Overgaan naar peuterbed

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Roetje08, 10 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roetje08

    Roetje08 Niet meer actief

    Dochter is nu 1 jaar en 7 maanden en over 2 maanden ben ik uitgerekend. Ik had in gedachten haar om in februari over te laten gaan naar een peuterbed (ze is dan 2j, 2,5-3m na de bevalling) en in maart de baby in haar ledikant te laten slapen als hij naar z'n eigen kamer gaat.
    Ze slaapt meestal wel goed, maar het gebeurt toch dat ze uren weent, rechtstaat in bed, terug mee wil naar beneden. Af en toe maakt ze er 's nachts ook een feestje van. Dus nu (deels door nesteldrang) zou ik haar al over willen laten gaan naar een peuterbed. Maar is dat niet te dicht bij de bevalling? Dochter heeft het meestal niet moeilijk met veranderingen, maar weet natuurlijk niet hoe ze zal reageren als er plots een broertje in huis is.
     
  2. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.043
    113
    Vrouw
    Nee hoor, kan prima. Zoon vond de overgang geweldig! Hij heeft er nog geen jaar ingeslapen en gaat vannacht voor het eerst in een groot bed :D en blij dat hij is! Hij past nog prima in peuterbed,maar ik kom daar niet meer uit als ik bij hem moet liggen nu haha dus noodgedwongen
     
  3. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.311
    1.048
    113
    Hier met 22 maanden over gegaan en ze slaapt er prima in. Blijft er keurig in liggen en we kunnen haar makkelijker troosten als er snachts wat is.
    Als ze wakker is sochtends gaat ze boekjes lezen of bij de deur op ons wachten (ze kan nog niet bij de klink)
     
  4. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Hier is zoon met 2 jaar 5 maand overgegaan. Met verhuizing naar nieuw bed.
    En dochter toen naar eigen kamer in het ledikant.
    Wel direct naar een eenpersoonsbed trouwens, vond een tussenmaat niet nodig.
    Hij kon wel bij de deurklink, ook als hij omhoog staat, dus had hem regelmatig snachts op onze kamer staan.
    Maar de overgang was totaal geen probleem. Bleef ook netjes onder zn deken liggen.
     
  5. MariekeRox

    MariekeRox Fanatiek lid

    6 nov 2015
    1.605
    788
    113
    Hier rond de 2,3 jaar. Had verwacht dat het een heel probleem zou worden maar totaal niet. Hij komt er ook niet uit zonder dat wij het zeggen.
     
  6. momwithcamera

    momwithcamera Fanatiek lid

    13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Beide kinderen net voor 2,5 overgedaan naar een peuterbed. Ze vonden het fantastisch. Bij de oudste woonden wij toen net een maand of 3 in ons nieuwe huis en dat was helemaal prima, geen te grote overgang oid. Zij blijf ook meteen heel goed liggen. De jongste is een paar avonden steeds uit bed gegaan, en blijft sindsdien netjes in bed liggen en roept ons als er iets is ipv zelf op onderzoek gaan...
     
    Poppy1987 vindt dit leuk.
  7. Roetje08

    Roetje08 Niet meer actief

    Bedankt voor jullie ervaringen, we hebben besloten om toch al over te gaan op een groter bed. Twijfel nog tussen een peuterbed en een normaal bed. Peuterbed lijkt wat geldverspilling, maar een groot bed lijkt me dan weer zo groot ineens..
     
  8. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.311
    1.048
    113
    Ikea heeft een peuterbed die je kan vergroten tot 1 persoon bed dus daar kun je jaren mee vooruit ;)
     
    Neuzeke vindt dit leuk.
  9. Waterlelies

    Waterlelies Niet meer actief

    Bij beide kinderen was het geen probleem, hoewel ik die wel had verwacht.
    Als je twijfelt of ze er klaar voor is of dat ze in de nacht wild gaat feesten, kan je altijd nog het ledikant erbij laten staan. Als het niet gaat leg je haar midden in de nacht gewoon over. Of je zet het ledikant opgemaakt in een andere kamer en schuift het midden in de nacht terug.

    Naast het peuterend had ik de eerste tijd altijd een los matras liggen. Als ze er dan uit kukelen vallen ze niet zo hard.
     
  10. KleineMama15

    KleineMama15 Actief lid

    27 feb 2019
    455
    179
    43
    Vrouw
    Gouda
    Hier met 2 jaar al overgegaan omdat hij niet meer in de andere bed wou slapen.
    En was een verjaardagscadeau.
     
