Ouderraad op basisschool

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Mamavan2SE, 23 apr 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamavan2SE

    Mamavan2SE Fanatiek lid

    22 okt 2018
    3.936
    1.664
    113
    Vrouw
    Ik ben eens benieuwd wat een ouderraad op jullie basisschool allemaal doet.
     
  2. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.496
    3.161
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    de ouderraad ondersteunt en organiseert samen met de juffen alle feestjes en vieringen op school. Met als 2 grootste, kerst en sinterklaas.En oja, het zomerfeest, aan het eind van het jaar. Voorheen werkte de ouderraad vrij zelfstandig - tegenwoordig brengt de school wat meer in en zitten in de commisies die gevormd worden voor de feesten ook altijd minimaal 1 docent.

    behalve die 3 grote nog: pasen, nieuwjaarsborrel, koningsspelen soms, carnaval - ik geloof dat ik ze dan heb ;)
     
  3. floppie888

    floppie888 Bekend lid

    3 sep 2014
    793
    549
    93
    Bij ons organiseert de ouderraad ook alle vieringen, zoals kerst en sinterklaas. Ze regelen ook het schoolreisje.

    De ouderraad is verdeeld in werkgroepen per viering.

    Elk jaar maken zij een begroting voor het volgende schooljaar en dit moet door de mr goedgekeurd worden.
     
  4. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.063
    10.330
    113
    Wij hebben een ouderraad, een activiteitencommissie en een mr.
    De ouderraad adviseert de school op allerlei gebieden. Bijvoorbeeld hoe de communicatie beter kan verlopen, of welke aandachtspunten belangrijk zijn.
    De activiteitencommissie versiert de school en helpt mee om de feesten te organiseren, koopt bijvoorbeeld ook de Sinterklaas cadeautjes.
    Ik zou het dus even checken op school, er zit per school wel wat verschil in.
     
    KleineLai vindt dit leuk.
  5. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.026
    25.504
    113
    Hier doet de ouderraad niet aan feestjes organiseren maar heeft meer een adviserende rol.

    mijn vriend zit in de ouderraad en laatst was er een bijeenkomst met de directrice, de leraren en een afgevaardigde van de burgemeester (gemeente) om nodige updates en renovaties te bespreken mbt het schoolgebouw. De ouderraad was daar ook bij.

    Feestjes en dergelijke wordt door de school zelf georganiseerd.
     
  6. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.507
    8.358
    113
    Hier vergelijkbaar. Activiteiten als Sinterklaas, kerst, Paasontbijt, Koningsspelen, schoolreis, voorleesontbijt, goede doelen actie. Per werkgroep organiseren we twee activiteiten.
     
  7. Lief of Stoer

    Lief of Stoer VIP lid

    25 apr 2011
    5.838
    2.704
    113
    't Gezellige Brabant
    Bij ons organiseren ze ook de speciale dagen als Pasen, Kerst, Sinterklaas enzo. Ze dragen ook wel eens bij aan bv een speeltoestel voor op het plein of nieuwe boeken voor in de bieb.
     
  8. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.496
    3.161
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    dat is hier ook heel soms - meestal een gevolg van budget wat over is, omdat ze meer gesponsort hebben gekregen dan verwacht :)
     
  9. Majo1983

    Majo1983 Fanatiek lid

    1 feb 2013
    3.634
    2.336
    113
    Vrouw
    Broek
    Bij ons is de ouderraad voor alle niet school gerelateerde dingen. Schoolreis, sint- en kerstviering, sportdag, zomermarkt, buitenlesdag carnaval, laatste schoolweek etc. Ook zorgen ze voor presentjes bij afscheid, zwangerschap etc. En verzorgen ze een cadeau voor juffen/meestersdag. In de werkgroepen zitten ook vaak nog wat klassenouders want er wordt behoorlijk wat georganiseerd. En dat allemaal voor slechts 25 euro per kind! :D
     
  10. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.827
    14.156
    113
    Hier een duurdere variant 50,- per kind.

