Overgaan op 4 voedingen?

Discussie in 'Voeding' gestart door Sado, 11 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.890
    15.335
    113
    Even op zoek naar advies ;)

    Mijn zoontje van een kleine 3 maanden oud krijgt nu 5 voedingen per dag. Op het advies van het CB bied ik hem 5x 180cc (180/6 en dan afgieten naar 180cc melk) aan. Tot voor kort dronk hij deze keurig leeg. Zo goed dat ik hem af en toe ook de fles zonder af te gieten gaf en ook die dronk hij dan leeg.

    Hij slaapt goed door: laatste fles tussen 20.30 en 21.00 en eerste fles doorgaans tussen 06.00 en 07.00.
    Overdag bied ik hem dan ook om de 4 uur een fles aan. Waar hij zich eerst hier keurig bijna exact om de 4 uur voor meldde, moet ik hem nu vaak wakker maken of als hij wakker is hem een fles geven zonder dat hij hierom ‘vraagt’.
    Sinds eind vorige week drinkt hij zijn flessen opeens niet meer goed, hij lijkt weinig trek te hebben. Alleen zijn eerste fles van de dag drinkt hij leeg (na een lange nachte slaap, dus)
    Het lijkt er dus op dat hij 4 uur tussen voedingen gewoon te weinig vindt en overdag langer zonder voeding kan en wil.
    Maar wat nu? Hij is toch veel te klein om maar 4 voedingen per dag te krijgen? Meen te herinneren dat mijn dochter naast bijvoeding nog 5 flessen dronk en die sliep ook de hele nacht door.... Tips?
     
  2. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.285
    3.527
    113
    Hier kreeg ze vanaf 3 maanden 4 voedingen overdag en na de 4e voeding ging ze de nacht in. Vaak kwam ze dan eind van de nacht nog wel een keer. Kreeg dan een klein flesje anders dronk ze de eerste s morgens niet leeg.
     
    Sado vindt dit leuk.
  3. Madelein84

    Madelein84 Fanatiek lid

    5 jun 2013
    1.042
    80
    48
    ik vind het erg weinig voedingen en erg grote hoeveelheden.

    Een volwassene drinkt toch ook niet maar 4x per dag en dan 2 liter per keer?
     
  4. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.890
    15.335
    113
    Ik vind 4x per dag ook errug weinig, vandaar mijn vraag om tips ;)

    Op dit moment is dit echter waar hij om vraagt. Als ik kleinere flessen geef is hij niet verzadigd en als ik vaker flessen geef heeft hij nog geen trek. Niet elk kind wil vaker een kleinere hoeveelheid.
     
  5. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.890
    15.335
    113
    Thanks! Hoe laat had jij de voedingen ongeveer? :)
     
  6. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    En als je de flessen weer afgiet?
    Het kan net zo zijn dat hij in een groeispurtje zat en daarom de volledige 180/6 dronk.
    Wanneer ze er dan weer voorbij zijn is de honger minder erg.
    De 20cc per fles zal hij niet echt missen lijkt me en per dag scheelt het toch zo’n 100cc als je 5 flessen geeft, dus dan is de behoefte er misschien ook weer om gewoon 5 flesjes te drinken.

    Gaat dat ook niet dan niet...je kunt het er moeilijk in proppen en bij echte honger tussen de flessen door zal je hem vast wel horen :)
     
    Sado vindt dit leuk.
  7. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.890
    15.335
    113
    Ah, groeispurtje, daar heb ik inderdaad niet aan gedacht! Kan dat ie daarom meer dronk.

    Ik blijf nu gewoon de 200 aanbieden en zie dan wel wat hij eruit drinkt. Punt is nu alleen dat-ie die 180cc vaak ook niet meer drinkt. Voorbeeldje van gister: 200cc, 110cc, 160cc, 175cc, 160cc. Uitgaande van de 150cc/kg lichaamsgewicht heeft-ie daarmee (iets) te weinig gedronken.

    Ik moet hem echt uit een diepe slaap wakker maken na de 4 uur. Hij geeft bij het drinken gauw aan genoeg te hebben (hoofd wegdraaien, met tong de fles wegduwen), hij lijkt dus echt gewoon weinig honger te hebben na 4 uur.... Met wat moeite krijg ik er dan nog een beetje melk bij in maar hij had zo nog een uur (of langer) kunnen tukken en dus tussen z’n flessen kunnen laten. Gezien hij ‘s nachts 9-10 uur slaapt kom ik op deze manier zowat niet uit met 5 flessen.

    Luxe probleem dit:rolleyes:
     
  8. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Dat klinkt inderdaad erg alsof hij er 1 weg wil hebben.
    Als je 4 flessen geeft en hij heeft tussen de flessen door honger kun je er altijd nog voor kiezen om een 90/3 voor hem te maken als ‘snoepertje’
    Het is misschien wat rommelig op zo’n manier maar als het werkt dan werkt het...
    Zou hem ook lekker laten slapen.
     
    Sado vindt dit leuk.
  9. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.285
    3.527
    113
    Het streven was 8/12/16/20, maar hier ook een slaapkopje dus er zat ook wel eens 5 uur tussen, maar dit deed ik max 1x zodat de laatste fles wel uiterlijk 21.00 was.
    ' s nachts kwam ze dan meestal rond 4.00/5.00, kreeg dan 90/3.
     
