife

Nov 5, 2009
    13
    0
    0
    Een eigen beautysalon
    Brabant
    Ik krijg er rillingen van en zou niet eens van mijn avond kunnen genieten als een vreemde op mijn kinderen zou passen. Ik heb genoeg enge beelden gezien van oppassers die de handjes niet thuis kunnen laten en ik neem de risico niet dat dat mijn kinderen wordt aangedaan.

Ik heb het gelukkig op dat gebied wel getroffen. Zo gaan wij (mijn man en ik) 1 keer per week samen uit. Dan komt mijn schoonmoeder naar ons toe (die woont achter ons)
    Wij leggen de kids in bed en zij kijkt gewoon televisie ofzo. Ik heb ook een schoonzusje die ook af en toe komt oppassen en mijn eigen zusje van 22 die het ook leuk vind om op te passen. Ik zorg in ieder geval altijd dat ik mijn eigen kinderen in bed leg voordat ik ga omdat ik dat gewoon liever zelf wil doen. Als mijn zusje of schoonzusje komt oppassen dan blijven we vaak weg tot middernacht. Zij slapen gewoon bij ons als ze moe zijn. Als mijn schoonmoeder komt oppassen dan zijn we meestal rond 01:00 terug. en ze blijven vaak ook gewoon bij oma een weekend logeren.

Mijn voorkeur zou uitgaan naar een familielid!!

12. MG2009

MG2009 Niet meer actief

Wij hebben gelukkig ouders en schoonouders in de buurt.

Ik zou echt never nooit iemand van marktplaats plukken. Dan wellicht liever via via in de buurt? Misschien kent je buurvrouw iemand oid? Of vraag het eens aan andere ouders die hun kindje ook op jouw KDV hebben zitten? Via meiden van de zwangerschapsgym/yoga etc?

Succes!

13. roosje1987

Jul 15, 2008
    49
    0
    0
    Op marktplaats staan wel leuke mensen hoor;) Ik ook. haha, maar geloof best dat er genoeg niet goede mensen op staan. Ook veel jonge meisjes zonder ervaringen. Ik heb SPW diploma dus is ook wel wat anders... Maar toen ik nog stagiare was mocht ik niet oppassenop kindjes die op het KDV komen. Dat hoorde ik van iedereen van mijn klas. Het gebeurt natuurlijk wel, maar volgensmij mag het officieel nergens. Succes met oppas vinden.

14. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,168
    2,283
    113
    Wij hadden hetzelfde probleem. Eerst hebben we via marktplaats gereageerd op een aantal advertenties van jonge meiden die zich aanboden als oppas in ons dorp, maar dat liep niet erg.
    Toen bedachten we ineens dat onze buren een kleindochter hebben van 14 die heel vaak bij hun komt en die wij dus ook kennen. Zij wilde wel oppassen. Eigenlijk vinden we haar wel iets te jong, maar het grote voordeel is dat haar opa en oma naast ons wonen. Die kennen wij en onze kinderen goed, dus als er iets is, kan ze die heel snel erbij halen.
    Ze past nu voor vast 1 avond per week op, en ik denk dat we haar binnenkort ook eens gaan vragen als we gewoon een avondje uit willen met z'n tweeën. We betalen haar trouwens 5 euro per uur.

15. Foxter

Foxter Niet meer actief

Ik vind het ook lastig, wij hebben helemaal geen fam in de buurt en hier in de buurt ken ik weinig mensen. Als het overdag is voorkomt dat ik oppas nodig heb kan ze meestal even bij de buuf spelen, die heeft een dochter die een maand ouder is, maar voor 'savonds heb ik nog niemand gevonden..

16. guppie81

guppie81 VIP lid

Sep 13, 2006
    12,334
    1
    0
    hier hetzelfde probleem. Ik heb een zusje van 17 die ik natuurlijk vertrouw maar niet te vaak wil vragen. Zij heeft immers ook een leven... Ik heb haar al eens gevraagd een klasgenootje te vragen die zij vertrouwd, maar dat wil ze niet.
    Iemand van marktplaats zou ik alleen doen als ik geen andere keus had, maar mijn voorkeur heeft het niet.
    Al heb ik ook wel advertenties gezet in mijn studententijd. MAar toen was ik wel 20 en pabo student.

17. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,556
    529
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Sorry, maar hoe vaak hoor je niet dat opa of een oom zn handjes niet thuis kon houden?????

18. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,556
    529
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Hier past ons buurmeisje van 13 op een vaste avond op (van 19 tot 21.30) ivm een cursus die we gezamenlijk volgen. Betalen daar € 2,50 per uur voor.
    Ons Meiske ligt meestal al op bed, maar het gebeurt ook wel dat ons buurmeisje haar nog de fles geeft en in bed legt.