    Ouderraad zou naar mijn idee wel wat meer moeten zijn dan feesten en partijen. Als t alleen activiteiten enzo zijn noem t dan geen ouderraad maar de feestcommissie.

    Hier is t overigens ook maar heel beperkt tot feestjes enzo.
     
  11. Lief of Stoer

    Lief of Stoer VIP lid

    25 apr 2011
    5.838
    2.704
    113
    't Gezellige Brabant
    Dat is een koopje idd. Hier 37,50 en eerlijk, ik vind het niet waard. Met Sint altijd een flutkado wat niet langer als een dag meegaat (zelfmaak stuiterballen of niet leeftijd gerelateerde meuk uit China) en verder, tja die bekertjes limonade en dat ene ijsje.... Met kerst moeten we zelf eten meegeven, met pasen krijgen ze dan een choco eitje. Nu met corona wordt er helemaal niets meer gedaan. Vandaag was er sportdag, maar dat doen dan studenten van een hogeschool. Schoolreis zit er niet bij in. Die moeten we nog apart betalen en is rond de 25 euro. Voor iedereen gelijk, of je nu naar monkeytown om de hoek of naar de Efteling gaat :rolleyes:

    Edit: Ik snap nu wel hoe ze aan die bijdragen voor speeltoestellen en boeken komen :D
     
  12. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    #12 Fuddey, 23 apr 2021
    Laatst bewerkt: 23 apr 2021
    Hier helpen ze met de organisatie van en betaling van alle vieringen op school (Sint, Winterfeest, Carnaval, Lenteviering, Koningsspelen, Eindfeest), de schoolfotograaf en het schoolreisje. Kost €30 per kind per jaar, met voor groep 8 wel nog een extra bijdrage voor hun schoolkamp (naast het schoolreisje), oh en nog een bijdrage voor die schoolfoto’s als je ze wil (€7 per kind voor een set, broer/zus-foto altijd gratis).
     
  13. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.057
    3.526
    113
    Vrouw
    Hier houdt het ondersteuning in bij Sinterklaas, kerst, Pasen, koningsspelen, avond4daagse, schoolreisjes, eindfeest.
    Per kind €27,50.
    Ik zit zelf in de ouderraad. Het liefst zou ik trouwens zien dat we de leerkachten meer ontlasten en de activiteiten volledig op ons nemen. Maar we zijn maar met 4 ouders, een team dat graag veel inspraak heeft en we zijn alle 4 vrij recent gestart, dus het is ook nog een beetje uitzoeken wat handig werkt.
     
  14. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.496
    3.161
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Hier is vorig jaar geld deels geld teruggestort (groep 8) of verrekend met de bijdrage van dit jaar. Omdat het geld niet allemaal gebruikt was. De ouderbijdrage is hier ook bestemd voor uitstapjes (musea). En die zijn wel wat prijziger vaak. Dat is altijd een hele puzzel voor de school omdat betaalbaar en binnen het budget te regelen. Gelukkig zijn sommige dingen wel gratis vanwege het educatieve karakter- maar vaak kost het echt wel wat.
     
  15. Eenkadootje

    Eenkadootje Fanatiek lid

    5 mrt 2013
    4.535
    2.340
    113
    Wij betalen nu €20 per jaar.
    Op haar vorige school was dit rond €385.

    Heel eerlijk, ik vind het op haar huidige school beter geregeld. Nu maken ze op deze school gebruik van overblijf opa’s/oma’s en ouders.
    Op haar vorige school kwamen daar bso krachten voor de opvang voor de lunchpauze.
     
  16. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    385 :eek:

    hier is het 45 euro P.j
    Ze doen er uitstapjes van, schoolreisje, paasviering, Sinterklaas, kerst, koningsspelen etc.
    Al is dat dit jaar allemaal in het niet gevallen.
     
  17. Mamavan2SE

    Mamavan2SE Fanatiek lid

    22 okt 2018
    3.936
    1.664
    113
    Vrouw
    Thnx allemaal

    Voorheen waren wij het klankbord voor ouders en hielpen we mee met activiteiten
    Nu dat de directeur al enkele jaren niet meer bij de vergaderingen is, voelen we ons de opdraaf mensjes als de leraren iets gedaan moeten hebben met activiteiten....

