Overgang borstvoeding naar kunstvoeding

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Wolky84, 20 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wolky84

    Wolky84 Bekend lid

    1 jan 2018
    630
    638
    93
    Vrouw
    Ik heb me suf gezocht maar raak helemaal in de war van allerlei schema's die ik online vind. Ik ben daarom op zoek naar ervaringen van andere mama's.

    Onze zoon is 4 weekjes nu. Helaas is de borstvoeding niet gelukt. Ik ben toen fulltime gaan kolven. Maar dit hield ik helaas niet vol waardoor ik nu aan het afbouwen ben. Ik heb nog voorraad en kolf nu nog voldoende maar ik ben me aan het voorbereiden op kunstvoeding.

    Gisteren hebben we hem een volle dag kunstvoeding gevoed. Dit ging goed. Ook de avondvoeding en nachtvoeding zijn al een paar dagen kunstvoeding en dat gaat goed.

    Maar hoe bouw ik dadelijk de andere voedingen in naar kunstvoeding zodra de tijd daar is dat zijn vraag naar voeding groter is dan het aanbod borstvoeding?

    Wij hebben vanaf het begin op verzoek gevoed. Voordeel is dat we hem niet echt kunnen overvoeden met borstvoeding. Hij drinkt 7-11 keer per dag tussen de 550-850cc per dag met een enkele uitschieter naar 1000cc (regeldagje?). We bieden 120cc borstvoeding per keer aan en soms gaat dit op, vaak blijft er een klein bodempje over. Hij doet netjes 20 min over een fles.

    Met kunstvoeding wordt dit dadelijk anders en mag hij max 750 cc heb ik begrepen. Hij weegt nu ongeveer 5kg en 5*150=750.

    Ik heb geen idee hoe ik dit nu het best aan kan pakken. Kan ik op verzoek blijven voeden of kan ik haast niet anders dan naar een schema toewerken en telkens 1 voeding vervangen door kunstvoeding? De dag dat ik hem volledig kunstvoeding heb gegeven heb ik telkens 120cc (=135 cc, tel ik die dan ook trouwens? Of komt dat niet zo nauw?) aangeboden en kwam ik uit op 780cc maar ik heb het gevoel dat hij best meer had gewild. Op de verpakking staat dan ook 5 voedingen en meer ml maar daar kom ik nooit op uit als we voeden op verzoek. Borstvoeding vult natuurlijk ook veel minder..

    Onze eerste afspraak bij het CB is pas ergens in November omdat ze het te druk hebben. Ik kan maandag wel bellen maar ik dacht ik vraag het hier ook vast.

    Alle tips zijn welkom want ik wil enerzijds natuurlijk geen borstvoeding weg moeten gooien en anderzijds wil ik hem ook niet overvoeden....

    Of maak ik me te druk en kan ik gewoon 120cc aanhouden en tussendoor evt borstvoeding geven als "snackje"?
     
  2. louan

    louan Niet meer actief

    @Wolky84

    Het is wat je kindje minimaal nodig heeft. Met max 1 liter.ivm.niertjes.

    Ik dacht ik ook teveel gaf maar ze groeit netjes. Ze krijgt nog steeds 7 a 8 voedingen van 100/120 ze weegt ongeveer 4.8 kilo. CB vindt het prima zo.

    Ze krijgt flesvoeding op verzoek zo om de 2,5 tot 3 uur en in de nacht slaapt ze 4 tot 5 uur ongeveer. Er komt nu een beetje een ritme in, is altijd even zoeken!
     
  3. Wolky84

    Wolky84 Bekend lid

    1 jan 2018
    630
    638
    93
    Vrouw
    @louan Thanks! We zijn maar gewoon wat gaan proberen. Overdag krijgt hij nu nog steeds borstvoeding tot mijn voorraad op is. En in de avond en nacht kunstvoeding. Overdag heb ik dan altijd een flesje borstvoeding op kamertemperatuur. Gisteren was hij voor mijn gevoel enorm aan het clusteren; telkens kleine beetjes drinken. Ik geef hem dan uit het flesje borstvoeding. En als ik tussendoor een flesje kunstvoeding geef (onderweg vind ik dit makkelijker) dan maak ik kleine flesjes.

    Het is inderdaad nog behoorlijk zoeken. Hier is ook nog compleet geen ritme te bespeuren. Ene keer zit er 4 uur tussen, andere keer 1,5 uur. Maar dat is niet erg. Heb het gevoel dat hij goed groeit en daar gaat het uiteindelijk om!
     

Deel Deze Pagina