Wel moet ik er bij zeggen dat de buurvrouw altijd standby is op die avond. Als het niet gaat of er is iets "geks" aan de hand, dan belt ze haar moeder en komt die langs.
    Verder hebben we de afspraak al gemaakt, dat wanneer we eens iets hebben waarbij het echt later wordt dat de buurvrouw dan de late uurtjes voor haar rekening zal gaan nemen.

19. spikkeltje

spikkeltje Niet meer actief

Hoi hoi,

Ik wil ook even reageren.
    Zelf ben ik al heel vroeg begonnen met oppassen. Zelf was ik elf jaar. Ik starte met 2 kinderen van 5 en 6 toen. De kinderen lagen in het begin al op bed als ik kwam, en bleef daar zelf ook slapen. Voor het geval als de ouders wat later terug kwamen als gepland. de ouders kende ik zeer goed, en zij hebben eerst met mijn ouders overlegd. Wat zij er van vonden.

Het is vroeg, ik was zelf ook nog een kind, maar het hangt er ook vanaf hoe het meisje is. Ik was serieus, rustig en wist wat ik moest doen. Misschien al wel te volwassen voor me leeftijd.
    na een tijdje kwam er een baby bij. Tot dat de baby iets meer dan half jaar was, ben ik weer begonnen met oppassen.
    Die kinderen hebben nu natuurlijk de leeftijd bereikt dat zij geen oppas meer nodig hebben.

Tussen door paste ik veel op mijn nichtje (ik was 14)
    Toen mijn nichtje 2 was en ik 16, heb ik een week op d'r gepast. Bij haar thuis. De moeder moest aan het andere kant van het land een huis regelen, de vader werkte overdag, was s avonds wel thuis en s nachts. Maar deed leuke dingen, zwemmen, van alles. Als de ouders je het vertrouwen geeft, voel je je zelf ook zeker. ALs ze onzeker overkomen bij de oppas, dan heeft de oppas snel ook zo;n gevoel.

Toen kreeg ik een ander gezin, via een advertentie in een krant. Zelf vond ik het ook eng, naar onbekende gezin, via een advertentie. Het klikte gelijk, de kinderen kwamen bij de eerste voorstelontmoeting gelijk bij me zitten en maakte tekeningen voor mij. Dus werd aangenomen.
    op den duur was het niet nodig want de moeder kreeg een andere baan waarbij ze na schooltijd thuis was.

Toen begon ik op mijn buurkinderen te passen, 3 stuks. Dan ben ik natuurlijk al wel 20. Maar ieder kind had zijn gebruiksaanwijzing. Een kampte met ADHD. ik was de enige die de jongen, kon laten luisteren, ik wist hoe ik hem moest behandelen. Dus werd heel vaak gevraagd.

Nu pas ik op nieuwe kindertjes ( 6 m,1, 5 en 8 jaar) uit verschillende gezinnen. Heb de opleiding SPW gevolgd. En al die jaren dat ik oppas heb ik genoeg ervaring op gedaan. ELk kind heeft zijn eigen gebruiksaanwijzing.

Denk dat het vooral te maken met of de meiden serieus zijn, weten ze wat ze moeten doen, als je kindje valt, hoe ze je kindje moeten troosten, als ze een nare droom hebben gehad?
    VInden ze een luier verschonen niet vies.
    Wat vinden ze op dat moment belangrijk: vinden ze het leuker om achter de pc te zitten of met je kindje bezig te zijn.

Maar ga zeker ook op je eigen gevoel af. ALs je haar te jong vind niet doen.

Ik heb een kans gekregen en die heb ik goed benut.

VERTROUWEN is het allerbelangrijkste.

dit is mijn verhaal.
    Wilde gewoon vertellen dat het ook zo kan. Maar ja het is moeilijk. Je hoort idd nare dingen, maar zijn de jonge puberende meiden van tegenwoordig niet te speels?? te veel met uiterlijk, mobieltje dit mobieltje dat bezig??

succes moeders met het vinden van een geschikte oppas.

ps. misschien kun je als je een meisje uitnodigd om een kennisgesprek, kijken hoe je kind op haar reageerd.

PS 2. Ik zou denk ik zelf niet iemand van 11 jaar vragen om op te passen. Toch wat ouder iemand. Niet omdat ik het slecht heb ervaren, maar ja het is een gevoel kwestie, maar dat zullen jullie ook wel hebben

20. mora27

mora27 VIP lid

Nov 25, 2009
    6,381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    wij hebben 1,5 jr geleden ook een oppas gevonden via marktplaats, ze past nu nog steeds zo af en toe op onze kinderen.. ik zou eens een advertentie plaatsen en dan die meiden uitnodigen en eerst langzaam aan kennis maken en goed kijken hoe ze met je kindje omgaan en hoe je kindje reageert op haar... dan komt er vanzelf een moment dat je het vertrouwd en dan ga je eerst gewoon even in de buurt wat drinken en zo kan je dat langzaam aan opbouwen....

Share This Page