  11. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.043
    113
    Vrouw
    Wij hebben daarom voor een prikkie peuterbed via marktplaats gekocht. Nieuw matras erin en klaar. En nu met 3,5 dus een normaal bed met bedhek.
     
  12. momwithcamera

    momwithcamera Fanatiek lid

    13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Je hebt ook zogenaamde 'meegroeibedden', die kun je uitschuiven van peuterbed tot 1persoonsbed. Mijn zoon heeft zo'n bedje. Met een 1persoonsbed is zijn kamer echt meteen vol, maar met het peuterformaat en juniorformaat kan hij nog wel een tijdje vooruit :)
     
  13. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.560
    3.949
    113
    Met een peuterbed/meegroeibed met een matras van 1m60 kun je nog heel lang doen hoor! Zeker als je nu al over gaat. Mijn 6-jarige past nog makkelijk in zo’n bed. Meestal hebben die ook fijne opstaande randen zodat ze er niet uitrollen.
     
  14. Waterlelies

    Waterlelies Niet meer actief

    Wij hebben ook een meegroeibed van de Ikea. De jongste wilde wel graag de grote variant, want grote broer had immers ook een groot en lang bed. Maar hij heeft vanaf 2 een meegroei op de kleinste stand gehad. Daarna de junior variant, maar wilde al snel net zo’n lang bed als grote broer. Maar ik vind het zeker een uitkomst als ze net een tussenmaatje nodig hebben
     
  15. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.260
    3.497
    113
    Hier kreeg de oudste gelijk een 1 persoonsbed, maar die ging 'pas' met 2,5 over en had de ruimte op z'n kamer.
    De jongste ging om andere redenen al met ruim 1,5 uit haar ledikant. Zij kreeg een peuterbedje omdat ze een klein kamertje heeft waar geen 1 persoonsbed in past en daarnaast was ze nog zo klein/jong dat ik het prettig vond dat ze op een kleine opening na toch helemaal een hekje rondom d'r bedje had. Ze kon op dat moment namelijk nog niet eens lopen en was dus ook nog niet zo behendig.
    Ik denk dat ze met d'r peuterbedje van 1.40m nog wel een jaar of 2-3 vooruit kan hoor. Broer van 5 jaar zou er denk ik nog prima in kunnen slapen, die neemt nu ook maar z'n halve bed in beslag.
     
  16. Roetje08

    Roetje08 Niet meer actief

    Ook al vind ik ze wat minder mooi, we zullen inderdaad voor meegroeibedje met meegroeimatras gaan. Niet bij nagedacht dat een 1persoonsbed met haar kast en commode nog veel ruimte in beslag zal nemen.

    En nemen jullie direct 1persoonsdekbed of een peuterdekbed?
     
  17. Roetje08

    Roetje08 Niet meer actief

    Ik had een bedje gevonden, 2dehands, maar vriend wil niet.
     
  18. Waterlelies

    Waterlelies Niet meer actief

    Wij hebben meerdere 1 persoonsmatrassen, maar uur gemak en luiheid gebruiken wij bij het meegroeibed een peuterdekbed. Dan ligt hij iets lager, maar de jongste heeft een stuk of 10 knuffels en die kunnen nu prima aan het hoofdeinde.
     
  19. Roetje08

    Roetje08 Niet meer actief

    Gisteren hebben we bedje gehaald. In elkaar gestoken terwijl ze er bij was. Dan heeft vriend haar eventjes geëntertaind terwijl ik haar ledikant in de andere kamer heb gezet en haar nieuwe bed heb opgemaakt met een dekbedovertrek haar favoriete clown. Toen ze haar kamer binnenkwam was ze direct enthousiast, klom in haar nieuwe bedje, kroop onder de dekens, vroeg niet waar haar ledikant was. Zelfs toen ze haar ledikant in de andere kamer zag, gaf ze er geen aandacht aan.
    Toen ze naar bed ging, ging ze ook gelijk slapen (normaal gaat ze eerst nog een halfuurtje "spelen", of rechtstaan en onze aandacht trekken om er weer uit te mogen. Deze nacht even wakker geweest (ik denk door doorkomend tandje), maar is niet uit bed gekomen.

    We hadden allemaal scenario's in ons hoofd, maar dat de eerste nacht zo makkelijk ging gaan, nooit gedacht :D
     
    sabagirl en Waterlelies vinden dit leuk.
  20. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.043
    113
    Vrouw
    Grappig is dat he? Het idee dat ze eruit kunnen geeft blijkbaar rust genoeg om te blijven liggen.

    In de ochtend vind ik het ideaal, hij komt dan zelf uit bed en kruipt in mijn bed haha, hoef er niet eens uit :p
     

Deel Deze Pagina