Ouders vermiste kinderen moeten 112 bellen'

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Wilma, 14 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wilma

    Wilma VIP lid

    22 mei 2006
    6.396
    0
    0
    Uithoorn
    Ouders van wie de kinderen vermist zijn, twijfelen vaak of ze wel het alarmnummer 112 moeten bellen, terwijl juist een melding daar het meest effectief is.

    Ouders van wie de kinderen vermist zijn, twijfelen vaak of ze wel het alarmnummer 112 moeten bellen, terwijl juist een melding daar het meest effectief is.


    Dat concludeert de Nationale ombudsman Alex Brenninkmeijer donderdag in zijn rapport over vermissingen van kinderen. Hij vindt dat de politie een campagne moet beginnen om ouders daarop te wijzen.
    Brenninkmeijer deed onderzoek op verzoek van de moeder van het 10-jarige meisje Jennefer uit Rotterdam in 2011. Zij was vermist en werd later dood gevonden in de woning van verdachte Anthony K. De ombudsman voerde gesprekken met ouders van wie de kinderen vermist raakten en met de politie.
    ''Onbekendheid en ook schroom om 112 te bellen, zorgt er voor dat ouders er toch nog vaak voor kiezen om 0900-8844 te bellen of om zelf naar het politiebureau te gaan", schrijft Brenninkmeijer.

    Doorverbinden

    Medewerkers van het servicenummer 0900-8844 moeten ouders echter doorverbinden met medewerkers van het alarmnummer. Ouders moeten daardoor twee keer hun verhaal doen en daarmee kan kostbare tijd verloren gaan. ''Ook bestaat het risico - met name bij twijfelgevallen - dat de medewerker van het servicenummer de melding niet doorzet naar de 112-centrale."
    Het ontbreekt aan exacte cijfers, maar schattingen over vermissingen van kinderen variëren van jaarlijks ruim 13.000 tot 20.000. Het betekent volgens Brenninkmeijer niet dat voor iedere vermissing direct de politie gebeld moet worden. Het gaat om gevallen waarbij de ouders het echt niet alleen afkunnen, lichtte een woordvoerster toe.

    Tevreden

    Uit de gesprekken rijst wel het beeld dat ouders tevreden zijn over hoe de politie optreedt bij vermissingen. Ze spreken van adequaat en doortastend optreden. Ouders vinden de zoekacties bovendien uitgebreid en gericht. Ook de ombudsman constateert dat er de laatste jaren veel in gang is gezet bij de politie om snel te kunnen reageren bij vermissingen.
    Zorginstelling klaagden wel dat het soms lang duurt voordat bepaalde opsporingsbevoegdheden worden ingezet. Zo wordt in het rapport een voorbeeld aangehaald van een vermist meisje, bij wie pas na 2 dagen toestemming werd gegeven voor het uitpeilen van haar mobiele telefoon.
    Ook zouden instellingen meer betrokken willen zijn bij de risico-inschatting van de ernst van de vermissing.


    Bron:'Ouders vermiste kinderen moeten 112 bellen' | nu.nl/binnenland | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl
    ------


    Leek me wel dat je dan 112 belt maar schijnbaar toch niet zo vanzelf sprekent dus ik denk ik gooi het nieuws postje hier even neer :p
     
  2. Lovely83

    Lovely83 VIP lid

    29 mei 2008
    20.388
    3.259
    113
    Ik las het ook en dacht ook dat het vanzelfsprekend was dat je dan 112 belt. Maar blijkbaar is dat dus niet zo.
     
  3. pardoes

    pardoes VIP lid

    15 apr 2009
    7.315
    911
    113
    Nou denk dat het er maar net aan ligt hoe of wat, welk kind is niet ooit eens spoorloos geweest met buiten spelen voor de ouders, wij allemaal thuis wel ;), en dan werd er maar eerst eens een rondje door de buurt gelopen en bij de buurkinderen gevraagd en daar zat je dan wel, dus denk dat voor zulke vermissingen geen 112 gebeld hoeft, al hoor je tegenwoordig wel zulke gekke dingen dat je denk ik eerder in paniek bent als je kind niet is en speelt waar jij verwacht dus ik zou ook niet blind 112 bellen, gelukkig is mannetje nog veel te jong om alleen buiten te spelen, al denken de buurkinderen dara anders over en vragen soms verbaasd waarom je niet weg gaat, uhm ja za mijn 3 jaar oude ventje alleen buiten laten ;).
     
  4. knap

    knap Niet meer actief

    Dat is het ook als je je kind kwijt bent je raakt volkomen in paniek.

    Ik wel eerlijk gezegd.

    Ooit eens mijn zoon in de Ikea kwijt geraakt en kan je wel vertellen mijn hersenen werkte niet normaal.

    Waar is die waar is. Die medewerkers van Ikea wat een gekke moeder blablabla.

    Was niet mijn schuld dat ik mijn kind kwijt raakte trouwens( maar had ook mij kunnen overkomen ook al was ik behoorlijk boos op de geen die wel op zou passen even) ik en een andere vriendin gingen het ontbijt halen en een andere moeder zou even op de kinderen letten. Is mijn zoon mijn gaan zoeken hij was destijds drie jaar. Bleek hij naar beneden gelopen te zijn de andere kant van Ikea. We weten allemaal hoe groot de Ikea is en hoe druk het daar kan zijn.

    Oei wat was ik blij dat ik hem weer gevonden had en hij was maar 5 minuten hoog uit kwijt.:( pff.

    Maar goed om te weten als je kind tijdens het buiten spelen in eens zoek is dat je toch 112 gelijk kan bellen. Vaak zijn ze gewoon in de buurt die kinderen maar ja soms pfffffffffffffff:(:(:(
     
  5. Wilma

    Wilma VIP lid

    22 mei 2006
    6.396
    0
    0
    Uithoorn

    Als die van mij tijdens het buiten spelen kwijt is en ik de vriendjes rond gegaan ben en hij is nergens te vinden dan bel ik echt wel 112. Als ik hem niet kan vinden EN niemand weet waar hij is, is hij dus kwijt. Ligt ook een beetje aan de leeftijd (en dan ook nog aan de mentale leeftijd) van het kind zelf uiteraard.

    @Knap130774; Ik zou ook allerminst blij zijn met die moeder die op jou zoontje zou passen. Waren er meerdere kinderen ofzo? Bij zo een leeftijd kan je toch verwachten dat als mama weg gaat de kleine er achter aan wil. Daar anticipeer je dan toch op...
     
  6. knap

    knap Niet meer actief


    meerdere kinderen. Drie kinderen. Twee van 2 jaar en een van 3 mijn zoon. Gezellig met mede moeders even uit naar de Ikea.:(;)
     
  7. pardoes

    pardoes VIP lid

    15 apr 2009
    7.315
    911
    113
    Natuurlijk maarin het bericht komt het over alsof je onmiddelijk 112 moet bellen en dat vind ik dan toch net wat overdreven ;)
     
  8. fenneke80

    fenneke80 Niet meer actief

    Het gaat er niet om wanneer je precies 112 moet bellen, maar om de momenten dat je ervoor kiest om hulp in te schakelen, dat dan veel ouders 0800-8844 bellen of naar een politiebureau gaan.
    Dus niet dat je perse eerder de politie moet bellen, maar als je belt, dat je dan wel meteen 112 belt.
     

Deel Deze Pagina