    Sado vindt dit leuk.
  10. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.890
    15.335
    113
    Vanmorgen besloten eens te kijken wat-ie doet als ik hem niet zelf om de 4 uur een fles aanbied.
    Hij is gisteren om 20.30 naar bed gegaan en kwam netjes 06.20 weer voor een flesje. Hij meldde zich vervolgens zelf een kleine 5 uur later weer, dus om 11.10 een flesje gegeven. Ging nu zonder problemen netjes op!

    Ben benieuwd hoe de rest van de dag gaat en op hoeveel voedingen we uit gaan komen.
     
    Adrianna vindt dit leuk.
  11. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.503
    5.600
    113
    Vrouw
    Dan zou ik dus gewoon flessen van 150+5 geven, 5x per dag
     
  12. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.890
    15.335
    113
    #12 Sado, 12 jul 2018
    Laatst bewerkt: 12 jul 2018
    Dat drinkt ie meestal dus niet leeg als ik hem dat 5x per dag geef... Hij lijkt echt weinig honger te hebben na 4 uur.
    Enkel de ochtendfles drinkt ie volledig leeg (maar dan is het minstens 9 uur sinds z’n laatste fles) en is dan ook niet verzadigd als hij ‘maar’ 165cc krijgt. Die fles drinkt hij dus 200, gevolg daarvan is dat ie 4 uur later nog totaal geen honger heeft:$

    Vanmorgen dus gewoon die 200 aangeboden, ging op. Hem toen zelf weer laten aangeven wanneer hij wilde (werd een kleine 5 uur later), toen ging de fles weer netjes op. In dit tempo kom ik gewoon niet aan 5 voedingen, gezien hij de hele nacht doorslaapt. Hem laat op avond nog wakker maken voor een vijfde voeding is ook geen optie: hij is compleet knock out na 21.00 en dan gaat er simpelweg geen druppel meer in :p

    Dat is mijn ‘probleem’ dus een beetje. Ik hoef helemáál niet perse naar 4 voedingen (liever niet zelfs, maar hij lijkt dit graag te willen) maar hij drinkt gewoon echt te weinig als ik hem zelf om de 4 uur een fles aanbied, zodat ik op die 5 voedingen uit kom.
     
  13. Zohra

    Zohra Fanatiek lid

    20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Ik zou doorgaan zoals je nu doet en het hem zelf laten aangeven, dat kan hij heel goed, hij is geen pasgeborene meer. Waarschijnlijk drinkt hij net zoveel in 4 voedingen die opgaan , als in 5 met hangen en wurgen.
    Het is verder geen bezwaar als er meer tijd tussen zit, hij slaapt ook al een lange ruk 's nachts dus er is geen gevaar meer voor een te ver dalende suikerspiegel.
    Hij heeft een bepaalde hoeveelheid nodig, en of dat nou in 4 of in 6 flessen zit maakt niet uit.
    Hoe is het vandaag gegaan eigenlijk ?
     
    Sado vindt dit leuk.
  14. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.890
    15.335
    113
    Thanks! :)

    Het is super gegaan! We zijn op 4 voedingen uitgekomen en alle flessen zijn helemaal op gegaan. :D Hij heeft dus inderdaad meer gedronken dan dat hij bijv eergisteren deed met 5 voedingen.
    Hij kwam gisteren zelf netjes na een kleine 5 uur steeds en heeft z’n voedingen gehad om 06.25, 11.10, 16.10 en 20.50.
    Sinds die laatste fles ligt hij nog steeds heerlijk te slapen dus ook op zijn nacht heeft het geen effect :):)
     
    Adrianna vindt dit leuk.
  15. Hinti

    Hinti Fanatiek lid

    29 dec 2015
    1.463
    207
    63
    Vrouw
    Dochter was ook 3 a 4 maanden toen ze naar 4 voedingen ging. Sliep ook dik 10uur per nacht. Zij dronk toen ook flessen van 200 leeg.
    Met cb overlegd wat hiermee te doen en die zeiden toen houd begin en eindtijd aan en laat haar de overige bepalen. We zaten met paar dagen op 4 flessen en dame was ook weer blij en niet afgeladen vol.
    Toen ze met hapjes begon zijn de 4 flessen overigens netjes gebleven. Had verwacht dat dat een probleem ging worden maar hier dus niet het geval
     
    Sado vindt dit leuk.
  16. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.890
    15.335
    113
    Klinkt goed @Hinti! :)

    Gaat hier ook nog steeds prima, nu ruim een week 4 voedingen per dag. Hij slaapt nu zelfs nog langer per nacht (vannacht bijv 20.45-08.30) dus 5 voedingen had ik er nu al helemaal nevernooit meer bij hem in gekregen... Meerdere kleine flesjes wilt hij gewoon niet, hij wil echt minder vaak en dan grotere hoeveelheden.
    Ik laat hem zelf bepalen wanneer hij z’n voedingen wil, doorgaans is dat +/- 08.30-12.30-16.45-20.45.

    Helemaal geen gedoe meer met voedingen, geen strijd, hij drinkt ze gewoon heerlijk leeg op de momenten dat ie zelf wil :)
     
    Adrianna, Hinti en nizzie86 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina