Hallo, Graag wil ik hier mijn situatie voorleggen en hoop ik advies te krijgen over mogelijke stappen die ik moet ondernemen. Afgelopen maandag heb ik telefonisch te horen gekregen dat mijn contract, die 31-07 afloopt, niet verlengd gaat worden. De reden is mijn zwangerschap gerelateerde ziekmelding, 100% ziekmelding ivm bewegingsapparaat. Als een medewerker in de ziektewet zit tijdens het aflopen van het contract, dan wordt deze automatisch niet verlengt( bij mijn werkgever). Mijn werkgever heeft aangegeven bovenstaande zelf aan het UWV door te geven. Daarbij is gezegd dat ik verder niets hoef te doen. In hoeverre klopt dit? Hoef ik inderdaad niets te doen of adviseerd u mij om wel stappen te ondernemen? Heeft het laat doorgeven van het feit dat ik geen verlening krijg...gevolgen voor mij? Ik weet dat mijn werkgever mij, uiterlijk 1 maand voor het aflopen van het contract, schriftelijk bericht had moeten geven. Dit heb ik tot op heden niet ontvangen. En zoals ik eerder al schreef is mij pas afgelopen maandag medegedeeld dat mijn contract niet verlengt wordt. Doet het UWV iets met deze situatie? Heeft het nadelen/gevolgen voor mij? Qua ziekmelding. Het ziet er niet naar uit dat ik voor mijn verlof weer kan werken. Bij mijn werkgever was dit duidelijk en ik heb het zelf ook telefoninsch naar het UWV gecommuniceerd(toen ze mij belde over mijn ziekmelding). Moet ik hierin nog stappen ondernemen? Sorry voor de vele vragen. Ik wil graag weten waar ik aan toe ben en wat er van mij verwacht wordt in deze situatie. Alvast bedankt!
Beste MyMiracle, Jammer dat je contract niet verlengd wordt. Ik hoop dat je na je zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) terug kan komen bij je werkgever. Je hebt twee vragen: De ene over de opzegtermijn van je tijdelijke contract. Het klopt dat de regels vanaf 1 januari 2015 zijn gewijzigd. Meer Informatie hierover: Wet werk en zekerheid (Wwz) - UWV - Voor Particulieren. De andere is of je zelf nog stappen moet ondernemen om aan UWV door te geven dat je ziek uit dienst gaat. De werkgever is verplicht je op de laatste werkdag of contract dag ziek uit dienst te melden bij UWV. Dan ontvang je rechtstreeks de Ziektewet- uitkering van UWV. Het klopt dat je na de ziek uit dienst melding gebeld wordt door de medewerker verzuimbeheersing. Meer informatie: Ik ben net ziek - UWV - Voor Particulieren. Vanuit de Ziektewet heb je ook recht op een WAZO uitkering. Deze vraag je zelf aan bij UWV. Meer informatie: Ik ben zwanger en heb een uitkering - UWV - Voor Particulieren. Ik wens je een voorspoedige bevalling. Met vriendelijke groet, Viktoria UWV Webcareteam