Oud matras of nieuwe?

Discussie in 'Veilig slapen' gestart door Iris86, 20 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.080
    288
    83
    Emmeloord
    Hallo,
    Dit keer overwegen wij de familie wie te gebruiken.
    Het matras is echter 30 jaar oud.... weet iemand hoe het zit met de veiligheid van zo'n oud matras? Is dat nog veilig of mogelijk niet.
    De kosten van een nieuw matras op maat willen we best overwegen maar waarschijnlijk is dit het laatste kindje wat er voorlopig in zal slapen... beetje een dilemma merk ik.
     
  2. nicole18

    nicole18 Fanatiek lid

    20 nov 2013
    4.495
    1.092
    113
    ik zou voor een nieuwe gaan, maar dat is meer uit hygiene dan uit veiligheid voor mijn gevoel...
     
  3. Grietjenb

    Grietjenb Niet meer actief

    Toen wij 17 jaar geleden de familiewieg gingen gebruiken was er ook een oud matrasje bij. Mijn moeder heeft toen een stuk schuim gekocht en er zelf een overtrek voor genaaid. Soms staan er op een markt mensen die restanten van matrassen verkopen. Dan heb je voor een paar centen een nieuw matrasje.
    Ik zou zeker iets nieuws doen. Zo oud is niet fris meer.

    Wij kregen bij de jongste zelfs van het kraamcentrum het advies om het matras te vervangen. De nieuwe regel schijnt te zijn dat je voor iedere baby een nieuw matrasje moet nemen. Eventuele spuug van een baby kan voor schimmels in het matras zorgen.
    Wij hebben toen geen nieuw matrasje genomen. Ik heb het wel gewassen.
     
  4. VeiligheidNL

    VeiligheidNL Veiligheidsexpert

    5 mrt 2014
    542
    4
    18
    Signaleren, onderzoek naar veiligheid en het stimu
    Amsterdam
    Beste Iris86,

    Wat betreft de veiligheid is het belangrijk dat een matrasje voldoende stevig is (wanneer je met een platte hand drukt, mag deze niet te diep wegzakken). Ook mag er geen kuil in het matrasje zitten.

    Daarnaast is ons advies vanuit hygiënisch oogpunt toch echt wel om een nieuw matrasje aan te schaffen, dit vanwege mogelijke schimmelvorming e.d.

    Groetjes Marlotte,
    VeiligheidNL
     
  5. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.080
    288
    83
    Emmeloord
    Dank voor jullie doorslaggevende adviezen. Wij zullen een nieuw matrasje laten maken
     

Deel Deze Pagina