Ouderschapsverlof

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door ShallY, 12 apr 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ShallY

    ShallY Fanatiek lid

    14 sep 2013
    3.870
    736
    113
    Wie heeft er ervaring mee?

    Ik zit te denken om na mn zwangerschaps/bevallingsverlof nog ouderschapsverlof op te nemen.
    De baby’s zijn nog zo klein als ik moet gaan werken.

    Maar hoe zit dat, ik werk de ene week 1 dag en de andere week 2 dagen.
    Neem ik dan verlof op voor die ene dag dat ik 2 dagen per week werk?
    En skip ik dan die hele dag of ga ik bijvoorbeeld een halve dag werken?

    In wil eerst alles beetje duidelijk hebben voordat ik dit voorstel aan mijn bazin want voor zover ik weet heeft nooit eerder een collega ouderschapsverlof opgenomen. Dus wil wel weten waar ik het over heb en me niet onder de tafel laat lullen door mijn bazin.
     
  2. Betsy

    Betsy Niet meer actief

    Je hebt recht op 26x je contracturen aan (onbetaald) ouderschapsverlof.
    Dit kun je fulltime opnemen, of voor een beperkt aantal uren per week.
    Je werkgever mag dit alleen weigeren wanneer er sprake is van een zwaarwegend bedrijfsbelang. Roosterproblemen vallen hier niet onder.

    Het kan zijn dat er sprake is van doorbetaling van het ouderschapsverlof voor een bepaald percentage. Dit staat in de cao. Het kan zijn dat er voorwaarden zijn gesteld aan de opname van je ouderschapsverlof. Dat het verlagen van je uren of ontslag nemen na ouderschapsverlof zorgt voor een terugbetalingsverplichting. Ook dit staat in de cao.

    Lees je goed in, bedenk wat je graag zou willen en ga dan een gesprek aan met je leidinggevende.

    Ik zelf neem 3 uur per week ouderschapsverlof op dat voor 50% wordt doorbetaald. (13x mijn contracturen is betaald ouderschapsverlof) Hierdoor werk ik 3x 8 uur per week i.p.v. 3x9 uur. Ik bouw wel voor 27 uur per week pensioen op. Ik mag niet binnen 3 maanden na het betaald ouderschapsverlof mijn uren verlagen of binnen 6 maanden ontslag nemen. Dan moet ik het betaald ouderschapsverlof terug betalen.
    Dit geldt niet voor het eventueel onbetaald ouderschapsverlof dat ik na de periode van betaald verlof nog op zou kunnen nemen.
     
  3. ShallY

    ShallY Fanatiek lid

    14 sep 2013
    3.870
    736
    113
    Bedankt voor je reactie!

    Een hele lap tekst en snap er niks van, haha.
    Ik zal eerst in mn cao gaan kijken hoe en wat.
     
  4. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.508
    496
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Je hebt PER kind recht op 26* je contracturen aan ouderschapsverlof. Dus wanneer je voor je oudste nooit OV hebt genomen, dan zou je dat ook kunnen inzetten.
    Je kunt OV opnemen tot aan het 8e levensjaar van je kind.

    Er even van uitgaande dat je onbetaald OV opneemt en je gemiddeld12 uur p/w werkt, heb je dus per kind 26 weken *12 uur = 312 uur OV. Wanneer je bijv 4 uur OV opneemt, dan ben je 78 weken verder :thumup: maal 3 kinderen = 4,5 jaar ouderschapsverlof.
     
  5. ShallY

    ShallY Fanatiek lid

    14 sep 2013
    3.870
    736
    113
    Duidelijk!

    Dus ik hoef niet perse een hele dag verlof op te nemen maar mag (mits ze akkoord gaat) halve dag opnemen.
     
  6. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.508
    496
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik nam in feite ook een halve dag verlof, maar door de 36-urige werkweek die ik toen had, kwam het neer op 4 dagen werken en de vijfde dag vrij... en "leverde" hiervoor maar 4 uur in.

    Houd er wel rekening mee dat je werkgever wel inspraak heeft in HOE/WANNEER je de uren opneemt. Dat is wel altijd in overleg natuurlijk
     
  7. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Dan heb ik een hele domme vraag, maar ik neem momenteel geen OV op (werk namelijk een halve dag thuis). Mijn zoontje is nu 8 mnd. Maar stel dat ik over een paar maanden denk 'goh, het valt me toch wel zwaar,' kan ik dan alsnog OV opnemen?
     
  8. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Ja hoor @Nina Sanders je kunt ouderschapsverlof opnemen totdat je kindje 8 jaar wordt. Tijd zat dus ;).
     
  9. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Ooooooooooooohhhhhh dan.. ;)
    Zoals het nu gaat is het prima, ik ben namelijk ietsje minder gaan werken. Maar ik kan me wel voorstellen dat bijv. bij een volgende zwangerschap 4 dagen kantoor wel zwaar wordt (zeker omdat ik ong. een uur moet rijden (en dus ook weer terug)..
     
  10. ShallY

    ShallY Fanatiek lid

    14 sep 2013
    3.870
    736
    113
    Ik denk dat ik er toch even vanaf zie.

    Zou dan om maandag gaan (die werk ik om de week) maar dat wordt dus onbetaald. En dan zouden ze dinsdag wel naar de go gaan waar we wel voor betalen.

    Dus ik ga achteruit in salaris en betaal wel go kosten.
    Tenzij ik ander werk vind dan is het misschien te overwegen
     
  11. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.508
    496
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ja dat snap ik, dan wordt het een duur "grapje"
     
  12. ConflictDiamond

    ConflictDiamond Bekend lid

    31 aug 2016
    516
    671
    93
    Dat ligt wel aan de regeling van je werkgever. Bij ons moet je namelijk direct na je zwangerschapsverlof aangeven of je ouderschapswil, en hoeveel uur je in totaal wil gaan opnemen de komende acht jaar. Daarna is het dus inderdaad wel in overleg kijken hoe/wanneer etc. Maar als ik het straks na mijn verlof niet aangeef heb ik gewoon pech en kan het helemaal niet meer. Ik zou dat dus wel even goed navragen.
     
  13. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Ik vraag me af of je werkgever dit juridisch zo mag doen. Ik denk van niet namelijk. Het is wel zo dat je het twee maanden voordat je het in wilt laten gaan moet aanvragen.
     
  14. Betsy

    Betsy Niet meer actief

    Dat mag inderdaad niet.
     
    Flamingooo vindt dit leuk.
  15. ConflictDiamond

    ConflictDiamond Bekend lid

    31 aug 2016
    516
    671
    93
    Dit was in elk geval hoe mijn collega’s het uitlegden, dat je dat dus aan het begin moet aangeven en niet tussentijds . Misschien maakt het nog uit of je ouderschapsverlof al dan niet doorbetaald wordt. Bij ons wordt dat dus gedeeltelijk doorbetaald. Maar ik heb binnenkort een afspraak met iemand van HRM om even door te spreken hoe en wat, wellicht heeft mijn collega het wel verkeerd begrepen. Sowieso ben ik ambtenaar en voor ambtenaren zijn veel regelingen net weer anders.
     
  16. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Ik ben ook ambtenaar ;). Min V&J. Je collega heeft het dan sowieso verkeerd begrepen.

    Overigens zijn bij ons de regels sinds 2015 gewijzigd. Wellicht dat je collega OV had voor die tijd en dat het toen anders was.
     
    ConflictDiamond vindt dit leuk.
  17. ConflictDiamond

    ConflictDiamond Bekend lid

    31 aug 2016
    516
    671
    93
    Dat zou kunnen inderdaad. Nou goed, ik ga het voor mezelf dus sowieso nog uitzoeken en het was maar ff bedoeld als tip om in elk geval even te kijken wat een ieders werkgever daarover geregeld heeft :)
     
  18. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Nouja voor nu red ik dit prima. Het zou meer pas gaan spelen bij een tweede waar ik nog heel even mee wil wachten..
     
    ConflictDiamond vindt dit leuk.
  19. Gewoonsamen

    Gewoonsamen Actief lid

    29 sep 2012
    477
    235
    43
    Werk je toevallig bij de overheid? Mijn partner wel en daar geldt idd dat je vooraf moet aangeven hoeveel uur osv je wilt opnemen, dit om te berekenen hoeveel zij gedeeltelijk betalen. Ik ben zelf HR adviseur (niet binnen de overheid), maar een werkgever mag nooit je recht op osv ontzien. Dit is een wettelijke regeling waar je gebruik van kan maken tot je kind de leeftijd van 8 jaar heeft bereikt. Wel kunnen ze zeggen dat je geen recht meer hebt op (gedeeltelijk) betaald osv, maar that’s it
     
    ConflictDiamond vindt dit leuk.
  20. ConflictDiamond

    ConflictDiamond Bekend lid

    31 aug 2016
    516
    671
    93
    Klopt, ik werk idd voor de overheid. Misschien is het dan inderdaad dit, dat je het vooraf moet aangeven vanwege het doorbetaalde gedeelte.
     

Deel Deze Pagina