    Korte lijntjes met de juffen in de klas zijn er niet meer.

    bijvoorbeeld pasen

    versieren en paaseieren voor gr 123 verstoppen in de speeltuin. Dat deden we eerst
    Dan sprak je met de betreffende juffen een tijd af dat de eieren ( nep) verstopt zijn. Nu moeten we dat doen via de contact persoon voor activiteiten , de onderwijsassistente). Aan haar vragen hoe laat de eieren verstopt moeten zijn. Zij vraagt het aan de juffen, de juffen geven haar antwoord en ze stuurt het antwoord naar ons.

    ben je aan het versieren, wordt je geeneens aangekeken of laat staan dat er een reactie komt van “ bedankt”

    nu is zelfs door de directeur in “samenspraak” met de leerkrachten de schoolfotograaf afgeschaft. Het zou teveel lestijd kosten en de hele avg zou het onmogelijk maken. In brief naar ouders toe is, zelfs foutief, toegelicht dat wij als ouderraad hun helpen en ook eens waren met deze beslissing. We hebben het enkel medegedeeld gekregen in de online vergadering terwijl 3 maanden daarvoor de 2 ouders die alles regelen met de fotograaf etc ( dus school helemaal niet!!) groen licht kregen om voor eind juni een datum te prikken met onze fotograaf.....



    We zijn dus benieuwd hoe andere ouderraden werken zodat we in mei eens samen kunnen zitten om zaken te bespreken of we überhaupt zo verder willen...
     
  18. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.482
    1.717
    113
    Dat is niet leuk zo op jouw school, totaal geen waardering voor de OR.
    Dat is bij ons gelukkig wel anders, afgelopen de Koningsspelen georganiseerd en heel veel leuke en lieve reacties gekregen. Bij ons zit de directeur er ook meestal niet bij, maar hij waardeert ons wel. Onze actiepunten voor hem pakt hij ook meteen op. Uitspraak van hem is ook dat we het samen moeten doen en dat we er niet alleen maar zijn om te komen versieren.

    Wij hebben voor de activiteiten 1 contactpersoon binnen het team, dat is het hele jaar dezelfde met haar organiseren we de activiteiten en normaal gesproken helpen ouders die er zin in hebben ook mee. Nu natuurlijk anders omdat er maar weinig kan en alleen de OR op school mag komen als het noodzakelijk is.
     
  19. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.496
    3.161
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Bizar - je zit ook altijd in een lastig parket- want 'je doet het voor de kinderen' en die zijn er de dupe van als je met z'n allen opstapt. Maar ik zou die neiging wél sterk hebben.

    Qua schoolfotograaf; dat is inderdaad ook iets dat de ouderraad voor een groot deel regelt. Wel met iets van inspraak van school - maar grotendeels de ouderraad (de betreffende commissie) . En qua avg; beetje bizar - zover ik weet regelen die fotograven dat voor een groot deel al zelf, en kunnen ze precies aangeven wat de school moet doen eventueel- zij willen hun werk ook beschermen.

    Zoals het bij jullie gaat - zou het bij ons misschien gaan met de éxtra ouders. De ouders die aangeven te willen bijspringen als de ouderraad nog hulp nodig heeft. Dat je je als ouderraad wat ondergewaardeerd kan voelen - kan ik me voorstellen - maar dan vooral naar de andere ouders toe - die vaak geen idee hebben hoeveel je doet - maar vanuit school zo? Dat vind ik wel heftig. Als ze het dan allemaal zo weten, dan regelen ze het inderdaad zelf maar.
     
  20. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.063
    10.330
    113
    Dit vind ik heel slecht en ik zou ermee kappen. Daarnaast zou ik een brief sturen waarom jullie stoppen en dit ook (samengevat) communiceren naar de ouders indien nodig.
     

Deel Deze Pagina